PDA

Se full versjon : Hvordan få manen til å vokse? :P

Stjernis
19-08-2008, 21:06
Viste ikke helt hva jeg skulle skrive som tittel, men det jeg lurer på er om det er med hestens man, som med håret til oss mennesker. At hvis det blir stusset i tuppene en gang i blandt, så vokser det fortere.. (?)

Både jeg og eieren til Silke vil ha lang man på henne, men den ser ikke ut til å vokse så mye. Hun er 9 år, og oldenburger. Er ikke sikker på om manen vokser så fort heller, har bare ridd fjording i det siste, og manen hennes vokste som ild i tørt gress xD

Noen som har noen tips? /Kjerringråd :P?

Marte+Quicky
19-08-2008, 21:10
Denne tråden skal jeg følge med på! Vil gjerne ha litt ordentlig man på hoppa mi, manen er fryktelig stygg og den gror vanvittig seint. Har vurdert å klippe den helt ned, for har sett at der jeg barberer under grima, vokser manen mye fortere enn ellers.

Stjernis
19-08-2008, 21:14
Ja, hun har så tykk man (Silke altså :P ) så hun ser litt snål ut med kort :P

DonPånnis
19-08-2008, 21:30
Kan hende det vokser ut raskere om man klipper tuppene på hester også ja. Min nåværende hest og min tidligere hests mann vokset noe utrolig, hele tiden frem med saksen, jeg vil ha kort mann! :)
Foringen spiller stor rolle, hva gir du? Det er en type vitamin som skal hjelpe på hårvekst, eller ølgjær, nei det er vel for pels, samt olje? Jeg har sjeldent gitt tilskudd som er akkurat mot det, men har hatt hest som mannen vokser ut noe vanvittig fort på.. Det finnes vertfall tilskudd, ikke kjennskap til noen av dem, men noen andre vet om sikker noen gode :)

Stjernis
19-08-2008, 21:43
Hun har ikke vært i trening, men skal starte med Champion komplett og vitaminer :P

Silje og Tindra
19-08-2008, 21:56
Jeg fôrer med Eggersmann Derma Vital Cubes som er et fôr for hester med diverse hud- og hår-problemer. Det inneholder både sink og biotin og har gjort underverker for Menja-manen. :-)

Stjernis
19-08-2008, 22:02
Fôrt får jeg nok ikke gjort så fryktelig mye med, siden man i stallen bare fôrer med Champion. Men hvis noen oljer eller lignende hjelper hadde det vært fint :P Men får nok stusse tuppene hennes noen ganger, så får vi se om den vokser seg noe lenger :P
Ved å holde det rent og flokefritt kan det jo også hende det vokser :P

Marte+Quicky
19-08-2008, 22:16
Ja, hun har så tykk man (Silke altså :P ) så hun ser litt snål ut med kort :P

Jeg mente ikke at jeg skulle ha kort man på hoppa mi. Jeg mente at jeg hadde lyst til å barbere helt ned 1 gang, så den vokser ut fortere, og i tillegg blir helt jevn;) Nei, huff, kort man vil jeg ikke ha!

Twin Joy
19-08-2008, 23:16
B-vitaminer skal jo hjelpe da, så kanskje shyfeeder, biotin og ølgjær kan hjelpe?

Stjernis
20-08-2008, 00:07
Jeg mente ikke at jeg skulle ha kort man på hoppa mi. Jeg mente at jeg hadde lyst til å barbere helt ned 1 gang, så den vokser ut fortere, og i tillegg blir helt jevn;) Nei, huff, kort man vil jeg ikke ha!

Hehe, ja forstod det :P

julnil
20-08-2008, 00:42
Verken hår eller man vokser raskere hvis man stusser endene :p
Hår er et dødt materiale, det er kun hårsekken som er levende. (derfor er det smertefritt å klippe håret, mens det er vondt å bli lugget). Om et hår klippes, setter ikke det i gang noen reaksjon i hårsekken, som sier at det må vokse raskere....
Myten om at håret voksere raskere hvis man klipper endene, har oppstått fordi hele setningen ikke sies.

Hvis man ikke klipper håret innimellom, blir endene så tørre og slitte at de brekker av, dette forhindrer man ved å stusse håret. Forhindrer det også ved å unngå sol, farging/bleking, klorvann, hårføning, saltvann etc etc
(må da være en eller annen frisør her inne på forumet som kan forklare dette litt bedre)
Var ei jente på skolen som trodde på dette.....hehe....hun ville gjeeeerne ha lengre øyevipper......hahaha....gjett hva hun gjorde........hehehehe....hun så ikke helt bra ut i en liten periode :p Og fikk ikke lengre øyevipper etterpå heller.

Det at en man som er kort vokser raskere enn en man som er lang, kommer fra 2 årsaker:
1: det er lettere å se at noe som er 2 mm har vokst 1 cm, enn noe som er 25 cm har vokst 1 cm. Med andre ord er dette et synsbedrag.
2: håret til menneskene har en viss vokseperiode, før det slutter å vokse, og faller av. Noen mennesker har kort vokseperiode,og vil aldri få håret nedfor baken uansett hvor mye de sparer. Andre har laaang voksetid, og havner ofte i guinness rekordbok. Om det også er slik for hester, vet jeg ikke, men vil jo tro det siden ikke alle har lang man. Eller det kan være slik at noen hester har dårliger hårkvalitet enn andre, og dermed brekker hårene lettere når de har vært utsatt for vær og vind i en viss periode.

Ikke at dette har gitt deg noen svar på hvordan du skal få manen til å vokse raskere, men vil nå iallefall ikke anbefale deg å klippe den for å få den lengre.........

Hanna&Brá
20-08-2008, 00:53
Henta hjem n/l hoppa vår fra slipp nå. Hun har gått der fra 1.juni. Fikk hjem ei hoppe med langt hår jo!!
Den tidligere hoppa "mi" fikk i fjor masse man og lugg på beite. Jeg er ikke veldig aktiv med børsting av man i vinterhalvåret, men det lille jeg gjør påvirker kanskje? Ellers kanskje hun har fått i seg noe godt gromiddel!

Helge ønsker seg lengre man og lugg... Så jeg får prøve litt av tipsene her og se om det hjelper..

Twin Joy
20-08-2008, 01:17
Verken hår eller man vokser raskere hvis man stusser endene :p
Hår er et dødt materiale, det er kun hårsekken som er levende. (derfor er det smertefritt å klippe håret, mens det er vondt å bli lugget). Om et hår klippes, setter ikke det i gang noen reaksjon i hårsekken, som sier at det må vokse raskere....
Myten om at håret voksere raskere hvis man klipper endene, har oppstått fordi hele setningen ikke sies.

Hvis man ikke klipper håret innimellom, blir endene så tørre og slitte at de brekker av, dette forhindrer man ved å stusse håret. Forhindrer det også ved å unngå sol, farging/bleking, klorvann, hårføning, saltvann etc etc
(må da være en eller annen frisør her inne på forumet som kan forklare dette litt bedre)
Var ei jente på skolen som trodde på dette.....hehe....hun ville gjeeeerne ha lengre øyevipper......hahaha....gjett hva hun gjorde........hehehehe....hun så ikke helt bra ut i en liten periode :p Og fikk ikke lengre øyevipper etterpå heller.

Det at en man som er kort vokser raskere enn en man som er lang, kommer fra 2 årsaker:
1: det er lettere å se at noe som er 2 mm har vokst 1 cm, enn noe som er 25 cm har vokst 1 cm. Med andre ord er dette et synsbedrag.
2: håret til menneskene har en viss vokseperiode, før det slutter å vokse, og faller av. Noen mennesker har kort vokseperiode,og vil aldri få håret nedfor baken uansett hvor mye de sparer. Andre har laaang voksetid, og havner ofte i guinness rekordbok. Om det også er slik for hester, vet jeg ikke, men vil jo tro det siden ikke alle har lang man. Eller det kan være slik at noen hester har dårliger hårkvalitet enn andre, og dermed brekker hårene lettere når de har vært utsatt for vær og vind i en viss periode.

Ikke at dette har gitt deg noen svar på hvordan du skal få manen til å vokse raskere, men vil nå iallefall ikke anbefale deg å klippe den for å få den lengre.........

Man vil vel i de fleste tilfeller få lengre hår hvis man stusser det enn om man ikke gjør det. Dette fordi at hår som ikke blir stusset fliser seg, og flisene "spiser" seg oppover håret, og håret knekker av... Dersom man stusser det jevnlig rekker håret å vokse lengre ned før det fliser seg og knekker;)

Stjernis
20-08-2008, 17:17
Man vil vel i de fleste tilfeller få lengre hår hvis man stusser det enn om man ikke gjør det. Dette fordi at hår som ikke blir stusset fliser seg, og flisene "spiser" seg oppover håret, og håret knekker av... Dersom man stusser det jevnlig rekker håret å vokse lengre ned før det fliser seg og knekker;)

Ja det er det jeg mener :P Ikke at det vokser fortere :P Men har ikke sett så mye hesteman som fliser seg så mye, så det hjelper nok sikkert ikke så mye :P Men, får vel bare stelle som normalt og se om det gir ressultater :P Men takk for alle innspillene da :D

Kings Legend
21-08-2008, 01:11
Fra frisør munn... ikke alle kan få laaaangt hår, man er fra fødselen av bestemt hvilken hår lengde man kan få, så det hjelper ikke å spare og spare til laaangt hår for noen.
Men som noen her inne sa, det hjelper å la håret være i fred, ingen farging, lite børsting osv, men uansett kan du ikke få lengre hår en det som liksom er bestemt..
Man kan nu se på en langhåret katt eller hund, om pelsen blir barbert bort kommer den jo ut igjen, men kun til sin gitte lengde og da stopper den.
Samme gjelder nok for manen til hesten, den er nok bestemt i genene en plass hvor lang den faktisk kan bli..
Når du klipper ned manen vil den vokse ut igjen, kanskje fort, men kun til sin gitte lengde..
Og det hjeper nok ikke på med mye børsting ol på manen.!
Vi har en hoppe på stallen som hadde laaaang man når den kom, men i dag er den mye kortere og dette er fordi eier elsket å børste den manen slik at den ser fin ut, men til slutt var det fint lite igjen av den:P, så nå få den være mer i fred og er på tur ut igjen sakte men sikkert, men er nok den siste biten som tar tid.

Merete & Perlene
21-08-2008, 02:15
Har du prøvd MTG???

Thea og Ronja
21-08-2008, 06:30
Hva er MTG?

Nikita
21-08-2008, 13:35
Håret vokser ikke fortere hvis man stusser endene. Men man klarer kanskje å bevare endene bedre, men det vokser ikke noe mer for det dessverre :(

Man bevarer tuppen hvis man fletter, så mitt tips er å flette manen. Det gjør jeg og det fungerer! Nå har hesten gått på beite i sommer uten fletter og håret har blitt tynt og veldig slitt :( Så nå må jeg begynne forfra med flettingen igjen. Bruke showshine så man ikke drar ut mer hår enn nødvendig og forhindre floker som også sliter på håret.

Ta islandshester f.eks. Noen har lang man, andre ikke. Det er ikke noe eierne gjør som er forskjellige, i alle fall ikke på den stallen jeg stod. Enten hadde de det fra naturens side eller ikke, sånn var det bare. Det gikk riktignok av og til i arv...