PDA

Se full versjon : starter du selv om du vet du ikke er klar?

MonaB
03-09-2008, 14:52
jeg vet litt av poenget med å starte stevner er å få tilbakemelding på ting som bør forbedres osv, men er det bare jeg som tenker at det blir dumt å starte når man vet med seg selv at man f.eks ikke kommer til å få godkjent på fordelsvendingen, men man vet at man kan gjøre det greit i skrittprogrammet, og resten kommer til å gå sånn noenlunde greit? er du så perfeksjonist at du venter til alt sitter 99% før du starter stevner?

jeg er litt sånn at jeg vil "føle" at jeg greier å ri hesten ordentlig før jeg starter...den trenger ikke gjøre alt perfekt, men jeg vil ikke starte en hest i f.eks LA når jeg vet at den ikke går godt nok enda...ser jo at det er en del som gjør dette da...

Muzikaa
03-09-2008, 15:06
Jeg har starten 5 åringen min i La, enda jeg vet at alt sitter ikke 100% enda. Men jeg starter for å få rutine, da ting gjerne sitter ganske bra hjemme på trening, men når man kommer ut og skal starte er det igjen nye faktorer som spiller inn. Og så er det greit å få tilbakemelding på hva som er bra, og hva som må forbedres:)

stine
03-09-2008, 15:09
Jeg startet min langt ifra klare hest i helga :)

Helenepia
03-09-2008, 15:24
Hva er poenget med å starte stevne når du vet du ikke er klar for det? Da kommer jo hele stevnet til å gå på ræva og det er jo ikke særlig gøy. Da kan man heller starte lavere klasser som man vet man klarer til rutinen er inne... Det er nå min mening ihvertfall...

MonaB
03-09-2008, 15:27
joda, men litt av poenget mitt er jo at jeg glatt rir LA, men det jeg mener er når hesten ikke er klar for det. Hesten jeg rir f.eks har ett tonn stevneerfaring, og det har jeg og, men han er likevel ikke klar til å gå LC engang enda...og siden jeg helst ikke vil tilbake i LC annet enn på treningsstevner til nøden, da vil jeg heller vente til vi faktisk kan starte LB og LA...men det virker ikke som alle tenker sånn...

Helenepia
03-09-2008, 16:09
Det skjønner jeg. Da ville jeg ventet med å ri stevne til hesten er klar. Ikke noe vits i å dra på stevne og ri en klasse du vet du ikke klarer. Da vil både du og hesten få dårlige erfaringer med å være på stevne, og det vil jo ingen ha :P

MonaB
03-09-2008, 16:20
hehe, har nok hatt nok dårlige erfaringer ja, men men, er de man lærer av...

Helenepia
03-09-2008, 16:36
Jeg har bare ridd ett dressurprogram i hele mitt liv. Men ihvertfall når jeg rir sprang, så starter jeg den klassen jeg er klar for, hvis vi får en periode der ting går litt på tverke så løser jeg problemene hjemme. Når vi er klar starter vi nytt stevne men da i en litt lavere klasse, for å få ett par gode opplevelser før vi starter den klassen vi "pleier" å starte =)

MonaB
03-09-2008, 16:38
jeg starter både sprang, dressur og kjøring jeg da...hadde tenkt å starte kjørestevne til helga, men endte opp med at jeg ombestemte meg da jeg ikke føler jeg får til ponnien jeg skulle ha starta...

men jeg er litt sånn at selv om andre sier ting ser bra ut MÅ jeg føle det selv...håpløst...

Anne&gneistene
03-09-2008, 16:40
Alle som følger litt med på hva jeg bedriver, vet at jeg starter laaangt ifra jeg er klar :D jeg startet en hest som jeg aldri hadde møtt før i helga, og heller aldri sittet på selvfølgelig. Det gikk jo ikke helt som planlagt, men det var nå artig! Elsker å ta ting på sparket, men det er jo en fordel å trene litt på forhånd.. men det har aldri vært helt min og ginas greie vertfall.

Muzikaa
03-09-2008, 16:43
Den som intet våger, intet vinner!

Ann Lajla
03-09-2008, 17:14
Brukar ikkje å starte klasser eg veit me ikkje kjem oss gjennom (1m eller LA f.eks...), men har kasta meg ut i nokre klasser eg veit hesten ikkje er 100% klar for. Som sagt over: den som intet våger intet vinner! Starta LB i helga som var og hesten var ikkje klar for dette, det gjekk der etter, men fekk godkjent.

toronto
03-09-2008, 21:15
jeg kan starte eks en klasse høyere enn jeg vanligvis gjør for å se hvor langt jeg har igjen før jeg er på det nivået. også er jeg veldig pessimist så ofte er hesten på d nivået, bare at jeg ikke tør enda:P hehe vil debutere i middels om ikke så lenge, for å se hva vi får i tilbakemeldinger som igjen kan hjelpe meg med å se hva jeg må jobbe med for å få bedre tilbakemelding neste gang:D

trineck
03-09-2008, 22:57
Jeg startet hesten ca en mnd etter jeg kjøpte han, og hadde aldri startet før- hesten var ikke startet noe mer enn uhøytidelig fra før han heller. Vi var nok på ingen måte klar, men startet for å lære hva det gikk i, hva vi må trene på, og for erfaringen sin del. Tror ikke hesten hadde noen dårlig erfaring med stevnet selv om ridningen vår ikke var perfeksjonert like godt som de fleste konkurentenes :) Men det går en grense et sted.. jeg hadde aldri startet om jeg visste at nå driter jeg meg loddrett ut.. sisteplass kan jeg inneha, greit nok, men vil ikke være den alle sier burde holdt seg hjemme.

daim
03-09-2008, 23:10
jepp... hvis ikke hadde jeg aldri kommet meg til start...

Hanna&Brá
03-09-2008, 23:16
Har startet litt med lånte hester, og egne hester for den saks skyld, og ikke vært klar.. Men gjort vårt beste utifra der vi er.. Fått tips og tilbakemeldinger.
Så lenge det er mer å hente i seg selv og hesten er det moro.

stine
03-09-2008, 23:22
Jeg starter om hesten ikke er klar nettopp for å få stevneerfaring. Hesten får jo ingen dårligere opplevelse om vi ikke scorer høyt :p. Synes det er værre om hesten er helt klar, men ikke klarer å gjøre sitt beste bare fordi det er en ukjent situasjon. Og når man starter en hest som ikke er klar, så er det jo desto mere morro om det går bedre neste gang og folk ser at hesten har kommet lengre, at man har fått til noe og kommet videre :)

Ane,Blida&Brana
03-09-2008, 23:27
Starter på det jeg kan, bare for moro :)
Hverken jeg eller hesten(e) er nok klare til noe som helst, og har gjennomført program i grispass, kryssgalopp og hele pakka. Morro er det såvisst, og man er alltid en erfaring rikere til neste stevne. Plukker opp litt her og der som jeg tar med meg hjem. Satser ikke stort på konkurranse, så er bare gøy å være med og drite seg ut ;D

Karoline «3 Silver
04-09-2008, 00:15
Det er jo forskjell på at ting ikke sitter helt, og p åat man er langt fra klar for klassen. Er jo ikke noe farlig å hive seg ut i en klasse selvom ikke ALLE øvelsene i programmet går prikkfritt liksom. Men har sett flere ganger folk som har startet klasser (dressur) hvor ekvipasjen bare ikke hører hjemme i klassen i det hele tatt. og det syns jeg ikke så mye om hvertfal. for både hest og rytter sin skyld.

A&Eb
04-09-2008, 00:40
jeg starta lc selv om jeg ikke var klar i det hele tatt.. men lc er jo ikke sååå stort da.. ikke for meg hvertfall:p
kommer sikkert til å ri 1m på første sprang stevne.. jeg fatter ikke vitsen egentlig men ja..

Missgadget
04-09-2008, 14:48
jeg starta lc selv om jeg ikke var klar i det hele tatt.. men lc er jo ikke sååå stort da.. ikke for meg hvertfall:p
kommer sikkert til å ri 1m på første sprang stevne.. jeg fatter ikke vitsen egentlig men ja..

Ehm ? det er vel ikkje lov?
Både du og hesten må vel kvalifisere dere til å hoppe så "høgt" først?
Altså ha to godkjente runder først i nivået under... ...

Helenepia
04-09-2008, 15:50
Ehm ? det er vel ikkje lov?
Både du og hesten må vel kvalifisere dere til å hoppe så "høgt" først?
Altså ha to godkjente runder først i nivået under... ...

Man må ikke være kvalifisert for å ri 1m. Er kun fra 130 cm MB ponni man må være kvalifisert for å ri...

Missgadget
04-09-2008, 20:44
Man må ikke være kvalifisert for å ri 1m. Er kun fra 130 cm MB ponni man må være kvalifisert for å ri...

Dette synes eg høres rart ut. Da de i stallen skaffet seg en ny ponni i vinter så måtte de starte med den på 60 cm for å kvalifisere den til 80 deretter 1m osv.

Kristin&Lillebror
04-09-2008, 20:46
Nei! Vi venter til eg er bombesikker på at vi kan kjøre gjennom LB uten større problem.

stine
04-09-2008, 20:48
Det er jo forskjell på at ting ikke sitter helt, og p åat man er langt fra klar for klassen. Er jo ikke noe farlig å hive seg ut i en klasse selvom ikke ALLE øvelsene i programmet går prikkfritt liksom. Men har sett flere ganger folk som har startet klasser (dressur) hvor ekvipasjen bare ikke hører hjemme i klassen i det hele tatt. og det syns jeg ikke så mye om hvertfal. for både hest og rytter sin skyld.

Dressur blir noe annet enn det jeg konkurrerer i. For der jeg konkurrerer så er det stort sett delt inn i alder, og ikke nivå, desverre :(

A&Eb
04-09-2008, 20:55
Dette synes eg høres rart ut. Da de i stallen skaffet seg en ny ponni i vinter så måtte de starte med den på 60 cm for å kvalifisere den til 80 deretter 1m osv.

neh, en trenger ikke det. trenger bare kvalifiseringsbevis til MB hest og ponni :)
jeg kommer jo til å ri 80 først, men melder nok til 1m og samme dag..

Hege
05-09-2008, 10:50
Mulig er det fordi jeg er sprangrytter, men jeg er mer bevisst på klassevalg i sprang enn i dressur! Jeg føler meg egentlig ikke klar for å starte noe dressur, siden jeg ikke har gjort det på over 1 1/2 år, men dukker det opp en anledning, kan det godt være jeg melder meg i lc og lb. Det er nok fordi jeg ikke tar det så tungt, men synes det er greit med tilbakemeldninger og erfaringen:)

I forhold til sprangen er det litt spesielt for meg siden jeg ironisk nok er litt redd for å hoppe! Jeg har feks vært klar for å starte 120 lenge, men jeg ventet 1 år, og nå for tiden starter jeg bare 110 og 115. Jeg har en liten psykisk sperre for å gå opp til 120 igjen, så derfor venter jeg litt til jeg føler meg supertrygg.
Er nok mange som klatrer opp i sprangklasser for tidlig, men en gang må man jo prøve seg! Jeg falt av i min første 110, men det gikk jo bra på stevnene etterpå:)

Muzikaa
05-09-2008, 11:45

Nettopp dette jeg mener.

*Jane*
06-09-2008, 11:46
Jeg har vel ikke startet og absolutt ikke vært klar. Selvom jeg startet LB uten at alt satt. Jeg startet for å få litt rutine på hesten. Og selvom hesten var ca klar for LB på hjemmebane var den ikke det på bortebane. Men sånt er jo ikke så lett å vite når både hest og rytter er urutinert.

Filizity
06-09-2008, 12:56
nei det gjør jeg ikke... og er akkurat derfor jeg ikke har startet et stevne på åresvis heller;) hehe... er litt for perfeksjonist... jeg kunne godt startet en dressurkonkurranse uten av f.eks travøkningen var helt på plass, men hadde aldri startet om byttet til den ene siden 5 av 10 ganger resulterte i kryssgalopp (noe den nå gjør 9 av 10 ganger :D hehe). i sprangen hadde jeg nok startet opptill en meter og tatt det som trening, men ikke noe høyere uten å føle meg 100% klar. men nå rir jeg jo som sagt stevner en gang hvert skuddår, så er vel egentlig ikke noe å bekymre seg for;)

Maiken k
06-09-2008, 13:05
jeg er litt for det å hoppe ut i det om man er litt usikker. Hva kan skje om man ikke får første plass ? Jo mer man kommer ut og starter jo mer avslappet blir man med det også.

HanneBF
06-09-2008, 19:59
Jeg har det sådan at jeg starter lidt for og finne ut av hvor jeg ligger hen i terrenget. Noen mener det er dumt andre mener det er greit nok.

Det villeste jeg nok har gjort var det året jeg meldte til St.Georg på Skauen i 2006 hvor seriene ikke satt før uken før vi reiste til Norge, og piruettene ikke var ferdig innlærte. Uken før første start reiste jeg avgårde med den anbefalingen fra treneren min og Andreas (Helgstrand) at jeg skulle melde en klasse ned fordi hesten ikke var klar. DET gad jeg hvertfald ikke høre på, og var fast bestemt på og ri St.Georg...

Det endte med at vi gjorde det helt greit og at piruettene ble ferdige mens vi var 1mnd på stevne i Norge. Første stevne helg fikk vi karakteren 5 for piruettene, andre helg fik vi karakteren 6 og denne helgen kvalifiserte vi oss til NM for Young Riders (hvilket var veldig veldig overraskende for meg) og under NM (tredje helgen vi var i Norge) fik vi 7 og 8 på piruettene...

Derfor syns jeg det er helt greit og starte en klasse selv om man kanskje ikke er HELT klar!!!

Yma
11-09-2008, 02:39
Jeg starter ikke en klasse dersom jeg ikke vet at vi har en sjanse til å gjøre det bra. Betyr ikke at ting må sitte 100 % men jeg skal vite at mulighetene for å få premie er til stede om ting klaffer på stevnet.

Synes det er mange som melder seg på klasser lenge før de er klare for det! Personlig skjønner jeg ikke vitsen med å starte en klasse dersom man høyst sansynlig ikke får godkjent en gang (dressur), da er det bedre å gå ned et nivå til man er klar mener nå jeg ihvertfall.

lafutura
11-09-2008, 08:58
Hva er poenget med å starte stevne når du vet du ikke er klar for det? Da kommer jo hele stevnet til å gå på ræva og det er jo ikke særlig gøy. Da kan man heller starte lavere klasser som man vet man klarer til rutinen er inne... Det er nå min mening ihvertfall...
Enig. Det kan fort blir en negativ opplevelse, både for hest og rytter.