PDA

Se full versjon : Skvetten hest

Mathilde
07-08-2008, 19:09
Nå begynner jeg å bli veldig lei av at hesten min skvetter hver gang noen kommer gående opp veien mot ridebanen, hver gang det blåser litt, hver gang døra til brakken går opp, hver gang noe rører på seg, hver gang han ser eller hører noe.

Hva kan jeg gjøre? Jeg er så lei av at han mister kosentrasjonen og kaster meg ut av salen støtt og stadig. Han er så kjapp at jeg har ikke en sjanse til å bli sittende når han virkelig hopper til. Ikke gir han noe forvarsel heller.

What to do?!

MichelleT
07-08-2008, 19:27
Er han virkelig redd det som kommer blåsende, eller tester han deg bare? Siden du sier at han kaster deg ut av salen støtt og stadig, så kan det jo hende han bare gjør det fordi han vet at han får deg av?

Om han er redd, er det "bare" å gjøre ham vant med ting. Fest en plastpose en plass på beitet hans, og lignende :)

Mathilde
07-08-2008, 19:30
Er han virkelig redd det som kommer blåsende, eller tester han deg bare? Siden du sier at han kaster deg ut av salen støtt og stadig, så kan det jo hende han bare gjør det fordi han vet at han får deg av?

Om han er redd, er det "bare" å gjøre ham vant med ting. Fest en plastpose en plass på beitet hans, og lignende :)

Jeg vet ikke helt om han tester meg eller ikke. Når du sier det så kan det jo faktisk godt hende. Men hva kan jeg gjøre da? Jeg kan jo ikke hjelpe for at jeg faller av?=P

Det virker som om at noen dager så er alt skummelt, andre dager bryr han seg ikke.

MichelleT
07-08-2008, 19:35
Vel, først av alt må du vise at du ikke gir deg! At jo lengre han holder på, jo lengre må han være på ridebanen. Lær deg alle bevegelsene hans, å prøv å kjenne på ham når han skal til å hoppe til. Da er du først ute med å reagere, og da kan du enten få ham til å gå bedre frem, eller stoppe ham helt og få konsentrasjonen 100% på deg (velg en av delene, ikke veksle mellom disse, finn den som passer hesten best). Når han ikke skvette/hopper til, så roser du ham, MASSE :)

tina the one an only
07-08-2008, 19:49
tren miljøtrening... slik politihestene gjør...
få den trygg på deg, å så skal du lede den for å vise at andre ting ikke er farlige. men er du redd, så hjelper det lite

KatrineB
08-08-2008, 01:17
Slik var min hest også.
Vi har trent miljøtrening med plastikkposer, jeg hopper rundt henne, jeg "mister" ting i stallganga, leid henne på lange turer i trafikken, skjegler på rumpa hennes som faller av når hun begynner å gå (for at hun skal få mindre tendens til å sparke da hun er veldig bakredd), og det hjalp.
Det som har hjulpet aller mest er at jeg har brukt myyyyye tid med henne slik at hun stoler på meg, kjenner meg, og slik at jeg stoler på henne. Om du ikke stoler på hesten din, så kan du desverre ikke forvente at den skal stole på deg.
Etter min erfaring fungere triks eldig bra også. Lær hesten din å løfte pp skumle ting på kommando. Hesten min løfter pisk og pinner på kommando. Og da vi begynte å trene på å løfte ball (kjempe skummelt), så ble hun mer selvstendig. Etter hvert våget hun faktisk å lukte på trillebåra, stappe hoet nedi badekaret når det var lite vann i det, og lukte på plastikkposer. Hun ble mer selvstendig, lærte å bruke hjernen sin. Hun har lært at så lenge hun bevarer roen, så blir hun ikke spist av det "farlige".

Ellers, så har motvasjonen og mottoet mitt vert det som står på avataren min under. Han som har skrevet det, instruerte meg, og det var da jeg forstod at det var jeg som gjore hesten nervøs, ikke omvendt.

Soya
08-08-2008, 14:29
Sitter du å "venter" på at han skal bli redd? Hvis du forventer at han skal være redd for alt, så vil han også være det. Jeg hadde store problemer med at jeg spente meg når jeg så noe som hesten min hadde reagert på før.

Jeg tror det beste tipset er å puste med magen, overse at han er "redd" og gi han stadig nye oppgaver sånn at han rett og slett ikke har tid og energi til å tenke på noe annet. Etterhvert vil han være trygg i situasjonene du setter han oppi ;) Lykke til!

KatrineB
08-08-2008, 15:12
Å synge når du blir nervøs funker også :) Når du blir nerøs holder pusten ubevisst, noe som gjør at musklene i kroppen spenner seg, og det gjør hesten nervøs. Begynn å syng, da puster du, og kroppen slapper av, og jeg tror et utløser et beroligende stoff i kroppen din også.

Hesten min var livredd lastebiler hoppa foran dem eller ut i grøfta. Ble til at jeg tok tak i tøylene hver gang jeg så lastebil, og det forverret det hele, stort..
Men da jeg fant ut at jeg ikke skulle ta tak i tøylene, og bare prøve å holde meg på, så slutta hun å være redd lastebiler. "Oi, Katrine tar ikke i tøylene, hun er ikke redd, jeg kan løpe om jeg vil, oi det var ikke så farlig alikevell, jeg trenger ikke løpe for lastebiler mer" :) Så enkelt var det, og jammen er jeg glad for det:D Jeg er jo egentlig livredd lastebiler selv!

Er myyyye man kan gjøre for å få hesten minre skvetten :)

Men det kan ikke hende at hesten din har mye energi da? Om hesten får mye kraftfôr i forhold til trening, så får den jo ikke brukt det den spiser. En times rining på ridebane er jo ikke hard trening i den forstand. Noen ganger fungerer det vell så bra med vitaminer og mineraler og salt i tilegg til grovfôr av god kvalitet.

keb&Scaran
24-09-2008, 01:08
masse miljøtrening!! men først må heten bli tryggfør du tar den med i trafikken. ta en plasstpose og gni den mot hesten. går den rundt så fortsetter du helt til den står stille. da trekker du deg unna, og han får "belønning" også fortsetter du igjen. helt til du kan ta og gni plastikken rundt hele hesten. så kan du begynne og viffte med den. også kan du bruke andre nifse ting, paraplyer osv.:)
lykke til =)

Puff
09-10-2008, 15:54
Opplevd et par ganger at før jeg skulle ri en hest for noen hvis de skulle på ferie etc., så har de sagt at den er skvetten og sånn. Så har jeg bare ikke tenkt noe på det, og ridd helt avslappet, sittet og gjespet osv., for å vise at det ikke er noe jeg engang legger merke til.. Ville kanskje prøvd å fått en trygg og avslappet person til å ri den, og se om den gjør det da og? Vet ikke jeg, kan jo fungere;)