PDA

Se full versjon : Bilpassering, hva foretrekker dere?

Nettemor
26-08-2008, 11:36
Jeg blir jo, som de fleste, meget irritert over div sjåfører. Selv liker jeg at biler slakker ned farten, men ikke stopper opp. Har jo de som såvidt snegler seg forbi, og da blir jeg som rytter irritert. Kan de ikke bare komme seg forbi???
Men så har du de som freser i 80 i 60, og ikke slakker ned pga hest, barnevogn, syklister osv. Disse skulle ikke hatt førerkort.
Når jeg selv skal kjøre forbi en ekvipasje, sakker jeg godt ned, og ser an hestene. Er de dønn rolige, og ikke bryr seg om meg, gasser jeg forsiktig opp og kjører i et rolig,men ikke sinketempo.
Er det hester som viser det minste tegn på nervøsitet, er jeg svært forsiktig, og passerer den temmelig sakte, for å jevnt øke farten like etter passering, for å slippe å urolige den så lenge. Er det feil av meg å tenke slik?

Borkus
26-08-2008, 11:41
Hater de som blir liggende bak leeeenge.. Det bare stresser opp min hest i hvertfall!
Og så klart de som kjører alt for fort forbi, hva hvis hesten skulle hoppe til? De rekker jo ikke å stoppe!

Nei, foretrekker de som bremser ned, og kjører forbi så fort de ser sin sjanse, men som venter med å gasse voldsomt til de har kommet litt forbi. Blir de liggende bak girer hesten seg opp til de grader, og kjører de kjempe fort forbi skal han bare løpe etter, forbi og sparke i panseret.. Like pinlig vær gang:p

Arachnida
26-08-2008, 11:58
Jeg er veldig enig med deg, Nettemor... :jupp:

Noe av de verste er enten de som kjører bak i en evighet, de som suser forbi i altfor stor fart eller de som tuter... :rolleyes:

Heidi&Chianti&Lauvinia
26-08-2008, 12:15
Jeg forstår ikke hvordan man kan bli irritert over at folk er hensynsfulle og viser respekt ... selvom det blir helt feil. Folk flest vet ikke at hester blir nervøse av å ha biler bak seg (kanskje ikke sikten er god nok til å kjøre sakte forbi) , de vet ikke at å stoppe bilen, og starte den rett bak hesten kanskje ikke er det mest smarte å gjøre, de vet ikke at å kjøre saaaaaaaaakte forbi er irriterende for noen ...

Jeg personli foretrekker på vanlige veier at bilene kjører normalt, men legger seg godt ut. På smale trange gårdsveier må man i hvert tilfelle se an situasjonen.

det jeg forundrer meg over , og irriterer meg over, er ryttere som ikke gidder å gi signaler. mange blir så grinete over at hesten blir skremt, men det er jammen ikke ofte man blir gitt signaler om å dempe tempoet eller lignende når man passerer. Jeg tar det faktisk som en selvfølge om jeg passerer hest på vanlig trafikert vei, at om jeg ikke får noen signaler fra rytter, så er alt i orden og hesten er normalt miljøtrent. Altfor mange tar det som en selvfølge at resten av verden skal forstå hvordan SIN hest virker og reagerer, og det blir litt for lettvint. Blir hesten stressa av biler i rompa som kanksje ikke har sikt nok til å kjøre forbi, så gi signal om klar bane da vel . Vink de forbi. Eller gå ut i grøfta med hesten og slipp de fram.

Borkus
26-08-2008, 12:21
Jeg forstår ikke hvordan man kan bli irritert over at folk er hensynsfulle og viser respekt ... selvom det blir helt feil. Folk flest vet ikke at hester blir nervøse av å ha biler bak seg (kanskje ikke sikten er god nok til å kjøre sakte forbi) , de vet ikke at å stoppe bilen, og starte den rett bak hesten kanskje ikke er det mest smarte å gjøre, de vet ikke at å kjøre saaaaaaaaakte forbi er irriterende for noen ...
Jeg personli foretrekker på vanlige veier at bilene kjører normalt, men legger seg godt ut. På smale trange gårdsveier må man i hvert tilfelle se an situasjonen.

det jeg forundrer meg over , og irriterer meg over, er ryttere som ikke gidder å gi signaler. mange blir så grinete over at hesten blir skremt, men det er jammen ikke ofte man blir gitt signaler om å dempe tempoet eller lignende når man passerer. Jeg tar det faktisk som en selvfølge om jeg passerer hest på vanlig trafikert vei, at om jeg ikke får noen signaler fra rytter, så er alt i orden og hesten er normalt miljøtrent. Altfor mange tar det som en selvfølge at resten av verden skal forstå hvordan SIN hest virker og reagerer, og det blir litt for lettvint. Blir hesten stressa av biler i rompa som kanksje ikke har sikt nok til å kjøre forbi, så gi signal om klar bane da vel . Vink de forbi. Eller gå ut i grøfta med hesten og slipp de fram.

Når jeg gir tegn til at de bare kan kjøre forbi, og så fortsetter de å snegle seg bak rumpa til hesten i 5min til, kan jeg få bli litt lettere irritert da?

Jeg er flink til å gi signaler til kjørende, men når jeg ber dem sakte farten bare vinker de og kjører like fort, det er irriterende det også.
Men jeg er enig i at ryttere ikke er gode nok til å gi signaler! Det burde bli gjort noe med. Noen forslag?

Siiilje
26-08-2008, 12:23
Jeg syns det er "hyggelig" at folk bremser ned og kjører sakte forbi meg, fordi det viser at de i hverfall prøver å være hyggelige!
De som bare kjører rett fordi i 80 HATER jeg!!

Det jeg liker er at de kjører i et normalt tempo forbi, og at de respekterer om jeg ber dem stoppe eller kjører saktere (ofte fordi at mamma må få tak i bikkja som står midt i veien og ikke skjønner noen ting .. :p)
Ellers får de bare kjøre forbi sånn som dem vil..

Heidi&Chianti&Lauvinia
27-08-2008, 00:49
Man får lov ti lå bli irritert på akkurat hva man vil, jeg snakker generelt. Det er stadig hissige poster og diskusjoner på nett over idiotiske sjåfører som ikke skjønner at hestene blir redde når de gjør sånn og sånn ... og jeg uttrykker da forundring over at man kan bli irriterte når folk faktisk prøver å vise hensyn. FOlk flest er ikke eksperter på hesteadferd.

Når jeg da også studerer ryttere i nabolaget her, som kjefter og smeller og irriterer seg, og ser hvordan de selv oppfører seg og slike ting, ,,,, vel ...

Folk er forskjellige, noen gir F, andre er rett og slett idioter og gjøre farlige ting .. andre prøver virkelig og vise hensyn, men gjør helt feil for akkurat den hesten. men det kan de ikke vite.

Hadde det vært et problem for hesten min og ha en bil i rompa, bilen ikke kjørte når du ga tegn (for det er faktisk dumt av sjåføren) da hadde jeg stoppet hesten så de måtte kjøre forbi, kort og godt. Problem solved.

Hvis folk vinker til en når man ber de senke tempoet ... hvis det er et vanlig problem ... da bør man kanskje se litt på signalet sitt ? For da tror kanskje folk flest at man vinker ?

Hvis man har store problemer med biler i sitt nabolag, kan man skrive et saklig og godt begrunnet innlegg i avisen, hvor man forklarer litt om hestens reaksjonsmønster foreksempel...

Personlig mener jeg at en hest på trafikert vei, bør kunne passeres av biler i den farten som er lovlig på stedet . Er det 50 sone så bør hesten kunne passeres i 50. Er det 80 sone så bør den tåle at biler fyker forbi.

Det største problemet synes jeg ofte er på grusveier som er smale og trange... spesielt morsomt er det når man kommer med vogn ... folk har en tendens til å kjøre som noen tullinger på slike veier.

grunnen til at jeg i det hele tatt svarer på denne tråden er for å sette søkelyset den andre veien. Husk at mange mennesker vet knapt hva dyr er ... men kan ikke forvente at alle rundt seg skal oppføre seg slik som passer seg og sin hest :)

Lopke
27-08-2008, 00:56
Jeg gir signal at de skal sette ned farta.. de bremser opp og når jeg føler de kjører langsomt nok så vinker jeg dem forbi. Folk er faktisk flinke til å forstå det her.

Kaja&HP
27-08-2008, 07:03
Jeg gir alltid signal om de skal sakke ned eller ikke. Er ponnien veldig nærvøs ber jeg de sakke helt av og kjøre saakte forbi. Hvis han ikke viser tegn til det så syns jeg det er greit att de bare kjører forbi i PASSE tempo.
Det værste jeg vet er mopeder, de bremser aldri og bråker som faen. Men jeg sysn det er ennå værre med bilister som kjører saaakte forbi, for å så gasse på som faen rett etterpå. altså hesten holder jo på å pisse på seg.
Syns det er bedre att de holder jevn fart, og gasser forsiktig. Ikke trøkker ned gassen alt de har!

RenateSJ
27-08-2008, 14:03
De skal slakke ned, og hvis de ikke kan passere med en gang så er det best om de ligger minst en billengde bak. Man kjører rett oppi ræva på hesten før de svinger ut, ikke bra.
Og at de kjører jevnt forbi og ikke gjør plutselige skumle saker...

Gullegod
27-08-2008, 14:03
Man får lov ti lå bli irritert på akkurat hva man vil, jeg snakker generelt. Det er stadig hissige poster og diskusjoner på nett over idiotiske sjåfører som ikke skjønner at hestene blir redde når de gjør sånn og sånn ... og jeg uttrykker da forundring over at man kan bli irriterte når folk faktisk prøver å vise hensyn. FOlk flest er ikke eksperter på hesteadferd.

Når jeg da også studerer ryttere i nabolaget her, som kjefter og smeller og irriterer seg, og ser hvordan de selv oppfører seg og slike ting, ,,,, vel ...

Folk er forskjellige, noen gir F, andre er rett og slett idioter og gjøre farlige ting .. andre prøver virkelig og vise hensyn, men gjør helt feil for akkurat den hesten. men det kan de ikke vite.

Hadde det vært et problem for hesten min og ha en bil i rompa, bilen ikke kjørte når du ga tegn (for det er faktisk dumt av sjåføren) da hadde jeg stoppet hesten så de måtte kjøre forbi, kort og godt. Problem solved.

Hvis folk vinker til en når man ber de senke tempoet ... hvis det er et vanlig problem ... da bør man kanskje se litt på signalet sitt ? For da tror kanskje folk flest at man vinker ?

Hvis man har store problemer med biler i sitt nabolag, kan man skrive et saklig og godt begrunnet innlegg i avisen, hvor man forklarer litt om hestens reaksjonsmønster foreksempel...

Personlig mener jeg at en hest på trafikert vei, bør kunne passeres av biler i den farten som er lovlig på stedet . Er det 50 sone så bør hesten kunne passeres i 50. Er det 80 sone så bør den tåle at biler fyker forbi.

Det største problemet synes jeg ofte er på grusveier som er smale og trange... spesielt morsomt er det når man kommer med vogn ... folk har en tendens til å kjøre som noen tullinger på slike veier.

grunnen til at jeg i det hele tatt svarer på denne tråden er for å sette søkelyset den andre veien. Husk at mange mennesker vet knapt hva dyr er ... men kan ikke forvente at alle rundt seg skal oppføre seg slik som passer seg og sin hest :)

Helt enig!!!
All hensyn bør vi sette pris på. Bærting og tuting og 80 km/t derimot :mad:
min hest blir også stressa når noen kjører bak henne, men en stressa hest er bedre enn en livredd hest som hopper uforutsett ut i veien!
Det blir liksom litt håpløst om alt blir galt også.. Mye mindre skader som kan skje når bilen kjører sakte enn når bilen raser forbi!

Muzikaa
27-08-2008, 14:16
Helt enig!!!
All hensyn bør vi sette pris på. Bærting og tuting og 80 km/t derimot :mad:
min hest blir også stressa når noen kjører bak henne, men en stressa hest er bedre enn en livredd hest som hopper uforutsett ut i veien!
Det blir liksom litt håpløst om alt blir galt også.. Mye mindre skader som kan skje når bilen kjører sakte enn når bilen raser forbi!

Enig her! Jeg foretrekker at folk holder en jevn, men sakte fart forbi hesten, og viser hensyn.

Astrid
27-08-2008, 16:20
For min del trenger de ikke å slakke ned så veldig mye (har en hest som er 200% trafikksikker), og syns ikke det er nødvendig at de slakker ned så mye at de bruker en evighet på å komme forbi. At de gasser på akkurat når de skal forbi er jo heller ikke nødvendig da..
Selv bruker jeg å se ann på hesten, og hvis det ser ut som den er utålmodig men at rytteren har kontroll, så kjapper jeg meg forbi. Har ikke rytteren kontroll i det heletatt, så bremser jeg såklart ned..

LinnMerethe
31-08-2008, 09:25
Jeg syns det er best når de holder fartsgrensa,som er 50 her hvor jeg rir mest,og kjører fint forbi.
De fleste som bor her er flinke til det,om sommeren så er det endel ungdom(over 18!!:)) som kjører her pga noen attraktive badetjern her,og de ungguttene(som regel) er ikke gode til å lese trafikkskilt!

Det er like irriterende når de legger seg bak,og sniker bak der lenge.Jeg prøver å gi tegn til at det er klart og de ser at hesten min ikke bryr seg,men alikevel så ligger de der og forventer at jeg skal bli borte eller noe.Dette er særlig gamle folk.

julnil
31-08-2008, 21:00
Bilister må nå bare kjøre forbi akkurat slik de selv ønsker. Jeg vil heller ha en hest som tåler sakte kjøring, rask kjøring, tuting, rusing med motor, kjører store biler, kjører små biler, kjører røde biler, kjører biler med henger på slep, kjører biler med henger lastet med materiale med en "SKUMMEL" pose på enden etc etc, enn å konstant gå rundt å bekymre seg om noen ikke kjører "korrekt" forbi.

Issa
31-08-2008, 21:27
Å gi tegn om at de skal sakke ned har vaffal ikke hjulpet for meg. De bare vinker tilbake :(

RebeccaK
31-08-2008, 21:55
Jeg ønsker at billistene sakker av og kjører forbi i en glidende bevegelse, med god avstand til hesten.

En ting er at folk ikke vet hvordan man skal kjøre forbi en hest, det gjør meg ingenting om de blir liggende godt bak meg. MEN når de ikke klarer å skjønne signalet for å stoppe eller senke farta, DA blir jeg forbanna :( Jeg gir jo ikke signalet for gøy.

anexiel
01-09-2008, 13:27
Jeg bryr meg egentlig ikke sålenge de svinger unna, og det gjør ikke hesten heller. Samboern, hanns kompiser og enkelte av hybelboerne på gården er veldig flinke til å hjelpe meg med miljøtreninga når jeg er å rir langs veien- de tuter, ruser, spiller musikk, ligger bredt om vinteren kjører fort, sakte, nært ect., men jeg har og bedt de om det! Rett og slett for att hesten skal lære seg å tåle det meste som en bil "kan finne på". Og det er bedre att folk som vet att hesten vil kunne bli redd tuter og ruser enn att vanlige bilister gjør det, værtfall de første gangene.

Plankerud
02-09-2008, 08:14
Jeg har en trafikksikker hest, men setter veldig pris på at folk setter ned farten og tar hensyn.
Jeg passer på å alltid hilse og smile til de som kjører forbi om de tar litt hensyn. Om de ikke senker farten noe slår jeg oppgitt ut med armene og er de skikkelige bøller hender det jeg viser en finger.
Jeg synes aldri det er riktig å kjøre forbi en hest i 80 km i timen. Man skal slakke farten litt og ha foten på bremsepedalen, mens man legger seg godt ut.
Der det er mulig tar jeg hensyn til bilistene. Om det er uoversiktelig eller smalt går jeg ut av veien og venter til de er forbi. Om de blir liggende bak lar jeg hesten trave sakte frem til første sted hun kan gå ut av veien. Og hilsen og smiler - alltid.

Nina007
03-09-2008, 02:15
Jeg setter også pris på at bilistene sakker farten og kjører rolig forbi. Og liker mindre de som ligger kliss i ræva på hesten i evigheter og ikke kjører forbi. Men det som er enda mer irriterende er de som kjører helt inntil meg når de kjører forbi. To ganger har bil kjørt borti foten min når jeg sitter på hesten. Og da er de ganske så nærme!!! Men det løste vi egentlig fint. Festet en forholdsvis stor refleks på en lang pisk som vi holdt på utsiden av hesten. Dermed måtte bilen kjøre i pisken/refleksen før den kjørte på meg/hesten! Funka fint det!! :)

Marte+Quicky
05-09-2008, 16:05
Bilister må nå bare kjøre forbi akkurat slik de selv ønsker. Jeg vil heller ha en hest som tåler sakte kjøring, rask kjøring, tuting, rusing med motor, kjører store biler, kjører små biler, kjører røde biler, kjører biler med henger på slep, kjører biler med henger lastet med materiale med en "SKUMMEL" pose på enden etc etc, enn å konstant gå rundt å bekymre seg om noen ikke kjører "korrekt" forbi.

Er jo ikke nødvendigvis snakk om at hesten er trafikksikker eller ei da... Uhell kan skje, det er jo snakk om å kjøre forbi på en trygg og forsvarlig måte, enten hesten er trafikksikker eller ikke. Hva om det er glatt feks? Spiller det noen rolle da om hesten er trafikksikker om bilen ruser forbi i 100, og kanskje sklir?

Jeg liker best at de kjører rolig og pent forbi i et jevnt og passe tempo. Gjør meg ingenting om de kjører saktesakte heller, selv om det ikke er nødvendig. Så lenge de prøver å ta hensyn, og gjør det de tror er rett, så er det greit for meg i grunnen. Men bilister som kjører forbi i et rasende tempo, eller tuter, de har jeg ikke mye til overs for.

Therese
05-09-2008, 16:38

Helt enig :)

Muzikaa
05-09-2008, 16:45
Vi er og ganske heldige nå der vi har flyttet inn i ny stall, det er noen ungdommer som sørger for å miljøtrene hestene våre, da de har et bilverksted på gården, og de driver og kjører rundt med alle slags doninger. Men de er flinke til å vise hensyn heldigvis:)

Nikita
08-09-2008, 09:08
Jeg foretrekker at bilene bremser ned og viser hensyn, men ikke at de snegler seg fordi og aldri komme forbi liksom! Men tar heller en slik en enn de som øker på og wræser forbi :mad:

Det jeg synes er viktig (hvis det er klar sikt) er å vike så godt de kan. Det vil si å kjøre HELT over i motsatt kjørebane og enda litt lenger. For hvis det skulle skje noe med en hest som gjør noe, så har den noen meter å gjøre det på.

Her om dagen leide vi hestene opp en bakke (rimelig oversiktlig) og det kom en bil og så oss i GOD tid. Han gasser bare på. Hun som leide hesten bak meg veiva ut med armen og resten av leietauet og det gjorde jeg også. Bilen holdt farta noenlunde men måtte selvsagt gire ned rett ned oss, og gassa på igjen. Slike folk er jo ikke kloke! Jeg tenker at slik folk kjører når de møter unger, kan de også kjøre overfor hester.

Var en gang en traktor stoppet, slo av motoren og ventet til vi var fordi. Da lurte hestene veldig på hva dette var. Hadde vært bedre om han sneglet seg forbi. Men det visste ikke han.