PDA

Se full versjon : triks?

Martine93
10-08-2008, 14:54
He, jeg har en shettis hingst og lurte på om hvordan jeg kan lære han noen triks og hva slagt triks jeg burde lære han..
han er snill på alle måter:P

har lært han å bokke fra før (se bilde):P

Kaja&HP
10-08-2008, 15:12
hmmmmmm.
Det kommer helt ann på hesten det.
jeg ser du er 14, det er kanskje ikke det smarteste å begynne med triks da. men mindre du skjønner veldig mye kroppspråk, å vet hvordan du skal bruke kroppspråket ditt.
Hestene syns det er gøy å gjøre triks, og pleier å bruke det i utide når de først har lært det.
Syns i hvertfall ikke du skal lære den å steile, spansk skritt eller andre øvelser som gjør hesten dominant og kan bli farlig.
Skal du ha shettien hele livet dens?
Å selge trikshester kan faktisk være farlig, da ny eier kanskje ikke er helt klar over det.
Du kan f.eks lære den å legge seg ned. Det er vanskelig å tar fryktlig lang tid og er en tolmodighetsprøve for deg å hesten din.
Uansett. Skal du lære triks er hesten nødt til å stole 100% på deg, og dere på ha respekt til hverandre. den skal respektere både din private sone, og alle andres menneskers private sone.
Som jeg nevte, ikke lær den å steile, spansk skritt og hvertfall ikke å nusse:p selvom det er veldig koselig, kan hesten bli overivrig å nusse deg hardt! gamle forhesten min hadde lært dette, å den gav meg neseblod utallige ganger!

Å lære hesten triks er vanskelig, og det krever som sakt mye tid. Det SKAL settes grenser fra dag en. Hesten kan også bli veldig overivrig, da trikstrening er veldig gøy! en overivrig hest er langt fra morsomt. Derfor er det viktig att hesten vet hvor din sone går! innenfor den sonen uten å ha blitt invitert er FYFY!

Om du fortsatt har tenkt å lære hesten din triks, bør du ta deg god tid å lese i forveien! Om hestens kroppsspråk og hvordan det fungere, hvordan responsen til hesten er på ditt kroppspråk. I første omgang holder det å lære hesten å stå stille der du sier den skal stå, følge etter deg og rygge. Men jeg nevner det igjenn, alt skal skje utenfor din sone.
Merker du att hesten blir overivrig så gi deg tvert.

Det ble mye negativt, sorry! men det er så viktig å forstå hvor negativt trikstrening kan være.

På den andre siden! det er kjempegøy, å man får ett spesielt bånd med hesten.
Men husk, du skal kunne mye først!

Kaja&HP
10-08-2008, 15:14
Jeg ser du sier att hesten er snill på alle måter.
Vel. Det er ikke snillhet det går på. Snille hester kan også bli farlige om de blir overivrige.
Den skal ha respekt for deg, å du for den!
Så i tillegg att dette var en hingt. Ville nok vurdert å ikke gjøre det. Higster kan være noe uforutsigbare

Tornado
10-08-2008, 16:24
Flehmen på kommando f.eks, det burde være lett å lære en hingst. Finn noe som lukter litt sterkt, la han lukte på det, når han lager flehmen gir du han en godbit, husk at du må ha ett tegn for det, f.eks hold en hånd oppe når han lager flehmen for deretter å belønne han med godis. Etter en stund vil han skjønne at han skal lage flehmen bare ved at du har hånden din oppe :-)

http://i254.photobucket.com/albums/hh97/Torsida/e.jpg

Kaja&HP
10-08-2008, 16:34
Hehe, ja flehmen er ikke vanskelig, tenkte ikke på det jeg :p
MEN, lag komandoene mer kompliserte enn bare hånda opp. Ellers vil han gjøre det hver gang noen tar hånda opp

Martine93
10-08-2008, 17:53
Flehmen på kommando f.eks, det burde være lett å lære en hingst. Finn noe som lukter litt sterkt, la han lukte på det, når han lager flehmen gir du han en godbit, husk at du må ha ett tegn for det, f.eks hold en hånd oppe når han lager flehmen for deretter å belønne han med godis. Etter en stund vil han skjønne at han skal lage flehmen bare ved at du har hånden din oppe :-)

hehe:) det kan jeg jo prøve:)

Kaja&HP
10-08-2008, 17:54
Men, fikk du med deg det jeg skrev til deg Martine93?

Martine93
10-08-2008, 17:56
hva med å få hesten til å gi hov? har en islandshest hoppe som kan det fra før og det er jo ganske lett å lære :P

har også en bok om triks går å være sikker at jeg gjør det riktig:)

eller hva synes dere?

Chevy&Hedda
10-08-2008, 18:02
hva med å få hesten til å gi hov? har en islandshest hoppe som kan det fra før og det er jo ganske lett å lære :P

eller hva synes dere?

Lærer du hesten å gi hov må du også være svært konsekvent og også velge en kommando som betyr kun det! Ellers kan du risikere en hov klaska i tryne.

Synes igrunn det er en uting å lære hester all mulig slags potensielt farlige triks jeg da, men meg om det. Kan jeg bare få spørre om du overser det Miroxx skrev eller?

Mandarinhest
10-08-2008, 18:19
Hva er det som lukter sterkt da?

Mathea
10-08-2008, 18:20

eller hva synes dere?
Hva slags bok er det? Nå ble jeg nysjerrig, hva heter den?

Haha, så kult!:p

Martine93
10-08-2008, 18:39
Gi hesten nye utfordringer heter boka:)

Mathea
10-08-2008, 18:40
Takk ;)

Martine93
10-08-2008, 18:41
Men, fikk du med deg det jeg skrev til deg Martine93?

ja, kjønte hva du mente

Martine93
10-08-2008, 18:42
bare hyggelig maathea

Solo
10-08-2008, 20:13
Du kunne jo prøvd å lære den å knele.. :) Altså å ligge på det ene kneet og la det hande stå fram.. Hehe.. (Vet jeg er ekstremt dårlig til å forklare ting) Lærte gamlehesten min (isis) å lage flehmen :D Kjempegøy!!

Kaja&HP
10-08-2008, 20:15
Hun sier hesten allerede kan å knele.

Men for all del, lær den triks. men ikke dominante!
og det er viktig att du jobber mye med hesten i forkant! hvertfall ett par uker.
Jeg syns ikke du skal lære hesten å gi hov. ikke med det første.
Lær den å legge seg ned, å se hvordan det går.
har hesten først stolt såppas mye på deg att den godtar att du bestemmer når den skal legge seg ned, da er triksverden åpen, og du kan lære hesten stort sett hva som helst! uten att det er noen store problemer.
Virker ikke som om du egentlig skjønner alvoret i dette her.

Jobb ett par uker med tilitstrening, hvertfall en halvtime annen hver dag. Tillit og rang.
å når dere stoler på hverandre og har 100%respekt så kan du begynne å lære den triks.
Å jeg anbefaler på det sterkeste att du lærer den å legge seg ned først. Det er det trikset som hesten absolutt er nødt til å stole på deg.
Å lære hesten å legge seg ned tar lang tid, og er ganske kjedelig i starten. Men det går, om hesten stoler på deg.
Syns ikke du skal prøve å lære den noe annet før den kan legge seg ned på komando egentlig.
Høres vanskelig ut, og det tar mye lenger tid enn mange av de lette triksene.

Tar du snarveier og lærer den alle de lette triksene først, så vil den bruke det mot deg og andre mennesker. tro meg.
Hadde jeg vært deg hadde jeg droppa å trent shettishingsten. Hingster bør ikke kunne triks med mindre man vet hva man driver med. tro meg!
Skal du absolutt lære den triks. Så lærer du den å legge seg ned først.

ja jeg jentar meg selv maange mange ganger, men det er fordi det er utrolig viktig!

Tornado
10-08-2008, 23:11
Hehe, ja flehmen er ikke vanskelig, tenkte ikke på det jeg :p
MEN, lag komandoene mer kompliserte enn bare hånda opp. Ellers vil han gjøre det hver gang noen tar hånda opp

Nei, da har du ikke lært hesten det på riktig måte. Jeg lære Tornado å lage flehmen når jeg lager "peace-tegnet" (to fingre opp). Han gjør det ALDRI med mindre jeg ser på han, hesten skal se på kroppsspråket ditt om du vil han skal gjøre det eller ei. Jeg kan se en annen vei, og lage peace-tegnet mot han, uten at han lager flehmen.

Kronglete fortalt! :)

Tornado
10-08-2008, 23:15
Jeg vil legge til at jeg har drevet masse med triks trening.

Det er tre triks man bør være forsiktig med å lære hestene, det er gi hov/skrape, ligge og steile.

Ofte har hester lett for å missbruke gi hov hvis det ikke er lært inn riktig. Husk å ALDRI gi godbit til hesten hvis han gjør noen triks UTEN at du har bedt om det.

Triks som ta pisken, flehmen, bukke og susse er fine triks å lære hesten :)

StelpaogMalin
10-08-2008, 23:21

Det er tre triks man bør være forsiktig med å lære hestene, det er gi hov/skrape, ligge og steile.

Ofte har hester lett for å missbruke gi hov hvis det ikke er lært inn riktig. Husk å ALDRI gi godbit til hesten hvis han gjør noen triks UTEN at du har bedt om det.

Hørtes ut som om du hadde god peiling, ja. Det der med å ikke lære dem gi hov med det første, lærte jeg på den harde måten. Tenkte det var ganske uskyldig, men skjønte fort at det var det ikke.

Det beste trikset jeg har lært hesten min, tror jeg, er å se bort hvis jeg viser henne en godbit og tar henda bak ryggen. Blir hun litt for ivrig, funker det fint å ta dette trikset. Vi er nok ikke akkurat helt på stadiet med å lære å ligge ennå, så se-bort-trikset synes jeg er et fint triks hvis du vil roe ned hesten og skape litt "avstand".

Susse kan jo også ende litt i feil da, opplevde det men en tidligere forhest. Så kanskje den også er litt lur å vente med:)

Kaja&HP
11-08-2008, 00:25
Susse er da på ingen måte en bra øvelse å lære hesten!
det kan være farlig om hesten bruker det feil.
Ligge er en bra øvelse, fordi da er det du som bestemmer, og du som er sjefen. Sussing er en dominant øvelse, som gjør att hesten er sjefen.

Kaja&HP
11-08-2008, 00:26
Nei, da har du ikke lært hesten det på riktig måte. Jeg lære Tornado å lage flehmen når jeg lager "peace-tegnet" (to fingre opp). Han gjør det ALDRI med mindre jeg ser på han, hesten skal se på kroppsspråket ditt om du vil han skal gjøre det eller ei. Jeg kan se en annen vei, og lage peace-tegnet mot han, uten at han lager flehmen.

Kronglete fortalt! :)

jeg har ikke lært hesten å gjøre det, men det sto forklart att man bare skulle ta henda opp, å ikke peace tegnet :P
Jeg vet åssen jeg skal lære hestene mine triks ;) ingen problemer med det.
Men jeg gjør det som regel ikke, fordi det krever så inmari mye forarbeid, og kan bli farlig. uansett hvor forsiktig man er.
Jeg trener kun de hestene jeg vet stoler og respekterer meg 100%.
Begynner alldri med dominante øvelser, men underdanige som, kneling, legge seg ned å sitte

men jeg tror verken hesten eller jenta som spør er klar for det.

Mathea
11-08-2008, 00:44
Hvordan kan man lære en hest å sitte? Klarer ikke helt å se for meg det på en måte. Heller ikke å legge seg ned.

Elizabeth
11-08-2008, 00:49
Men hvis man lærer hesten underdannige triks feil så kan man bæsje på leggen da og..

Kaja&HP
11-08-2008, 00:55
hva mener du Elizabeth?
Uansett hvilke triks du lærer hesten, å du gjør det feil så har du jo driti på leggen.
Det skal læres skikkelig, å det skal læres med måte.

mathea; for å lære hesten å sitte, så er det lettes att den kan ligge først.
letteste måten å trene den på å legge seg ned (syns jeg) er å enten trene på kneling først.
Eller att hesten stoler såppas på deg att den legger seg ned når du gjør det.
Vil ikke gå innpå tingene her. For det er vanskelig å forklare, og det kan fort oppfattes feil.

anbefaler ingen å trene triks før de har gått på kurs og fått sett ting i prakis. og hatt folk som kan det til å vise og veilede

Elizabeth
11-08-2008, 00:58
Jo, jeg husker jeg leste en tråd her et sted (sorry for at jeg ikke linker, men orker ikke lete *lat*) om det å lære hesten sin feks. å ligge da..
Hvis man ikke går riktig frem da så kan man fort "knekke" hesten psykisk da..

Men jeg regner jo med at folk går forsiktig og ordentlig frem når de lærer hest triksing uansett da:)

Til trådstarter kan jeg foresten også legge til at Sofie&Lavageitene her inne på FH driver med kurs i triksetrening:D

Mathea
11-08-2008, 01:00
Jo, jeg husker jeg leste en tråd her et sted (sorry for at jeg ikke linker, men orker ikke lete *lat*) om det å lære hesten sin feks. å ligge da..

Men jeg regner jo med at folk går forsiktig og ordentlig frem når de lærer hest triksing uansett da:)

Til trådstarter kan jeg foresten også legge til at Sofie&Lavageitene her inne på FH driver med kurs i triksetrening:D

*stjele tråden litt*
Det visste jeg, har lest om det på bloggen hennes for en liten stund siden. Kanskje blir det bursdagsgave fra mammma og pappa. Ønsker meg det veldig

Kaja&HP
11-08-2008, 01:02

ah :) jammen da forstår jeg :P trodde du mente att jeg hadde driti på leggen skjønner du.
Uansett hva man lærer hesten, så driter man på leggen om man går for fort frem.

Elizabeth
11-08-2008, 01:10
Neineinei;p
Mente det generelt da:)
Også at det er akkurat det liggetrikset som kan gjøre stor skade..^^

Tornado
11-08-2008, 01:16
Hørtes ut som om du hadde god peiling, ja. Det der med å ikke lære dem gi hov med det første, lærte jeg på den harde måten. Tenkte det var ganske uskyldig, men skjønte fort at det var det ikke.

Det beste trikset jeg har lært hesten min, tror jeg, er å se bort hvis jeg viser henne en godbit og tar henda bak ryggen. Blir hun litt for ivrig, funker det fint å ta dette trikset. Vi er nok ikke akkurat helt på stadiet med å lære å ligge ennå, så se-bort-trikset synes jeg er et fint triks hvis du vil roe ned hesten og skape litt "avstand".

Susse kan jo også ende litt i feil da, opplevde det men en tidligere forhest. Så kanskje den også er litt lur å vente med:)

Det med å gi hov missbruker de aller fleste hester, etter min erfaring. Hvis hesten er veldig ivrig fra før, bør han jo selvsagt ikke lære hesten det. Det som er så "dumt", er at hesten aldri glemmer de triksene man lærer dem. Har man først lært de noe, så sitter det ganske godt lagret. :)

Ligge er en bra øvelse, fordi da er det du som bestemmer, og du som er sjefen. Sussing er en dominant øvelse, som gjør att hesten er sjefen.

Nei, nei og atter nei.

Det er helt riktig. Man bør for alt i verden ikke lære hesten å legge seg med mindre hesten virkelig stoler på deg, det er også viktig å la hesten legge seg ned av egen vilje, ikke ved hjelp av reimer e.l som mange gjør.

Kaja&HP
11-08-2008, 01:18
Har vel forkalrt meg dårlig da.
jeg har jo skrevet att hun skal jobbe med hesten fra bakken i flere uker til hesten stoler 100% på henne.
å jeg har aldri sakt att hesten skal tvinges ned. Jeg lærer dem å legge seg ned vet att jeg legger meg ned. Så kan det gå alt fra 1 min til 4-5 timer før hesten selv legger seg ned første gangen ;)

Tornado
11-08-2008, 01:31
Har vel forkalrt meg dårlig da.
jeg har jo skrevet att hun skal jobbe med hesten fra bakken i flere uker til hesten stoler 100% på henne.
å jeg har aldri sakt att hesten skal tvinges ned. Jeg lærer dem å legge seg ned vet att jeg legger meg ned. Så kan det gå alt fra 1 min til 4-5 timer før hesten selv legger seg ned første gangen ;)

Det er ikke alltid bare bakkearbeid som skal til. Jeg synes ikke noe om å bruke flere timer på triks trening. Min erfaring sier at hesten fort går lei og/eller blir forvirret hvis man holder på for lenge av gangen. Jeg synes det beste er å ha små økter på 10-20 min.

Uansett hva man lærer hesten, så driter man på leggen om man går for fort frem.

Å lære hesten triks trenger ikke nødvendigvis ta så veldig lang tid, jeg har aldri brukt mer enn 1 time på å innlære ett triks, hvis man bruker veldig lang tid - så ville jeg kanskje vurdert en annen metode. Hester er smarte, de lærer FORT hvis man snakker samme språk, man bør derfor kunne en del om hestens kroppsspråk, det er i alle fall en stor fordel. Jeg bruker hestens kroppsspråk når jeg lærer hester triks, slik at det blir veldig "forståelig" og naturlig for hesten. :)

Kaja&HP
11-08-2008, 01:42
Å gå for fort frem, har ingen ting med hvor lang tid det tar, men om hesten er klar for det eller ikke, hvertfall det jeg mente ;)

Å jeg er helt enig med deg i att man skal heller bruke korte, enn lange økter. men først å fremst vite hva hesten er i stand til, å hva den er klar for.

Jeg syns uansett ikke man skal lære hesten sin triks utifra det man leser. Man bør gå på kurs å lære i praksis!

Solo
11-08-2008, 09:09
Skjønner hva du mener Miroxx. Tror hun skjønner alvoret. Omtrent alle triks-trådene på FH er dynket med ikke gjør det for du må kunne ditt, må kunne datt osv. Syntes det er bra du sier ifra, men syntes tråden kan fortsette litt mer etter det trådstarter spurte om :) Ikke sint ment!!

Martine93
12-08-2008, 10:49
jeg kjønner at triksing kan være farlig.. men jeg kjønner ikke helt at gi hov kan være farlig ??... jeg har en hest fra før som kan det (islandshoppe)

Solo
12-08-2008, 11:13
jeg kjønner at triksing kan være farlig.. men jeg kjønner ikke helt at gi hov kan være farlig ??... jeg har en hest fra før som kan det (islandshoppe)

Det kan være farlig for hvis hesten bruker det i utide kan den sparke ned noe eller noen. Hvis noen f.eks. står ved siden av den kan den stå å sparke med fremfoten for den vil ha godbit. Når den står der å sparker, kan den treffe noen. :D Tror det er det..

Heidi&Chianti&Lauvinia
12-08-2008, 11:51
det er ganske fascinerende at det anbefales sterkt å ikke lære hesten triks, blandt annet fordi hesten utnytter triks ... og kan bli farlige ... og i neste åndedrag anbefales og lære hesten å ligge ... da blir jeg litt matt. Når man mener at hesten ikke skal lære ting som er potensielt farlige, også anbefaler man hesten å legge seg ?? HVis man mener at hesten misbruker triksene sine, så er vel ikke legge seg det smarteste å lære den .

Jeg er enig i at man skal holde seg unna enkelte triks, og ligge er en av dem. Steile, susse og gi hov.

At hester misbruker triks er det dummeste jeg hører. Det er overhodet ikke snakk om det. Men det er snakk om triks som er dårlig tillært.

man må ikke finne på å lære hesten sin å galopere på kommando! tenk om den galoperer hele tiden når du minst forventer det ....

Det er faktisk akkurat det samme. For hesten! Problemet er oss. Mange lærer ikke triks inn godt nok, fordi de ser på det som en lek, og får problemer deretter.

Lærer man triks på akkurat samme måte som man lærer hesten sin alt annet, så sitter trikset på samme måte som alt annet.

Basert på alderen til trådstarter, vil jeg anbefale og leke med triks som *å smile* som er nevnt, lære hesten å sette frambeina på noe trygt noe litt opp fra bakken, evtr alle fire beina. da trener du dressur i samme slengen (kontroll over beina ) du kan lære hesten å plukke opp noe fra bakken , dytte til fotball, slike ting. det er morsomt, og ikke potensielt farlig.

LineLovise
12-08-2008, 13:02
Hvorfor ikke lære hesten noe som er nytting...

- Løfte hoven av seg selv, når man skal gjøre rent hovene ved at man berører benet å sier "opp"
- Skritte, Trave, Galoppere, Stoppe, svinge til Høyre eller Venstre osv på verbal kommando
- Gjøre fra seg når de er ute :)
- Fri longering hvor du kan få hesten til å stoppe vende og gjøre forskellige gangarter på komando
- Stå stille ubundet
- Ikke mase når han skal få mat
- osv osv osv

Mathea
12-08-2008, 13:04
Basert på alderen til trådstarter, vil jeg anbefale og leke med triks som *å smile* som er nevnt, lære hesten å sette frambeina på noe trygt noe litt opp fra bakken, evtr alle fire beina. da trener du dressur i samme slengen (kontroll over beina ) du kan lære hesten å plukke opp noe fra bakken , dytte til fotball, slike ting. det er morsomt, og ikke potensielt farlig.

Enig, det høres kjempe morsomt ut. Hadde jeg hatt egen hest hadde jeg gjort sånn:D Tenk å trille ball med hesten sin a!

Kaja&HP
12-08-2008, 13:10
Spille fotball er kjempegøy, både for deg å hesten. Ikke veldig vanskelig å lære heller !
Sett deg litt inn i klikkertrening, det er en veldig fin måte når hesten skal lære ting ^^ å la den forstå når dere skal trikse, og når der ikke skal det :)

Martine93
12-08-2008, 18:33
Jeg har en sån klikke ting:P men ossen kan jeg bruke den?

Heidi&Chianti&Lauvinia
13-08-2008, 12:08
Klikkertrening er en metode basert på innlæringsteori, og å gå igjennom her hva duskal gjøre blir litt for omfattende. Les om emnet, søk på nett, kjøpt deg bøker, og enda bedre, finn noen som kan det og kan hjelpe deg i gang :)

Kaja&HP
13-08-2008, 12:38
Hehe, det er mye å forklare !
søk på google :) det står det mye. også på Norsk :)
Det syns jeg er den beste metoden å lære hestene på hvertfall.

Martine93
13-08-2008, 15:42
ok, skal sjekke nette:)

Mathea
13-08-2008, 16:20
Link1 (http://www.angelfire.com/ct2/klikk/)
Link2 (http://www.ellenofstad.com/artikler/klikkertrening.html)
Link3 (http://www.hest.no/ekspert/kategori.html?ekspert_kategorier.kid=367&eksperter_brukere.ebid=30)

De kan kanskje være litt til hjelp.

Therese
13-08-2008, 16:31
Trikstrening er mye å sette seg inn i hvis man ønsker å gjøre det grundig, sikkert og styrkende.

Først og fremst fordi du må ha stor kunnskap om hestens fysiske og psykiske begrensninger. Du må ha god kontroll på ditt eget kroppsspråk, ha tålmodighet, være flink å lese hestens nesten usynlige tegn og ikke minst gjøre et godt forarbeid.

Innledningen og forberedningen er minst like viktig som selve innlæringen av et enkelt triks. Du må vite om akkurat den hesten er sterk nok både psykisk og fysisk for et triks, eller kanskje den til og med er for dominerende av natur for å kunne lære dette trikset uten at det blir et problem i ettertid. Såklart kan man lære en dominerende hest et triks som forsterker dette, men da må man tenke nøye gjennom om man har kunnskapen til å gjøre dette forsvarlig.

En godt miljøtrent hest er som regel et godt utgangspunkt, men det kan være en fordel å begynne med forberedningene selv om man har en bombesikker hest. Da kan man se hvor store signaler man trenger, hva hesten tar lettere enn andre ting og hva som er en passelig treningsøkt for denne hesten. Noen hester kan det være en fordel å bruke godbit som belønning, andre hester kan fort bli ukonsentrert eller i verste fall veldig dominerende ved bruk av godbiter. Klø på favorittplassen f.eks. kan være like god belønning for noen hester.

Fysisk sterk hest er også et must, de fleste triks krever både fysisk og psykisk styrke! Har du en psykisk svak hest kan du ha stor nytte av enkelte dominerende øvelser, igjen - dersom de trenes inn riktig.

Grundig forberedning er viktig både for den svake og den sterke hesten (psykisk). En svak hest ønsker man å styrke. Få den mer selvsikker, tryggere og uavhengig. Med den sterke hesten må man lære seg å "utnytte" styrken, uten å bryte den ned eller miste kontrollen. En balanse. Valg av triks er også en viktig faktor.

Det smarteste man gjør er å begynne med forberedningen, den vil man ha nytte av uansett om man velger å fortsette med triks eller ikke :)

Lær hesten å bli flyttet på i alle retninger ved hjelp av stemme/berøring, lær den også å stå i ro selv om du flytter deg fra den. Flytte en og en fot på kommando, senke hodet, løfte en og en fot (løfte og holde, ikke slå ut), gå over presening, ha presening over hodet/overalt, akseptere å bli tatt over hele kroppen, overse forstyrrende elementer, bli vant med pisken over hele kroppen (pisken kan være nyttig til å touche/tappe når du ikke rekker til med hånden) osv.. Bare fantasien setter grenser.

Martine93
13-08-2008, 21:03
takk:)

trineck
13-08-2008, 23:20
Det som er så "dumt", er at hesten aldri glemmer de triksene man lærer dem. Har man først lært de noe, så sitter det ganske godt lagret. :)

Nettopp! Jeg har f.eks kjøpt en hest som har lært et triks på en feil måte.. bøyer seg og tar hodet inn mellom beina for å snappe godbit mellom der. Uten noe annet tegn enn at man holder hånda under den litt bak forbeina.
Det har ikke gjort noen skade, og er litt søtt og. Men la oss si jeg står med påsalet hest og bare skal lette på en fot/ sjekke noe der jeg bøyer meg litt, så står hesten der da, med hodet og tøyler og hele pakka mellom beina sine. Hallo mor, godbit takk. Selvfølgelig får den ingen godbit, og jeg gir han heller ikke godbit på den måten for å forsterke det noen gang, men innimellom kommer den allikevel. Det er ulempen med å lære inn triks på en dårlig måte. Og dette er helt uskyldig- det kunne vært "gi hov" eller steil, eller kyss, da er det ikke fullt så søtt..

Martine93
14-08-2008, 19:37
Trineck: men da gjør jo hesten det han blir bett opp å gjøre da egentlig...

Kaja&HP
14-08-2008, 19:53
Nei egentlig ikke. Når hesten har lært så vage signaler så er den lært det feil.
eller att den gjør det for å få godbit.
Hesten må til en hver tid vite når det er triksetid og når det ikke er det.

Heidi&Chianti&Lauvinia
14-08-2008, 22:56
hvis man gir hesten det signalet den har lært ågjøre noe på, så gjør den rett, om man liker det eller ikke, er noe helt annet. Ved å helt overse det , evt lære inn ny adferd i den settingen, så blir det bare borte av seg selv. HEsten tror det er *triksetid* når den får det signalet den har lært ...

Martine93
15-08-2008, 14:09
men kan jo ikke si til hesten nei i dag skal vi ikke trikse også greier man å lage det signale som hesten har lært får å gjøre et trikse da kommer jo hesten til å kjøre det man har lært.. hesten kan jo ikke fårstå at i nå skal vi ikke trikse, og i dag skal vi trikse..

Therese
15-08-2008, 14:13
Selvfølgelig kan den det. Det handler om å lære hesten såpass tydelig tegn for et triks at det ikke kan forveksles med ting du gjør daglig med hesten.

Heidi&Chianti&Lauvinia
15-08-2008, 15:17
men det gjelder alt vi gjør med en hest. alt vi lærer den skal være tydelige ting som den forstår, enten det er triks, dressur, leiing eller hva man kan tenke seg.

Martine93
15-08-2008, 16:22
ja, sefølgelig skal man ha tydelige tegn men det er jo mange som lærer hesten sin ex: å steile ved å ta den ene hånden opp.. men vis man vinke til en anen person kan det jo henta at hesten steiler da..

men ex: når man har lære en hest til å gi hov sier man jo gi hov og da gjør jo hesten det... men sefølgelig kan det jo hende at en persjon skal si det at hesten har lært å gi hov så gjør hesten det... man kan jo ikke være sikker uannsett og hesten gjør jo fårsatt det den blir bett om.

Chevy&Hedda
15-08-2008, 16:29
Enn hest skjønner jo forskjell på om du BER den gjøre noe og å snakke om ting den gjør. For eksempel, hunden min kan jeg si navnet på og hun vil se på meg, komme etc, men om jeg snakker til noen andre og sier hennes navn fordi jeg vil si noe om henne f eks, så skjønner jo hun det og hun vil da ikke se på meg, komme osv fordi hun vet at det ikke er det jeg ber om.
Det samme skjønner hester. MEN om hesten av en eller annen grunn ikke skjønner det, så har du sannsynligvis lært den det feil.

Kaja&HP
15-08-2008, 18:11
Signerer Chevy&hedda der ja

Heidi&Chianti&Lauvinia
15-08-2008, 19:34
Enn hest skjønner jo forskjell på om du BER den gjøre noe og å snakke om ting den gjør. For eksempel, hunden min kan jeg si navnet på og hun vil se på meg, komme etc, men om jeg snakker til noen andre og sier hennes navn fordi jeg vil si noe om henne f eks, så skjønner jo hun det og hun vil da ikke se på meg, komme osv fordi hun vet at det ikke er det jeg ber om.

men hvis hunden står ved siden av deg og du i den samme samtalen tydelig sier ordet sitt .. setter ikke hunden din seg da ? En hund som virkelig kan ordkommandoer, skal kunne gjøre dette også med eiers rygg til seg...

Kan nevne som eksempel en meget velrtent politihund jeg plukket opp på stallen en nyttårshelg, og tok med meg hjem. Min egen hund ble litt rabiat når jeg tok den med meg inn i hagen, og jeg ba henne blandt annet om å sitte, flere ganger. Hver gang, jeg var et vilt fremmed menneske, jeg sa sitt, så jeg i øyekroken at den andre hunden, flere meter unna meg, satte seg og prøvde å få blikk kontakt med meg. Stimuluskontroll... ordet sitter i ryggmargen, når dyret hørte det, utførte den det det betydde.

Hvis jeg sitter på hesten min og og tydelig putter ordet fram inn i en samtale med en ved siden av meg, tør jeg sverge på at hesten begynner å gå. Min voksne hest begynner å trave selvom en annen sitter ved siden av meg i vognen, og leier henne, når jeg kjører unghesten min ,og ber henne trave. Unghesten er ikke så stødig på kommandoen ennå, og bruker litt tid før hun slår over, men gamle mor slår over med en gang allikevel. Hun er vant til at min stemme kommanderer trav, og er hun i nærheten da så lyder hun det.

hvis kommandoen på en øvelse er ordkommando, og øvelsen sitter godt, så sitter den i ryggmargen og kommer som refleks uten videre tanke. Poenget er da om dyret er tilstedeværende nok og plukker ut ordet i en setning. har man en konsentrert hest som liker å jbbe, kan den godt finne på å gi hov, om man står foran den og forteller noen at den har lært å gi hov på ordkommando. Det er faktisk også rett av hesten å gjøre.

Så lenge vi gir signalene dyret har lært, må vi også forvente at øvelsen blir utført. Hvis dyret har lært det ordentlig. Og det faktisk følger med og er tilstede.

som nevnt før, det som er hele problemet med triks er at folk lærer det ikke inn seriøst. Da oppstår det problemer. godbiter gis i hytt og gevær fordi den er jo så søøøøøt når den tilbyr, og man er mye mindre konsekvente med andre ting.

Hvorfor er det ikke farlig og lære hesten galopp ? eller å hoppe hindre ? Kjedelig med en hest som hopper gjerder hele tiden ... for ikke å snakke om at man skritter på lange tøyler en skogsvei, og brått er hesten i full galopp. For den har jo lært det, og da gjør de ndet jo ... Eller ?? hvorfor er ikke det noen problematikk når trikstrening er omtrent livsfarlig...

Så lenge et triks blir lært inn på akkurat samme måte som man lærer den alt annet, så sitter det også like godt og trygt som alt annet. Så lenge man ikke har kunnskapen om hvordan man gjør det, da lærer man kun trygge triks som aldri kan bli farlige. Det står på treneren. Kort og godt.

Kaja&HP
15-08-2008, 19:38
Om man er tydlig nok. så kan hunden sjeldne stemmen. altså hvordan man sier ordet. Det samme kan hesten

Chevy&Hedda
15-08-2008, 20:35
men hvis hunden står ved siden av deg og du i den samme samtalen tydelig sier ordet sitt .. setter ikke hunden din seg da ? En hund som virkelig kan ordkommandoer, skal kunne gjøre dette også med eiers rygg til seg...

Jo, det gjør hun! MEN da ber du den egentlig å gjør det. Når jeg står med ryggen til og sier normalt til en person jeg snakker med at hun kan f eks rulle, da skjønner hun at det ikke er poenget at hun skal rulle, men hadde jeg derimot stått med ryggen i mot og sakt med tydelig stemme ''rulle'' DA hadde hun gjort det. Men en hund og en hest skjønner om du snakker om kunsten rulle, gi labb/ hov eller hva det måtte være, eller om du sier tydelig ''rulle'' osv.

Martine93
15-08-2008, 20:40
Men alle triks og alt er jo farlig da.. vis man sitter på en hest så kan det jo hende at hesten tar bukkesprang men vi rir jo forde og hvorfor skal da triks være så imari farlig? man kan jo aldri være helt trygg, men man gjør jo masse andre farlige ting i live også... Og man lærer jo av de fleste feilene man gjør, og jeg veit hvor farlig det kan være, men jeg gjør det forde jeg rir jeg galopperer på gjorde, og jeg tar kappløp med royal, hopper sammen med royal, setter meg på rompa på grasse og koser med royal og alle andre hestene vi har.. men vis jeg ikke hadde gjort det som hadde vært farlig hadde jeg øddlangt live mitt!

trineck
15-08-2008, 21:42
Trineck: men da gjør jo hesten det han blir bett opp å gjøre da egentlig...

Ja, det gjør han jo. Men om det var f.eks å steile på kommando ved å holde en godbit i hodehøyde ville det vært ganske skummelt- fordi man ikke har tenkt over signalet som ble laget når man laget det.. Tenk over at tegnet du skal gi for trikset er et tegn du ikke bruker i vanlig omgang med dyret :)

Kaja&HP
15-08-2008, 21:44
Hvorfor triks er farlig?
Jo fordi, hesten skal kanskej selges. ny rytter er kanskje ikke klar over hva hesten kan. Det er farlig.
Venninda mi sin gamle ponni steila på komando. Det viste ikke veninnda mi. Han begynte å steile å hu deisa med hue først rett i bakken. Kraftig hjernerystelse.

Ikke alle hester takler det psykiske ved triksig. Ergo, hesten kan bli veldig mentalt syk. Redd, farlig.

Noen hester kan faktisk bruke det mot deg, ikke akkurat med mening. Men att de syns det er gøy og gjør det når de ikke skal.
Kyssing kan føre til brukket nese, steiling til skallen slått inn, gi hov kan resultere til ett spark i magen. det samme kan spansk skritt.
mange hester blir overivirge under treningen, å da går det voldsomt for seg:p
gamle ponnien min beit meg i puppen fordi han ble litt vel ivrig. Ikke under trikstrening da, men lydighet fra bakkken. det var første gang vi holdt på. å han syns det var så gøy att han bare måtte bite litt ( han hadde riktignok lært av forige eier att det var lov å bite....)

Derfor kan det være farlig, både for hest å menneske.
Men det er også positivt om man lærer hesten det riktig og med måte. hesten skal være klar for det, og trener skal være klar over det.
Det positive er jo att det er et avbrekk fra hverdagen, det er gøy for både hest og trener og ikke minst så får hesten brukt hode :)

Heidi&Chianti&Lauvinia
15-08-2008, 22:12
Og da er vi tilbake til kjernen : triks må som alt annet læres inn på lik linje som alt annet, og har man ikke spesielt kunnskap om læring, så holder man seg til ufarlige typer triks.

At hesten din tråkker over slike grenser at han faktisk biter deg når du jobber med han, er et fryktelig dårlig eksempel.

Kyssing, gi hov, og steiling og fra min side også ligging er triks som igjennom hele tråden blir anbefalt og ikke lære (Med unntak av deg mirrox som faktisk anbefalte å legge seg ned ) det er himla mange ting man kan leke med hesten sin med som ikke er farlige, og det er faktisk tips til hva hun kunne lære hesten, som var trådstarters spørsmål .

Hvis en hest blir mentalt syk og redd og farlig av å trene triks, da må virkelig treneren se på se selv altså. Ærlig talt .

Hele poenget er at en hest skal ikke bli mer gira avtriks trening enn av annen trening. det skal være trneing på lik linje med alt en gjør. Så lenge man klarer det, er det heller ikke noe problem, så lenge man holder seg til ting som er trygt.

Om man selger hesten , og hesten på en gitt kommando setter frambeina på en pall, så dør ikke ny eier av det. foreksempel. Det er ikke sagt man må lære hesten sin å steile for å leke med den.

Men jeg tror ikke jeg greier å gjenta meg mere nå, så jeg sier jeg har sagt mitt.

Kom heller med tips til hva jenta KAN gjøre da vel, i stedet for gang på gang og fortelle hvor farlig det er å lære hesten å steile ??

Henarn
16-08-2008, 16:58
Shettisen min kan skrape i bakken med hoven, men bare når jeg viser henne en godbit og knipser og sier "hov" :) Det kan da ikke være farlig ?

Kaja&HP
16-08-2008, 17:06
nei, da har shettisen lært på det korekt måte !:)

Mandarinhest
16-08-2008, 18:37
Min lille kan noe så enkelt som å rygge når jeg vinker til henne med et tau i hånda. Etterhvert skal vi trene det slik at jeg kan gjøre det bakfra osv. Nok triks for meg. Og det er ikke farlig!

Kaja&HP
16-08-2008, 18:56
rygging og sånnt er jo det smarteste å starte med ;) går vel mer på lydighet enn sirkustriks da. men hesten bør kunne rygge, stå stille, vite din personlige sirker osv før man begynner med andre ting

Martine93
16-08-2008, 20:56
Jeg har ikke tenkt på å få han til å steile på komando... Men lære han noen få triks... Han er en kjempe rolig hest og mener ALDRI noe vondt... han har aldri bitti eller truga noen eller lingnene (bortsett fra skoarn da, men det er det eneste...)

Men kan jeg heller få høre hva jeg kan lære han nå? er lei av alle ÅÅ ikke lær ditt og ikke lær datt forde det er farlig... dere har jo skrivi det på alle sidenene og ja, jeg veit at triks kan være farlig!

Kaja&HP
16-08-2008, 21:05
som vi har sakt også, virker ikke som om du faktisk har lest det vi har skrevet....

Lære å stå på komado, rygge.

Sæli
16-08-2008, 22:05
Faktisk i dag så sto ehsten min å spiste eple og det satt 3 jenter de spiste også ple og min ponni var ferdig før dem jeg gikk inn i stallen og plutselig tokk han spansk skrit på jenta!Men tydeligvis tokk de på skulderen hans da de ville få han bort!Hesten min går mye løs da jeg vet hvor han havner:P

Kaja&HP
17-08-2008, 00:57
Faktisk i dag så sto ehsten min å spiste eple og det satt 3 jenter de spiste også ple og min ponni var ferdig før dem jeg gikk inn i stallen og plutselig tokk han spansk skrit på jenta!Men tydeligvis tokk de på skulderen hans da de ville få han bort!Hesten min går mye løs da jeg vet hvor han havner:P

Å det mener du er bra?

Sofie&Lavageitene
17-08-2008, 11:41
djeez, denne diskusjonen blir ALDRI ferdig. Jeg har noen få enkle ting å si:

- Nei, triks er IKKE farlig om det er korrekt innlært og blir trent kosekvent
- Ja, triks er LIVSFARLIG om man ikke lærer det inn korrekt og trener ukonsekvent. Enkelt og greit.

Jeg har allerede skrevet mye om dette her: http://www.hest.no/blogg/?blid=81263&bid=12562

Ellers vil jeg ikke anbefale folk som ikke har peiling på hvordan de skal lære hester triks begynne med dette på egenhånd, da det da fort kan komme ut av kontroll. Hvis man er 'klar' for trikstrening har man som regel en idee om hvordan man skal begynne innlæringen, og hvis ikke er det fint å ha en som faktisk kan det til å forklare det for deg, noe jeg ikke vil gjøre over nett, da man ikke vet hvem som leser det eller hvordan enkelte velger å faktisk tolke det eller bruke det.

Når jeg holder kurs legger jeg stor vekt på sikkerhet og jobber selv med hesten først for å se hvikene typer triks jeg mener hesten egner seg for, og evt hvilkene den ikke egener seg for. Ikke alle hester skal lære seg å steile og ikke alle skal lære seg å ligge. Det er veldig inviduelt og det er viktig å respektere den enkeltes hest behov. Triks skal være GØY

Sæli
17-08-2008, 20:31
Nei det var ikke bra men det var bare det at det kan være farlig men de tokk på skulderen hans å da gjorde han det!

Sofie&Lavageitene
17-08-2008, 22:40
derfor, monika, skal man ikke la folk som ikke vet om komandoene håndtere hesten din:P det har jeg sagt til deg;)

Heidi&Chianti&Lauvinia
17-08-2008, 23:16

...Og du kan være veldig veldig glad for at ikke jeg er mammaen til den jenta....

Martine93
18-08-2008, 15:44
Miroxx: jeg har lest og jeg kjønner hva dere mener!

Kaja&HP
18-08-2008, 15:47
da leste du vel hvilke tips du fikk.. Som rygging, stå stille, følge etter. Svinge osv;)

Martine93
18-08-2008, 15:53
han kan følge etter, rygging med har ikke prøvd svinging før:P han pleier så oftest og komme meg i møte når han ser meg:)

missy_
19-08-2008, 01:34
Jeg liker heller å lære hestene å reagere på komandoer som rygge,sideways osv på letteste fase, enn steile og slikt. Føler at det ikke har noen hensikt å lære dem. Hadde jeg jobbet på sircus så hadde det vært noe annet, men ellers så ser jeg bare ikke nødvendigheten i det. Og det er jo selvfølgelig mye vi lærer hestene som kanskje ikke er så nødvendig. Men steiling syns jeg bare er showoff, og det er noe jeg ikke har behov for.

Sæli
25-08-2008, 19:49
Sofie:) Han spiste kraftòr å jeg sa til dem at de ikke på ta han på skulderen eller beinet.Men seffølgelig når jeg skulle hente noe så de hadde lyst å se og da gjorde de det.Men jeg sa jo at de ikke skulle gjøre det og at det er dems feil at de drev på når jeg advarte dem!

Kaja&HP
25-08-2008, 20:07
Uansett så syns jeg du skal lage litt mer "kompliserte" signaler enn å bare ta hesten på ett sted.
Jeg trener alltid med en eller to pisker, (prikker eller holder pisken på en spesiell måte, samtidig som jeg sier stemmekomando eller kroppspråk) Kronglete fortalt, kan forklare nermere om du vil

Sofie&Lavageitene
25-08-2008, 21:36
den er ikke trent til å gjøre det bare man tar den et sted, eller har du trent det i det siste monika? har selv trent hesten, den er veldig snill, men en smule matglad, kan man si:p

Kaja&HP
25-08-2008, 22:27
Må jo det siden den bare gjorde det. Ellers så vet den jo att den får mat av å gjøre det. Det er hvertfall ikke bra :P

Sofie&Lavageitene
26-08-2008, 00:03
Nei det er ikke bra i det hele tatt, og jeg har sagt det til henne at hun må være utrolig konsekvent hvis hun skal gi for, siden han er så matgladP har bare trent den en gang da, ikke lært den noe, men hjulpet dem for å klare å gå frem og å komme litt nærmere ligging

Sofie&Lavageitene
26-08-2008, 00:05
Det kan jo også ha vært en misforståelse da. at hesten trodde den fikk beskjed siden den var ivrig etter å få mat. Men det skal uansett ikke skje:p

Sofie&Lavageitene
26-08-2008, 00:07
Sofie:) Han spiste kraftòr å jeg sa til dem at de ikke på ta han på skulderen eller beinet.Men seffølgelig når jeg skulle hente noe så de hadde lyst å se og da gjorde de det.Men jeg sa jo at de ikke skulle gjøre det og at det er dems feil at de drev på når jeg advarte dem!

Da er det jo de som er dumme:P hvis du advarte dem og du gav signal. leste ikke denne før nå nemlig:p Og det er ikke noe i veien med å ha små signaler, så lenge hesten skiller dem mellom andre ting. Sæli er en smart sak og når du sa at de ikke skulle gi signal og de alikavel gjorde det er det jo faktisk ingen andre enn dems egen skyld

ChristinaJenta
06-09-2008, 20:11
Triks er artig:) Men IKKE lær hesten din å legge seg/rulle! Hesten til ei venninne av meg hadde nemlig lært det av tidligere eier. Det endte med at hesten rullet seg med rytter på.. Kan fort gå veldig galt..

Sofie&Lavageitene
07-09-2008, 18:29
Tullprat. Har hesten lært det riktig og hatt en kosekvent trener, samt en klar komando vil ikke det skje. Det gjelder forøvrig alle triks

Arachnida
09-09-2008, 19:47
Veldig informativt å lese om mange av deres erfaringer.
Jeg lærte hesten min å gi ben for mange år siden og jeg har dobbeltkommando på det...først knipse, så peker opp i luften samtidig som jeg sier "fot"...han reagerer ikke om jeg enten knipser eller peker opp i luften.
I tillegg lærte jeg han å dra hoven oppunder seg og ikke fremover.
Det gjorde jeg med vilje fordi om en hest blir feillært eller overivrig, så er det mye verre om hoven kommer frem enn om han står og holder den oppunder seg...

Han kan også bukke og der og har jeg klare signaler...

Om det hender at han gjør triks uten at jeg ber om det, blir det glatt oversett...

Kaja&HP
09-09-2008, 19:59
Jepps, så lenge hesten har konsekvente og litt kompliserte signaler som ikke kan forveksles med andre ting så er det ikke farlig. Det som kan være farlig er om hesten ikke er klar for å lære triks psykisk;)

Sofie&Lavageitene
09-09-2008, 20:06
eller fysisk...

Sofie&Lavageitene
09-09-2008, 20:06
er bare så sykt lei av at folk driver å skylder på hesten. Det er ALLTID mennekset skyld om noe går galt..

Kaja&HP
09-09-2008, 20:07
eller fysisk...

ja, såklart ;)

men om hesten er klar og trener vet hva den driver med så er det en veldig fin måte for hesten og bruke hue, pluss at det er morsomt for begge parter og knytter hest og menneske sammen :)

Sæli
16-09-2008, 20:54
Jepp han gjorde det da han spiste kraft for å det nesten var tomt å de ba han om det!Å da gjorde han det! Å som Sofie sier så gjør den hesten der veldig mye for mat!<3 Egentlig er han kjempe snill men når det er dumme jenter som finner på å prøve får de smake på det da!

En ting er sikkert Sofie er veldig veldig flink.Jeg mista nesten øya da jeg så hva katla gjorde Det var utrolig!<3:D

Alocado
16-09-2008, 21:54
Jeg l&#230;rte Stjerna &#229; bukke(som i hilse) p&#229; kommando. Da knipset jeg, sa "bukk" og bukket selv.

Syns ikke triksing er noe mer farlig enn andre ting &#229; lenge det l&#230;res inn riktig og n&#248;ye.

hanna27
26-09-2008, 21:04
Du kan jo prøve å være med på noen trikse treninger?

Kaja&HP
26-09-2008, 21:06
I morgen skal jeg &#229; ponnis starte s&#229; sm&#229;tt med triks ^^ f&#248;ler endelig at han er klar for det :D blir g&#248;y :)

Mathea
26-09-2008, 21:07
Da m&#229; du f&#229; noen til &#229; ta bilder Kaja :) Halo Po er s&#229; s&#248;t, og det er drit kult at du kan ri han uten utstyr! :D

Kaja&HP
26-09-2008, 21:09
hehe takk :)
jada, skal f&#229; med med meg typen etterhvert n&#229;r vi har f&#229;tt teken p&#229; det. Og Po har f&#229;tt h&#229;r igjen ( Kaja skamklipte mana i dag (A) )

TheaHøili
28-09-2008, 18:25
Jeg forst&#229;r ikke helt hvorfor triks trening er annerledes enn annen trening. Og heller ikke hvorfor man skal ha s&#229; kompliserte signaler.
Det synes jeg nesten er som &#229; si at hvis du skal l&#230;re en hest &#229; galopp p&#229; kommando s&#229; b&#248;r du ha et signal som er litt komplisert, ikke l&#230;r hesten galopp p&#229; et enkelt "galopp", du m&#229; smatte 4 ganger, klapp med hendene, vri p&#229; skuldrene, og si gaaaalopp. For hvis man har et enkelt signal kan hesten l&#248;pe av g&#229;rde for &#229; f&#229; en godbit.
Det er jo bare helt idiotisk, hvis du har adferden under stimuluskontroll er det ikke farlig uansett hvilken adferd hesten har l&#230;rt.

Hedda&Junita
28-09-2008, 19:07
Hesten min kysser p&#229; kommando(og ikke p&#229; kommando) noe som er irriterende hvis man ikke er klar over det. Hvis man gir han en godbit, begynner han &#229; veive rundt med hodet og "kysse" meg i ansiktet uten at jeg ber om noe som helst. Er selvsagt ikke jeg som har l&#230;rt han dette,men forrige eier. Lite deilig &#229; bli d&#230;lja i ansiktet av en kysseklar hest :p

Sofie&Lavageitene
28-09-2008, 20:47
Jeg forstår ikke helt hvorfor triks trening er annerledes enn annen trening. Og heller ikke hvorfor man skal ha så kompliserte signaler.
Det synes jeg nesten er som å si at hvis du skal lære en hest å galopp på kommando så bør du ha et signal som er litt komplisert, ikke lær hesten galopp på et enkelt "galopp", du må smatte 4 ganger, klapp med hendene, vri på skuldrene, og si gaaaalopp. For hvis man har et enkelt signal kan hesten løpe av gårde for å få en godbit.
Det er jo bare helt idiotisk, hvis du har adferden under stimuluskontroll er det ikke farlig uansett hvilken adferd hesten har lært.

Ja, Thea, det har jeg prøvd å si i titusen andre tråder, men neeeeeeeei, hesten VET vist at et triks er et triks, mens en versade er en dressurøvelse:rolleyes:

TheaHøili
28-09-2008, 21:39
jeg trur ikke hestene skille mellom grenene...

Sofie&Lavageitene
28-09-2008, 21:42
Nei, det var liksom poenget mitt da:p

TheaHøili
28-09-2008, 21:44
&#229;, det burde jeg kansje forst&#229;tt...

Kaja&HP
28-09-2008, 21:44
haha, skulle pr&#248;ve &#229; trene litt me ponnien i sta.
vel, skj&#248;nte fort at jeg m&#229;tte trene p&#229; &#229; ikke tigge en stund til.
han fikk en godbit, &#229; da var det gjort.. gosh jeg er lei av tigging!

TheaHøili
28-09-2008, 21:48
Du kan ikke l&#230;re en hest &#229; slutte &#229; tigge uansett s&#229; lenge du har godis med deg...

Sofie&Lavageitene
28-09-2008, 21:50
Hva med &#229; drite i godiset?

TheaHøili
28-09-2008, 21:52
Hvorfor det? jeg syns godis er flott i trening!

Sofie&Lavageitene
28-09-2008, 21:54
hah, thea, det VET jeg. Men hvis hun sliter med tigging og uvaner tilknyttet dette, ser jeg ikke helt poenget? Hvorfor ikke motivere p&#229; andre m&#229;ter?

TheaHøili
28-09-2008, 22:03
Det er jo ikke verre enn &#229; l&#230;re hesten &#229; tigge pent og v&#230;re konsekvent p&#229; n&#229;r godiset blir gitt. Som jeg er...
Hvordan venne et individ til noe man har problemer med?
Du kan ikke venne en hest til sal uten &#229; bruke sal, og du kan ikke f&#229; en hest som er snill i n&#230;rheten av godis og mat uten &#229; bruke godis og mat!

CDH
22-02-2009, 23:50

Lenge lurtpå hvordan man lærer dem å plukke opp pisk :)
Forklar ? :)

Kaja
23-02-2009, 01:09
Pisk hesten til den tar pisken fra deg og bel&#248;nn :D

Shania
23-02-2009, 09:13
Pisk hesten til den tar pisken fra deg og belønn :D

ja det funker nok:D

trådstarter: vil ikke anbefale og lære de og nusse, blir fort til at den nysser hele tiden, og hardt, hesten min er en litt overivrig hest, og han overdriver nussinga, og gjør det da han ikke skal og, hvis han aner mat.

Linoo
23-02-2009, 13:08
Fantasien som setter begrensninger. Bare tenk på konsekvensene ;)

CDH
23-02-2009, 14:00
Ja, men seri&#248;st. Er det noe "negativt" med &#229; l&#230;re dem det ? Og hvordan kan man l&#230;re ?

Therese
23-02-2009, 14:03
At hesten pisker deg n&#229;r den f&#229;r dreisen p&#229; det? :lol:

CDH
23-02-2009, 14:06
f&#230;lt s&#229; "morsom" vi skulle v&#230;re idag da.
Ingen som kan hjelpe ?

Therese
23-02-2009, 14:11
Sv&#230;rt s&#229; "seri&#248;s" vi skulle v&#230;re idag..

Jeg klarer ikke &#229; tenke meg frem til noe negativt med det trikset.. At hesten kan begynne &#229; "nappe" p&#229; ting kanskje? Pr&#248;ve &#229; plukke opp det som er av ting (menneskefingre, jakkearmen osv.)?

CDH
23-02-2009, 14:25
Jepp da.

Linoo
23-02-2009, 19:35
Ja, men seriøst. Er det noe "negativt" med å lære dem det ? Og hvordan kan man lære ?

Ja, det kan hende at hesten begynner å gjøre trikset uten beskjed. Å det kan være veldig farlig noen ganger ;)

TheaHøili
24-02-2009, 11:20
Läre hesten å plukke opp pisken er like lett som det er vanskelig. Noen hester lärer det på bare et par forsök, andre trenger litt tid.

Det jeg gjorde var at jeg först lärte hesten å ta pisken i munnen og holde den, for jeg vil ikke at hesten skal plukke den opp og bare slippe den med en gang. Så da holdt jeg egentlig bare pisken forran hu og når hun tok den "klikk" (siden jeg driver med klikkertrening). Nå hun hadde lärt at den skal inn i munnen krevde jeg at hun skulle holde den en stund, når det gikk bra skulle hun holde den til jeg ga en kommando på å slippe. Når det satt begynte jeg å senke pisken, ikke helt ned, men litt etter litt. Så plutselig satt det helt, da begynte jeg å sette kommando på det og variere hva hun skulle plukke opp.

Det var vaffal sånn jeg gjorde det, sikkert mange som ville gjort det på andre måter. Ser ingen fare med dette trikset, siden jeg også lärer hesten å slippe det den löfter. Om man ikke lärer hesten å slippe har jeg opplevd at hester har trasket rundt med store bommer i munnen i håp om et par pellets.

CDH
24-02-2009, 20:29
Men hvordan f&#229; hesten til &#229; "ta den" i munnen ? Det er noe jeg lurer p&#229; hvordan du faktisk fikk til :)

Heidi&Chianti&Lauvinia
25-02-2009, 11:16
Noen hester er skikkelige kl&#229;marker og peller p&#229; alt, andre vil helst ikke ha noe i munnen i det hele tatt. HAr du en *oral* en, s&#229; er det i praksis bare &#229; holde/leke med pisken foran hesten, slilk at den kan ta tak i den om den vil. ogs&#229; bel&#248;nner du det. Vil ikke hesten ta tak i ting i det hele tatt frivillig, s&#229; er det egentlig ingen vits i &#229; l&#230;re dne &#229; plukke opp ting, for det er da ting som hverken er naturlig for den hesten &#229; gj&#248;re, eller noe den er spesielt komfortabel med. Noen hester l&#230;rer man &#229; apportere p&#229; en time, andre kan man holde p&#229; med i ukesvis uten &#229; f&#229; de til &#229; holde noe en gang. S&#229; her m&#229; man se an hesten enkelt og greit.

Chevaleresse
25-02-2009, 23:11
Min ene hest er veldig flink til &#229; ta opp pisken. Gjorde det slik som heidi beskriver, holdt den foran hesten og n&#229;r han var borti med munnen klikket jeg for det. Min er ikke s&#229; veldig oral da, s&#229; etterhvert &#229;pnet jeg leppene hans og puttet pisken innenfor og klikket. Da skj&#248;nte han det og tok etterhvert pisken mellom tennene ogs&#229;. Deretter begynte jeg &#229; legge den p&#229; bakken foran han og ba han apportere. N&#229; sitter dette godt, Men om jeg ikke passer p&#229; finner han gjerne p&#229; &#229; snappe pisken ut av hendene mine om jeg st&#229;rved siden av han:-)

Mvh Torill