PDA

Se full versjon : Dekken og utegang

Lopke
11-08-2008, 00:27
Dere som har hesten på utegang, og bruker dekken. Hvor mange dager går hesten da med samme dekken på?

Anita&Svarten
11-08-2008, 00:34
Det varierer.. Tar av dekken på fine dager, og har fler å bytte med.. Regner det mye blir det mer bytting enn i fine perioder. Svarten er en gris, så han går det ikke lange tida med om det er aldri så lite regn:p

Lopke
11-08-2008, 00:44
Men hvor mange dager??

Lopke
11-08-2008, 01:19
Ingen som vil fortelle hvor mange dager i slengen hesten går med samme dekken?

Kaja&HP
11-08-2008, 01:27
Hestene jeg har stelt som har vært på utegang har gått uten dekken. Men de er tilvent det da

Lopke
11-08-2008, 01:32
Tenkte på de som hadde dekken på jeg..

Lopke
11-08-2008, 01:33
For å spørre sånn da..

Har dere samme dekken på i mere enn 3 dager uten å ta det av?

Ingus
11-08-2008, 01:45
Da jeg bodde i England red jeg paa en stall hvor hestene gikk paa utegang, med dekken om vinteren. Da gikk de med samme dekken hele vinteren, men det ble jo tatt av ca. annenhver dag fordi de ble ridd (rideskolehester dette).

Husker ikke hvor lenge det kunne gaa mellom hver gang dekkenet ble tatt av, sikkert et par dager. Jeg ville kanskje satt 3dager som et maksimum.

Men aller helst latt hestene gaa uten dekken naar de gaar paa utegang.

RenateSJ
11-08-2008, 01:48
Jeg har ikke hest på utegang. Men min mening om saken er at man ikke skal la de gå med dekken så lenge. Man bør ta det av og børste/kjenne over hesten at den ikke får eksem eller gnagsår noe sted.
Er det vått vær skal det iallefall byttes etter en dag, super-regndekken eller ikke. Litt luft trenger pelsen å få iallefall en liten halvtime mens man børster litt blodsirkulasjon i huden

Kaja&HP
11-08-2008, 01:58
åå, sorry. jeg leste setningen din litt feil :)

Gudhild
11-08-2008, 02:44
Samme dekken.Mener du at den står med samme dekken dag ut og inn uten å bli sjekket eller at man tar av dekken,rir en tur,å så tar på samme dekken igjen?Et eksempel.

Lopke
11-08-2008, 04:17
Mente dem som ikke rir (og derfor må ta det av) men lar hestene stå ute med dekken døgnet rundt..

Tar dere det av hver dag og sjekker??

Gudhild
11-08-2008, 04:27
Jeg gjør det.Ville ikke gått med samme jakka selv i flere dager i strekk i hvert fall.
Det hadde nok vært både klamt og kvalmt.Men jeg vet om mange som lar hestene stå dag ut og dag inn med samme dekken uten å sjekke eller skifte.Men de er tydeligvis ikke inne her..

Lopke
11-08-2008, 05:14
Nei åpenbart ikke..

Isadora
11-08-2008, 08:51
Jeg bruker dekken på regntunge og ekle dager på mine utegangshester, Har mange dekken og bytte mellom og bytter hver dag om det er perioder med dårlig vær. På fine dager tar jeg av dekkenet uansett.

Ønsker ikke å bruke samme dekken mere enn en dag da det kan oppstå trykkskader og gnag. Dekken er jo forskjellig og ligger forskjellig, derfor er det meget viktig og bytte dekken.

Lopke
11-08-2008, 08:56
Ja det er jo det jeg mener og.. Er i litt dilemma. Jeg reiser jo vekk 3 dager i uka på jobb og Lopke står på utegang nå. Det kommer hun til å gjøre frem til oktober. Men nå er det lovet drittvær deluxe og hadde sovet bedre om hun hadde hatt på et regndekken. Problemet er at det ikke vil bli tatt av før jeg kommer tilbake.. :(

Isadora
11-08-2008, 09:02
Ja det er jo det jeg mener og.. Er i litt dilemma. Jeg reiser jo vekk 3 dager i uka på jobb og Lopke står på utegang nå. Det kommer hun til å gjøre frem til oktober. Men nå er det lovet drittvær deluxe og hadde sovet bedre om hun hadde hatt på et regndekken. Problemet er at det ikke vil bli tatt av før jeg kommer tilbake.. :(

Ja, men en gang skader ikke. Hadde nok latt min hest gå med samme dekken i 3 dager om jeg ikke hadde hatt annet valg.( i en sånn situasjon)

Men har du ingen du kan få til å skifte dekken på henne?Jeg pleier og få andre og skifte dekken på mine hester om jeg reiser bort.

Lopke
11-08-2008, 13:25
Nei det er det som er problemet.. Stalleier kommer ikke til å gjøre det.
Dilemma synes jeg, når jeg har dårlig samvittighet når jeg reiser på jobb. Især når det er lovet regn 3 dager på rad..

Går fint med 1 dag med regn når hun går ute, men jeg vet fra i fjor at sesongen vi går imot blir gjerne med uker med regn. Tor-Man er ikke noe problem for da kommer jeg hver dag og skifter og skjekker, men de 3 dagene jeg er borte.

Men så tenkte jeg at det kanskje var like synd å la hesten gå med samme dekken uten å få det av seg 3 dager på rad. Arrgg..

*Pest eller kolera?

lillekira
11-08-2008, 13:28
Hos oss har nok det variert mye ;)
Somregel er hestene inne,blir ridd/børstet og eventuelt lagt på dekken igjen.
Men inniellom har da hestene gått mange dager med samme dekken,uten å få det av. Enste bevegelse i dekkenet har vært at vi retter på det om det ligge skjevt liksom.
Ingen hos oss har tatt skade av det iallefall.
En periode i vinter hadde da Zhetan samme dekken på i en uke,uten å ha det av.
Han var helt tørr og fin under,og lidde ingen nød av det ;)

flaana
11-08-2008, 14:16
Så lenge det er et dekken jeg vet ligger godt, puster, ikke gnager eller lekker vann har jeg ingen problemer med å la hesten gå med det noen dager i strekk. Må ikke bli helt fanatisk heller ;)

Astrid
16-08-2008, 13:27

Det er jo litt dumt om det blir strålende sol og over 20 varmegrader en av dagene da.. Om været er like varrierende som her, så er jo det fullt mulig :p
Ingen andre enn stalleier som kan ta seg av det da?

sPiKE
16-08-2008, 17:57
Hesten min har en gang stått med dekken sammenhengende i 1 uke. Det var et bucas dekken som var rent og pent, men jeg må si at det stanka når jeg tok det av! Men tror ikke hesten har noe fare av å ha dekkenet på seg i 3 dager hvis det et tørt når du legger det på, og det er et dekken du vet holder seg tørt:)

Pseudonym
16-08-2008, 18:11
om natten går hun med fleeceteppe og regnteppe hvis det er kaldt, er det kaldt om dagen og dårlig vær går hun med det samme.
Jeg bytter fleeceteppe av og til (Når det trengs, skal vaskes, er vått etc) og regnteppe når det er vått eller skal vaskes, hun bruker også stallens regntepper så da bytter hun ofte.

Nå om dagen står hun uten for det er såpass varmt, men vi passer godt på henne siden hun blir så lett stiv i krysset og forkjølet, hvertfall nå som hun skal gå trav.

Hun går ikke fast på utegang, men stallen males og det er bedre for høvene og halen for da slår hun ikke i veggen og klør ikke opp halen.

Hun har mine fleecetepper som hun bruker fast, pga doping etc, da har jeg to som byttes på om sommeren og et som skal bruke ute om natten på vinterstider og to som byttes på inne, altså jeg har 3 fleecetepper.
Hun bruker som regel samme regnteppe hver gang hun må bruke det, og nå som det er dårlig vær må hun bruke det mye. Nå som hun står på utegang er det det regnteppet som hun bruker, og det er på hver dag og natt så lenge det ikke regner og det er vått, da bytter jeg. så hun kan gå noen dager med samme teppe, men når det er fint vær og ikke for kjøli eller blåser ute så går hun uten teppe på dagen.
Dette er bare nå som hun står ute.
Når hun har boksen sin står hun med et fleeceteppe inne, et annet ute med regnteppe over.

Anita&Svarten
17-08-2008, 00:08
Ingen som vil fortelle hvor mange dager i slengen hesten går med samme dekken?

Hadde glemt tråden..

Han har ikke gått med dekken siden i vinter nå, så det vet jeg egentlig ikke.. Han har det jo av på dagen når det er fint. Får alltid luftet seg så ikke han går mange dager i strekk. Tror ikke det har gått mer enn et par dager. Når det er vått bytter jeg så han slipper å gå med regnvått tungt dekken.. Og så er han en gris uten like, så holder ikke lenge før jeg må levere til vask og bytte dekken..

På de aller sureste nettene setter vi inn, da det kan komme litt taksteiner og lignene flyvende, og da har han jo av dekken..

Nå har jo vi milde vintere da..

Anita&Svarten
17-08-2008, 00:13
For å spørre sånn da..

Har dere samme dekken på i mere enn 3 dager uten å ta det av?

Nei.. Det har jeg ikke..

Da samler det seg masse hår under som kløøøøøør..

Det har hendt en gang, og etter den ganga passer jeg godt på at det ikke skjer igjen. Da syntes jeg synd på Svarten. Det var masse hår som klødde fælt:s

Jeg har muligheten til å sette inn, og benytter meg av det om jeg synes det trengs, om det er aldri så mye utedyr. Vi er ikke laget for å sitte i en stressless heller, men av og til er det sabla godt å sige nedi en;)

Ingvild
17-08-2008, 00:14
Trur det er betre for ho å stå utan dekken enn å stå med ganske lenge.

Anita&Svarten
17-08-2008, 00:18

Da ville jeg prøvd mens du var hjemme først, så ikke du kommer hjem til parykk under dekkenet:p

MonaB
17-08-2008, 00:21
signerer ingvild...med mindre du tror den dør av kulde/vann/gjørme eller noe da;)