PDA

Se full versjon : Importere hestehenger fra Svergie...

Arachnida
25-08-2008, 10:20
Har noen av dere gjort det?
Hvordan går dere frem med slikt?

Vi skal kjøpe ny henger, men har enda ikke bestemt oss for om vi skal kjøpe splitter ny eller 06, 07 modell...
Siden omregistreringsavgiften i Norge er så skyhøy, så frister det mer å kjøpe brukt fra Svergie.

Man må vel betale 25% i moms på hengere, men hva skjer om du bare kjører tvers gjennom tollen uten å betale? hehe... :p
Går det ann å skrive en annen kjøpssum på kontrakten for å betale mindre moms ved bruktkjøp?
Ved nykjøp, må man betale både svens og norsk moms eller slipper man en av de? Hvordan går man frem med dette?

Oi...ble masse spørsmål dette...håper det er noen erfarne her... :D

Shadowfax
25-08-2008, 10:24
Ikke akkurat relatert til spm, men kan du ikke skrive med svart?

anneks
25-08-2008, 11:41
Hengeren må uansett registreres i Norge, så (om)registreringsavgiften slipper dere ikke unna uansett. Kjører dere gjennom tollen uten å stoppe er for det første sjansen for å bli vinket til side svært stor, samt at dere da har en henger som ikke er registrert i Norge og dermed ulovlig for dere å kjøre med.

Ved kjøp av ny henger i Sverige skal dere kunne trekke fra momsen, men det er mulig at dere må legge ut for den til selger og så få tilbake ved grensepassering.

Skriver du annen kjøpesum på kontrakten ligger du tynt an om det er noe galt med hengeren. I tillegg er det blitt ganske vanlig at tollvesenet krever å se kontoutskrift som bekrefter beløpet.

anettex
25-08-2008, 14:19
Hengeren må uansett registreres i Norge, så (om)registreringsavgiften slipper dere ikke unna uansett. .

Dette stemmer ikke.
Det er ikke registreringsvagift på første gangs registrering.
Ergo kan man kjøpe brukt henger i Sverige, men registrere den gratis i Norge.
Har gjort dette selv.
Men som du sier ingen tollpapirer = ingen registrering.
Så man kan ikke bare dure gjennom tolla og tro at man i ettertid kan få hengeren registrert.

Første hengeren vår importerte vi selv fra Sverige.
En del papirarbeide, og besøk på tollvesenet både i Sverige og Norge, men vi sparte mye penger på en 1 år gammel henger.
Både pga at vi slapp omregistrering, og pga at den Svenske krona lå mye lavere enn den Norske.
Papirarbeidet var det sambo som tok seg av.
Den Svenske momsen må betales før man kan importere.
Men den får man tilbake når man betaler inn den Norske momsen etter at hengeren har kommet til landet.

Lønner det seg forresten å kjøpe henger i Sverige lenger da?
På mitt merke, og flere andre merker, er nyprisen langt høyere i Sverige enn i Norge.
Slik at differansen på norske og svenske krona blir spist opp og vel så det.
Sånn var det da vi kjøpte hengeren vi har nå.
Så den kjøpte vi via Norsk forhandler, men vi henta den på fabrikken i Sverige.
Da hadde forhandler tollet den inn og registrert den for oss.
Men vi måtte selv ha den inn på biltilsynet for typegodkjenning.

anneks
25-08-2008, 16:08
Da beklager jeg feilinformasjon fra min side. Takk for oppklaring.

Arachnida
26-08-2008, 09:52
Shadowfax:
Nei, hvorfor skulle jeg ikke få skrive i blått? :rolleyes:

Tusen takk for bra informasjon, dere... :D
Jeg ringte litt rundt i går og sjekket opp og den hengeren jeg har falt litt på, Atec Diamond ligger på 45.500 SEK uten svensk moms, altså 38.500 NOK.
25% moms på 38.500 NOK blir da ca. 48.000 NOK.
Så kommer 450 kroner i tillegg på dyregodkjenning i Norge.
På nærmeste forhandler av Atec-hengere her, så skal de ha 68.000 for en Atec Diamond XL.
Den eneste forskjellen på svenske hengeren og den norske er at den norske har hard bakluke øverst.
Den svenske har rullegardin. (men det går også å få som ekstrautstyr i Svergie)

Etter mine beregninger, så er ikke en slik luke verdt 20.000...hehe...

Jeg snakket også med den norske tollen i går og fikk beskjed om at om jeg ikke skulle betale svensk moms, så måtte jeg ta det med selgeren...
Det reagerte jeg litt på egentlig...

Er det noe jeg har glemt her?

smulemor
26-08-2008, 11:56
Shadowfax:
Nei, hvorfor skulle jeg ikke få skrive i blått? :rolleyes:

fordi det er helt grusomt å lese... å utheve en setning eller et tekstparti med farge er greit men en hel tekst i avvikende farge blir utrolig slitsomt for øynene.

Arachnida
26-08-2008, 12:01
Jeg har skrevet ca. 15.000 innlegg på diverse andre fora og aldri hørt noe som helst om at farge på skriften plager noen...
Har skrevet med kun blått i mange år og kommer nok til å fortsette med det i mange år til... ;)

smulemor
26-08-2008, 15:09
Jeg har skrevet ca. 15.000 innlegg på diverse andre fora og aldri hørt noe som helst om at farge på skriften plager noen...
Har skrevet med kun blått i mange år og kommer nok til å fortsette med det i mange år til... ;)

det er ditt valg men da er du sikkert klar over at folk vil irritere seg over det og gi deg potensiellt mindre svar og oppmerksomhet på tråder ;)

Wulfi
26-08-2008, 15:19
Vi har slik henger, betalte 54.000 tusen.

Og blått er fryktelig, fryktelig irriterende. Svart er enklere å lese, rett og slett.

Shadowfax
26-08-2008, 15:42
Som de andre, fordi det er irriterende å lese.
Har litt med god forumskikk å gjøre også ;)
Personlig leser jeg svært skjelden innlegg jeg synes det er enten irriterende eller anstrengende å lese.. menmen..

GryCat
01-05-2013, 15:42
Hoppet over de blå jeg, og drar en "Aina" og henter opp gammel tråd.

Hvordan stiller dette seg i dag, jeg er på hengerleit og vurderer det svenske bruktmarkedet. Men om det går opp i opp, er det jo bare å glemme.