PDA

Se full versjon : Å ri uten hjelm - en trend?

Pernooh
11-08-2008, 22:41
Jeg opplever oftere og oftere at folk rir uten hjelm. Èn ting er voksne mennesker som har ansvaret for seg selv, det er selvfølgelig ikke bra det heller, men en annen ting er når jeg ser 13 - 14 åringer som rir uten hjelm - fordi de sier at det er så varmt med! Og det værste er at foreldrene lar de få lov, legger ut salgsannonser med bilder av dette o.l.

Har dette blitt en ny trend? Jeg ser stadig fler som dropper hjelmen, og stadig fler unge. Bryr ikke folk seg om sikkerhet lenger? Jeg har alltid ment at hjelm er en selvfølge når man rir, og jeg ville ALDRI sett mitt barn ri uten hjelm.

Oda
11-08-2008, 22:42
Har vi ikke flere slike tråder fra før?

Siiilje
11-08-2008, 22:43
det er nok blitt en stygg trend, desverre :(

MichelleT
11-08-2008, 22:45
Jeg har også ALLTID tatt det som en selvfølge at hjelmen skal sitte på hodet når man rir. Uansett hvor kort eller hvor trygg hesten er. I løpet av mine 5 år som hestemenneske har jeg ridd uten hjelm 1 gang, og aldri igjen, sier jeg bare.. Hver gang jeg ser bilder eller noen som rir uten kommenterer jeg det alltid, og får som oftest svaret; "Det er så varmt å ri med", eller "hesten min er så trygg at det gjør ingenting". Utrolig provoserende, nesten som man får lyst til at disse personene skal falle av å skade seg litt, bare for at de skal skjønne alvoret og hvilken sikkerhet en hjelm gir.

Pernooh
11-08-2008, 23:03
Har vi ikke flere slike tråder fra før?

Nå tenker jeg mest på barn som rir uten hjelm.

Silje og Tindra
11-08-2008, 23:31
Barn rir vel uten hjelm fordi de ser dumme voksne som gjør det samme. Påvirkningskraften er stor.

Nikita
11-08-2008, 23:39
Det er ikke noen trend her i alle fall, heldigvis!

De få jeg har sett som rir uten hjelm er heller "utstikkere" for å si det sånn... Det blir sett ned på.

Tonje
11-08-2008, 23:41
Ja, har sett flere..
De blir nok veldig påvirket av de "store"..
Slik er det vel med det meste egentlig.

Tornado
11-08-2008, 23:56
Det er ikke noe trend her heller, og veldig glad er jeg for det. Men det hender jo selfølgelig jeg ser folk ri uten hjem, som regel unge jenter.

Solo
12-08-2008, 00:45
Ikke spesielt mange her som rir uten hjelm, nei. I stallen er det noen som ikke gidder å ri med hjelm i det siste... Litt dumt, men har selv merket at jeg har vært litt sløv med hjelmen. Skal BARE opp til beitet osv. Skal skjerpe meg.. Vet det veldig godt selv! Nå har jeg sett andre som gjør det og da ser jeg hvor dumme de er! Skal skjerpe meg med hjelmen altså!

IngriJ
12-08-2008, 00:56
Jeg ri med hjelm, samme om jeg kjenner hesten så godt å vet den ikke løper ut! jeg rir med hjelm selv om jeg skal ri oppigjen fra beite som er noen meter. Den hesten du kjenner som du kan føle deg trygg på, kan jo plutselig løpe ut uansett. Er bare dumt at barn hermer etter voksne som ikke tenker seg om. Jeg syntes det rett og slett er teit å ri uten hjelm!

Mina
12-08-2008, 11:02
Hm, ingen trend her i allefall. Mer trend å ha den nyeste og dyreste hjelmen, men hjelmen er alltid på;)
Heldigvis.

stino89
12-08-2008, 20:08
Ingen trend her omkring heller, heldigvis :) Ikke som jeg har lagt merke til hvertfall...

Chocolate
12-08-2008, 20:11
Når jeg var i stallen så rei det forbi to jenter uten hjelm... Nesten sånn at jeg håper de faller av sånn at de får seg en lære penge!

Marte+Quicky
12-08-2008, 23:52
Her ser jeg sjelden unge jenter som rir uten hjelm (men derimot mange som kjører, bare at de ikke er så unge)

Men her en dag møtte jeg to som er yngre enn meg når jeg kjørte hjem fra stallen, uten hjelm. Var rett før jeg stoppet og kjeftet de huden full, synes bare det er så tåpelig:rolleyes: Sååå kuule de var da, siden de rei uten hjelm:rolleyes:

Hangover
12-08-2008, 23:55
På sentret vi står, så er det forbudt og ri uten hjelm, og da er det ingen som gjør det heller:)

Mathea
13-08-2008, 00:07
Jeg har også ALLTID tatt det som en selvfølge at hjelmen skal sitte på hodet når man rir. Uansett hvor kort eller hvor trygg hesten er. I løpet av mine 5 år som hestemenneske har jeg ridd uten hjelm 1 gang, og aldri igjen, sier jeg bare.. Hver gang jeg ser bilder eller noen som rir uten kommenterer jeg det alltid, og får som oftest svaret; "Det er så varmt å ri med", eller "hesten min er så trygg at det gjør ingenting". Utrolig provoserende, nesten som man får lyst til at disse personene skal falle av å skade seg litt, bare for at de skal skjønne alvoret og hvilken sikkerhet en hjelm gir.

Kunne ikke vært mere enig. Men om jeg sitter på hesten på beite (ikke skritte så mye) så har jeg ikke på. Men om jeg skulle ri til stallen hadde det ikke følts riktig. Rir alltid med hjelm :)

Mathea
13-08-2008, 00:08
På sentret vi står, så er det forbudt og ri uten hjelm, og da er det ingen som gjør det heller:)

Lurt, burde vært over alt.

"Forbudt å ri uten hjelm"

Tornado
13-08-2008, 00:41
Jeg også må innrømme at jeg dropper hjelmen hvis jeg bare skal ri noen meter. Opp til beitene eller lignende.

Star-Carro
13-08-2008, 11:06
jeg glemmer hjelmen når jeg skal ri til beitet, men ellers er den nesten alltid på

Torhild
13-08-2008, 11:12
Ingen trend her iallefall. Hjelm er påbudt på senteret!

MichelleT
13-08-2008, 15:17
Ingen trend her iallefall. Hjelm er påbudt på senteret!

Her og ;)

Borkus
13-08-2008, 15:24
Ser fler og fler unge som rir uten hjelm. Det er stygt! Pleier å si ifra selv om jeg ikke kjenner dem jeg=p

Tror de unge velger å ikke bruke hjelm siden de store ikke gjør det.
Men om de skylder på at det er varmt med hjelm, vel da får de kjøpe noen med skikkelig lufting!

Foreldrene bør gjøres oppmerksomme på fenomenet, og hvilke skader man kan få om man detter av.

videre synes jeg alle som driver stall, utleie, ridetimer osv skal kreve hjelm ved ridning (voksne også!), eller bortvisning!

BRITT
13-08-2008, 15:30
Jeg har ridd uten hjelm, og aldri igjen. ALDRI etter at hesten plutselig sprang ut og jeg tryna av!

Harneshaug
13-08-2008, 15:34
Ikke merket noen trend nei. At de unge velger gjøre det fordi voksne rir uten er en idiotisk unnskyldning.
Er ikke hjem påbudt under en viss alder?
Skal man drikke øl når man er 13 da fordi de voksne gjør det?
Foreldrene er ansvarlige for sine egne barn, ikke andre som som de tilfeldigvis ser.
NÅ er jeg drittlei ansvarsfraskrivelse. Kunne aldri falt meg inn å skylde på andre om min datter red uten hjelm, det er mitt ansvar.

Therese
13-08-2008, 15:34
Ser nesten aldri noen som rir uten hjelm her :)

Nikita
14-08-2008, 01:53
Jeg har jobba noen år som ambulansesjåfør og har hentet er par stykker som burde hatt hjelm på, sier ikke mer :( Det burde vært like påbudt som motorsykkelhjelm egentlig!

På alle ridesentere er det påbudt da det er et krav til sikkerhet når man driver ridesenter.

Og når blei det liksom tøft å ri uten hjelm? Det er visste ting som ikke er kult... som å røyke f.eks. også... Hvem har bestemt at det å ri uten hjelm er kult lurer jeg på.... :confused: :confused: :confused:

Jeg holder på å lage regler i stallen (ny stall), og hva ville dere satt som regel angående hjelmbruk? Jeg skriver opp forslag om påbud jeg, så får vi se om noen har noen innvendinger!

Stjernis
14-08-2008, 10:42
Skjønner enda ikke poenget med å ri uten jeg..
-Er det for å se kul ut?
-Ikke å ødelegge sveisen? Gidder bare ikke (ikke at det er så strevsomt å ta på seg en hjelm :S)
-Eller at "hesten min gjør aldri noe galt..)?

Er det noen her som rir uten som kan si en grunn for det? Ingen hester er 100 % sikkre å ri på.

Her på privatstallen jeg rir er det ingen regel med hjelm, men rir du uten får du nok noen stygge og spørrende blikk. Og høyst sannsynlig noen kommentarer :P

hanna27
26-09-2008, 20:56
Jeg har ikke sett noen ri uten hjelm her i namsos men kan vel hende at det er i Større byer som feks Oslo..

tebj0
26-09-2008, 21:06
Ingen trend her hvertfall. Vi har påbud om hjelm på stallen, og det er absolutt ikke vanlig å se ryttere rundt her uten hjelm!
Rir selv også alltid med hjelm for jeg har lite interesse av å ende opp som grønsak om jeg skulle falle av;)

Birre
23-12-2008, 23:43
På Hannestad er det i alle fall ingen trend å ri uten, og ikke andre steder heller så vidt jeg kan se...

Hangover
24-12-2008, 00:00
Her på sentre er det forbudt å ri uten hjelm, ingen gjør det eller:)

Maria
24-12-2008, 00:16
Julie(stalleier) ville kverket oss om vi red uten hjelm. Jeg er helt seriøs, hun hadde utvist personen for en liten stund om så. Dette har jeg ingenting imot heller. Jeg selv hadde nok ikke turt å ri uten hjelm ;p.

Men, ser flere og flere(da mener jeg på nett etc.) som rir uten hjelm, i alle aldre.

Pernooh
24-12-2008, 00:22
Skulle ønske det var forbudt her også.

Leia
24-12-2008, 02:07
Jeg ser ofte småtasser som rir forbi uten hjelm, og jeg får en blandet følelse av sinne og irritasjon og frustrasjon og... "Måtte hun/han tryne så grådig av den hesten å slå tidenes største kraniesprekk" tenker jeg, men hei. Det er onde tanker. "La meg lage en høy lyd"! Nei. Bli kvitt de onde tankene.

Folk tenker ikke! Det er greot å dette av å brekke et bein eller 2, eller en arm eller 7 ribbein, men knuser man hue! Nei, da kan man ikke gipse. Hue er det viktigste vi har! En arm putter vi på gips e.l, fordi et brekt bein kan gro, men hue! Det gror ikke iant..

Så for all del, ta på hjelm! (For de som ikke har det som vane)
Åååh, du aner ikke hvor hardt du angrer, den dagen du gikk fra menneske til grønnsak, og mor må tygge maten for deg. Kalles det et liv? er så synd å høre historier om de som dør pga at hjelmen ble igjen i stallen.

Pernooh
24-12-2008, 02:10
Jeg ser ofte småtasser som rir forbi uten hjelm, og jeg får en blandet følelse av sinne og irritasjon og frustrasjon og... "Måtte hun/han tryne så grådig av den hesten å slå tidenes største kraniesprekk" tenker jeg, men hei. Det er onde tanker. "La meg lage en høy lyd"! Nei. Bli kvitt de onde tankene.

Folk tenker ikke! Det er greot å dette av å brekke et bein eller 2, eller en arm eller 7 ribbein, men knuser man hue! Nei, da kan man ikke gipse. Hue er det viktigste vi har! En arm putter vi på gips e.l, fordi et brekt bein kan gro, men hue! Det gror ikke iant..

Så for all del, ta på hjelm! (For de som ikke har det som vane)
Åååh, du aner ikke hvor hardt du angrer, den dagen du gikk fra menneske til grønnsak, og mor må tygge maten for deg. Kalles det et liv? er så synd å høre historier om de som dør pga at hjelmen ble igjen i stallen.

Nettop. Og det er sinnsykt lite bry å bare ta på den hjelmen.

En kamerat av mamma døde momentant fordi han falt av uten hjelm. Det er å ikke tenke, å ikke ta den på.

Blir nesten trist når 16 - rir uten, bare for å være 'kule'.

Leia
24-12-2008, 02:18
Nettop. Og det er sinnsykt lite bry å bare ta på den hjelmen.

En kamerat av mamma døde momentant fordi han falt av uten hjelm. Det er å ikke tenke, å ikke ta den på.

Blir nesten trist når 16 - rir uten, bare for å være 'kule'.

Jepp!
Det tar deg, ganske nøyaktig, 4 sekunder å sette på hjelmen. Hva velger du, 4sek, eller å stryke med?

Sigrid
24-12-2008, 08:50
Den som rir uten hjelm her får høre det av stalleier for å si det sånn. :D
Har bare skjedd noen veldig få ganger at noen har ridd uten.

Heidi&Chianti&Lauvinia
24-12-2008, 10:50
Ingen får lov til å sette seg på mine hester uten hjelm, så det er ikke noe tema her. Hva andre mennesker gjør orker jeg ikke lenger engasjere meg i ...

Men folkens .. man ønsker ikke at folk ramler av og skader seg , selvom de sprader rundt uten hjelm på ....

Thea og Ronja
24-12-2008, 11:31
Slenger ut denne (http://www.hest.no/blogg/?blid=147330&bid=3977) - da jeg synes det er en veldig god blogg om temaet:)

Linoo
24-12-2008, 13:19
Har alltid på meg hjelm, får ikke ri uten heller ;)

Et unntak er når jeg tar julekort bilder osv.

Felice
24-12-2008, 13:47
Har alltid på hjelmen, og alle de jeg kjenner også. Har nesten aldri opplevd at noen "jeg har vært med" red uten, unntatt én gang:

Var en som skulle ri som hadde "glemt"hjelmen sin, og det virket som han bare hadde tenkt å ri uten. Derfor tilbød jeg han å låne min, som han takket ja til. Midt under økten ville han ta den av, men ble overtalt til å beholde den på. Heldigvis, for rett etterpå ble han og hesten påkjørt...

De eneste jeg føler jeg ser som rir uten hjelm, er "proffe dressurryttere". Ja, de føler kanskje at de har kontroll osv, men iom. at de har en hel haug med folk som ser opptil seg, synes jeg det er veldig synd... Nå snakker jeg ikke om å ri med flosshatt på stevne, men uten hjelm når de trener osv.

Akvinn4ever
24-12-2008, 14:01
Enig med Milli.

Heldighvis har jeg bare sett 2 personer ri uten hjelm. Det dumme er at begge to er ridelærere, og gjorde det rett foran elevene sine.

Pernooh
24-12-2008, 14:03
Jeg blir litt sjokkert når jeg ser bilde av 14-15 åringer som rir uten hjelm i SALGSANNONSEN. Tillater foreldrene virkelig dette?

Siiilje
24-12-2008, 14:03
Jeg syns det er idioti å ri uten hjelm.
Man kommer ikke så langt uten en hjerne som fungerer ordentlig.
Men nesten alle de i nabostallen rir uten hjelm, men min er ALLTID på ;) :D

Pernooh
24-12-2008, 14:04
Jeg syns det er idioti å ri uten hjelm.
Man kommer ikke så langt uten en hjerne som fungerer ordentlig.
Men nesten alle de i nabostallen rir uten hjelm, men min er ALLTID på ;) :D

Ja, min og. Har ridd sånn ca. 2 ganger uten, og det er mange år siden. Det var fra beite og opp til stallen.

Siiilje
24-12-2008, 14:06
Jeg har ALDRI ridd uten hjelm ;)
(og takk guf for for at jeg hadde den på når jeg datt av også, ellers ville ikke jeg vært noe den dag idag ;))

Pernooh
24-12-2008, 14:08
Samme her, har hatt så evig mange fall.

Maiken k
24-12-2008, 14:32
Kan ikke kalle det for en NY trend;) før fantes ikke hjelmen. Drar du sydover har de såvidt hørt om det. Du trenger ikke starte høyere enn MB i dressur for å ri uten hjelm på konkuranse banen. Denne diskusjonen tror jeg aldri vil ta slutt.

Silje
24-12-2008, 15:03
Men man kan vel ikke nektes å ha hjelm istedenfor flosshatt fra MB og oppover heller?
Her bør dressurrytterne ta litt ansvar og hjelpe å snu trenden synes jeg!

(Hilsen Silje som er sandkasse-rytter MED hjelm.)

Leia
24-12-2008, 16:33
Ingen får lov til å sette seg på mine hester uten hjelm, så det er ikke noe tema her. Hva andre mennesker gjør orker jeg ikke lenger engasjere meg i ...

Men folkens .. man ønsker ikke at folk ramler av og skader seg , selvom de sprader rundt uten hjelm på ....

Hehe, jeg trudde ingen skulle ta det seriøst, hvis det var ment mot det jeg skreiv :p
Unner ingen å knuse skallen.

Men er egentlig ganske enig i det du skriver. Problemet er bare at tenåringer ser frem til å bli 18, for da kan de ri uten hjelm lovlig, slik som forbildene dems som enten er dressurtanter eller andre proffer som viser seg uten, og det er ikke bra.
Ridelærere burde absolutt ikke ri uten hjelm foran elevene sine som ser opp til de (for å sitere det en annen skreiv her, husker ikke hvem).

Jeg tør rett og slett ikke jeg. Har gjort det opp fra beitet en del ganger, men når jeg tenker etter hvor bortkastet det er å risikere livet på så korte strekninger, skal jeg aldri gjøre det igjen.

(Sorry for at dette kom på sånn siter innlegg ting, men det var det jeg fikk til :p Ja, jeg er ny her) Hah.

Leia
24-12-2008, 16:35
Har alltid på hjelmen, og alle de jeg kjenner også. Har nesten aldri opplevd at noen "jeg har vært med" red uten, unntatt én gang:

Var en som skulle ri som hadde "glemt"hjelmen sin, og det virket som han bare hadde tenkt å ri uten. Derfor tilbød jeg han å låne min, som han takket ja til. Midt under økten ville han ta den av, men ble overtalt til å beholde den på. Heldigvis, for rett etterpå ble han og hesten påkjørt...

De eneste jeg føler jeg ser som rir uten hjelm, er "proffe dressurryttere". Ja, de føler kanskje at de har kontroll osv, men iom. at de har en hel haug med folk som ser opptil seg, synes jeg det er veldig synd... Nå snakker jeg ikke om å ri med flosshatt på stevne, men uten hjelm når de trener osv.

Er det ikke noe harde greier inni flosshatten og egentlig? Trudde hjelmregler var ganske strenge på sånne stevner og OL og gud veit hva dissa proffene er med på.

Pernooh
24-12-2008, 22:55
Jeg tør rett og slett ikke jeg. Har gjort det opp fra beitet en del ganger, men når jeg tenker etter hvor bortkastet det er å risikere livet på så korte strekninger, skal jeg aldri gjøre det igjen.

(Sorry for at dette kom på sånn siter innlegg ting, men det var det jeg fikk til :p Ja, jeg er ny her) Hah.

Samme her. Har jo gjort det sammen, og sklidd av når hesten plutselig skulle løpe :D Og gjorde det endel på Ludo, for han var jo såå snill. Men han var fryktelig skvetten, da, hehe. Så, skal skjerpe meg og ikke gjøre det igjen :)

Maiken k
24-12-2008, 23:50
Men man kan vel ikke nektes å ha hjelm istedenfor flosshatt fra MB og oppover heller?
Her bør dressurrytterne ta litt ansvar og hjelpe å snu trenden synes jeg!

(Hilsen Silje som er sandkasse-rytter MED hjelm.)

I MB er det valgfritt. over dette er det ikke.

Heidi&Chianti&Lauvinia
25-12-2008, 12:30
Hehe, jeg trudde ingen skulle ta det seriøst, hvis det var ment mot det jeg skreiv
Unner ingen å knuse skallen.

Det er flere som har skrevet det, og det er en ganske ille ting og si ;)

Issa
25-12-2008, 15:58
Noen NY trend er det nok ikke :) Var det samme for 10 år siden i allefall. Noen red uten, noen med, de som red med klaget på de som red uten, og de som red uten mente de ikke trengte den.

Mange som tar bilder uten hjel, man ser nå personen som sitter på da. Og pene bilder legges ut i salgsannonser. Noen diger vitenskap bak er det neppe ;)

Leia
25-12-2008, 16:09
Det er flere som har skrevet det, og det er en ganske ille ting og si ;)

Sarkasme, ironi. I mitt tilfelle hvertfall.
Skjønner at du reagerer da, for er litt vanskelig å legge ved tonefall i tekst osv :p

Silje
25-12-2008, 16:33
I MB er det valgfritt. over dette er det ikke.

Ikke sånn som jeg forstår reglementet? Det er tillatt med flosshatt/bowlerhatt fra MB. Står ikke noe om at det ikke er tillatt å ri med hjelm i hverken MB, MA eller øvrige klasser?

Refererer til paragraf 425 i KR IV

Maiken k
25-12-2008, 22:58
hm.. ok. Men har sett noen ri med i MB men ikke høyere.

Men det hører jo litt til da. Flosshatt og ekte dressurjakke(om jeg bare husket navnet) Men nå er jo dressuren i verden veldig grodd fast i hvordan det var før. Det er veldig bestemt hvordan det skal se ut. Man skal ri med flosshatt, kandar og sal.

Dinus
26-12-2008, 11:03
På Flyinge er det påbudt for ALLE å ri med hjelm. Selv OL-rytter Peter Eriksson må det.

Silje
26-12-2008, 11:33
hm.. ok. Men har sett noen ri med i MB men ikke høyere.

Men det hører jo litt til da. Flosshatt og ekte dressurjakke(om jeg bare husket navnet) Men nå er jo dressuren i verden veldig grodd fast i hvordan det var før. Det er veldig bestemt hvordan det skal se ut. Man skal ri med flosshatt, kandar og sal.

Og det er veldig beklagelig! Dressuren trenger å fornye seg! Visst er flosshatten fin, men den er totalt ubrukelig om man faller på hodet!
Når det gjelder sal og kandar er det en helt annen diskusjon. Noen likheter må det jo være mellom ekvipasjene slik at dømmingen blir så enkel som mulig. Både kandaren og salen er hensiktsmessige å bruke. -Det er ikke hatten!

EvaV
26-12-2008, 11:44
Jeg har ikke lagt merke til at barn og ungdom rir mer uten hjelm nå enn før, heller motsatt. Føler unge ryttere bare blir mer og mer "nazi" på bruk av hjelm og sikkerhetsvest, og det er jo fint det!

De jeg ser rir uten hjelm er utelukkende voksne mennesker som rir dressur.

Nikita
26-12-2008, 12:05
I konkurranser i westernridning rir folk ALLTID UTEN hjelm! Det gjelder alle klasser, helt fra starten. Dette synes jeg er en skikkelig dårlig "skikk"! Jeg bruker hjelm og kommer alltid til å gjøre det, og spesielt på konkurranser!

Det er nok mange westernryttere som ikke bruker hjelm til vanlig heller :(

Silje
26-12-2008, 13:50
I konkurranser i westernridning rir folk ALLTID UTEN hjelm! Det gjelder alle klasser, helt fra starten. Dette synes jeg er en skikkelig dårlig "skikk"! Jeg bruker hjelm og kommer alltid til å gjøre det, og spesielt på konkurranser!

Det er nok mange westernryttere som ikke bruker hjelm til vanlig heller :(

Vi får snu trenden innenfor hver vår gren vi da, Nikita! :D *Tullete tradisjoner...*

Nikita
29-12-2008, 12:44
Vi får snu trenden innenfor hver vår gren vi da, Nikita! :D *Tullete tradisjoner...*

Det stemmer! Godt det er noen med meg :wav:

Greit at hestene er rolige og sjansen for at ting skal skje er mindre enn f.rks. strang, men tempo i western (reining) er jo til tider høyt da! Og hva med det å gå forran som gode eksempler i sporten? Det er menn vet dere, de går ikke forran som gode eksempler, de gjør som de vil :D

Pernooh
29-12-2008, 12:49
Jeg hadde ikke ridd med flosshatt uansett nivået jeg red på, jeg vet at ting kan skje uansett hvor snill hesten er.

Kristin93
29-12-2008, 13:06
hos oss rir vi alltid me hjelm!
hjelmen kan komme godt med hvis du faller av og slår hodet mot ein stein ;)

trineck
29-12-2008, 14:21
Det aller verste er (står jeg fortsatt på, og jeg har opplevd det ved flere anledninger) voksne som sier "hva skal du med den hjelmen a?" eller "åååja, hun er så treig, hun må jo finne hjelmen sin hun der, stoler ikke på hesten sin vettu..."

På nåværende stall er det heldigvis hjelmpåbud!

Filizity
29-12-2008, 14:30
Det aller verste er (står jeg fortsatt på, og jeg har opplevd det ved flere anledninger) voksne som sier "hva skal du med den hjelmen a?" eller "åååja, hun er så treig, hun må jo finne hjelmen sin hun der, stoler ikke på hesten sin vettu..."

huff slikt er trist for da kan det jo være flere som dropper den:(

vi har også hjelpforbud og de gangene vi har tatt folk i å ri uten (heldigvis skjeldent) så har vi kunne påpekt at det står i reglene at de skal bruke hjelm og at vi ikke det bare er vår personlige mening at vi syntes de skal bruke hjelm.

Isadora
29-12-2008, 14:31
Her jeg bor er det ikke vanlig hverdagskost og ri UTEN hjelm, og hjelmen er en selvfølge for både meg og min datter når vi skal opp på hesteryggen.

Therese
29-12-2008, 15:13

Sorry, men for noen idioter :lol:

KristineOgWarrior
05-04-2009, 23:33
I stallen hvor jeg har hesten min er det påbudt med hjelm og sikkerhestsvest, uansett ridning. Det er jo veldig farlig å ri uten hjelm. Selv om noen mener at hesten de rir aldri gjør noe dumt, kan bli redd noe, hoppe til, og rytteren kan falle av å slå seg. Derfor burde alle som driver med hest ha hjelm på hodet når de rir :)

Nimbus
06-04-2009, 08:08

Latterlige mennesker, sånt har jeg heldigvis ikke vært borti...Personlig liker jeg ikke hjelmpåbud, og synes at voksne folk kan få bestemme selv, men å gjøre narr av folk fordi de bruker hjelm? Sier mest om dem...

Birre
06-04-2009, 09:11
Jeg er, som sikkert mange vet, ikke begeistret for påbud, regler og lover. Joda, noen regler og lover må man ha for å få samfunnet til å fungere, men når det kommer til hjelmbruk, så synes jeg man må få bestemme selv.

Bare så det er sagt, så setter jeg meg ikke opp på Nelson uten hjelm, for jeg er fullt bevisst når jeg må sikre meg selv og min egen helse.

Men at voksne mennesker skal latterliggjøre de som velger å bruke hjelm er noe av det værste jeg har hørt. Det er jo helt på trynet!?

Ja til å velge selv når man er fyllt 18 år, men når situasjonen blir snudd på hodet, at de som velger å være fornuftige blir kommentert i dustete kommentarer? Nei, fysj!

Linoo
06-04-2009, 09:51

haha :lol:

Pelle og Tone
06-04-2009, 10:00
Litt OT, men jeg var borti en ponnitrener som sa åpenlyst at påbudet med sikkerhetsvest i sprangkonkurranser var det verste som hadde skjedd hestesporten. Bevegeligheten ble mindre og sitsen ble ødelagt. Så ser jeg rødt. Jeg var selv en av de første som hadde sikkerhetsvest på min rideskole (fikk ikke lov til å ri sprang uten), og jeg var veldig gald i vesten min da jeg så den ene jenta etter den andre blir slengt hardt i bakken gang på gang. Og jeg ble også "uglesett" med vesten på. Men jeg brydde meg ikke.

Når det gjelder hjelm er jeg klar i talen om at hjelm skal alltid på! Hvis en skal vurdere å ikke ha den på så skal det være meget skjerpede omstendigheter og en skal være så pass rutinert at en rir på M-nivå i dressur (da med en uansett konkurrere med hatt og ikke hjelm) på den hesten. Det er en grunn til at hjelmen skal på, den redder liv!

Linoo
06-04-2009, 10:03
Litt OT, men jeg var borti en ponnitrener som sa åpenlyst at påbudet med sikkerhetsvest i sprangkonkurranser var det verste som hadde skjedd hestesporten. Bevegeligheten ble mindre og sitsen ble ødelagt. Så ser jeg rødt. Jeg var selv en av de første som hadde sikkerhetsvest på min rideskole (fikk ikke lov til å ri sprang uten), og jeg var veldig gald i vesten min da jeg så den ene jenta etter den andre blir slengt hardt i bakken gang på gang. Og jeg ble også "uglesett" med vesten på. Men jeg brydde meg ikke.

Når det gjelder hjelm er jeg klar i talen om at hjelm skal alltid på! Hvis en skal vurdere å ikke ha den på så skal det være meget skjerpede omstendigheter og en skal være så pass rutinert at en rir på M-nivå i dressur (da med en uansett konkurrere med hatt og ikke hjelm) på den hesten. Det er en grunn til at hjelmen skal på, den redder liv!

Det er sant, men bedre det enn at man skal skade seg for resten av livet!

Pelle og Tone
06-04-2009, 10:07
Helt enig, Line!

Vikingur
06-04-2009, 10:14
Jeg skjønner bare ikke at noen tørr å ri uten hjelm! Jeg har jobbet som akuttsykepleier i nesten 14 år og har sett veldig mange alvorlige skader som kunne vært unngått om det var blitt brukt hjelm! Er bare så ufattelig trist!!!

lafutura
06-04-2009, 10:18
Hos oss er aldri det et problem, da det er påbudt med hjelm uansett.

Linoo
06-04-2009, 10:21
Hos oss er aldri det et problem, da det er påbudt med hjelm uansett.
Hoss oss også, men man kan avogtil se noen uten.

bris
06-04-2009, 10:35
på en rideskole som var tidligere var det påbudt med hjelm når mann rei og longerte.
Barn under ca 10 år(husker ikke helt alderen) måtte også ha hjelm på når de var i nærheten av hestene.

Helenepia
06-04-2009, 12:30
Det er ikke en trend, det er dumskap :p
Jeg tør ikke skritte i hallen uten hjelm en gang!

Krussedull
06-04-2009, 13:33
i løpet av mine 15 år med hest har jeg ridd uten hjelm kanskje 3-4 ganger.
Bruker alltid hjelm og er STOLT av det!!

Falo
06-04-2009, 17:54
Vi er ikke så mange på stallen der jeg har Fallotica, men på treninger tror jeg faktisk det faktisk aldri har vært nødvendig å be noen ta på hjelmen. Om man ikke rekner med en og annen gangen der noen har glemt det, og kommer på det på vei opp på hesten. Men med vilje? Nei, det tror jeg ikke. Sikkerhetsvest har heller ikke vært noe problem. Det er ikke påbudt, men de fleste har det likevel.

Synst heller ikke noe om at noen synst det er mindre nødvendig etter høyere nivået er. Har sett flere bilder fra dressurtreninger og dressurhest-visninger der rytter ikke har hatt hjelm, og kan ikke forstå hvor nødvendig det er å skippe hjelmen.

Frøken
06-04-2009, 20:30
Der jeg stod oppstallet, ble det litt en trend..
Det kom noen nye "innflyttere" som alle sammen red uten hjelm, og plutselig dukket det opp fler og fler av oss "vanlige" oppstallører som også begynte å ri uten hjelm. Deriblant meg.

Jeg har aldri før ridd uten hjelm, men valgte en liten periode å gjøre det allikevel.
Mest pga. feil str. på hjelmen, som resulterte i en dårlig sits for meg, urolige uvaner, og dårlig konsentrasjon. Ikke minst for å unngå at hjelmen ble klissvåt av svette når jeg red på treninger.

Jeg tok jo en sjanse, men jeg red kun uten hjelm inne i ridehuset, og det er kun voksne (og eldre ungdommer) som holder til på stallen der jeg stod. I tillegg har jeg en fantastisk snill hest, som bare kikker og kan skvette kjapt til, uten å gjøre noe mer ut av seg.

Nå som jeg har byttet stall - til uten ridehus - er ridehjelmen på plass igjen. :)

Felice
09-04-2009, 13:15
^ Dårlig vane...

Det er ikke en trend, det er dumskap :p
Jeg tør ikke skritte i hallen uten hjelm en gang!

Signerer!

Pernooh
09-04-2009, 13:53
Jeg er, som sikkert mange vet, ikke begeistret for påbud, regler og lover. Joda, noen regler og lover må man ha for å få samfunnet til å fungere, men når det kommer til hjelmbruk, så synes jeg man må få bestemme selv.

Bare så det er sagt, så setter jeg meg ikke opp på Nelson uten hjelm, for jeg er fullt bevisst når jeg må sikre meg selv og min egen helse.

Men at voksne mennesker skal latterliggjøre de som velger å bruke hjelm er noe av det værste jeg har hørt. Det er jo helt på trynet!?

Ja til å velge selv når man er fyllt 18 år, men når situasjonen blir snudd på hodet, at de som velger å være fornuftige blir kommentert i dustete kommentarer? Nei, fysj!

Enig med deg, jeg ;)

Thea og Ronja
09-04-2009, 14:37
Synes folk kan få velge som de vil jeg :) Jeg påvirkes ikke av hva andre gjør. Vi har hjelmpåbud til du er 18, så kan du velge selv. Synes dette er en fin ordning.

Jeg rir alltid med hjelm på tur, men kan ta den av inni mellom om det er en bane økt og sola steiker eller om det er en spesiell photoshoot eller noe.

Kurre
10-04-2009, 00:08
Rir med hjelm.
Hva folk gjør der ingen ser får være deres eget dustete valg,men er man der andre (yngre) ser en er det da virkelig ikke så voldsomt grusomt å putte en hjelm på hodet.

Nekter å undervise folk uten hjelm.
Takler de ikke det,kan de finne seg en annen instruktør.

Eget valg? nei.Ikke så lenge man oppholder seg et sted der det ferdes andre ryttere.Da foregår man med et godt eksempel.

Helenepia
10-04-2009, 11:29
Ser flere nevner at det er påbudt med hjelm fram til man er 18 år.. Men de som er over 18 år, skader dem ikke hodet når dem faller av da eller? Tåler de mere enn andre? Helt dustete regel! Det burde vært påbudt for ALLE, det er det i konkurranser(utenom høye klasseri dressur), og da burde de samme reglene gjelde hjemme..

nanoq
10-04-2009, 16:57
hvor er de som somregel rir uten hjelm i denne samtalen?

da får vel jeg komme fram, rir nesten alltid uten hjelm, me mindre jeg rir langs hovedveien, el sprang/feltritt. ellers er aldri hjelmen på. om det er dum skap dustete el hva f alle andre mener så er det mitt valg, jeg har ikke detti av hesten min de 5år jeg har hatt han og jeg har vel så å si ridd uten hjelm på han siden jeg fikk han, bruker heller ikke hjelm når jeg rir på shettis blandingen min el kjører, men det er mitt valg, jeg fler meg trygg, hesten er trygg, skvetter jeg skvetter han me et lite hop til siden å ferdig.

å jo vi over 18år skader også hode, nå har ikke jeg gjort det, har gått noen bein da jeg rei på rideskole. så sånn er det

påbudt for alle?! det er vel å gå litt langt, forstår steder som rideskoler ect, men på vanlige oppstallingssteder, så er man faktisk myndig når man er 18år, du kan drikk røyke, kjøre bil, osv osv osv. da burde man klare å ta egene avgjørelser uten at andre skal komme me komentarer og stgge blikk! å hva bryr det dere om ei jente/gutt rir uten hjelm? faktisk ingen verdens ting.

anettenor
10-04-2009, 17:20
Det har muligens noe å gjøre med den signaleffekten du gir til de som er yngre, og som forguder de "store" voksne rytterne..... 12-åringen får for seg at det er jaggu kult, slik gjør jo proffene det, et bukkesprang og vips kraniebrudd. Såklart, hvordan du beskytter topplokket er opp til deg, men jeg vil ikke ha det på meg at noen med litt mindre konsekvenserfaring ødelegger seg fordi de av en eller annen grunn så opp til meg og tenkte at det må jo være ok hvis de kan ri uten.

For noen hundrelapper så er det en utrolig billig forsikring, og det koster en kalori å se smart ut med hjelm på. Koster litt flere kalorier å i verste fall ligge grønnsak.....

Mvh Anette

Lopke
10-04-2009, 18:47
Dere som rir uten hjelm, bør påbudet om hjelm på moped avskaffes da?

Pernooh
10-04-2009, 19:04
Ser flere nevner at det er påbudt med hjelm fram til man er 18 år.. Men de som er over 18 år, skader dem ikke hodet når dem faller av da eller? Tåler de mere enn andre? Helt dustete regel! Det burde vært påbudt for ALLE, det er det i konkurranser(utenom høye klasseri dressur), og da burde de samme reglene gjelde hjemme..

Jeg er helt enig i det du sier der, men "dessverre" er det vel sånn at de som er over 18 må få bestemme selv hvorvidt de vil ri med eller uten. Men sikkerhetsbelte er påbudt i bil, og hjelm på moped, så hvorfor er det ikke et påbud?

Helenepia
10-04-2009, 19:18
Det er jo påbudt for alle i konkurranser, så da synes jeg de burde bruke det utenom konkurranser også..
Det er ikke kult å være død heller :p Og jeg tviler på at noen synes du ser rar ut når man rir med ridehjelm, fordi den er en del av rideantrekket på en måte.. Blir vel mer sett rart på om man rir uten hjelm...

Pernooh
10-04-2009, 19:19
Det er jo påbudt for alle i konkurranser, så da synes jeg de burde bruke det utenom konkurranser også..
Det er ikke kult å være død heller :p Og jeg tviler på at noen synes du ser rar ut når man rir med ridehjelm, fordi den er en del av rideantrekket på en måte.. Blir vel mer sett rart på om man rir uten hjelm...

Det er vel ikke påbudt i middels?

Ja, jeg ser rarere på de som rir uten ;)

Kristin93
10-04-2009, 19:21
Så mange kule og fine hjelmer som finnes nå, så kan ingen skylde på at det ser så teit ut med hjelm i allefall ;)

Helenepia
10-04-2009, 19:32
Det er vel ikke påbudt i middels?

Ja, jeg ser rarere på de som rir uten ;)

Nei i høye dressurklasser er det påbudt med hatt :p

Pernooh
10-04-2009, 19:33
Nei i høye dressurklasser er det påbudt med hatt :p

Det er vel valgfritt, er det ikke? Man KAN ri med hjelm?

Da er det jo ikke påbudt i konkurranser da.

Silje
10-04-2009, 19:37
Det er vel valgfritt, er det ikke? Man KAN ri med hjelm?

Da er det jo ikke påbudt i konkurranser da.
Så vidt jeg vet kan man ikke nektes å starte med hjelm i de høye klassene i Norge. Er litt usikker på hvordan FEI's regler er. Synes det burde blitt ridd med hjelm uansett nivå jeg, slik reglene er i dressur i dag virker det jo som om man kan kutte hjelmen når man blir "flink nok". :(

Pernooh
10-04-2009, 19:40
Så vidt jeg vet kan man ikke nektes å starte med hjelm i de høye klassene i Norge. Er litt usikker på hvordan FEI's regler er. Synes det burde blitt ridd med hjelm uansett nivå jeg, slik reglene er i dressur i dag virker det jo som om man kan kutte hjelmen når man blir "flink nok". :(

Ja, dessverre, og det er helt tullete. Jeg kommer ihvertfall ikke til å slutte å ri med hjelm.

Silje
10-04-2009, 19:45
Fra KR IV: "Rideantrekk består av sikkerhetshjelm (flosshatt eller bowler/skalk er tillatt f.o.m. MB)"
Det står ingen steder at Grand Prix ikke kan startes med hjelm slik jeg ser det. Men, de færreste bryter med tradisjonene. Synd at ingen (?) tør å starte de høye klassene med hjelm istedenfor flosshatt. Om det er arroganse eller frykt for at dommerne skal få et dårlig inntrykk og dermed dømme ekvipasjen strengere vet jeg ikke. Dressuren er nå litt "inngrodd" innimellom spør du meg. :)

Pernooh
10-04-2009, 19:52
Fra KR IV: "Rideantrekk består av sikkerhetshjelm (flosshatt eller bowler/skalk er tillatt f.o.m. MB)"
Det står ingen steder at Grand Prix ikke kan startes med hjelm slik jeg ser det. Men, de færreste bryter med tradisjonene. Synd at ingen (?) tør å starte de høye klassene med hjelm istedenfor flosshatt. Om det er arroganse eller frykt for at dommerne skal få et dårlig inntrykk og dermed dømme ekvipasjen strengere vet jeg ikke. Dressuren er nå litt "inngrodd" innimellom spør du meg. :)

Helt enig.

Er det virkelig sånn, at man blir dømt dårligere om man har hjelm i MB?

Living
10-04-2009, 20:07
Selv rir jeg alltid med hjelm. Man vet aldri når uhellet kan være ute, og da vil det være forsent.

Husker engang da jeg var mindre (7) og lekte ute i hagen. En tenåringsjente kom ridende forbi på en stor skimmel hest - uten hjelm. Dette var jeg ikke vandt med, for jeg har blitt lært opp til å ha på meg hjelm om jeg sitter på en hest. Spurte henne om hvorfor hun ikke red med hjelm, og som svar fikk jeg "gidder ikke" tilbake.

Egentlig har jeg jo ingenting med hvorfor jenta ikke red med hjelm, men i den alderen sier man vel mye rart, hehe..:p

Gudhild
11-04-2009, 04:11
Hjelmen er på uansett.Være seg ri fra beite,western,sprang o.s.v.
Hatt et tilfelle uten,men det var på photosession.

Så det var spørsmål om det var noe beskyttelsemekanisme i flosshatten/bowlerhatten.Svaret der err nei.
Man kan riktignok få et slags lokk i westernhatten,men det vil aldri beskytte like mye som en hjelm.Ikke er hatten festet særlig godt heller,så ved uhell er kjansen for at hele sulamitten detter av er stor..

Kan noen gi meg en god grunn til at man ikke skal bruke hjelm i western?
http://www.youtube.com/watch?v=CUEx_1DB_LU

Dere som rir uten hjelm,tenker dere ikke på hesten deres eller familien?
Hvem skal ta seg av hesten din når du sitter der invalid?
Å alle som må stå på for deg slik at du kan fortsatt ha litt glede i hverdagen der du sitter å ikke kan røre deg?

Helenepia
11-04-2009, 11:13
Hjelmen er på uansett.Være seg ri fra beite,western,sprang o.s.v.
Hatt et tilfelle uten,men det var på photosession.

Så det var spørsmål om det var noe beskyttelsemekanisme i flosshatten/bowlerhatten.Svaret der err nei.
Man kan riktignok få et slags lokk i westernhatten,men det vil aldri beskytte like mye som en hjelm.Ikke er hatten festet særlig godt heller,så ved uhell er kjansen for at hele sulamitten detter av er stor..

Kan noen gi meg en god grunn til at man ikke skal bruke hjelm i western?
http://www.youtube.com/watch?v=CUEx_1DB_LU

Dere som rir uten hjelm,tenker dere ikke på hesten deres eller familien?
Hvem skal ta seg av hesten din når du sitter der invalid?
Å alle som må stå på for deg slik at du kan fortsatt ha litt glede i hverdagen der du sitter å ikke kan røre deg?

Min utheving :) Og det var virkelig en tankevekker for de som rir uten hjelm.. Det går ikke bare ut over en selv, men hele familien hvis man blir grønnsak :p

Silje
11-04-2009, 11:31
Helt enig.

Er det virkelig sånn, at man blir dømt dårligere om man har hjelm i MB?
Ikke offesielt, nei, men det er mange rare dommere der ute... :rolleyes:
Godt poeng, Gudhild! Jeg vil i alle fall ikke sitte med en nyfødt unge og en invalid mann! (Det var ihvertfall det jeg sa til han når han fløy rundt uten hjelm!)

Nimbus
11-04-2009, 12:08
Herregud for en krisemaksimering... Det høres jo ut som man er garantert å falle av, knuse skallen og bli invalid om man rir uten hjelm.

Realiteten er at ikke alle faller av, ikke alle slår hodet om de faller av, og om man først faller av kan man fint klare å bli invalid ved et stygt fall selv om man har hjelm. Du brekker nakken minst like fint om du har hjelm...

Jeg bruker stort sett hjelm, men ikke alltid, og det vil jeg bestemme selv. (Men om den som eier hesten, eller en instruktør Livet mitt skal ikke styres av at andre kan påvirkes av meg. Dere hyklere som røyker men bitcher om signaleffekt ved manglende hjelmbruk burde særlig tenke dere om... Mange flere dør av røyk enn av kraniebrudd, gitt.

Nå skal jeg ut i solskinnet og ri en hest jeg aldri før har møtt, uten hjelm, fordi jeg er på ferie og ikke har med hjelmen min. Ikke fordi jeg synes det er kult, eller fordi jeg ikke gidder, men fordi hjelmen min er 8 timer kjøring unna. Om et barn skulle komme til å se meg, then so be it.

Silje
11-04-2009, 12:18
Krisemaksimering eller billig forsikring. Det kommer jo an på hvordan man ser det.

Jeg ser poenget ditt med å ikke gidde å kjøre åtte timer i retur fordi man mangler hjelm, da tar man sjansen. Det har jeg gjort også, det. Men, så lenge jeg har tilgang på hjelm så rir jeg med den, enkelt og greit. Jeg ser liksom ikke noen grunn til å ikke gjøre det?

nanoq
11-04-2009, 13:41
Det har muligens noe å gjøre med den signaleffekten du gir til de som er yngre, og som forguder de "store" voksne rytterne..... 12-åringen får for seg at det er jaggu kult, slik gjør jo proffene det, et bukkesprang og vips kraniebrudd. Såklart, hvordan du beskytter topplokket er opp til deg, men jeg vil ikke ha det på meg at noen med litt mindre konsekvenserfaring ødelegger seg fordi de av en eller annen grunn så opp til meg og tenkte at det må jo være ok hvis de kan ri uten.

For noen hundrelapper så er det en utrolig billig forsikring, og det koster en kalori å se smart ut med hjelm på. Koster litt flere kalorier å i verste fall ligge grønnsak.....

Mvh Anette

regner me den var til meg:)
for det første så driver jeg stallen min sammen me min samboer, det er to jenter her som er under 18år som rir litt hos oss, om de rir me hjelm er foreldrene dems ansvar om de ser opp til meg fordi jeg rir uten hjelm, ikke mitt problem, men min sambore krever jeg bruker hjelm da han er så lite erfaren på hestene, jeg rir me hjelm når jeg trener sprang, feltrit og rir langs veien, om jeg rir på tur så er det f meg ikke noen som har noe med om jeg bruker hjelm el ikke og det er så å si 99prosent å ikke møte noen som kan se opp til meg fordi jeg rir uten hjelm, mitt valg, bythe way, jeg røyker også, hva så fortsat mitt valg, el skal alle dere anti ditt og anti datt bestemme hva jeg skal el ikke? uanset ang de to jentene som rir hos meg, jeg har kjøpt hjelm te de, men om de bruker den el ikke vet jeg ingenting om da de driver alene der me foreldrene sine. dems val ikke min sak, det samme om jeg bruker el ikke bruker hjelm, men jeg bruker hjelm under omstendighetene!

anettenor
11-04-2009, 14:13
Det er ikke snakk om antiditt eller datt, eller pekefingermentalitet det er snakk om å bruke hodet ;)

Hadde det vært så såre enkelt som at alt vi gjør kun affekterer oss selv og ikke har noen videre ramifikasjoner, så hadde verden vært et helt annet sted..... Det har med at folk tar etter vår oppførsel, mer på vondt enn godt desverre. Ikke så lenge siden jeg satt oppå hesten, gadd ikke å holde i tøylene, skravlet med ei venninne som stod bak meg, samtidig som jeg tok av meg hjelm for å få av genseren og hadde null kons på hesten. Eieren av stallen (og instruktør) så dette, jeg fikk passet kontrollert påskrevet. Syntes hun var ei knehøne der og da, men det var jo jeg som total idiot, og jeg fortjente det. Som hun sa, er jeg mutters alene, så "greit" nok da kan jeg få være dustos grande så mye jeg vil, men med mindreårige der så burde jeg vite bedre. Og hun hadde helt rett, spesielt da vinden prøvde å rive av taket og fire våryre hester spratt sidelengs opp veggen. Lesson learned!

Ingenting kommer til å gå framover hvis alle må gjøre akkurat de samme feilene som alle før dem kun fordi det en gi blanke holdning som gjelder, den tanken synes jeg er litt trist. Det gjør også noe med deg når du har sett røntgenbildet og fått beskrevet potensielle framtidsutsikter til den pasienten som kommer til avdelingen.....hun red jo på verdens tryggeste hest.....

Og fordi folk er glad i oss (slik som kjæresten din), så synes jeg at det er en tillitserklæring og det viser respekt ved å kanskje prøve å ta vare på oss selv og være trygge for dem, være det seg bilbelte, hjelm på hodet eller livsstil. Det koster så lite, men betyr utrolig mye.

Suverent at du oppfordrer de yngre til å bruke hjelm, vedder på at du er helten deres med store bokstaver :)

Mvh Anette

duredillen
11-04-2009, 14:19
Jeg rir med hjelp 95 % av tiden. Hvis jeg en sjelden gang rir uten er det normalt sett kun hvis det er 20 blå, da jeg ikke får plass til lue under hjelmen og sliter litt med ørene. Den yngste personen på stallen hos oss er 15 år, og jeg oppfordrer henne alltid til å ri med hjelm. Skal vi på tur og hun møter opp uten nekter jeg å være med. Jeg passer alltid på å ha på hjelm når jeg rir med henne selv også, selv hvis det er ufattelig kaldt.

goytil
11-04-2009, 15:10
Jeg rir alltid med hjelm og folk som skal ri sammen med meg får også pent ha på seg. Om jeg hadde sett unge jenter ri uten er det mulig jeg hadde bedt de finne hjelmen sporenstreks..

Jeg skal ikke si at folk som rir uten er dumme og alt det der for det er jo deres valg. Jeg syns alle de dumme unskyldingene er værre. Og det går jo ikke bare utover en selv om noe skulle skje , men familien også... Og type "det er ikke mitt problem at andre ser opp til meg" det blir bare for dumt. Skal man drite i resten av verden kan man like godt fjerne seg langt fra andre folk..

Tone Kristin
11-04-2009, 18:01
Jeg blir alltid jævlig trist når jeg ser noen ri uten hjelm. Signaleffekt til andre gir jeg katta i, det jeg blir påmint er at jeg har en venninne for lite. Hun døde riktignok ikke av en rideulykke, men det er selve følelsen av å aldri kunne snakke med en spesiell person igjen som er fremtredende. Jeg vet hvordan det er å miste noen så alt for tidlig, og det vet jeg det er flere her inne som gjør også. Og derfor rir jeg alltid med hjelm, av respekt for de som er glad i meg. Jeg vil ikke at de skal bli sittende igjen fordi jeg har vært forfengelig.

Jeg kjører forresten også med hjelm, alltid.

Nina&Løvehjerte
11-04-2009, 18:15
Rir alltid med hjelm selv om det bare er en liten skrittetur..... Er en vane rett og slett:) Var kun et par ganger jeg rei uten, da hjelmen var forsvunnet.. Ei i stallen som trodde det var hennes og hun hadde tatt den med hjem.. hehe

Lopke
11-04-2009, 18:22
Her om dagen traff jeg en tulling uten hjelm i full tølt bortover veien. Så ikke videre bra ut. Men sjokket ble størst da jeg så en liten unge på fanget til mannen.. det så ikke ut som ungen hadde på hjelm heller.. :(

LunaMagic
11-04-2009, 20:40
Hva er egentlig poenget med å ri uten hjelm? skjønner ikke hvorfor folk gjør det? Det er jo bare risikabelt, dessuten så er de nyeste hjelmene ganske fine å se på også, og ventilasjonen blir jo bare bedre og bedre, så det er jo nesten som å ri uten hjelm (tror jeg da, har mersom ikke ridd uten selv så:P) så er de jo veldig lette også da:)
Nei, det er tryggest med hjelm uansett, ser jo egentlig litt feil ut når folk rir uten synes jeg:p

ReateT
11-04-2009, 20:49
Jeg vet så altfor godt at jeg ikke hadde kunne svart på denne tråden med mindre det hadde vært for ridehjelmen.

Etter å ha vært i rideulykker med mindre heldig utfall, priser jeg meg lykkelig for at jeg alltid har brukt hjelm...hvis ikke hadde nok ting fort blitt værre enn en ødelagt hofte.

At voksene folk skal uglese at andre bruker hjelm er fullstendig latterlig, og overbeviser meg fullstendig om at det ikke er snakk om voksene folk i det hele tatt.

Hva folk velger for seg selv er opptil dem. Synd om de velger å ri uten hjelm fordi de stoler på hesten sin og "bla bla bla"....Jeg stoler også på hesten...men jeg har lært mye om hestens psykologi, og ikke minst om fysikk, og vet at ting kan skje akkesom.

Men om andre folk faller av og dauer og blir invalid på livstid......så får det være deres problem...og deres valg...Folk må få lov til å velge å gjøre dumme ting om de vil....

Jeg rir alltid med hjelm...men på en annen side velger jeg også med jevne mellomrom å kjøre i 150 km/t med bilen....andre ville nok påstå et det er idiotisk og risikabelt, men jeg liker det....mitt valg...og om jeg kræsjer....mitt problem!

Helenepia
11-04-2009, 20:54
Faktisk er det ikke bare ens eget problem om man krasjer og blir invalid eller faller av hesten og blir invalid! Tenk på familien din! De er nødt til å pleie deg resten av ditt liv pga at DU valgte å ri uten hjelm! Du blir en belastning for familien på en måte. Så det går ikke bare ut over en selv, det er kanskje noe å tenke på?! Og mange voksne har jo barn, skal barna vokse opp med en mor/far som sitter i rullestol og ikke skjønner en dritt av hva som skjer fordi de er helt grønnsak?? Det tror jeg ikke barna vil!

anettenor
11-04-2009, 21:24
OT; har du spurt dem du kanskje møter i motsatt kjørefelt eller fotgjengeren om det er greit at du ødelegger livet deres fordi du liker fart? Å ri uten hjelm synes jeg er høl i hodet og helt uakseptablelt som sådan, men der går det i det minste prinsipielt kun utover rytter.

Å med vilje bryte loven (som er der for å beskytte andre, ikke deg) og sette andre i fare for moro skyld.....har ikke ord.....

Hadde en pasient som tenkte han skulle teste bilen, likte V8-sylinder og turbo. Han overlevde (så vidt) for å bli fortalt at han hadde drept de to som satt i den møtende bilen. Ja jøss, gøy med fart og absolutt verdt det.....

Mvh Anette

Kristin93
11-04-2009, 21:36
Jeg rir alltid med hjelm. Har ridd uten, og da var jeg så redd for å fall av å slå meg at jeg ikke klarte å tenke på noe annet.
Å ha hjelmen på hode er rett og slett en vane ;)

Nimbus
11-04-2009, 22:30
Faktisk er det ikke bare ens eget problem om man krasjer og blir invalid eller faller av hesten og blir invalid! Tenk på familien din! De er nødt til å pleie deg resten av ditt liv pga at DU valgte å ri uten hjelm!
Familien blir da ikke nødt å pleie deg resten av livet om du blir invalid, hvor tar du det i fra?

OT; har du spurt dem du kanskje møter i motsatt kjørefelt eller fotgjengeren om det er greit at du ødelegger livet deres fordi du liker fart? Å ri uten hjelm synes jeg er høl i hodet og helt uakseptablelt som sådan, men der går det i det minste prinsipielt kun utover rytter.

Å med vilje bryte loven (som er der for å beskytte andre, ikke deg) og sette andre i fare for moro skyld.....har ikke ord.....

Hadde en pasient som tenkte han skulle teste bilen, likte V8-sylinder og turbo. Han overlevde (så vidt) for å bli fortalt at han hadde drept de to som satt i den møtende bilen. Ja jøss, gøy med fart og absolutt verdt det.....

Mvh Anette

Er i prinsippet helt enig med deg, men på den annen side, hvor mange med sertifikat kan med hånden på hjertet si at de aldri har brutt en fartsgrense? (men ikke nødvendigvis for moro skyld, det er kanskje en forskjell der...)

Mehlis
11-04-2009, 22:38
Her rir ingen uten hjelm. Ikke har vi så stort miljø akkurat, men med kanskje 40 hester i dalen såe...

Helenepia
11-04-2009, 22:40
Familien blir da ikke nødt å pleie deg resten av livet om du blir invalid, hvor tar du det i fra?

Hvem skal gjøre det da? Ett pleiehjem? Okei greit, men familien din må(ihvertfall føler de sikkert selv at de må) komme å besøke deg og underholde deg for å gi deg litt glede i livet. Det er en stor "byrde" å ha et familiemedlem liggende på ett pleiehjem helt grønnsak!

anettenor
11-04-2009, 23:05
Å kjøre i 150 km/t er så langt over grensa at førerkort hadde blitt inndratt, og bot samt mulig fengselsstraff gitt på pletten.

Det klassifiserer jeg som kriminelt og så forbi enhver fatteevne!

Å överskride fartsgrensa med noen km i kortere øyeblikk har jo jeg selvfølgelig gjort også, men det er ikke det det er snakk om. Det blir som å sammenligne det å ta seg av hjelmen for å klø seg, og det å starte feltritt på en gal hest med betong som underlag uten hjelm.

Jeg er ikke enig i at det automtaisk er en nyrde for andre å ta seg av et pleietrengende familiemedlem. Jeg har flere i familien med MS, og min samboers far dåde dessverre av ALS. Hvilke utfordringer det gir er opptil den enkelte familie å avgjøre, ikke for andre å anta. Jeg har enormt respekt for de som har motet, overskuddet, muligheten og viljen til å nettopp bli ved noens side, spesilet når staten ikke fatter hvor stort det arbeidet er.

Sorry, masse OT her.

Mvh Anette

Nikita
11-04-2009, 23:30
Bruker alltid hjelm og kommer alltid til å bruke det!

De som ikke bruker hjelm og mener det kun er deres sak.... huff og huff... "Jeg gjør som jeg vil, for jeg vil ha valget og derfor rir jeg uten hjelm"... Virker ikke som folk er så voksne som man skal ha det til.

Siden vi alle skal ha valg, hvorfor ha fartsgrenser, påbud om bilbelte (for det burde jo vært valgfritt!) osv... Vi drukner i lover og regler! Hvorfor? Fordi voksne mennesker ikke klarer å ta de riktige valgene, rart hm?

Det verste for min mor og far hadde vært å sett meg sitte som grønnsak :( Hva med min mann og min datter? Får tårer i øynene bare jeg tenker på det! Det er min plikt å ta vare på meg selv slik at de som er glad i meg får ha meg frisk og rask så lenge som mulig! Dem som ikke ser dette, er trangsynte og ser ikke stort utenfor sin egen lille boks.

Nina_ck
12-04-2009, 10:13
Et lite spørsmål til dere alle som alltid bruker ridehjelm, er dere like flinke med å bruke hjelm ved andre anledninger? Tenker da på sykkel- og skihjelm?

Jeg må selv si at jeg kun har blitt flinkere til det de senere årene.. har allitd ridd med hjelm, men syklet uten. (Nå er både sykkelhjelm og skihjelm på plass, og blir flittig brukt:))

Om voksne folk lar hjelmen ligger, bryr jeg meg lite om, deres liv, ikke mitt problem om de skader seg. MEN er enig i at signaleffekten mot barn og unge er uheldig. Ridelæreren min har lett for å ri uten hjelm, noe som er uheldig da det er mange små jenter her på stallen som ser opp til henne. Hun er heldigvis blitt bedre til å huske hjelmen, hvis ikke så minner vi henne på det :)

Enda mer OT. For en liten stund siden så døde en kjent skuespiller av hodeskader etter et LITE fall i alpinbakken.. Hva med å ta dette til etteretning og faktisk se at det er lite som skal til før hodeskallen skades?? Det er ikke mye som skal til. Hjelmen min kommer alltid til å være på, føler meg naken uten.

EliFi
12-04-2009, 10:15
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir og kjører. Er litt slappere når jeg håndterer fra bakken. Var ute og jobbet lange tøyler med henne i forrige uke, og da gikk vi en del langs veien. Kom noen biler, og hun er ikke heelt sikker i trafikken, så da savnet jeg hjelmen. Husker den neste gang ja!

Gudhild
12-04-2009, 10:34
Ja,sykler med hjelm,kjører moped med hjelm,kjører alpint og snowboard med hjelm..Kjører HEST med hjelm.Tømmekjører til og med med hjelm med unghesten.

Når jeg begynte å kjøre bil,så synes jeg det var liksom noe som manglet,men da har man sikkerhetsbelte i stede..:p

Jeg har en kompis som ble grønnsak eller hva dere nå kaller det da han ble 16 år..Sånn sett føler jeg at virkeligheten stirrer meg rett i øynene når jeg er sammen med han.Han er 26 i år.Grusom ulykke hvor ting som ikke skulle skje,skjedde.Tenker du over i det hele tatt hva slags omvelting livet ditt blir?Naturlige ting som å gå på do,smøre deg en skive.Du må kansje få hjelp til ALT!

Å sånn er livet desverre.Ingen vet hva morgendagen bringer.

Seff deres liv og sånn,men jeg vil i hvert fall ta ansvar nok for livet mitt som jeg har påpekt før at jeg vil ta del i livene til hestene mine lengst mulig og ikke ønsker at foreldrene mine tenker i ettertid:Hadde vi bare mast mer om at hun bruktë hjelm,om det hadde skjedd en alvorlig ulykke.Det handler faktisk om å ta ansvar til sine medmennesker også..

Knuste hjelmen min sist i sommer,da jeg klarte å slå hue i de to eneste store steinene i mils omkrets.Får jeg en hjernerystelse til nå,så får jeg ikke ri på et år.Noe jeg synes hadde vært grusomt for min del da den eneste dette går utover er meg.Vi driver med uberegnelige dyr som tenker etter instinkter!

Ja,hodet er skjørt.Sett venninna mi slå hue sitt i en stein så blodet
sprutet,enda ei som ble hengende etter hesten MED hjelm og flaks for henne så var det hjelmen som knuste ved sparket fra hesten som ville ha bort det som hang bak den..

Nei,jeg ser ingen argumenter for å ikke bruke hjelm.

Nimbus
12-04-2009, 22:21
Hvis dere er så hysterisk redde fatter jeg ikke at dere holder på med hest i det hele tatt... jeg skjønner at dere synes hjelm er viktig, det synes jeg også det, men denne trangen til å presse sitt syn på alle andre? Er mye som kan gå galt her i livet, men man kan ikke gå rundt meg hjelm, skuddsikker vest, sko med vernetå og ansiktvisir hele livet av den grunn... Av og til må man slappe av litt og LEVE. Og med det mener jeg ikke at man må ri uten hjelm, for all del, men folk som sier at de gråter og får tårer i øynene bare de tenker på å ri uten hjelm, eller at andre gjør det, burde kanskje ta seg en tur til psykolog og få stilt en diagnose. Må være vondt å gå rundt og være så forknytt?

TheaHøili
20-04-2009, 21:29
Hvis dere er så hysterisk redde fatter jeg ikke at dere holder på med hest i det hele tatt... jeg skjønner at dere synes hjelm er viktig, det synes jeg også det, men denne trangen til å presse sitt syn på alle andre? Er mye som kan gå galt her i livet, men man kan ikke gå rundt meg hjelm, skuddsikker vest, sko med vernetå og ansiktvisir hele livet av den grunn... Av og til må man slappe av litt og LEVE. Og med det mener jeg ikke at man må ri uten hjelm, for all del, men folk som sier at de gråter og får tårer i øynene bare de tenker på å ri uten hjelm, eller at andre gjør det, burde kanskje ta seg en tur til psykolog og få stilt en diagnose. Må være vondt å gå rundt og være så forknytt?

:wav:

Så enig, jeg er ikke veldig flink til å bruke hjelm når jeg rir inne, men det får vel være mitt problem. Bruker hjelm ute, men det er også sjelden jeg rir ut.

Lopke
20-04-2009, 21:30
je je.. :rolleyes:

Pernooh
21-04-2009, 00:01
Det finnes ikke èt godt argument for å ri uten hjelm, faktisk. Greit at noen velger å gjøre det, men det er da fortsatt dumt, hva er poenget i å motargumentere for det?

Edit: Og det er da vel for pokker ikke snakk om å være hysterisk?! Herlighet.

Gudhild
21-04-2009, 00:47
Det finnes ikke èt godt argument for å ri uten hjelm, faktisk. Greit at noen velger å gjøre det, men det er da fortsatt dumt, hva er poenget i å motargumentere for det?

Edit: Og det er da vel for pokker ikke snakk om å være hysterisk?! Herlighet.

Enig.

Rinde Tolle
21-04-2009, 11:20
Bruker ALLTID hjelm. Ble ganske skadet etter fall av hest og fikk beskjed om at viss jeg ikke hadde hatt på hjelm så hadde jeg skadet hodet mye mer enn en hjernerystelse.

Grisou
21-04-2009, 16:37
Bruker altid hjelm og er glad for det - siste lørdag gikk det galt med kjøringen - havnet på St.Olavs med luftambulanse - heldighvis,takk hjelm ikke engang en liten hjernerystelse - og jeg hørte hovne trommer mot hode mit så lenge jeg hang mellom vågn og hest.
Så klart bestemmer hvert enkelt for seg selv om en vil bruker hjelm eller ikke - men tenk også lit på dine nærmeste som må stiller opp etter ett stykt uhell - hode- og hjerneskader er ikke særlig kult.

Siriga
21-04-2009, 16:56
Om det er vi som rir med hjelm som har et problem, så vet ikke jeg hvem som har slått seg flest ganger i hodet..

Jeg rir alltid med hjelm, har hendt at jeg har sittet på hest i bildesituasjoner uten hjelm, men har vært veldig redd for å dette av. Strammer ikke salen fra hesteryggen for andre en gang, med mindre jeg har på meg hjelm når jeg sitter på ryggen. Har sett så mange ganger folk som detter, og har falt av selv der ting kunne gått ille om dem ikke hadde hatt hjelm.

Er jo en grunn for at hjelmen er oppfunnet!

Gulponnis
21-04-2009, 17:04
Jeg rir med hjelm stort sett. Alltid når det er planlagt ridning, og hvis jeg ikke har den på meg tenker jeg bare :" Jeg har ikke hjelm, jeg har ikke hjelm".

Men, så det skal være sagt er jeg ikke helt prektig på det området hele tiden. Jeg slenger meg gjerne opp på gamp i luftegården uten både hjelm og styring. Jeg kan også bade uten hjelm med hest, og å kjøre uten gjør jeg på sommeren. Jeg kan alltid ta av meg hjelmen på photoshooter eller når hesten står stille i skritt, for å få lufta huet litt.

Men ja, jeg rir med hjelm.

insolita
21-04-2009, 17:39

Så enig, jeg er ikke veldig flink til å bruke hjelm når jeg rir inne, men det får vel være mitt problem. Bruker hjelm ute, men det er også sjelden jeg rir ut.

Regner med at du da også avstår fra samfunnets bidrag dersom du skulle komme ut for en ulykke og trenge økonomisk støtte. Ja, det inkluderer sykepenger, uføretrygd, opphold på rehabiliteringssenter og begravelsesbistand. Det er jo ille nok om du skulle koste samfunnet tapt arbeidskraft mener jeg, om du ikke skulle få penger for det også.

(merk at jeg her snakker om veloverveid, selvforskyldte handlinger som utelatt hjelmbruk er, ikke ulykker der folk tok sikkerhet på alvor).

Lopke
21-04-2009, 18:02
Regner med at du da også avstår fra samfunnets bidrag dersom du skulle komme ut for en ulykke og trenge økonomisk støtte. Ja, det inkluderer sykepenger, uføretrygd, opphold på rehabiliteringssenter og begravelsesbistand. Det er jo ille nok om du skulle koste samfunnet tapt arbeidskraft mener jeg, om du ikke skulle få penger for det også.

(merk at jeg her snakker om veloverveid, selvforskyldte handlinger som utelatt hjelmbruk er, ikke ulykker der folk tok sikkerhet på alvor).

Det blir litt feil å si det slik.. isåfall må også overvektige, røykere, folk med risikoarbeid, folk som bevisst velger å bære frem syke barn, osv osv.. avslås en sykeseng og hjelp når de trenger det?? Folk velger jo selv hva de propper i kjeften og blir feite og belaster helsevesenet med mange følgesykdommer.
Røyking er frivillig.. de andre eksemplene jeg nevnte er også frivillige handlinger som i teorien kan unngås om man vil.

Våres helsesystem er basert på fellesskapet. Ville det være greit å si at tjener man under 100.000 i året har man ikke krav på det samme?
Folk som bevisst velger å gå hjemme og derfor ikke betaler samme skatten som andre gjør?
Har jeg mer rett på en sykeseng enn deg?

Jeg er HELT enig i at ridning uten hjelm er dumt!! det er faktisk så dumt at jeg ikke synes synd på dem som skader seg. For såpass Er det lov å bruke hjernen selv.
Men jeg synes heller ikke synd på dem som sliter med diabetes eller må betale for 2 flyseter pga deres matinntak..

Men å blande inn helsevesen og KRAV på ditten og datten er veldig feil.

Lopke
21-04-2009, 18:05
Isåfall begynner vi også å nerme oss det amerikanske SICKO systemet (om du har sett filmen forresten?)

Og blir det sånn.. selvom du og jeg bruker hjelm insolita.. tror du ikke vi gjør ting som er under de andre kategoriene som kan medføre at vi heller ikke får hjelp en dag?

insolita
21-04-2009, 18:06
Nei, jeg synes ikke det. Det å ta på seg en hjelm er nemlig en svært enkel handling og kan ikke sammenlignes med f.eks å slutte å røyke. Ellers ser man jo tydelig at forsikringsselskaper forskjellsbehandler folk mht livsstil. Basehopperes livsforsikring må gjerne være høyere enn Grete Roedes for meg.

Edit:
Poenget mitt var igrunn ikke å nekte henne penger, men å poengtere at slike handlinger ikke er ene og alene ens eget problem, men noe som fort kan bli en utgift for samfunnet.

Harneshaug
21-04-2009, 18:11
Eh... røykerne HAR virkelig betalt sykesengen sin!!

Overvektige og sukkersyke/diabets pga av det har ikke det, hva med folk med generelt dårlig helse som går sykemeldt lange perioder av gangen...

Hjelm SKAL brukes helt enig i det, ellers er det ikke opp til noen her inne å dra linjen for hvor støtten skal reguleres, heldigvis...

Silje
21-04-2009, 18:27
Jeg er mye mer bevisst i handlingen å ta på meg en hjelm enn jeg var på handlingen å begynne å røyke. Synes ikke dette helt kan sammenlignes! Og som Helen påpeker, røykerne betaler i dyre dommer for sykehusplassene sine!

insolita
21-04-2009, 19:12
Eh... røykerne HAR virkelig betalt sykesengen sin!!

Overvektige og sukkersyke/diabets pga av det har ikke det, hva med folk med generelt dårlig helse som går sykemeldt lange perioder av gangen...

Hjelm SKAL brukes helt enig i det, ellers er det ikke opp til noen her inne å dra linjen for hvor støtten skal reguleres, heldigvis...
Vel, du har jo tidligere mer enn insinuert at overvektige spiser så mye fastfood osv. så da har vel vi betalt en betydelig større andel moms enn de slanke menneskene, så da går det vel opp i opp? For ikke å snakke om bilbruken vår som er mye større enn andres (vi kjører jo tross alt til fastfoodkjedene, vi går jo ikke). Her håves det inn skatter og avgifter. Eller...?

Poenget mitt med utsagnet var altså at en handling ER ikke utelukkende personens eget problem hvis det blir konsekvenser. Grønnsaker koster nemlig samfunnet masse penger. I tillegg har man pårørende hvis liv blir rimelig snudd på hodet av noe slikt. Det er en utrolig egoistisk holdning å påstå at dette er mitt valg, dette er utelukkende mitt problem, for det er det ikke

Helenepia
21-04-2009, 19:52
Enig med Insolita! Hvis man skader seg og blir grønnsak så går det utover flere enn bare en selv!

Pernooh
21-04-2009, 22:16
Jeg er veldig for å ri med hjelm, men jeg skjønner ikke dere som sitter og skuler på de som rir med hatt i høyere dressurklasser. Ja, det er LOV å ri med hjelm, men det klassiske antrekket er hatt, og det ser faktisk penere ut. ;)

Det der er det som provoserer meg. Jada, det er pent, men hvor "stilig" er det å være død?

Pernooh
21-04-2009, 22:28
Jeg er helt enig med deg Pernooh, det er ikke stilig å være død, men antrekket er nå bare sånn, så kanskje dere skulle svelge den kamelen? Jeg har ridd MB med hjelm, og tro meg, det var ikke gøy..

Svelge kamelen? Jeg synes det er tåpelig at man ikke tør å gå såpass mot strømmen. Jeg kommer ikke til å ri uten hjelm fordi "det er sånn" og fordi "andre gjør det". Jeg synes det blir.. lite gjennomtenkt.

Og selvfølgelig er det trist at det er sånn! Greit at folk får ri med hatt hvis de vil det, men det burde være like naturlig å ri med hjelm.

Pernooh
21-04-2009, 22:50
Det er ikke det at jeg ikke tør å gå mot strømmen og ri med hjelm i stedet, det har jeg ingen problemer med. Jeg rir med hatt for min egen del, ikke fordi andre gjør det, og det er 100% gjennomtenkt. Man føler seg faktisk på et litt høyere nivå når man når det punktet at man kan sette på seg en hatt. Dumt eller ei, sånn er det bare, hvertfall for meg og mine ridevenninner.

Jeg bare lurer på hvordan du kan si at det er 100% gjennomtenkt å ri uten hjelm? Og du sier at du ikke har noen problemer med det - du skrev i forrige innlegg at det ikke var gøy.

Jada, jeg ser den. Men er det viktigste å føle seg på et høyt nivå, da? Det er dressur, og nå er det vel ikke der de største ulykkene skjer, men alt kan skje så lenge det er hester det er snakk om. (Det regner jeg med at du vet, forresten.) Man kan vel ri og gjøre det bra med hjelm? Som sagt, jeg synes det er fryktelig synd at det har blitt slik.

Chevy
21-04-2009, 23:07
Det er mye som er farlig. Ridning regnes som risikosport. Skal du ha særforsikring mot skader du kan tenkes å pådra deg på hesteryggen, må du betale det samme som en basehopper.

Når det gjelder dressurantrekk er hatt regnet som det korrekte. Dressurantrekket er en uniform, og hatten tjener faktisk en hensikt. På samme måte som hanskene er hvite for at dommeren skal kunne se hvorvidt rytteren holder hendene stille og lar hendene virke fremover, har hatten med flat topp og en brem rundt hele kanten vært en måte å se om rytteren sitter i ro og i balanse, slik at hodet hverken tipper til høyre eller venstre.

Av hensyn til sikkerhet er det nå tillatt å ri med hjelm, men samtidig har jeg lyst til å påpeke at hjelm er påbudt i de lavere klassene, hvor rytteren fremdeles regnes som urutinert. Dressurhatten har aldri vært et signal til unge ryttere om at det er greit å ikke beskytte hodet sitt. Tvert i mot, hadde jeg nær sagt. Det er først når rytteren regnes som erfaren at h*n kan ri med hatt. Derfor betyr det noe for en rytter, når h*n når denne milepælen.

I dressur måles rytterens rideferdigheter. Kan du ikke ri, kan hverken hjelm eller vest beskytte deg mot alvorlige skader. Jeg for min del er langt mer skeptisk til westernryttere som "bare" skal ri på tur og som bruker hatt i stedet for hjelm. Sjangsen for å falle av og kakke hodet mot en stein er større i skogen enn på en ridebane.

Du er vel forresten ikke helt fri for estetiske hensyn selv? Bildet ditt viser deg på hesteryggen, og jeg ser ingen hjelm;)

Pernooh
21-04-2009, 23:10
Du er vel forresten ikke helt fri for estetiske hensyn selv? Bildet ditt viser deg på hesteryggen, og jeg ser ingen hjelm;)

Nei, av den enkle grunn at det var et konf. bilde. Da stod hesten rolig, og jeg galopperte ikke rundt. Jada, noe kunne ha skjedd, men det var ikke snakk om lange stunden. Jeg synes det innebærer mer risiko å ri et helt program.

Pernooh
21-04-2009, 23:11
Men hvorfor i all verden er hjelm påbudt i lave klasser, og ikke i høye klasser? Samme hvor god og rutinert rytteren er, så kan ting skje. Enten burde det være påbudt, eller ikke. Det er jo ikke sånn at sjåfører som har hatt lappen i over 20 år, kan kjøre uten bilbelte.

Helenepia
21-04-2009, 23:12
Det er jo helst i konkurransesammenheng at man kan falle av. Hesten er i uvante omgivelser. Mye større sjanse for at hesten skvetter og hopper til på stevne, enn hjemme i trygge og vante omgivelser! Greit nok at du ikke rir med hjelm i MB(man kan jo putte på hatten rett før man går inn, og varme opp med hjelm også da oppvarmingen varer lengre enn selve programmet, men å bruke hjelm hjemme på trening/tur osv burde vært en selvfølge!

Helenepia
21-04-2009, 23:15
Snakket generelt jeg :) + litt til deg, akurat om det med å ri med hatt i MB :p

Greit nok at du ikke rir med hjelm i MB(man kan jo putte på hatten rett før man går inn, og varme opp med hjelm også da oppvarmingen varer lengre enn selve programmet

^Dette var litt til deg og til alle andre også :p

Nimbus
22-04-2009, 03:43

Nei, av den enkle grunn at det var et konf. bilde. Da stod hesten rolig, og jeg galopperte ikke rundt. Jada, noe kunne ha skjedd, men det var ikke snakk om lange stunden. Jeg synes det innebærer mer risiko å ri et helt program.

Er det mulig å være så hyklerisk...

Harneshaug
22-04-2009, 03:50
Vel, du har jo tidligere mer enn insinuert at overvektige spiser så mye fastfood osv. så da har vel vi betalt en betydelig større andel moms enn de slanke menneskene, så da går det vel opp i opp? For ikke å snakke om bilbruken vår som er mye større enn andres (vi kjører jo tross alt til fastfoodkjedene, vi går jo ikke). Her håves det inn skatter og avgifter. Eller...?

Poenget mitt med utsagnet var altså at en handling ER ikke utelukkende personens eget problem hvis det blir konsekvenser. Grønnsaker koster nemlig samfunnet masse penger. I tillegg har man pårørende hvis liv blir rimelig snudd på hodet av noe slikt. Det er en utrolig egoistisk holdning å påstå at dette er mitt valg, dette er utelukkende mitt problem, for det er det ikke

Det er ikke mer moms på fastfood enn grønsaker.
At du tar på deg å snakke for de som lever av fastfood får du stå for selv.
Har jeg noen plass sagt at det ikke koster samfunnet at man blir skadet? Heller ikke kan jeg se at jeg har skrevet resten du legger opp til.
Jeg skrev derimot at man skulle bruke hjelm?
Til syvende og sist er det slik at det som ikke er lovpålagt bestemmer man selv, om det er lurt eller ikke er en helt annen sak, men det er ikke opp til oss å trekke linjene og bestemme over andre. Påvirke må man gjerne men mer enn det er per dags dato ikke mulig.
man bør kunne hjelm for sin egen skyld, ikke for å spare samfunnet for utgifter.

Harneshaug
22-04-2009, 03:52
Hvorfor er det forresten ingen som har funnet opp en hatt med hjelm inni? Man trenger jo ikke bremmen og med dagens teknologi skulle det være fult mulig å lage ett tynt skall inni hatten som beskytter hodet til en viss grad?

Lopke
22-04-2009, 07:58
Man får cowboyhatt med sikkerhetshjelm til westernklasser. Den er 100% ut som en cowboyhatt faktisk! dritstilig!!

Lopke
22-04-2009, 08:00
og btw.. folk som spiser sundt betaler like mye eller MER avgifter og skatter til samfunnet enn dem som lever av junkfood.. Det er dyrere å spise sundt i Norge enn usundt. Se trenden i USA f.eks. Det er de fattigste som er overvektige.

insolita
22-04-2009, 09:27
Det er ikke mer moms på fastfood enn grønsaker.
At du tar på deg å snakke for de som lever av fastfood får du stå for selv.
Har jeg noen plass sagt at det ikke koster samfunnet at man blir skadet? Heller ikke kan jeg se at jeg har skrevet resten du legger opp til.
Jeg skrev derimot at man skulle bruke hjelm?
Til syvende og sist er det slik at det som ikke er lovpålagt bestemmer man selv, om det er lurt eller ikke er en helt annen sak, men det er ikke opp til oss å trekke linjene og bestemme over andre. Påvirke må man gjerne men mer enn det er per dags dato ikke mulig.
man bør kunne hjelm for sin egen skyld, ikke for å spare samfunnet for utgifter.
Jeg regner med at du ikke er så fordomsfull som du høres ut. Jeg er ingen talsperson for folk som lever av fastfood, men du ser ut til å mene at de som er overvektige spiser masse mat og fastfood. Derfor: Fastfood koster vitterligen mer enn et sunt måltid laget hjemme, og følgelig også mer mva. Jeg regner i hvertfall fastfood som mat man spiser ute (gatekjøkken etc), og der er det vel 25 % mva (halv mva på mat i butikk vel?)?

Poenget mitt var opprinnelig; det å røyke, ha problemer med misbruk eller være overvektig er ikke like enkelt å løse som det å ta på seg en hjelm. Når folk mener at det bare er ens eget valg og ens eget problem, mener jeg at de tar svært feil og at de er svært egoistiske. Jeg tror nemlig heller ikke at de takker nei til bidraget fra fellesskapet hvis de blir skadet av manglende hjelmbruk. Jeg mener heller ikke at de egentlig skal det, men når man sier at det ikke går ut over andre, så høres det jo nesten ut som om de gir avkall på eventuelle ytelser. Det tror jeg jo ikke de gjør, ergo faller deres argument "dette er bare min sak" sammen.

For all del, jeg vet at velferdsstatens fellesskap belager seg på at alle skal få om de trenger, men jeg synes folk kan slenge på seg en hjelm på hesteryggen og feste bilbeltet i bilen. Det koster så lite for den enkelte, og kan bety all verdens forskjell.

Sol
22-04-2009, 10:11
Jeg har vært en sånn hjelm-dust.. Brukte ALLTID hjelm før i tida, og så plutselig så blei den ikke med. Årsaken var at jeg "bare" skulle sitte på B eller Linnea i to sekunder.. og så skulle jeg "bare". Idiotisk, fordi begge disse hestene var uinridde,og virkelig var hester man BURDE hatt hjelmen på "bare" man skulle sitte litt på dem på beitet, eller gårdsplassen.

Det værste av alt er at jeg blei sløvere med dette ETTER at jeg fikk barn.. Helt til den dagen jeg satt på Bajas, og "bare" skulle ri en bitteliten tur(da har jeg egentlig alltid brukt hjelm, men hadde GLEMT den, fordi jeg hadde "bare skullet" altfor mange ganger) og fant meg selv sittende på en nisteilende hest som nesten var i ferd med å vippe på rygg med meg på.. Oppvekker! "ihh.. jeg sitter her uten pisk, uten hjelm, uten hansker i joggesko, og hva har jeg å stille opp med nå? Velter han nå er jeg DAU!"

Man burde ikke i en alder av 30 år måtte nesten-forulykke for å ta fram de gode vanene sine igjen.. for det er faktisk INGEN unnskyldning for å ikke bruke hjelm. Ikke EN.. "bare" ditt og datt er en elendig unnskyldning... Så nå henger hjelmen min rett utenfor døra, sånn at det ikke fins EN unnskyldning for ikke å ta den med og på.

Thea og Ronja
22-04-2009, 10:13
Man får cowboyhatt med sikkerhetshjelm til westernklasser. Den er 100% ut som en cowboyhatt faktisk! dritstilig!!

Har du noen linker til det eller? :D

Lopke
22-04-2009, 16:46
Har du noen linker til det eller? :D

Her er de
http://www.troxelhelmets.com/products/features.php?ProductID=36
Dritstilige!!

Thea og Ronja
22-04-2009, 21:05
Tøft:D

tonjekristin
23-04-2009, 21:37
Her er de
http://www.troxelhelmets.com/products/features.php?ProductID=36
Dritstilige!!

Smart :D

Pernooh
23-04-2009, 23:23
Er det mulig å være så hyklerisk...

Hyklerisk? Jeg vil gjerne ha en forklaring på den ;)

EliFi
23-04-2009, 23:27
Hyklerisk? Jeg vil gjerne ha en forklaring på den ;)

Var vel kanskje det at du er så opptatt av at alle andre skal bruke hjelm, men at du selv ikke bruker når du "bare" sitter oppå for bildet sin del. Er vel noe med at hver og en må vurdere den risikoen en tar når man sitter på en hest. Litt dumt å gå så hardt ut mot andre, når du ikke gjennomfører det helt og fullt selv?! :)

Pernooh
23-04-2009, 23:30
Var vel kanskje det at du er så opptatt av at alle andre skal bruke hjelm, men at du selv ikke bruker når du "bare" sitter oppå for bildet sin del. Er vel noe med at hver og en må vurdere den risikoen en tar når man sitter på en hest. Litt dumt å gå så hardt ut mot andre, når du ikke gjennomfører det helt og fullt selv?! :)

Joda, du har rett i det ;) Og jeg skulle aldri ha sittet på hesten uten hjelm, det stemmer det. Men det bilde, og et par andre bilder jeg ikke har hjelm, er minst 2 år gamle, og jeg har lært og funnet ut MYE på de årene ;) Dessuten mener jeg at konf.bilde faktisk er unnskyldt. Du må da være enig i at det er forskjell på å ri rundt på en bane, og stå stille i en hage?

Dessuten synes jeg det har veldig lite med hyklerisk og gjøre.

Edit: Og neida, jeg er ikke opptatt av at andre skal bruke hjelm. Det får de gjøre som de vil med. Jeg bare synes det er tullete å ikke gjøre det, og ser ikke grunnen til å la være.

EliFi
23-04-2009, 23:35
Joda, du har rett i det ;) Og jeg skulle aldri ha sittet på hesten uten hjelm, det stemmer det. Men det bilde, og et par andre bilder jeg ikke har hjelm, er minst 2 år gamle, og jeg har lært og funnet ut MYE på de årene ;) Dessuten mener jeg at konf.bilde faktisk er unnskyldt. Du må da være enig i at det er forskjell på å ri rundt på en bane, og stå stille i en hage?

Dessuten synes jeg det har veldig lite med hyklerisk og gjøre.

Edit: Og neida, jeg er ikke opptatt av at andre skal bruke hjelm. Det får de gjøre som de vil med. Jeg bare synes det er tullete å ikke gjøre det, og ser ikke grunnen til å la være.

Joda, er enig med deg jeg. Kunne sikkert vært lurt av deg å poengtere det i starten av tråden. Du har jo argumentert ganske heftig for hjelmbruk - og bra er det - så det kan jo virke litt selvmotsigende at du ikke har hjelm på avatarbildet ditt.

Jeg kan godt forstå at du ikke vil ha på hjelm på konfirmasjonsbildet ja :) Og jeg mener også det er forskjell på å stå stille og ri på bane også, men det er nå en gang alle disse tingene som kan skje da. Alle tar vi sjanser :)

insolita
24-04-2009, 00:01
Det har vel kanskje noe med å gjøre at det er det bildet du velger å ha som avatarbilde også tenker jeg.

Marte+Quicky
25-04-2009, 11:36
regner me den var til meg:)
for det første så driver jeg stallen min sammen me min samboer, det er to jenter her som er under 18år som rir litt hos oss, om de rir me hjelm er foreldrene dems ansvar om de ser opp til meg fordi jeg rir uten hjelm, ikke mitt problem, men min sambore krever jeg bruker hjelm da han er så lite erfaren på hestene, jeg rir me hjelm når jeg trener sprang, feltrit og rir langs veien, om jeg rir på tur så er det f meg ikke noen som har noe med om jeg bruker hjelm el ikke og det er så å si 99prosent å ikke møte noen som kan se opp til meg fordi jeg rir uten hjelm, mitt valg, bythe way, jeg røyker også, hva så fortsat mitt valg, el skal alle dere anti ditt og anti datt bestemme hva jeg skal el ikke? uanset ang de to jentene som rir hos meg, jeg har kjøpt hjelm te de, men om de bruker den el ikke vet jeg ingenting om da de driver alene der me foreldrene sine. dems val ikke min sak, det samme om jeg bruker el ikke bruker hjelm, men jeg bruker hjelm under omstendighetene!

Hvordan kan du være så likegyldig til de mindreårige som rir hos dere? Har du ingen ansvarsfølelse?? Selv om det er foreldrene som har hovedansvaret?

Og hvor er argumentene dine for ikke å bruke hjelm, jeg lurer bare på hvorfor?

Jeg rir med hjelp 95 % av tiden. Hvis jeg en sjelden gang rir uten er det normalt sett kun hvis det er 20 blå, da jeg ikke får plass til lue under hjelmen og sliter litt med ørene. Den yngste personen på stallen hos oss er 15 år, og jeg oppfordrer henne alltid til å ri med hjelm. Skal vi på tur og hun møter opp uten nekter jeg å være med. Jeg passer alltid på å ha på hjelm når jeg rir med henne selv også, selv hvis det er ufattelig kaldt.

Du får kjøpt ørevarmere som kan festes i hjelmen flere plasser:) De har det hvertfall på travbutikkene o.l. F.eks. www.skoies.no har helt sikkert.

Det blir uansett en byrde da.. Jeg tror det er få foreldre (/barn/kjæreste/osv) som stiller seg likegyldig til at en i deres nærmeste familie blir grønnsak.

Det er ikke snakk om å være hysterisk. Det er snakk om å ta en simpel liten forhåndsregel som hjelmen er. Det koster meg ingenting å ha den på.

Jeg både kjører og rir med hjelm, som sagt; ser ingen grunn til å ikke ha den på. Kjørte en gang ut uten hjelm på, hadde glemt den, utrolig nok, og da kom jeg ut for stalldøra før jeg merket at den manglet. Noe var ikke som det skulle være:lol: Så da var det å snu og hente hjelmen.

insolita
25-04-2009, 11:46
Hvis du Nimbus, tror at velferdsstaten faktisk er velfungerende, så har du gått glipp av noe. En av mine venner ble rammet av alvorlig sykdom/skade i fjor, og jeg skal si det det at dette er en enorm belastning for familie (og delvis også venner), ikke bare rent følelsesmessig men også økonomisk og praktisk.

Pernooh
28-04-2009, 17:05
Joda, er enig med deg jeg. Kunne sikkert vært lurt av deg å poengtere det i starten av tråden. Du har jo argumentert ganske heftig for hjelmbruk - og bra er det - så det kan jo virke litt selvmotsigende at du ikke har hjelm på avatarbildet ditt.

Jeg kan godt forstå at du ikke vil ha på hjelm på konfirmasjonsbildet ja :) Og jeg mener også det er forskjell på å stå stille og ri på bane også, men det er nå en gang alle disse tingene som kan skje da. Alle tar vi sjanser :)

Joda, jeg ser den. Og det er selvfølgelig en sjanse å ta, men den sjansen tok jeg, i og med at det var noen minutter på ryggen på en gressplen, og fordi det var konfbilde. Jeg hadde aldri gjort det ellers ;)

Det har vel kanskje noe med å gjøre at det er det bildet du velger å ha som avatarbilde også tenker jeg.

Ja, det var vel det det var snakk om.

Jeg synes nesten det er enda værre med foreldre som synes det er GREIT at deres barn på 15-16 rir uten hjelm.

Kaja&HP
28-04-2009, 17:08
hender jeg rir uten, men vanlig er det ikke. Eller rir vel ikke uten. Sitter oppå. Smart er det nok ikke, men men;)

Mandarinhest
28-04-2009, 17:09
Joda, jeg ser den. Og det er selvfølgelig en sjanse å ta, men den sjansen tok jeg, i og med at det var noen minutter på ryggen på en gressplen, og fordi det var konfbilde. Jeg hadde aldri gjort det ellers ;)

Ja, det var vel det det var snakk om.

Jeg synes nesten det er enda værre med foreldre som synes det er GREIT at deres barn på 15-16 rir uten hjelm.
Gjerne vis meg de foreldrene....

Lopke
28-04-2009, 18:35
Men et spørsmål - mulig det har blitt stilt før.

Dere som ALLTID rir med hjelm, og synes det er katastrofe om ikke andre gjør det:
Sykler dere ALLTID med hjelm også?

Skikkelig dobbeltmoralsk her.. men jeg synes det er teit å ri uten hjelm, jeg bruker det alltid.
Jeg bruker ikke sykkelhjelm (ikke at jeg sykler da) men jeg vet dette blir helt feil.

Helenepia
28-04-2009, 18:59
En sykkel kan ikke plutselig bukke, steile, hoppe rundt eller løpe av gårde i full fart så du detter av ;)

Lopke
28-04-2009, 19:00
det er ingen unnskyldning..

anettenor
28-04-2009, 21:05
Hva med en bil som kommer mot deg i 50-60-70 km/t Helene, den vil vel ikke gjøre noe skade heller den da? Eller hva med den totale knehøna som bestemmer seg for å åpne bildøra idet du passerer? Nei, er nok bare med hest man trenger billig, bra, stilig og dustesikker forsikring (dvs man tar på hjelm, og vips, så forsvinner det en god del idiotifaktor med en gang :)).

Mvh Anette

Grisou
28-04-2009, 21:24

Dere som ALLTID rir med hjelm, og synes det er katastrofe om ikke andre gjør det:

Ja, det gjør jeg :) jeg måte steppe in å pleie som 16 åring mora mi med hodeskader - gjørte det i mer en 20år - tror meg, hodeskader er ikke morsomt, hverken for den som få dem eller dem som må hjelper etterpå

Helenepia
28-04-2009, 21:29
Hva med en bil som kommer mot deg i 50-60-70 km/t Helene, den vil vel ikke gjøre noe skade heller den da? Eller hva med den totale knehøna som bestemmer seg for å åpne bildøra idet du passerer? Nei, er nok bare med hest man trenger billig, bra, stilig og dustesikker forsikring (dvs man tar på hjelm, og vips, så forsvinner det en god del idiotifaktor med en gang :)).

Mvh Anette

Øhm.. Du er jo ganske dum hvis du sykler i feil kjørebane eller på veien i det hele tatt. Gang og sykkelvei er ikke laga og funnet opp for morro skyld ;)

Pernooh
28-04-2009, 23:46

Jeg sykler SVÆRT sjelden, om jeg gjør det så går det såpass sakte at jeg har kontroll. Og nei, en sykkel bukker, steiler, løper ikke ut eller hopper foran en bil. Så nei, jeg bruker ikke sykkelhjelm.

Nå la jeg hodet til hogg, føler jeg.

Jeg får ta på hjelmen :D

Gjerne vis meg de foreldrene....

Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke dette, men det er FLERE tilfeller hvor jeg vet at foreldrene synes det er greit.

anettenor
28-04-2009, 23:58
I alle dager, helene, hvor bor du hen? Vil gjerne vite hvor det finnes sykkelstier over hele linja, må være det eneste stedet i hele Norge ;)

Sykkelstier finnes nesten ikke når man legger sammen det totale veinett, det er ulovlig å sykle på fortau (og ri for den saks skyld, med mindre det er spesifisert med skilting) og på sykkel/hest er du kjørende. Og da møter man bil.

Mvh Anette

tonjekristin
29-04-2009, 10:07
I alle dager, helene, hvor bor du hen? Vil gjerne vite hvor det finnes sykkelstier over hele linja, må være det eneste stedet i hele Norge ;)

Sykkelstier finnes nesten ikke når man legger sammen det totale veinett, det er ulovlig å sykle på fortau (og ri for den saks skyld, med mindre det er spesifisert med skilting) og på sykkel/hest er du kjørende. Og da møter man bil.

Mvh Anette

Her jeg bor, er det også gang- og sykkelsti over hele, så å sykle på veien er for meg aldri aktuelt. :)

Lopke
29-04-2009, 10:11
Vel.. det er ikke slik over hele norge..

Helenepia
29-04-2009, 12:17
Sykler man i rett kjørefelt møter man ingen biler... Bilene holder da seg i sin egen fil, tilogmed jeg klarer det! Ikke gjør ting vanskeligere enn de er da folkens..
Jeg vil si at en hest er mer uforutsigbar enn en sykkel uansett hvordan man snur og vender på det. Og det er ofte lengre ned å falle fra en hest enn en sykkel også.. Og hvor stor er sjansen for at BÅDE fram og bakbrems svikter samtidig på en sykkel samtidig som en bil havner i feil kjørebane i en nedoverbakke da? Man kan også sette beina i bakken og bremse med skoene. Vanskelig på en hest det gitt :p
Ikke lenge siden ei på stallen falt av hesten sin, landen foran hesten og hesten tråkket først på sikkerhetsvesten og deretter sparka henne først i huet så i kinnet. Hun knuste kjeven! Hadde hun ikke hatt hjelm ville huet vært knust også!

Lopke
29-04-2009, 14:43
Helenepia, alle forstår hvorfor man skal ha hjelm på når man rir, men din argumentasjon for å ikke ha det når man sykler er vel heller tynn..

Trallala
29-04-2009, 22:25
Bruker ALLTID hjelm når jeg rir. Ville aldri funnet på å sette meg opp på en hest uten hjelm :)

Sykle gjør jeg nesten aldri, men når jeg gjør det bruker jeg ikke hjelm. Det er selvsagt dumt, og jeg har vel egentlig ingen brukbar unnskyldning. Men jeg synes likevel bruk av hjelm med ridning er viktigere enn sykling, selv om det kan være farlig å sykle også!!

Helenepia
29-04-2009, 22:30
Helenepia, alle forstår hvorfor man skal ha hjelm på når man rir, men din argumentasjon for å ikke ha det når man sykler er vel heller tynn..

Jeg synes det er dumt å sykle uten hjelm jeg, men prøver bare å si at det er sørre sjanse for å falle av hesten enn av sykkelen...

hildechristine
30-04-2009, 00:53
Jeg rir nesten alltid med hjelm.
Har hendt at jeg har hoppet opp og skrittet ned en hest uten hjelm, men det er veeeldig sjelden.
Dessuten er jeg så glad i hjelmen min, for den er så fiiiin :D hihi.

Jeg gidder ikke legge meg oppi hva andre gjør , det får de nesten bestemme selv :)

Marte+Quicky
30-04-2009, 14:05
En sykkel kan ikke plutselig bukke, steile, hoppe rundt eller løpe av gårde i full fart så du detter av ;)

Øhm.. Du er jo ganske dum hvis du sykler i feil kjørebane eller på veien i det hele tatt. Gang og sykkelvei er ikke laga og funnet opp for morro skyld ;)

Sykler man i rett kjørefelt møter man ingen biler... Bilene holder da seg i sin egen fil, tilogmed jeg klarer det! Ikke gjør ting vanskeligere enn de er da folkens..
Jeg vil si at en hest er mer uforutsigbar enn en sykkel uansett hvordan man snur og vender på det. Og det er ofte lengre ned å falle fra en hest enn en sykkel også.. Og hvor stor er sjansen for at BÅDE fram og bakbrems svikter samtidig på en sykkel samtidig som en bil havner i feil kjørebane i en nedoverbakke da? Man kan også sette beina i bakken og bremse med skoene. Vanskelig på en hest det gitt :p

Det her blir bare for dumt. Selv om man har full kontroll over sykkelen selv, så har man ingen garanti for hva andre gjør. Hva om noen mister kontrollen over bilen? (Glatt føre feks). Eller om du skal krysse veien, så skjer det at man blir påkjørt.. Eller en eller annen tulling som kjører som et helvete rundt en sving?
(Og btw, når man har stor fart er det vanskelig å bremse med beina, lang tid tar det også)

Jeg må sykle på veien for å komme meg til stallen eller skolen, ingen sykkelsti her, så det argumentet holder heller ikke.

Birre
30-04-2009, 14:22

Mvh Anette

Det er ikke ulovlig å sykle hverken i kjørebanen eller på fortau, men du som syklist skal ta hensyn til gående når du sykler på fortauet. Det er derimot ikke lov til å sykle i fotgjengerfeltet, der skal du gå av og trille sykkelen.

Det er jo det som er så frustrerende med syklister, de hører liksom ikke hjemme noen steder i trafikken, men oppfører seg som om de har forkjørsrett hvor det måtte være.

Til tema: Jeg rir alltid med hjelm når jeg rir på Nelson. På en slapp og tung gul hadde det nok skjedd at jeg droppet hjelmen en deilig sommerdag. Og nei, jeg bruker ikke sykkelhjelm når jeg sitter på tråsykkelen heller... Mitt hode - mitt valg så lenge det ikke foreligger et lovpåbud.

Og glem dårlige signaler jeg sender ut til alle barna - det får deres egne foreldre ta seg av, akkurat som jeg tar meg av Fabian.

Pernooh
30-04-2009, 14:49
Og glem dårlige signaler jeg sender ut til alle barna - det får deres egne foreldre ta seg av, akkurat som jeg tar meg av Fabian.

Der er jeg enig. Man kan ikke ha ansvar for å oppdra alle andres unger.

anettenor
30-04-2009, 15:06
Helenepia (og endel andre som har svart ang på sykkelhjelm-tråden at de aldri/sjelden sykler), det er tydelig at du ikke sykler til daglig, eller har kjørt i endel år.

Biler kommmer bakfra, må forbipassere deg slik at du settes i livsfare fordi å vente tre sekunder er ikke mulig, du blir ikke sett av noen som skal inn på en vei, de sjekker ikke blindsone, drosjene har førstrepri uansett må vite, fartstilpasning hva er det osv osv. Jeg sykler daglig og har gjort det i tjue år (og ridd i 15) og har ikke tall på hvor arrogante og idiotiske folk er. At både syklister og ryttere gjør feil og oppføre seg dust i trafikken, å jo da, men prisen er et liv kontra en ripe i lakken, og når jeg er bilist så er jeg derfor heller litt ekstra obs på andre enn å tenke meg, meg, meg og så litt mer meg fordi jeg er viktigst.

Det finnes ikke ETT argument for å la vær å bruke hjelm, på sykkel eller hest, men mennesker er idioter nok til å bruke en god hårdag som unnskyldning.

Såklart man ikke kan oppdra andres barn, men signaleffekten vi voksne gir har har mye større ramifikasjoner enn det mange vil innrømme. Mye lettere å unngå den tankegangen, for da må vi plutselig innse at vi har kollektive ansvar.

Og til de som mener min handling - mitt ansvar; når ting går ad undas så er det som regel de som er glad i oss som må ta støyten (når de verste tilfellene skjer), og de har tror jeg gjerne vil gjøre hva som helst for å unngå en slik situasjon.....

Mvh Anette

anettenor
30-04-2009, 15:11
Birre, du har helt rett. Jeg trodde man ikke hadde lov lov til å sykle på rene fortau, kun på sykkel-gangvei som skiltet.

Mvh Anette

Birre
30-04-2009, 19:49
Birre, du har helt rett. Jeg trodde man ikke hadde lov lov til å sykle på rene fortau, kun på sykkel-gangvei som skiltet.

Mvh Anette

Bare hyggelig:) Nå kan du spinne av gårde på fortauene:D

Nimbus
30-04-2009, 19:58

Det finnes ikke ETT argument for å la vær å bruke hjelm, på sykkel eller hest, men mennesker er idioter nok til å bruke en god hårdag som unnskyldning.

Å joda, det finnes en hel haug med argumenter, man kanskje ikke noen som veier opp for motargumentene (i dine øyne)?

Grisou
30-04-2009, 21:33

Å joda, det finnes en hel haug med argumenter, man kanskje ikke noen som veier opp for motargumentene (i dine øyne)?

hvilken? nå må du vær så snill ikke komme med "håret faller ut" og sån tyll - men ekte gode argumenter mot å bruke hjelm - da er jeg virkelig spent på! Og hvis du vil og tror du klarer det kan du gjerne vær med på å besøker moren min våknkomastationen - der finnes desverre også en del unge mennesker med alvorlige hodeskader - synes dere som er imot hjelm eller bare slurfete virkelig at livet erså kjedelig og ikke vert å leve?
Hjelm hjelper ikke mot alt men når det gjelder alvorlige hodeskader er det et enkelt og effektiv måte å beskytte seg.

Birre
30-04-2009, 21:45
Hjelm hjelper ikke mot alt men når det gjelder alvorlige hodeskader er det et enkelt og effektiv måte å beskytte seg.

Det er vel ingen her som ikke er enig i det?

Helenepia
30-04-2009, 23:01
Jeg synes det er dumt å sykle uten hjelm jeg, men prøver bare å si at det er sørre sjanse for å falle av hesten enn av sykkelen...

Siterer meg selv bare, tydelig at ingen så dette innlegget :p

Marte+Quicky
30-04-2009, 23:19
Der er jeg enig. Man kan ikke ha ansvar for å oppdra alle andres unger.

Er ikke snakk om å oppdra i det hele tatt. Er snakk om hvilke signaler man sender ut som voksent forbilde. Skal man si slikt om alle ting da eller?

Siterer meg selv bare, tydelig at ingen så dette innlegget :p

Joda, så den, men å argumenter mot hjelmbruk på sykkel fordi det er større sjanse for å falle av en hest blir for dumt;) Uansett hva som er "farligst" av hest og sykkel, så lønner det seg å bruke hjelm på begge deler, fordi det er en veldig billig forsikring, og begge deler er risikofylte.

anettenor
30-04-2009, 23:26
Nimbus, det finnes ingen argumenter for å ikke bruke hjelm, og det har ingenting med hvilket ståsted jeg personlig har. Men det finnes tonn av unnskyldninger som folk stempler motargument, da det vil gjøre det lettere for dem selv å bruke som "valide" forklaringer.

Alternativt så kan det være en ide å følge JD sitt eksempel (eeeeeeeeeeeeeelsker Scrubs!), med å bruke en "hairmet" isteden, som har litt ekstra rom slik at stylingproduktene viser hva de er verdt ;)

Mvh Anette

Lill&Ladde
02-05-2009, 00:41
Har ikke lest heeeele tråden her, men fått med meg en del;) Bruker alltid hjelm selv, og takket og bukket for det da jeg i påsken falt av ponnis på ca 120-130. Han er alltid lat og treg, så at jeg skulle i bakken den dagen hadde jeg ALDRI trodd! Men han skvatt av en bagatell, og jeg dro i bakken. Siden jeg landa nesten sittende, fikk jeg sleng og slo bakhodet kraftig i grusen. Det endte jammen meg med hjernerystelse!

Hadde jeg ikke hatt hjelm, ville jeg ikke sluppet unna med "bare" hjernerystelse, sannsynligvis hull i hodet også.

Så det er jo et strålende eksempel på hvor uforutsibar denne ridningen er..

Helaine
02-05-2009, 13:11
Ikke lov å ri uten hjelm på stallen vår, så hjelmen er alltid på:) Til og med når jeg rir shetlandsponniene (men de er jo flink til å bukke og staile, selvom man bare lander på beina) :D

Nimbus
02-05-2009, 17:27
hvilken? nå må du vær så snill ikke komme med "håret faller ut" og sån tyll - men ekte gode argumenter mot å bruke hjelm - da er jeg virkelig spent på!
jeg aner ikke hva du mener med "håret faller ut og sånt tyll", men:

- Om man har en nakkeskade kan hjelmen gjøre større skade, da man får ekstra sleng på nakken med den ekstra tyngden og det at hjelmen i det hele tatt ikke gir etter (hodet gir litt etter).
- Om man plages av migrene er det definitivt mer behangelig å ri uten.
- Det er herlig å galoppere med vinden i håret en fin sommerdag.
- Hjelmen kan gi en falsk trygghet så man rir "farlige" hester, uten hjelm ville man kanskje trent hesten bedre før man satte seg opp og red. Det er mange skader du kan få der hjelmen ikke vil hjelpe en dritt.

Og sånn ellers synes jeg det er lurest å ri med hjelm, jeg bruker stort sett alltid hjelm selv, men jeg holder fast på at folk kan få bestemme det selv.

Nimbus, det finnes ingen argumenter for å ikke bruke hjelm, og det har ingenting med hvilket ståsted jeg personlig har. Men det finnes tonn av unnskyldninger som folk stempler motargument, da det vil gjøre det lettere for dem selv å bruke som "valide" forklaringer.

Ha ha ha, det er bra du har så høye tanker om deg selv altså. Makan til selvforherligelse. Dine argumenter er altså nettopp det, og andre menneskers meninger er bare unnskyldninger. Nice to know :rolleyes: Bra det ikke har noe med hvilket ståsted du personlig har, da! ;-)

Grisou
02-05-2009, 17:45
nettop sånt tyll ventet jeg på!

med så store nakkeskader at du ikke klarer å holder hode på plass med hjelm må du vel ikke ri - det er uforsvarlig i seg selv

migrene har jeg og det er bare å prøve seg fram med å finne hjelm

men jeg er egentlig ganske lei av heile debatten og så kommer hermed sluttkommentare mitt

1. her hos oss er det hjelmpåbudt - uten unntak!

2. Folk som ikke ha noe i hode som trenges å beskytte trenger ikke hjelm - men trenger heller ikke komme i nærten av hest

jeg aner ikke hva du mener med "håret faller ut og sånt tyll", men:

- om man har en nakkeskade kan hjelmen gjøre større skade, da man får ekstra sleng på nakken med den ekstra tyngden og det at hjelmen i det hele tatt ikke gir etter (hodet gir litt etter).
- om man plages av migrene er det definitivt mer behangelig å ri uten.
- det er herlig å galoppere med vinden i håret en fin sommerdag.
- hjelmen kan gi en falsk trygghet så man rir "farlige" hester, uten hjelm ville man kanskje trent hesten bedre før man satte seg opp og red. Det er mange skader du kan få der hjelmen ikke vil hjelpe en dritt.

Og sånn ellers synes jeg det er lurest å ri med hjelm, jeg bruker stort sett alltid hjelm selv, men jeg holder fast på at folk kan få bestemme det selv.

Ha ha ha, det er bra du har så høye tanker om deg selv altså. Makan til selvforherligelse. Dine argumenter er altså nettopp det, og andre menneskers meninger er bare unnskyldninger. Nice to know :rolleyes: Bra det ikke har noe med hvilket ståsted du personlig har, da! ;-)

Nimbus
02-05-2009, 17:54
edit for usaklig innlegg. Gidder ikke synke til det nivået.

anettenor
02-05-2009, 20:49
Hvordan du velger å usaklig kategorisere mine uttalelser når de tydelig treffer et ambivalent punkt er opp til deg.

De promillene (om enn det) det er snakk om hvor hjelm har "forverret" en farlig situasjon er kanskje mer særdeles spesielle situasjoner som ikke fortjener generalisering. Man finner like utypiske eksempler innen bilbeltebruk og brannslokkingsapparat, så man bør kanskje ikke anbefale det heller!?

Hjelm er en utrolig billig og bra "forsikring", og koster ingenting kontra et uheldig utfall av et fall/bukk/spark you name it. Og om jeg så hadde syntes at det er tull med hjelm, så er det realiteter og fakta som jeg likevel ikke hadde kunnet motstride.

Jeg håper at all bruk av hjelm blir påbudt, og det er en personlig mening. Fordi vi mennesker har en helt fantastisk sjelden evne til å ikke ville lære av andres feil, og det er nesten alltid pårørende som må betale når det går galt. Kall meg gjerne platonisk naiv, men jeg har alltid fått inntrykk av at de som er glad i oss så gjerne vil at vi skal gjøre hva vi kan for å ha det gøy og trygt med hobbyene våre. Dessuten setter kanskje en og annen hest pris på å ha oss relativt oppegående så lenge som mulig også.....

Mvh Anette

Marte+Quicky
02-05-2009, 22:04
- Om man har en nakkeskade kan hjelmen gjøre større skade, da man får ekstra sleng på nakken med den ekstra tyngden og det at hjelmen i det hele tatt ikke gir etter (hodet gir litt etter).

Det vet jeg lite om, men er vel ikke så ofte hjelmen gjør mer skade en gagn.

- Om man plages av migrene er det definitivt mer behangelig å ri uten.

I dag finnes det såpass mange gode hjelmer på markedet, med god lufting, osv, at det skulle ikke vært et såpass stort problem at man ikke kan ha den på en times tid pr. dag.

- Det er herlig å galoppere med vinden i håret en fin sommerdag.

Oi, det var litt av et argument:rolleyes:

Hjelmen kan gi en falsk trygghet så man rir "farlige" hester, uten hjelm ville man kanskje trent hesten bedre før man satte seg opp og red. Det er mange skader du kan få der hjelmen ikke vil hjelpe en dritt.

For min del hvertfall, er hjelmen en selvfølge, den hører med til antrekket når jeg rir/kjører. Er den ikke på, ja da føler jeg meg naken. Uansett hvilken hest jeg skal ut med, mine engler som "aldri gjør noe galt", eller stallens bøller, så er hjelmen på. Om jeg skal ut med en "villhest", tenker jeg ikke noe mer på hjelmen enn vanlig. Hjelmen gjør ikke at jeg setter meg opp på "farlige" hester som jeg ellers ikke hadde satt meg på...

Hovslager
04-05-2009, 17:55
Da får vi som har litt inni hodet sette på en hjelm for å beskytte. Er det bare ekko inne i nepa, kan man ri uten.

Helenepia
04-05-2009, 20:12
Da får vi som har litt inni hodet sette på en hjelm for å beskytte. Er det bare ekko inne i nepa, kan man ri uten.

:rofl:

Dere er superhysteriske når det gjelder hestene deres(riktig fôr, riktig sal, bitt osv osv i uendeligheten), men dere gidder ikke bruke hjelm for å ta litt vare på dere selv? Makan!

Lopke
04-05-2009, 20:15
:rofl:

Dere er superhysteriske når det gjelder hestene deres(riktig fôr, riktig sal, bitt osv osv i uendeligheten), men dere gidder ikke bruke hjelm for å ta litt vare på dere selv? Makan!

og det gjelder vel også sykling eller hur?

Helenepia
04-05-2009, 20:18
Jeg sykler ikke, så er ikke noe tema for meg egentlig, og har tidligere uttalt meg om den saken :p

nanoq
04-05-2009, 21:08
man må få ha egene valg, om jeg vil ri eller sykle uten hjelm mitt problem, hva andre gjør er ikke noe jeg gidder å hyle å skrike over. ser det er mange hissige kommentarer her.
sykler og rir i skog og mark uten hjelm, men langs veier med bilder og når jeg rir sprang el feltritt bruker jeg hjelm. mitt valg. man kan få mange skader på hodet, men de skadene jeg har fra hest har aldri vært hodet, det har vært bein og armer! me og uten hjelm.
du kan få så jævlig mange skader på kroppen ellers selv om du bruker hjelm.

dere som bruker hjelm. all ære for det.