PDA

Se full versjon : Hvor godt kjent er du med dopingreglementet?

insolita
21-08-2008, 20:11
I lys av denne kjipe saken i OL...

Dere som starter, om enn små lokale klubbstevner i LD (ridning og kjøring jeg snakker om nå, ikke trav)... Hvor godt kjent er dere med reglementet? Vet du hva karenstid er? Er dopingreglementet noe som opptar dere? Hvor nøye er du med å håndheve det? Slumser du litt med enkelte ting? Har dere noensinne blitt tatt ut til dopingprøve? Har en liten tråd friskt i minne der i hvertfall enkelte var nokså likegyldige til de tingene med kortest karens på.

Filizity
21-08-2008, 20:16
jeg kjenner det altfor dårlig dessverre....

stino89
21-08-2008, 20:16
Nå har jeg aldri startet stevne utenfor stallen, bare treningsstevner og ett par LC/LD på klubbstevner der hjemme, på lånt rideskolehest, (og da var ikke hesten i nærheten av noe annet enn showshine, hehe), så jeg har ikke satt meg inn i det, det skal jeg ærlig innrømme. Skal jeg ut å starte mer ville jeg skjekket det ut for å hindre ubehagelige opplevelser i en eventuell dopingkontroll og fordi jeg ikke vil være en juksemaker. Er rettferdighetsmenneske til tusen, nesten litt for mye av det gode.

Og karenstid vet jeg faktisk hva er, for det var jeg borti når jeg forsikret gampelure nå nylig :)

StelpaogMalin
21-08-2008, 20:22
Altfor dårlig dessverre, men jeg smører ikke hesten min inn med så veldig mye annet en vanlig sårsalve som helosan, vaseline og leovet insektsspray nå på sommeren.

Hvis jeg skulle startet et større stevne ville jeg nok vært hundre prosent sikker på at det jeg smører på henne ikke er noe som kan betegnes som dop.

MEN, jeg vet at banan blir regnet som doping, og i og med at jeg ofte gir henne forskjellig frukt er jo akkurat det litt lurt å vite;)

Mathea
21-08-2008, 20:23
Jeg kan ikke noe som helst om dette desverre.

insolita
21-08-2008, 20:24
Hvorfor er det viktigere på større stevner, når man skal "ut å starte"? Fordi risikoen for å bli oppdaget et pittelitt større (den er minimal med ridehest uansett)? Fordi stevnene "betyr mer"? Er ikke en skikkelig innføring i dopingreglementet en del av grønt kort?

mallilen
JEg hadde lagt meg ned og dødd dersom jeg hadde blitt tatt ut til dopingprøve og testet positivt.. Virkelig. Noe SÅ flaut vil jeg virkelig ikke utsette meg selv for, så unngår å stappe i gampen noe "ekstra" før et stevne, det være seg resten av brødskiva med sjokopålegg eller noe jeg er det minste usikker på.
Er jeg usikker, unngår jeg å bruke. enkelt og greit.
Er altfor dårlig kjent med dopingreglementet, egentlig..

Ja, vet hva karenstid.

Ingus
Jeg har kun startet klubbstevner, så har ikke satt meg inn i reglemanget, men er heller ikke storforbruker av hverken arnika, blue-lotion eller andre salver/tilskudd/sprayer...

Edit: Når jeg etterhvert skal ut og starte litt, skal jeg passe på hva jeg putter i/på hesten uken i forveien. Dette med OL er bare trist.

stino89
21-08-2008, 20:27
Er ikke en skikkelig innføring i dopingreglementet en del av grønt kort?

Nei, det er det ikke! Det burde vært det, det er nå så, men jeg lærte svært lite om doping på grønt kort-kurs. Litt var det kanskje, men ikke nok i sådan sammenheng.

EliFi
21-08-2008, 20:32
Jeg vet hva karenstid er.

Nå er ikke jeg ute og starter i det hele tatt, men jeg har lært meg noen medisiner som kan gis helt frem til start, og de som ikke er på den "listen", hadde jeg heller ikke turt bruke uten å dobbeltsjekke med veterinær først.

Bacimycin, pyrisept, chloramin, jodosan, animalintex, hibitane krem , spenol og nelex, ja og kloramfenikol mot øyekatarr da.. Det er det jeg kommer på i farta som kan brukes helt inntil start.

Sånn utover disse preparatene har jeg veeldig lite peiling, og hvis jeg noen gang kommer så langt som til å starte igjen, så skal jeg nok sette meg grundig inn i dopingreglementet. Skal ikke utsette meg selv for den flausen å stille med dopet hest i allefall :S

IngvildK
21-08-2008, 20:35
Vet hva karenstid er, men kan ellers ingenting om doping. Har aldri brukt noen linimenter på en hest jeg har startet med, så sånn er jeg safe (har heller ingen planer om å bruke det!). Er aldri tatt ut til dopingprøve. Har kun startet klubbstevner.

Ferrari & Miriam
21-08-2008, 20:41
passer godt på hva jeg bruker og ikke bruker på hesten min. Vet også at selv om en eventuell karantenetid er overholdt, kan det likevel slå ut på en dopingtest. Syns det er skremmende hvor likegyldige noen kan være til midler som selges i den vanlige hestebutikk, "fordi andre bruker det jo", uansett nivå på stevner som det startes i.

Er veldig glad for nulltoleransen jeg. Og ja, jeg har vært i dopingkontroll med min lille hest. Var helt sikker på at jeg hadde alt på det rene, men fy så nervepirrende lell før svaret kom ;-)

lil_julie
21-08-2008, 20:42
Jeg kan nok ikke veldig mye.

Er alikavell forsiktig før stevner, selv om sjangsen for og bli testet på d stevne er minimal..

Sjekker linement og slike ting jeg tar på, og sårsalve, bruker ikke den blå, gir ikke hesten noe rare greier jeg ikke vet hva er, (det gjør jeg egentlig aldri). Men fult så nøye som de i ol (ikke er?) er jeg nokk ikke..

insolita
21-08-2008, 20:45
En skremmende trend dette her. Hvorfor setter dere dere ikke inn i dette? Vet dere i det hele tatt om det er karenstid på blue lotion?

stino89
21-08-2008, 20:49
blue lotion vet jeg knapt hva er, men har faktisk hørt en gang at det er karenstid på det. Men du har helt rett, insolita, jeg skal hvertfall sette meg bedre inn i det, for det er jo egentlig allmennkunnskap for alle som muligens tenker seg til en konkurranse med hest

Kaja&HP
21-08-2008, 21:10
Hva med å legge ut link til reglemanget?
jeg kan litt, å vet hva karenstid er.
men tenker ikke særlig over det egentlig.
Men ja, legge ut link ?:)

Augustina
21-08-2008, 21:12
vet noen småting, men starter ikke mer enn klubbstevne enda, så har ikek satt meg inn i det.. noen som kan linke ellernoe?

insolita
21-08-2008, 21:15
Hva med å legge ut link til reglemanget?
jeg kan litt, å vet hva karenstid er.
men tenker ikke særlig over det egentlig.
Men ja, legge ut link ?:)
Synes du ikke egentlig en konkurranserytter skal være i stand til å finne det selv? Jeg er ikke det, men det er VELDIG lett å finne. Poenget var dessuten at folk skal svare ærlig her. Ikke jukse med å se i reglementet først.

Augustina
21-08-2008, 21:27
*Augustina har nå satt seg ned og har begynt å lese konkurranse-reglementet. Når hun er ferdig går hun over på det som har med doping å gjøre- kjekt å vite!*

HannaC
21-08-2008, 21:35
Nei, har ikke peiling om dopingreglene, bare at hvis du gir hesten banan før/etter en konkuranse, så kan den slå ut..+sjokolade.

RenateSJ
21-08-2008, 22:29
Siden jeg ikke har startet konkurranse på flere år, så ser jeg ikke på det som spesielt skremmende at jeg ikke kan noe om reglene i doping. Ikke bruker jeg alskens geleer, og "snop" til hesten heller.

Wilisia
21-08-2008, 22:34
Farlig lite kjent når jeg tenker meg om.. Nå er det lite jeg smører på hesten, vasker med grønnsåpe og smører aloe vera på om den får sår, ellers vet jeg at sjokolade, brus etc. er fyfy og ata linimenter ikke skal brukes.. Så vet jeg og det er på ormekur. Tror jeg må finne fram :p

Anita&Svarten
21-08-2008, 22:41
Siden jeg ikke har startet konkurranse på flere år, så ser jeg ikke på det som spesielt skremmende at jeg ikke kan noe om reglene i doping. Ikke bruker jeg alskens geleer, og "snop" til hesten heller.

Ikke jeg heller. Starter ikke engang morrostevner. Men synes det er spennende å følge med her likevel:)

Jeg har brukt litt forskjellig til hesten da, men i samråd med veterinær.. Men fortsatt ikke så skummelt siden han kun går her hjemme:p

Holder meg på pubikumsiden jeg;)

Wilisia
21-08-2008, 22:43
Prøvde å lese det som ikke var lov å gi, men det gjorde meg ikke så mye klokere. Men etter det jeg skjønnte var ikke aloe vera lov engang (naturmedisiin).

Siiilje
21-08-2008, 22:48
Jeg er ikke helt oppdater på sånt, men så vet heldigvis annette en del om dette, så om jeg MÅ ha på noe salve eller linement, passer hun på sånt ;)

Reaper
21-08-2008, 22:48
Jeg vet altfor lite om det. Men jeg vet at det er karenstid på det meste som er av linimenter o.l. Hadde jeg startet noe som helst, skulle jeg nok satt meg mer inn i det, men jeg synes faktisk det er litt interessant så jeg prøver allerede nå å lære litt om det.

Torhild
21-08-2008, 22:59
Så vet jeg og det er på ormekur. Tror jeg må finne fram :p

Det er karenstid på ormekur ja, men det er vel mtp slakt, ikke på doping....

Wilisia
21-08-2008, 23:10
åja, da har jeg nok missforstått :p

daim
21-08-2008, 23:23
Vet mye... og føler jeg burde kunne det da sambo er internasjonal stewardt og mye ut på stevner... Hadde vært litt dumt om jeg hadde blitt tatt i doping hi hi hi :D Også er jeg jo dommer asp selv...

Men han kan sikkert svare dere hvis det er noe dere lurer på i denne tråden. ;-)

Hege
21-08-2008, 23:30
Jeg vet at det jeg bruker ikke er innenfor doping, eller evnt karenstid. Nye evnt produkter undersøkes om er lovlig eller ikke.
Vil ikke risikere å bli tatt i juks!

Men det er altfor lite dopingprøver på mindre arrangement. Tror ikke jeg har hørt om en eneste prøve verken av hest eller rytter på d-stevne her i området, eller vet du noe om dette Anita?

daim
21-08-2008, 23:35
Jeg vet at det jeg bruker ikke er innenfor doping, eller evnt karenstid. Nye evnt produkter undersøkes om er lovlig eller ikke.
Vil ikke risikere å bli tatt i juks!

Men det er altfor lite dopingprøver på mindre arrangement. Tror ikke jeg har hørt om en eneste prøve verken av hest eller rytter på d-stevne her i området, eller vet du noe om dette Anita?

Ikke meg bekjent nei...

Hegepii
21-08-2008, 23:36
Jeg har lest reglementet flere ganger, og er rimelig sikker på at ting jeg bruker på min gamp ikke er doping. Jeg bruker arnika en sjelden gang, men da passer jeg på at det minst er 1 uke til start..

vet hva karenstid er.

Men! Er det ikke sånn at blue lotion som er kun varmende eller kjølende ikke er karenstid på? og blue lotion med begge deler (varm og kald) er det 48 timer??

Wilisia
21-08-2008, 23:39
har ikke hørt om noe i det hele tatt før e-stevner jeg :p

Curtizan
21-08-2008, 23:41
Men! Er det ikke sånn at blue lotion som er kun varmende eller kjølende ikke er karenstid på? og blue lotion med begge deler (varm og kald) er det 48 timer??

12 timer (står i reglementet)

Hanna
21-08-2008, 23:43
jeg har dessverre ekstremt lite peiling på sånt... visste ikke at banan ikke var lov engang, jeg. men som flere andre har sagt; jeg bruker svært lite "muffens" på Lukas, bare vanlig hestemat/kraft, og helosan/blåspray på sår. det er ikke noe jeg går rundt og bekymrer meg for...

jeg tenker som så at på de små stevnene, så spiller det liten rolle så lenge det ikke er noe som faktisk forbedrer hestens prestasjoner og/eller er gitt med viten og vilje. jeg har aldri vært med på dopingkontroll, ei heller har jeg kjent noen som har det. selvfølgelig skal man ikke jukse, men om en jente gir hesten sin en banan før LC klubbstevne, så synes jeg faktisk ikke det er noen krise.

at det er LURT å sette seg inn i det likevel er jo opplagt.

Lopke
22-08-2008, 00:34
Nope jeg vet lite om doping.. men har litt evner i søk på nett så skal nok finne det ut.. Det har bare liksom aldri vært aktuelt eller viktig nok for meg å vite.. men nå vil jeg jo vite det :lol:

Men jeg bruker ikke sånn på hesten min. Ikke linimenter av noe slags.. Kun insektspray og showshine!

Men jeg har måttet dope Lopke før en kåring da de skulle komme ribbet for hår i ørene.. og jeg ville ikke bruke brems. Men dette er jo lov så.. eller? he he.. ser der.. lite man vet om tema.

Forresten, hvordan tester de bruk av leire? Var det på dopinglista? synes jeg leste de i en annen tråd.

Og jeg skal helt klart sette meg inn i det nå.

Men hvor ofte tas det dopingtest av ridehester da? må man ikke på VM-NM-OL nivå før dette er aktuelt?

Ikke så mange her på FH som deltar der, og sikkert derfor vi vet så lite om tema. Travsporten er vel litt mer opplyste på det punktet.

Curtizan
22-08-2008, 00:45
Nope jeg vet lite om doping.. men har litt evner i søk på nett så skal nok finne det ut.. Det har bare liksom aldri vært aktuelt eller viktig nok for meg å vite.. men nå vil jeg jo vite det :lol:

Men jeg bruker ikke sånn på hesten min. Ikke linimenter av noe slags.. Kun insektspray og showshine!

Men jeg har måttet dope Lopke før en kåring da de skulle komme ribbet for hår i ørene.. og jeg ville ikke bruke brems. Men dette er jo lov så.. eller? he he.. ser der.. lite man vet om tema.

Forresten, hvordan tester de bruk av leire? Var det på dopinglista? synes jeg leste de i en annen tråd.

Og jeg skal helt klart sette meg inn i det nå.

Men hvor ofte tas det dopingtest av ridehester da? må man ikke på VM-NM-OL nivå før dette er aktuelt?

Ikke så mange her på FH som deltar der, og sikkert derfor vi vet så lite om tema. Travsporten er vel litt mer opplyste på det punktet.

Når du dopet Loke før utstillingen så er det en frist på 4 dager regnet til kl 12. på konkurransedagen. Når det gjelder leire for kjøling av beina er det en frist på 12 timer før hesten skal konkurrere.

Det tas dopingprøver regelmessig, oftest på større stevner som du nevner, men i henhold til KR kan Nryf uanmeldt avholde dopingprøver på alle typer stevner i Norge

Lopke
22-08-2008, 00:51
Når du dopet Loke før utstillingen så er det en frist på 4 dager regnet til kl 12. på konkurransedagen. Når det gjelder leire for kjøling av beina er det en frist på 12 timer før hesten skal konkurrere.

Det tas dopingprøver regelmessig, oftest på større stevner som du nevner, men i henhold til KR kan Nryf uanmeldt avholde dopingprøver på alle typer stevner i Norge

Husker ikke hvor mange dager før jeg barberte henne egentlig.. Men det var jo en lang reise så det var 100% mere enn 2 dager før, men ellers er det gått tapt i glemmeboka.. ja ja..

hvordan tester de leiredoping da???

dopingprøver regelmessigt?? har ikke hørt om en eneste gang jeg. Hører kanskje litt lite da :confused:

Curtizan
22-08-2008, 01:09
Man kan jo ikke teste en hest for "leiredoping". Men det går på nedkjøling av legemsdel på hest og det er jo stewarder i stallene som går runder å ser litt rundt. Egentlig for å være helt erlig er det ikke noe problem og det er ikke noe å gjøre for å håndheve denne regelen. Men hvis du er f.eks. på et NM eller E-Stevne med oppegående stewarder som går runder i stallen på morgenen og ser en hest de vet skal starte innen 12 timer kan de ta blider osv og så blir det opp til overdommer hva som skal gjøres videre med saken. Man får vel tilsnakk og blir informert om reglementet uten at noe mer skjer.

Det er ikke sikkert at det tas dopingprøver på de stevnene du har vært eller hørt om men det skjer innimellom/regelmessig.

Når det gjelder dopet av hesten så er jo virkningen normalt ute av kroppen innen 1-2 timer (domosedan) men man har fristen på 4 dager da stoffet brytes ned til og utskilles som metabolitter i urinen til hesten. For at alle disse metabolittene skal komme ut av kroppen innen start er det satt frist på 4 dager.

Lopke
22-08-2008, 01:31
jepp det var domosedan ;)

KatrineB
22-08-2008, 01:49
Er alovera ulovlig?:eek:
Jeg vet ikke hva karenstid er.

Greit å vite litt, har jo lyst å prøve meg på konkuranse en dag.
Men dere sier at det ikke er lov med leire.. Hva om noen bruker det etterpå da? Bør de ikke kontrollere slike ting før konkuransen, ikke etter? trodde det var vanlig at konkuranseryttere brukte leire etter konuranser jeg:rolleyes:
men sånne magnetiske beinbelegg da? Og dekken. Da må jodette også være ulovlig? Men om de bruker det etter konkuransen, kan de bli tatt i juks da?

Curtizan
22-08-2008, 02:40
Aloe vera skal ikke være ulovlig slik jeg ser det. Karenstid er et litt kjeitete ord, det er bedre å bruke sperrefrist. Når vi snakker om tidene for de forskjellige preparatene/behandlingene er det antall timer eller dager regnet til kl 12.00 på konkurransedagen hvor man ikke skal bruke den type behandling/preparat for å være utenfor kravene i henhold til dopingreglementet.

Det er selvfølgelig lov å bruke leire på hester i konkurranse, men man må bare huske at det ikke skal være på beina til hesten de siste 12 timene før hesten skal starte konkurranse. Du kan da også bruke det etter start f.eks på lørdag og ta det av igjen innen kl. 21.00 hvis hesten skal starte søndag kl 09.00.

Magnetiske beinbelegg (back on track) og dekken er lov å bruke uten noen restriksjoner jfr veterinær ansvarlig i teknisk komite da det ikke er bevist noen effekt utover hva man kan få til ved eventuellt å pakke hesten inn i flere dekken osv. Meste effekten av BoT er at man øker hestens temperatur og det kan du fort ordne med noen ulltepper og kanskje et bobledekken eller liknende.

Vilde
22-08-2008, 08:01
Jeg fikk meg en overraskelse før NM i fjordhest i år da hesten min fikk et sår i kronranda og jeg ikke kunne bruke nesten noe som helst av sårsalver siden det var 14 dagers karenstid på det aller meste. Jeg tror det generelt er restriksjoner på mye mer enn det folk tror i grunn. Feks er det 4 døgns karantene på kiropraktorbehandling og hvis jeg ikke husker feil et døgn eller noe på nedkjøling av bein. Kan ikke si jeg er helt oppdatert på reglementet, men jeg har i alle fall blitt veldig mye mer bevisst på det.

insolita
22-08-2008, 09:25
En god regel er å holde seg unna det meste 96 timer regnet fra kl 12 på konkurransedagen. Vær klar over at ting man smører på blir liggende i hestens hår, og kanskje "absorberes" over lengre tid. Dermed bør man for sikkerhetens skyld kanskje legge til et døgn eller på på karenstid, for egen sikkerhet.

Veterinærbehandlinger eller bruk av medisiner utskrevet av veterinær er det greit å tenke at må minst ha 14 dager. Ta en titt i reglementet uansett.

Edit for å si at produkter gjerne inneholder andre ting som kan slå ut. Her har man et problem. Ting som er kjøpt i hestebutikken er langt mindre trygt enn en salve kjøpt på apoteket. Bruk derfor apotekvarer når det gjelder salver, men mindre et produkt er spesifikt godkjent. Det er ingen vits å ta risikoer.

Hegepii
22-08-2008, 09:51
Så da kan jeg bruke BOT belegg i helga da? Og ryggvarmeren? Har vært i tvil om dette, så aldri brukt BOT i nærmere enn 48 timer før et stevne..

insolita
22-08-2008, 09:55
Så da kan jeg bruke BOT belegg i helga da? Og ryggvarmeren? Har vært i tvil om dette, så aldri brukt BOT i nærmere enn 48 timer før et stevne..

Problemet er at reglementet er uklart. Jeg ville forholdt meg til 96 timer ut i fra ordlyden. BoT er nok håpløst å bevise på en dopingprøve, men det er definitivt mulig for konkurrenter eller arrangør å finne dette på hesten. Ingen risk man vil ta å stå å krangle på det.

Hegepii
22-08-2008, 10:24
Da dropper jeg det heller jeg da, til det kommer klare regler på det :)

lafutura
22-08-2008, 10:38
Insolita:
Jeg lurte også på dette med BOT. Hvorfor mener du man bør holde seg til 96 timers regelen der?
leste i bestemmelser om doping nå at det var 12 timer på kjølebandasjer m.m. Går ikke BOT under noe av det samme her?

lafutura
22-08-2008, 10:40
Magnetiske beinbelegg (back on track) og dekken er lov å bruke uten noen restriksjoner jfr veterinær ansvarlig i teknisk komite da det ikke er bevist noen effekt utover hva man kan få til ved eventuellt å pakke hesten inn i flere dekken osv. Meste effekten av BoT er at man øker hestens temperatur og det kan du fort ordne med noen ulltepper og kanskje et bobledekken eller liknende.

Er dette referert i noen lovtekst?

EliFi
22-08-2008, 10:59
Hmm. Fant akkurat en link her:

http://www.dyrlegenett.no/Dopingliste.htm

"Som hovedregel gjelder 96t regnet fra kl 12 på dagen hesten starter løp.

Dette gjelder etter alle former for behandling som fysikalsk behandling med laser, ultralyd, sjokkbølgebehandling og lignende der man sender en eller annen impuls inn i hestekroppen. Videre gjelder det samme for akupunkturbehandling, kiropraktikk, naprapati osv.

Det er ingen frist for massasje med hender eller elektrisk massasjeapparat (anbefales ikke brukt på løpsdagen da det kan forveksles med andre apparater).
96 t regel gjelder alle naturpreparater - også
homøopatiske legemidler."

Kommer BOT-produkter inn under første punkt her da, siden kroppsvarmen til hesten reflekteres i form av infrarød stråling? Eller?

insolita
22-08-2008, 11:04
Insolita:
Jeg lurte også på dette med BOT. Hvorfor mener du man bør holde seg til 96 timers regelen der?
leste i bestemmelser om doping nå at det var 12 timer på kjølebandasjer m.m. Går ikke BOT under noe av det samme her?

Jeg er heller føre var enn etter snar, og vil ikke stå i en situasjon der jeg risikerer å bli fratatt noe pga ubetenksomhet eller uklarheter i reglementet som en eventuell domskomitee tolker strengere enn meg. Jeg er enig i at BoT trolig kan gå under 12 timers regelen, men samtidig er jeg redd for at det i en eventuell sak kan falle inn under 96 timer. Innen man har fått et konkret SKRIFTLIG svar fra rette innstansen (det er vel kanskje mattilsynet for dere også?), så ville jeg forholdt meg til den strengest mulig tolkningen av regelverket just in case.

Hva menes f.eks med magnetfeltterapi? Inkluderer de bioflow der og eller ikke? Reglementet er for utydelig, og inntil videre må en regne med det værste. Nå er riktignok BoT ikke et middel men et produkt, men det er 96 timer på middel som kan (legg merke til kan...) påvirke hjerte-blodkarsystemet. Om hesten sliter av å stå uten BoT de siste 4 døgn, så er det vel kanskje ikke konkurranse man bør drive med i utgangspunktet.

insolita
22-08-2008, 11:09
Bestemmelser for NRYF (http://www.rytter.no/files/{B9D503B5-D96B-4BB6-9F2E-A5AAD1DD550F}.pdf)

Bestemmelser for DNT
(http://www.travsport.no/DNT_Files/Dokumenter%20Sport/forbuds_og_karenstidsliste%207.des07-2.pdf)

Bestemmelser for STC (http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=hestvetForstasida) (OBS! Kun ment som et eksempel på et noe ryddigere reglement. Norske hester som starter travløp i Sverige må forholde seg til dette, men ellers kan det være ulikheter mellom Norge og Sverige).

lafutura
22-08-2008, 11:42
Om hesten sliter av å stå uten BoT de siste 4 døgn, så er det vel kanskje ikke konkurranse man bør drive med i utgangspunktet.

Hehe, nei det har du helt rett i ;)

Uansett, takk for opplysningene!

EliFi
22-08-2008, 11:45
De bestemmelsene er jo forsåvidt greie..
Men finnes det ingen oversikt over hvilke midler/preparater/produkter som kan brukes/ikke kan brukes, med angitt karenstid og som jevnlig oppdateres?

Det er jo en hel jungel av feller å gå i?! Hadde man i det minste kunnet finne en oversikt med ulike substanser som anses som dopingsubstanser, så hadde man kanskje i noen tilfeller kunnet lest bakpå innholdsfortegnelsen på preparatet?!

lafutura
22-08-2008, 11:46
EliFi: enig!
Har lest litt om BOT og det står at det IKKE regnes som doping. Men det er fra produsentens side regner jeg med. Hadde vært greit med en uttalelse fra NRYF i forbindelse med dette!

Therese
22-08-2008, 11:47
Er akkurat så godt kjent som jeg må, vet hva jeg ikke kan bruke (av ting jeg kan finne på å bruke på en hest, ikke av alle produkter altså) dersom jeg har tenkt å slakte hesten. Starter ikke noe med andre ord.

Curtizan
22-08-2008, 11:51
Hmm. Fant akkurat en link her:

http://www.dyrlegenett.no/Dopingliste.htm

"Som hovedregel gjelder 96t regnet fra kl 12 på dagen hesten starter løp.

Dette gjelder etter alle former for behandling som fysikalsk behandling med laser, ultralyd, sjokkbølgebehandling og lignende der man sender en eller annen impuls inn i hestekroppen. Videre gjelder det samme for akupunkturbehandling, kiropraktikk, naprapati osv.

Det er ingen frist for massasje med hender eller elektrisk massasjeapparat (anbefales ikke brukt på løpsdagen da det kan forveksles med andre apparater).
96 t regel gjelder alle naturpreparater - også
homøopatiske legemidler."

Kommer BOT-produkter inn under første punkt her da, siden kroppsvarmen til hesten reflekteres i form av infrarød stråling? Eller?

Når du snakker om løpsdagen så er det andre regler for trav enn det er for ridehest så det er viktig at du har tunga rett i munnen når du diskuterer frister og preparater.

Curtizan
22-08-2008, 11:53
EliFi: enig!
Har lest litt om BOT og det står at det IKKE regnes som doping. Men det er fra produsentens side regner jeg med. Hadde vært greit med en uttalelse fra NRYF i forbindelse med dette!

Har hatt lange og inngående diskusjoner med veterinær ansvarlig i teknisk komite i NRYF angående dette produktet og konklusjonen er at det kan brukes uten problemer da det ikke er en bevist virkning utover det man selv kan få til ved å pakke hesten inn i flere dekken osv.

Felix VII
22-08-2008, 11:53
Jeg er desverre alt for dårlig kjent med dopingreglementet, selv om jeg begynner å starte ganske høyer klasser nå

EliFi
22-08-2008, 11:54
Når du snakker om løpsdagen så er det andre regler for trav enn det er for ridehest så det er viktig at du har tunga rett i munnen når du diskuterer frister og preparater.

Ja, jeg siterte bare det jeg fant på siden der.
Men da kan kanskje du fortelle meg hva som gjelder for ridehest da?! :)

Curtizan
22-08-2008, 11:55
De bestemmelsene er jo forsåvidt greie..
Men finnes det ingen oversikt over hvilke midler/preparater/produkter som kan brukes/ikke kan brukes, med angitt karenstid og som jevnlig oppdateres?

Det er jo en hel jungel av feller å gå i?! Hadde man i det minste kunnet finne en oversikt med ulike substanser som anses som dopingsubstanser, så hadde man kanskje i noen tilfeller kunnet lest bakpå innholdsfortegnelsen på preparatet?!

listen over forbudte substanser og farmakologisk aktive stoffer finnes i reglementene som er tilgjengelig, så det er bare å se i innholdsfortegnelsen på produktet om det kommer innenfor disse reglene eller ikke.

Pseudonym
22-08-2008, 11:56
Jeg kan ingenting om ridningen - har satt meg mer inn i travet.
Så om de reglene er forskjellige, så kan jeg nok ikke så mye gitt.

Men nå er ikke jeg ute og starter aktivt da.

daim
22-08-2008, 12:02
http://www.rytter.no/files/{B9D503B5-D96B-4BB6-9F2E-A5AAD1DD550F}.pdf

Curtizan
22-08-2008, 12:04
En god regel er å holde seg unna det meste 96 timer regnet fra kl 12 på konkurransedagen. Vær klar over at ting man smører på blir liggende i hestens hår, og kanskje "absorberes" over lengre tid. Dermed bør man for sikkerhetens skyld kanskje legge til et døgn eller på på karenstid, for egen sikkerhet.

Veterinærbehandlinger eller bruk av medisiner utskrevet av veterinær er det greit å tenke at må minst ha 14 dager. Ta en titt i reglementet uansett.

Edit for å si at produkter gjerne inneholder andre ting som kan slå ut. Her har man et problem. Ting som er kjøpt i hestebutikken er langt mindre trygt enn en salve kjøpt på apoteket. Bruk derfor apotekvarer når det gjelder salver, men mindre et produkt er spesifikt godkjent. Det er ingen vits å ta risikoer.

Synes det er for dumt å gå ut å anbefale alle til å holde seg unna ting i 96 timer før konkurranse da det ikke er noe hold i det du sier. Mange ting kan brukes helt frem til start i en klasse og du har også inndeling i 12 timer, 4 døgn, 14 døgn, 96 døgn og helt opp tll 180 dager. Man må heller sette seg inn i hva som er lov og hva som ikke er lov.

Når du sier at salver osv du bruker på beina til en hest vil ha lengere virkning da det tas opp i hestens hår så er det egentlig helt uintressant da hår ikke har den egenskap at de frakter aktive substanser inn i kroppen og blodbanen til hesten på samme måte. Når det kommer til doping så tas det ikke hårprøver som analyseres, ergo er det ikke noe fare så lenge man holder seg til de fastsatte tidsfrister.

96 timers regelen for bruk av Back on Track er helt feil!!

Curtizan
22-08-2008, 12:12

Hvis du vil og synes at det hjelper er det bare å bruke det i helga. Ser ingen problemer med det og hvis du får spørsmål eller problemer kan du bare huke tak i meg. skal være der mesteparten av helga, så skal dem få det nøye forklart fra meg og ca. 8 forskjellige FEI Treating Vets hvis de vil.;-)

EliFi
22-08-2008, 12:12
listen over forbudte substanser og farmakologisk aktive stoffer finnes i reglementene som er tilgjengelig, så det er bare å se i innholdsfortegnelsen på produktet om det kommer innenfor disse reglene eller ikke.

Det kan da ikke kun være de substansene som står i parantes i NRYF-reglementet som ikke er tillatt brukt?
Uansett, jeg skal være ærlig, og si at jeg synes det er vanskelig å få noen god oversikt ut i fra reglementene dere så fint henviser til. Jeg er sikker på at det hadde vært lettere for mange å sette seg inn i hva som er tillatt brukt og ikke, dersom det fantes en liste som jevnlig ble oppdatert.

Reglementet er sikkert fint det, men som du curtizan så fint sa - man skal holde tunge rett i munnen....

Curtizan
22-08-2008, 12:16
Det kan da ikke kun være de substansene som står i parantes i NRYF-reglementet som ikke er tillatt brukt?
Uansett, jeg skal være ærlig, og si at jeg synes det er vanskelig å få noen god oversikt ut i fra reglementene dere så fint henviser til. Jeg er sikker på at det hadde vært lettere for mange å sette seg inn i hva som er tillatt brukt og ikke, dersom det fantes en liste som jevnlig ble oppdatert.

Reglementet er sikkert fint det, men som du curtizan så fint sa - man skal holde tunge rett i munnen....

Ja det er sant at reglementet kanskje er litt kjeitete men når det gjelder substansene som står i reglementet er det grupper av substanser hvor du har mange undergrupper som man må finne ut av om de går under osv. Så det er langt flere stoffer som kommer inn under dette enn det ser ut til fra reglene først.

Når det gjelder liste med preparater / produkter som man kan bruke og ikke så har det vært diskutert, men man har kommet frem til at det er en nesten umulig oppgave da det finnes utrolig mye på markedet og man ikke har noe kontroll med. Folk tar også inn ting fra utlandet som vi ikke vil kunne kontrollere.

insolita
22-08-2008, 12:25

Noe av problemet er også at produktene ikke nødvendigvis inneholder det de påstår at de gjør, hverken mengde eller innhold.

Hegepii
22-08-2008, 13:00
Hvis du vil og synes at det hjelper er det bare å bruke det i helga. Ser ingen problemer med det og hvis du får spørsmål eller problemer kan du bare huke tak i meg. skal være der mesteparten av helga, så skal dem få det nøye forklart fra meg og ca. 8 forskjellige FEI Treating Vets hvis de vil.;-)

Så du skal være på bruråk i helga?? Skal du starte? :)

Jeg bruker det hvis han går på ukjent underlag, siden han har galler i bakbena :) Har og litt intervaller når det gjelds BOT på beina, og gallene holder på å komme bort, så hadde vært godt å slippe å avbryte intervallene.. Bruker ryggvarmer kun hvis det har regnet/er kaldt ute sånn at han har vært frossen.. så jeg tar med det jeg :)

send meg PM med navnet ditt da? sånn i tilfelle noen protesterer på det! :p

insolita
22-08-2008, 13:12
Synes det er for dumt å gå ut å anbefale alle til å holde seg unna ting i 96 timer før konkurranse da det ikke er noe hold i det du sier. Mange ting kan brukes helt frem til start i en klasse og du har også inndeling i 12 timer, 4 døgn, 14 døgn, 96 døgn og helt opp tll 180 dager. Man må heller sette seg inn i hva som er lov og hva som ikke er lov.

Når du sier at salver osv du bruker på beina til en hest vil ha lengere virkning da det tas opp i hestens hår så er det egentlig helt uintressant da hår ikke har den egenskap at de frakter aktive substanser inn i kroppen og blodbanen til hesten på samme måte. Når det kommer til doping så tas det ikke hårprøver som analyseres, ergo er det ikke noe fare så lenge man holder seg til de fastsatte tidsfrister.

96 timers regelen for bruk av Back on Track er helt feil!!
Jeg mener ikke at hestehår suger til seg, men om du f.eks har sett resultatet av mennesker som kliner på cedaroil og deretter spyler beina morgenen etter... Eller bare luktet på en hest som ikke er barbert på behandlingsstedet.. Hårene lukter cedaroil i dagesvis. Barberer man behandlingsstedet blir det ikke slik langvarig lukt.

Og jo, vet du, jeg anbefaler heller noen timer for mye enn for lite i påvente av at dette avklares 100%. Jeg har ikke påstått hverken det ene eller det andre, men konkludert med at dette fort kan bli et tvilstilfelle der det kan vippe begge veier, og da er det greit å ha sitt på det knusktørre. Blir hesten så mye dårligere av å gå uten BoT så må man enten ta hesten i nærmere øyesyn eller se på oppstallingsforholdene sine. Men det er jo veldig tydelig at hele holdningen til mange i rytternorge baserer seg på at sjansen for å taes/taes ut er så liten at dette ikke er noe å tenke på, og de produktene som brukes er så milde at enkelte blåser i det. Sjarmerende tankegang. Og det er travsporten som har et dårlig rykte på dyrevern?

Jeg har også linket til de konkrete reglementene slik at folk kan lese, men nå diskuterte jeg altså BoT. Det andre jeg har nevnt er at det generelt er strengt, og at man alltid heller bør legge på "et hakk" en å ta en sjanse. En eller annen nevnte markekur. I DNT sitt reglement er det karens på endel virkestoffer. Verdt å sjekke ut for ridefolk og.

insolita
22-08-2008, 13:15
Når det gjelder liste med preparater / produkter som man kan bruke og ikke så har det vært diskutert, men man har kommet frem til at det er en nesten umulig oppgave da det finnes utrolig mye på markedet og man ikke har noe kontroll med. Folk tar også inn ting fra utlandet som vi ikke vil kunne kontrollere.
Enkelte apotekpreparater kan de likevel ha på en slik liste. Klorhexidin, kloramin, pyrisept, diverse sårsalver etc.

Musical Missile
22-08-2008, 14:27
Insolita:

Vi hadde en tråd om dette for en stund siden og da ble det sagt at BOT ikke var innunder dopinglisten, så dette kan brukes helt frem til start.

insolita
22-08-2008, 19:14
Vi hadde en tråd om dette for en stund siden og da ble det sagt at BOT ikke var innunder dopinglisten, så dette kan brukes helt frem til start.

For travsportens del i hvertfall var dette før det nye reglementet kom. Nå har jeg ikke fått noe svar der jeg har spurt (og ja, jeg har mailet mattilsynet og venter på svar).

martekl
22-08-2008, 22:28

Jeg fikk beskjed av equiterapauten min at jeg ikke måtte bruke BOT eller andre magnetdekken/belegg på hesten innen 96 timer før stevne. Nå vet jeg ikke om dette er helt korrekt da...

Curtizan
22-08-2008, 23:50
Jeg fikk beskjed av equiterapauten min at jeg ikke måtte bruke BOT eller andre magnetdekken/belegg på hesten innen 96 timer før stevne. Nå vet jeg ikke om dette er helt korrekt da...

Det er ikke korrekt. Du kan bruke BoT helt frem til du skal starte konkurranse da det ikke har noen bevist virkning utover varme som du likevel kan ordne ved å pakke hesten inn i flere dekken.

Curtizan
23-08-2008, 00:59
Så du skal være på bruråk i helga?? Skal du starte? :)

Jeg bruker det hvis han går på ukjent underlag, siden han har galler i bakbena :) Har og litt intervaller når det gjelds BOT på beina, og gallene holder på å komme bort, så hadde vært godt å slippe å avbryte intervallene.. Bruker ryggvarmer kun hvis det har regnet/er kaldt ute sånn at han har vært frossen.. så jeg tar med det jeg :)

send meg PM med navnet ditt da? sånn i tilfelle noen protesterer på det! :p

PM sent

insolita
23-08-2008, 10:00
Det er ikke korrekt. Du kan bruke BoT helt frem til du skal starte konkurranse da det ikke har noen bevist virkning utover varme som du likevel kan ordne ved å pakke hesten inn i flere dekken.
Og det er bevist virkning av magneter utover dette? Tenker da på magneter av styrke som finnes i Bioflow etc. Jeg henger meg i hvertfall opp i formuleringen kan.

LisaFi
23-08-2008, 10:54
BoT har jo ingen magneter i seg, så det er jo ikke det samme i alle fall..

Hva med Glad pack...? :roll:

insolita
23-08-2008, 11:02
BoT har jo ingen magneter i seg, så det er jo ikke det samme i alle fall..

Hva med Glad pack...? :roll:
Det vet jeg at det ikke har. Men Magneter er jo ikke greit uten at effekten er så skrekkelig godt bevist. Greia ligger i ordet "kan" for mitt vedkommende. Og inntil man får svar fra de rette folkene som faktisk har laget reglementet, så skader det ikke å avvente situasjonen. Dvs. det kan jo skade, men da mener jeg at det ikke er liv laga for konkurranse uansett.

LisaFi
23-08-2008, 11:11
Jeg skjønner at du vet det, men andre her har skrevet BoT = magneter, og det er jo ikke riktig. :)

Vi var ganske tidlig ute med div. Bioflow-produkter (bruker dem ærlig talt ikke så mye lenger. Hvorfor kan jo muligens ha med "virkningen" å gjøre?)- og på daværende tidspunkt sto det i travreglementet at kun magneter tilkoblet elektrisk kilde ikke var lov. Vi prøvde oss fram med både bandasjeplater og halsring med magneter som lå mot luftstrupen. Ringte veterinær på Bjerke for å dobbeltsjekke at det var greit å bruke dette mtp reglementet, denne sa ja - når vi KOM på Bjerke holdt plassjefen på å besvime... :roll: Vi fikk altså ikke lov til å kjøre med det, fordi det "så tvilsomt ut", selv om reglementet DA sa at ulovligheten var koblet til strøm på disse magnetene... Jeje. Ble jo litt drama da, om ikke annet... Ubehagelig nok!

I det nye reglementet har jeg sett at alle typer magneter står på lista, og det er i grunnen enklere å forholde seg til....

insolita
23-08-2008, 11:17
I det nye reglementet har jeg sett at alle typer magneter står på lista, og det er i grunnen enklere å forholde seg til....

Det har noe med det å gjøre også. Selv er jeg på en aldri så liten heksejakt fortiden *ler ondt*.

Curtizan
23-08-2008, 21:56
Det vet jeg at det ikke har. Men Magneter er jo ikke greit uten at effekten er så skrekkelig godt bevist. Greia ligger i ordet "kan" for mitt vedkommende. Og inntil man får svar fra de rette folkene som faktisk har laget reglementet, så skader det ikke å avvente situasjonen. Dvs. det kan jo skade, men da mener jeg at det ikke er liv laga for konkurranse uansett.

Hvilke folk er du ute etter et svar fra??? Mattilsynet bruker jo evigheter og det er jo ikke de som er på stevner og tar avgjørelsen i slike saker.

insolita
23-08-2008, 22:01
Hvilke folk er du ute etter et svar fra??? Mattilsynet bruker jo evigheter og det er jo ikke de som er på stevner og tar avgjørelsen i slike saker.
Sist ble jeg faktisk henvist til Bjerke Dyrehospital. Nå "plager" jeg mattilsynet bare for at de skal bli klar over at de har begitt seg ut på noe de ikke har peiling på, og at de kanskje skal få litt fortgang i saken. For mitt vedkommende er det ikke så aktuelt akkurat nå, har bare et mønstringsløp som skal gjennomføres på denne siden av nyttår, men ellers ville jeg plaget DNT også (og enn så lenge praktiserer jeg selvpålagte ekstra karenstider). Det viktigste er å få dette skriftlig og bekreftet slik at man aldri kan "henges" etterpå. For ditt vedkommende er det mulig at en evt. dom ikke vil få de store følgene. For meg vil det for det ramme meg økonomisk og han som står som ansvarlig på hesten min vil få en helt forferdelig knekk som ikke kan måles i penger.

Curtizan
23-08-2008, 22:22
Sist ble jeg faktisk henvist til Bjerke Dyrehospital. Nå "plager" jeg mattilsynet bare for at de skal bli klar over at de har begitt seg ut på noe de ikke har peiling på, og at de kanskje skal få litt fortgang i saken. For mitt vedkommende er det ikke så aktuelt akkurat nå, har bare et mønstringsløp som skal gjennomføres på denne siden av nyttår, men ellers ville jeg plaget DNT også (og enn så lenge praktiserer jeg selvpålagte ekstra karenstider). Det viktigste er å få dette skriftlig og bekreftet slik at man aldri kan "henges" etterpå. For ditt vedkommende er det mulig at en evt. dom ikke vil få de store følgene. For meg vil det for det ramme meg økonomisk og han som står som ansvarlig på hesten min vil få en helt forferdelig knekk som ikke kan måles i penger.

Da du driver med traver må du huske at dere har noen andre regler enn oss som driver med ridehester. Mattilsynet er øverste instans for slike endringer men de som avgjør slike saker på stevner for ridehester er behandlende veterinær, eventuellt FEI Vet. Delegate eller FEI Treating Vet. Når man da har diskutert og fremlagt problemstillinger til disse angående BoT og alle sier at det er greit så er det jo det. For til syvende og sist er det disse personene mattilsynet vil høre på ved en eventuell endring av lovverket.

Sorry men den hørtes kanskje litt belærende ut men det det er ikke meningen. DNT er vel de kjappeste og enkleste å få konkrete svar fra ;-)

A&Eb
23-08-2008, 22:30
eneste jeg vet om doping, er at det var dopingkontroll under nm. ellers er det jo at chilli, brus og snop ogsånt kan slå ut på dopingprøver..
ellers kan jeg ingenting. jo at det blir tatt en blodprøve..:p

insolita
23-08-2008, 22:34
Da du driver med traver må du huske at dere har noen andre regler enn oss som driver med ridehester. Mattilsynet er øverste instans for slike endringer men de som avgjør slike saker på stevner for ridehester er behandlende veterinær, eventuellt FEI Vet. Delegate eller FEI Treating Vet. Når man da har diskutert og fremlagt problemstillinger til disse angående BoT og alle sier at det er greit så er det jo det. For til syvende og sist er det disse personene mattilsynet vil høre på ved en eventuell endring av lovverket.

Ja, og derfor har jeg også skilt mellom det og sagt at JEG driver med trav og har lagt ut reglementet for begge "parter". Men jeg har jo også skjønt at brudd på karensbestemmelser og dopingreglement tydeligvis ikke er så alvorlig i en god del "ridehesteierøyne". Behandlende veterinær kan neppe godkjenne f.eks Capsaisin, og de må fremdeles forholde seg til et felles reglement. Derimot kan kan søke råd hos behandlende veterinær, men å stole blindt på disse vil være dumt, da ikke alle har satt seg inn i dette.

Men ja, om FEI mener dette, så bør de jo definitivt også komme med en skriflig bekreftelse på dette så folk har noe konkret å forholde seg til. All den tid det ikke finnes noe svart på hvitt, risikerer man å få problemer enten det bare blir uthaling av tid mens de finner svaret på ting når en konkurrent har varslet om BoT-bruk eller det er værre ting. Og ja, mattilsynet er helt håpløst, og eneste måten å få fortgang tror jeg er å få de til å innse hvilken umulig jobb de har. Forøvrig hadde et felles dopingreglement med travsport og ridesport i hvertfall i Norge, Sverige og Danmark vært veldig ok.

insolita
23-08-2008, 22:35
Vil legge til en ting til som jeg kanskje synes er ENDA viktigere, som ikke medfører store kostnader og som bør benyttes fra små klasser av: Alkotest av ryttere.

Curtizan
23-08-2008, 22:35
eneste jeg vet om doping, er at det var dopingkontroll under nm. ellers er det jo at chilli, brus og snop ogsånt kan slå ut på dopingprøver..
ellers kan jeg ingenting. jo at det blir tatt en blodprøve..:p

Ja det stemmer det, det var vel en 6 - 7 stykk som ble tatt ut til dopingkontroll der ja.:)

Curtizan
23-08-2008, 22:38
Vil legge til en ting til som jeg kanskje synes er ENDA viktigere, som ikke medfører store kostnader og som bør benyttes fra små klasser av: Alkotest av ryttere.

he he ja det er sant. Det har jo vært på noen stevner men at en 14 åring i en ponni klasse måtte gjennom en alkotest ca kl 12 på dagen synes jeg ble litt dumt, men det ble gjort :D

insolita
23-08-2008, 22:43
he he ja det er sant. Det har jo vært på noen stevner men at en 14 åring i en ponni klasse måtte gjennom en alkotest ca kl 12 på dagen synes jeg ble litt dumt, men det ble gjort :D

Det er vel kanskje akkurat de som har "mest behov" for det, så test i vei. Blåsetest altså, for de som ser for seg blodprøver eller urinering.

A&Eb
23-08-2008, 23:19
Ja det stemmer det, det var vel en 6 - 7 stykk som ble tatt ut til dopingkontroll der ja.:)

det var litt mer enn det tror jeg.. jeg så en del hester som måtte inn på dopings under nm..

daim
23-08-2008, 23:24
det var litt mer enn det tror jeg.. jeg så en del hester som måtte inn på dopings under nm..

Tilater meg å svare jeg... Curtizan var Chief Stewardt under NM så han har nok god kontroll på hvor mange som ble tatt ut til doping.. ;-)

A&Eb
23-08-2008, 23:32
jaja, men føte det gikk inn og ut hester der hele tiden:roll: sånn forskjellige.. jaja, sikker ikke alle det ble tatt dopings av men...

Curtizan
23-08-2008, 23:43
Det gikk noen inn og ut ja men det var ikke flere enn det skulle. Vi stengte den lille stallen med 3 bokser og på det meste var det vel 2 som var inne samtidig hvis jeg ikke husker helt feil.

Hanna
24-08-2008, 00:15
alkotest er nok mer "aktuelt" i det norske ryttermiljøet egentlig, ja... diverse rytterfester som varer utover natta etc..

lurer på om det blir mer dopingprøver i norge etter saken med Camiro?

HanneBF
25-08-2008, 12:56
Jeg er meget opplyst rundt dopingreglementet, og holder meg alltid orientert om det er endringer og nye tilføyde midler på dopinglisten.
Jeg er meget forsiktig med hva jeg gir hesten både av tilskudd jeg putter i fôret, salver, leire og andre ting jeg ellers kunne finne på og smøre på / gi hvis det skulle være noen vits til en ekstra behandling.

Når jeg er til stevner bruker jeg KUN ting som evnt. er godkjent av FEI, samt at jeg alltid tjekker for en sikkerhets skyld om de ting jeg bruker inneholder stoffer som ikke er godkjente. Det er en forhåndsregel for meg!

Min hest er aldri blitt tatt dopingkontroll av.

Og jeg vet hva karenstid er, og HVIS jeg sku bruke noe med karenstid, er jeg nøye med at det går lenger tid enn det det står på pakningen (eller det dyrlegen sier) bare for og være på den sikre siden.