PDA

Se full versjon : Film med mønstring?

Isadora
16-08-2008, 15:06
Skal på utstilling med mine 2 hester 30 august, men har aldri mønstret før. Finnes det noe film ol man kan se?

Har lest det som står på Norsk Hestesenter, men føler kansje at det ikke er bra nok forklart:p

Noen som har lyst og forklare meg på en skikkelig måte som om at jeg skulle vært skikkelig dum:D :D :D

"mønstring for dummies ønskes"

Lucinda
16-08-2008, 15:12
Har ein film frå unghestskue med eit av mine oppdrett.

Det som skjer her er ei felles mønstring i ringen for alle 2 års hoppene. Deretter mønstres alle individuelt for dommer. og deretter nok ei felles mønstring.

Vil nok være litt ulikt frå utstilling til utstilling kva angår felles mønstring men vil tru den individuelle mønstringa foregår noko lunde på same måte over alt.

http://www.lyheim.net/film/utstilling_leika_06.wmv

Isadora
16-08-2008, 15:28
Tusen takk for film....spennende å se, mange flotte fjordinger:) Fikk ett intrykk nå ja, er så redd for at hestene mine skal bli superstressa:/

julnil
17-08-2008, 20:26
Huff......

Er det noen filmer som er av hester som ikke står rolig i det hele tatt? Som spinner rundt deg kontinuerlig, napser og i det hele tatt gjør alt det jeg er redd for at hesten min skal finne på under mønstringen?????

Bare slik at jeg kan prøve å tenke under mønstringen: "det er ikke bare min hest som ikke klarer å oppføre seg....det er ikke bare min hest som ikke klarer å oppføre seg....det er ikke bare min hest som ikke klarer å oppføre seg...."

fabolos_willow
05-10-2008, 20:58
haha, det er nok bare å trene på slikt. Litt Horsemannshipp gjør vel mye av jobben her..
de får ofte litt trekk for slik oppførsel..

Ingvild
06-10-2008, 01:15
Er det noen filmer som er av hester som ikke står rolig i det hele tatt? Som spinner rundt deg kontinuerlig, napser og i det hele tatt gjør alt det jeg er redd for at hesten min skal finne på under mønstringen?????

Bare slik at jeg kan prøve å tenke under mønstringen: "det er ikke bare min hest som ikke klarer å oppføre seg....det er ikke bare min hest som ikke klarer å oppføre seg....det er ikke bare min hest som ikke klarer å oppføre seg...."

Hehe, du skulle gjerne fått sett hadde eg hatt film av det! Stilte ein toårshingst i vår, som var litt lite handtert, og eg kjente han ikkje i det heile, var berre bortom og sa hei dagen før eg skulle stille han. Trur han var meir på to enn han var på fire den utstillinga.. Men det var ei kjempeerfaring å ha med seg, og han fekk greie poeng og sløyfe så ;-)

de får ofte litt trekk for slik oppførsel..

Har då ikkje noko å seie det.. Er hesten god så får den gode poeng. Så klart lettare å syne den frå si beste side dersom den står skikkeleg og slikt, men dommarane klarer nok å sjå korleis han er uansett..

fabolos_willow
06-10-2008, 11:52
ikke ekstriørmessig da:p hehe var ikke det jeg tenkte på... men jeg veit at det er MANGE dommere som misssliker slik oppførsel, men det er klart de pleier å ta hensyn når det er snakk om unghingster;)

tenkte mer som når de var vokse og BURDE oppføre seg litt:p
for om en hest står mer på 2 enn på 4 under hele utstillinga, så tror jeg det trekker ned på lynne osv.. og også bruksegenskaper...
hender ofte at de ber noen andre om å f.eks kjøre hesten.

Ingvild
06-10-2008, 12:13
ikke ekstriørmessig da:p hehe var ikke det jeg tenkte på... men jeg veit at det er MANGE dommere som misssliker slik oppførsel, men det er klart de pleier å ta hensyn når det er snakk om unghingster;)

tenkte mer som når de var vokse og BURDE oppføre seg litt:p
for om en hest står mer på 2 enn på 4 under hele utstillinga, så tror jeg det trekker ned på lynne osv.. og også bruksegenskaper...
hender ofte at de ber noen andre om å f.eks kjøre hesten.

Klart både dommar og utstillar ønskjer at hesten skal syne seg frå si beste side, men ein veit aldri korleis hesten reagerer på nye omgjevnader og det er heller ikkje alle som har anledning til å ta med hesten til utstillingsplassen før utstillinga. Dei aller fleste hestar eg har sett på utstillingar har oppført seg pent, og dei gongane dei ikkje har gjort det har det vore unghingstar proppfulle av hormonar. Altså, ikkje nødvendigvis noko gale med lynnet.

Og at hesten ikkje oppfører seg i ringen har ingenting å seie for kva slags karakter den får på brukseigenskapar? Så klart, oppfører den seg ikkje under bruksprøva vert det noko anna..

fabolos_willow
06-10-2008, 12:18
tror vi er ganske enige jeg.. bare litt forskjellig måte å forklare det på:p

Helaine
13-06-2010, 14:33
Dytter opp denne disken litt..

Noen som kan forklare enkelt hvordan man mønstrer en hest i trekant? Inviduell mønstring. Er det bare først stå foran dommere, en runde i skritt, og en i trav? Så er man ferdig? Noe bedre forklaring anyone? :)

MBK
13-06-2010, 14:46
Dytter opp denne disken litt..

Noen som kan forklare enkelt hvordan man mønstrer en hest i trekant? Inviduell mønstring. Er det bare først stå foran dommere, en runde i skritt, og en i trav? Så er man ferdig? Noe bedre forklaring anyone? :)

Dette varierer, og du vil få instruks frå speaker/dommarar.

Som regel skal alle gå nokre runder i ringen i katalogrekkefylgje. Så vert ein og ein teken inn. Du byrjer med å stille opp hesten med den manfrie sida mot dommarane (sjå i brosjyra til NHS).

Deretter går du skrått vekk frå dommarane (slik at dei får sett hesten frå bak) i skritt, vender mot høgre, går rett fram (då får dei sett hesten frå sida), før du vender mot høgre igjen, og går skrått mot dommarane så dei får sett hesten frå framme. Dette utgjer ein trekant. Still så opp igjen, evt. ta same runda i tråv etter instruksar. Vendingane bør vera kontrollerte, helst i skritt.

Helaine
13-06-2010, 14:54
Så man tar hesten ned i skritt før vendingene? Skal være med i ekstriør klasse med nye hesten for første gang, så greit å ikke dumme seg ut ;p

MBK
13-06-2010, 14:59
Så man tar hesten ned i skritt før vendingene? Skal være med i ekstriør klasse med nye hesten for første gang, så greit å ikke dumme seg ut ;p

Du BØR gjera det, iallefall redusere farten, for ei vending i tråv kan fort bli uryddig og stressande.

Helaine
14-06-2010, 12:55
Ok takk for svar, får håpe det går fint da.
Dommerene hjelper meg vel litt hvis ikke, ehhe