PDA

Se full versjon : Tar hodet i været!!

Guuroo
28-08-2008, 23:15
Har et lite problem med hesten min. Hun er importert fra Nederland, og jeg har hatt henne en måned nå. Hun er 5 år og har vært sånn fra første dag. Greia er at hun tar hodet i været når jeg skal ta på hodelaget, og noen ganger når jeg skal børste henne. Først tenkte jeg at det kunne være at hun syntes hodelaget var ubehagelig, osv. og jeg har sjekket munn og prøvd nytt bitt, men hun tar bittet med en gang. Har heller aldri vært noe gnag etter hodelaget, og det er riktig tilpasset. Men at hun gjør det noen ganger når jeg skal børste henne også er litt rart.. Hun har hatt kverke (i mai/juni) så jeg tenker at hun kanskje er litt ”sky” for hodet sitt pga. av at hun har hatt smertefulle kverkebyller i hakegropa. Men hva tror dere? Kan det være at hun bare gjør det på trass? Hva burde jeg i så fall gjøre? Takk for svar :- )

Karoline «3 Silver
28-08-2008, 23:19
Du skriver hun gjør det ofte når du børster og, så er vel ikke selve hodelaget da..? Kanskje hun bare rett og slett er litt redd for hodet sitt? Vet av mange hester som er var når det gjelder hode/ører.. er jo et veldig følsomt område, så noen passer nok litt ekstra på:)

Guuroo
29-08-2008, 00:01
Ja, hun gjør det noen ganger når jeg børster også, men når jeg kommer med hodelaget pleier hun å stille seg i et hjørne og strekke hodet i været. Derfor tenkte jeg kanskje at det var noe som ikke var riktig med hodelaget /bittet, men finner ingenting som kan være "galt". Men du har jo rett, det er et følsomt område. Men hva burde jeg gjøre da, for å få henne til å ta ned hodet? Jeg vil ikke gjøre noe som blir feil, så trenger litt tips :- )

Karoline «3 Silver
29-08-2008, 00:08
Hva med å bruke litt tid på å venne henne mer til at du tar på hodet hennes? Hvordan er hun når du bare skal kose da? Hvis du bruker litt tid på det stoler hun gjerne mer på at det ikke er noe vondt selvom man kommer nært hodet:)

Guuroo
29-08-2008, 00:17
Får lov til å kose og ta på hodet hennes, men det høres ganske fornuftig ut. Får gi det litt bedre tid, så blir det sikkert bra:) Har ikke hatt henne så lenge enda heller;) Takk for svar :D

Karoline «3 Silver
29-08-2008, 00:19
Det blir sikkert bedre ja:)

RenateSJ
29-08-2008, 00:49
Og så kan du jo lære henne å ta hodet ned når du ber om det. Legg hånda så langt opp mot ørene som du "får lov til" uten at hun slenger hodet opp. Legg et lett, bestemt trykk på. Med en gang hun tenker tanken på å senke hodet, så slepper du opp presset. Etterhvert kan du be om mer senking, og kanskje du kan ha hånda lenger opp.
Pass på at du er rolig i bevegelsene, og ikke press for hardt. Hvis hun presser imot først så lar du bare hånda ligge til hun tar hodet nedover.
Veldig viktig at du har god timing, så du slipper presset med en gang hun gir etter

Kaja&HP
29-08-2008, 07:08
Kan det hende hun har en låsning i nakken ?
høres sikkert rart ut, men en på stallen vår hadde det. Han tok hode opp når vi børsta han og skulle ta på hodelaget. vi fikk lov til å kose med han også, men han var litt øm øverst på naken. Verdt å sjekke om du ikke finner en annen løsning :)

Karoline «3 Silver
29-08-2008, 10:53
^føler det har blitt litt sånn med èn gang det er noe "rart" hesten gjør så skal man sjekke om det er låsning, hehe.. Ville heller prøvd å trene vekk problemet før man sjekker det. Trenger ikke alltid være låsning liksom, føler det har blitt litt sånn i det siste at "alt er låsning". Men kan jo så klart hende da.. og som miroxx skriver er det vel kanskje smart å sjekke hvis det ikke bedrer seg etter en stund med mye arbeid:p
Godt tips Renate kom med hvertfal:)

RebeccaK
31-08-2008, 16:44
Min hest har hatt det samme problemet før. Han heiv hodet opp når jeg skulle børste og ta på hodelag. Jeg tror det kan ha kommet av evt slag mot hodet e.l.

Måten jeg fikk han trygg igjen på var å gjøre alt i et rolig tempo. Ingen brå bevegelser. Jeg klødde han litt bak ørene og fikk han til å slappe av før jeg forsiktig la på hodelaget. Det har fungert flott for meg, og jeg har i dag ingen problemer med hodelaget, selvom jeg legger det på i full fart når jeg er stressa. Han vet av treningen at dette er ikke farlig.

julnil
31-08-2008, 20:55
^føler det har blitt litt sånn med èn gang det er noe "rart" hesten gjør så skal man sjekke om det er låsning, hehe.. Ville heller prøvd å trene vekk problemet før man sjekker det. Trenger ikke alltid være låsning liksom, føler det har blitt litt sånn i det siste at "alt er låsning". Men kan jo så klart hende da.. og som miroxx skriver er det vel kanskje smart å sjekke hvis det ikke bedrer seg etter en stund med mye arbeid:p

Det har du HELT rett i, ofte når en hest gjør noe "rart" snakkes det om låsninger. OG MED GOD GRUNN. EN hest får lett låsninger, fordi den belastes av oss ryttere på en måte den ikke var ment for. Det minste du da skylder hesten din, er å sjekke den skikkelig før du gjør noen krav!!!!
Ærlig talt, hesten gir beskjed om at noe ikke er som det burde være.
Da burde den sjekkes av noen med kompetanse (og da snakker jeg ikke om en kuveterinær som tror tannbehandling er det samme som å raspe tannene med en stor rasp, og er fornøyd når det ikke lengre er noen skarpe spisser å kjenne, og som i tillegg ikke vet hva kiropraktikk er)

Har et lite problem med hesten min. Hun er importert fra Nederland, og jeg har hatt henne en måned nå. Hun er 5 år og har vært sånn fra første dag. Greia er at hun tar hodet i været når jeg skal ta på hodelaget, og noen ganger når jeg skal børste henne. Først tenkte jeg at det kunne være at hun syntes hodelaget var ubehagelig, osv. og jeg har sjekket munn og prøvd nytt bitt, men hun tar bittet med en gang. Har heller aldri vært noe gnag etter hodelaget, og det er riktig tilpasset. Men at hun gjør det noen ganger når jeg skal børste henne også er litt rart.. Hun har hatt kverke (i mai/juni) så jeg tenker at hun kanskje er litt ”sky” for hodet sitt pga. av at hun har hatt smertefulle kverkebyller i hakegropa. Men hva tror dere? Kan det være at hun bare gjør det på trass? Hva burde jeg i så fall gjøre? Takk for svar :- )

Du sier du har sjekket tenner. Har du hatt noen med kunnskap på hestetenner til å se på henne? Har veterinær med kunnskap innen kiropraktikk sett på henne?
Vil anbefale deg å få henne sjekket. Hvis det viser seg å ikke være noen fysisk årsak til hennes adferd, DA kan du begynne å kreve endring i uønsket adferd.

RebeccaK
31-08-2008, 21:42
Det har du HELT rett i, ofte når en hest gjør noe "rart" snakkes det om låsninger. OG MED GOD GRUNN. EN hest får lett låsninger, fordi den belastes av oss ryttere på en måte den ikke var ment for. Det minste du da skylder hesten din, er å sjekke den skikkelig før du gjør noen krav!!!!
Ærlig talt, hesten gir beskjed om at noe ikke er som det burde være.
Da burde den sjekkes av noen med kompetanse (og da snakker jeg ikke om en kuveterinær som tror tannbehandling er det samme som å raspe tannene med en stor rasp, og er fornøyd når det ikke lengre er noen skarpe spisser å kjenne, og som i tillegg ikke vet hva kiropraktikk er)

Du sier du har sjekket tenner. Har du hatt noen med kunnskap på hestetenner til å se på henne? Har veterinær med kunnskap innen kiropraktikk sett på henne?
Vil anbefale deg å få henne sjekket. Hvis det viser seg å ikke være noen fysisk årsak til hennes adferd, DA kan du begynne å kreve endring i uønsket adferd.

Nå skal jeg ikke snakke over meg selv, men det er vel snakk om å ta hodet opp under stelling og påføring av hodelag og ikke under ridning og trening? Hadde hesten gjort det under ridning og trening hadde jeg nok vært bekymret for låsninger, men når det ikke er under de omstendigheter så kan det mest sannsynlig være psykisk.

Vonde tenner etc vil jo vises like godt under trening etter min erfaring.

Marte+Quicky
31-08-2008, 21:58
Hvordan er hu å ri?

Kanskje fordi det i mange tilfeller nettopp er låsninger e.l. Og den siste tida har det blitt mer fokus på det fordi flere og flere får øynene opp for alternativbehandlig og at hester kan være stive, støle og ha låsninger uten at man merker det.

Å trene det vekk før man sjekker? Jeg ville heller gjort det omvendt da men.. La hesten muuligens ha vondt (sier ikke at det gjelder i dette tilfellet, eller at de alltid har det) i lengre tid, før man finner ut at man ikke klarer trene det bort. Mer logisk for meg å utelukke det vonde før man begynner å trene. Da vet man at hesten ikke har vondt, og man kan trene medgod samvittighet.

Karoline «3 Silver
31-08-2008, 22:19
Det er jo ikke snakk om å trene ting vekk med makt på en måte som gjør vondt heller da! Sier bare at fordi om hesten tar hodet opp i luften når man steller etc. så trenger ikke det bety at den har en låsning! Det kan jo være en idè å prøve å se om det har noe med å gjøre at den rett og slett er følsom. Min ponnis for eksempel er veldig følsom på magen, og liker ikke å bli tatt der. Så om denne hesten er følsom/redd for hodet, så kan jo den på en annen måte enn en som er følsom på magen si ifra, nettopp ved å ta hodet vekk/opp. Det er ikke fullt like lett å ta vekk magen... Og da må man bare prøve å fortelle hesten at det ikke er noe å være redd for. Med å jobbe med å få tilliten til å berøre hodet. Har opplevd flere hester som ikke vil bli børstet i ansiktet, og etter litt "overtalelse" og klapp og kos skjønner de at det er helt ok, og så ferdig med et.. Syns det er litt sånn, ja. At med en gang en hest tar hodet opp litt og det er noe man ikke får til så skal det være låsning.. De er jo levende, og har forskjellige måter å reagere på i forskjellige situasjoner..

LineLovise
01-09-2008, 08:55
En måte å få hesten til å slutte å ta hodet i været er å være tålmodig i noen minutter etter at du kommer inn i stallen med hodelaget. stå ved siden av hesten å hold hodelaget nær hesten (han vil da ta hodet opp) bare stå stille ved siden av han å prat rolig til han til han tar hodet ned (så ros ham) ta så hodelaget litt nermere (til han tar hodet opp igjen) stå så stille igjen til han tar hodet ned... fortsett denne prosessen til du har hodelaget helt på hesten... hvis du klarer å være tålmodig nok til å gjøre dette 1-3 ganger så kommer han til å bli mye bedre.

du kan også bruke denne metoden når du skal børeste ham. når du holder på å børste ham hvis du nermer deg nakken å han tar hodet opp, stopp med børstingen å bare hold børsten rolig der du har den, mens du prater rolig til hesten til han tar hodet ned igjen ros ham å forsett å børste rolig videre. ros ham hvis han står stille, eller hvis han tar hodet opp igjen så stopp igjen å bare prat rolig til han til han tar hodet ned igjen... osv...

Guuroo
02-09-2008, 14:34
Jeg har hatt vetrinær til å sjekke munn og tenner. De siste dagene har det gått helt fint å børste ansiktet hennes, og jeg får kose med henne, ta på ørene osv. Det er kun når jeg skal legge på hodelaget at hun tar hodet i været, under riding osv gjør hun det aldri :- )

Isadora
02-09-2008, 17:52
Igrunn så burde du sjekke hesten for låsninger og at tenner er ok (av en vetrinær som kan tenner) før du begynner og trene det bort.

Marte+Quicky
03-09-2008, 17:15
Det er jo ikke snakk om å trene ting vekk med makt på en måte som gjør vondt heller da! Sier bare at fordi om hesten tar hodet opp i luften når man steller etc. så trenger ikke det bety at den har en låsning! Det kan jo være en idè å prøve å se om det har noe med å gjøre at den rett og slett er følsom. Min ponnis for eksempel er veldig følsom på magen, og liker ikke å bli tatt der. Så om denne hesten er følsom/redd for hodet, så kan jo den på en annen måte enn en som er følsom på magen si ifra, nettopp ved å ta hodet vekk/opp. Det er ikke fullt like lett å ta vekk magen... Og da må man bare prøve å fortelle hesten at det ikke er noe å være redd for. Med å jobbe med å få tilliten til å berøre hodet. Har opplevd flere hester som ikke vil bli børstet i ansiktet, og etter litt "overtalelse" og klapp og kos skjønner de at det er helt ok, og så ferdig med et.. Syns det er litt sånn, ja. At med en gang en hest tar hodet opp litt og det er noe man ikke får til så skal det være låsning.. De er jo levende, og har forskjellige måter å reagere på i forskjellige situasjoner..

Jeg skjønner poenget ditt, men ser faktisk ikke problemet med å sjekke opp først, og hvis alt er greit, ja da er det jo greit og da kan man trene det opp. Det er jo ikke noe hesten tar noe skade av. Og selv om hesten ikke har en låsning akkurat tilknyttet det problemet det gjelder her, så kan det jo hende man finner noe en annen plass. Massasje feks er jo noe hestene som regel nyter, uansett om de er stive/har låsninger eller ikke.

Guuroo
05-09-2008, 22:09
Skal se om jeg får tak i en equiterapaut som kan se på henne :- ) Skader jo ikke uansett!! Og ja, masasje tror jeg hun hadde blitt glad for :)

Marte+Quicky
16-09-2008, 21:37
Det jeg kom til å tenke på nå var jo at det kan være en låsning i nakken, og når du legger på hodelaget blir det jo mer press på nakken, ergo kan det være derfor hu er motvillig. (Altså ikke pga bittet men pga selve hodelaget)

KristineOgWarrior
09-04-2009, 01:22
Det samme gjorde hesten min før, men jeg fannt ut en ting som hjalp. Hvær gan jeg tok hodelaget opp, tok han hodet i været. Da tok jeg tak over nesteryggen, og klemte litt slik at han fikk mindre oksygeninntak. Da tok han ned hodet, og som takk slapp jeg taket over nesen, og roste med: "Flink gutt !!" Det høres kanskje litt dramatisk ut, men det er ikke det. Når har han sluttet å ta opp hodet.

Om dette ikke hjelper på din hest kan du legge en gobit under bittet når du holder det i hånden. Hesten vil da ha veldig lyst på gobiten, og gape for å få tak i den. Da tar du bittet i munnen, og gir gobiten rett etterpå, mens du sier: "Bra!". Dette er også noe som fungerer :)

Guuroo
09-04-2009, 23:12
Hehe, veldig lenge siden jeg skrev denne tråden, måtte le litt når jeg så det hadde kommet opp. Har overhodet ikke problemer med det nå, var nok at hun syntes det var litt uvandt og at hun ikke helt tillot meg og holde på med hodet hennes. Hun ble barbert på hodet i november til og med, så var nok tilvenning som skulle til ;-)