PDA

Se full versjon : Horsemanship eller andre metoder??

polylead
07-08-2008, 07:30
Lurer på en ting? Dere som ikke bruker horsemanship metoden i trening av unghester eller vidre innlæring.Hvilke metoder er det dere bruker?Hvordan gjøres det foreks.når dere skal lære en unghest til å kunne stole på dere eller når hestens selvtillit skal bygges opp ?

IngvildK
07-08-2008, 09:18
Nå driver ikke jeg spesifikkt med unghest, men har håndtert hester som tidvis har vist "unghestoppførsel". Jeg håndterer dem likt som jeg hånterer andre hester, og jeg følger ikke en "horsemanshipmetode". Jeg har uttrykket "horsemanship" langt oppi halsen, da en stor del av de som praktiserer denne metoden bruker den feil, ref. spesielt join-up, er fanatiske om det de driver med (utsagn basert på mine egne erfaringer) og mener at det er the only way and nothing but the only way.

Jeg mener horsemanship ikke er noe man trener, men noe man gjør. Jeg "gjør" horsemanship hele tiden. I går fikk Perlas et akutt anfall av ensomhet da hesten han står sammen med gikk inn i skogen og ut av syne mens Perlas stod bundet ute. For å forhindre en mulig sliting (han har gjort det før), løsnet jeg han, men passet på å alltid holde tauet stramt der hvor det ville vært stramt om han stod bundet – og omvendt, såklart. Det funket helt til at han fant ut at han skulle gå meg ned. Når 5-600 kg. hest prøver å gå ned Ingvild på 66 kg., blir Ingvild sint. Hesten fikk seg en saftig karamell i bogen, diverse mindre pene ord og noen rykk i grima, før han ble satt tilbake på plass der han stod før han lekte bulldoser. Det var så vidt han leet en fot resten av tida han stod der.

Jeg har inntrykk av at for mange "horsemanshippere" ville dette vært en urettferdig, "slem" irrettesetting av hesten. For meg er det naturlig. Går en hest som er lavere enn lederen i rang lederhesten ned, så ville det samme (pluss kanskje litt biting og sparking) skjedd.

Vinje-Hest
07-08-2008, 10:32
Slik jeg ser det tar de som driver med NH hensyn til hesten sitt språk og kommunikasjonsmønster i opplæringen av unghester.

I motsetning til der hesten blir forventet å lære vårt språk og våre signaler.

Ingvild : Join up er en treningsmetode,det er ikke NH.

IngvildK
07-08-2008, 10:38
Slik jeg ser det tar de som driver med NH hensyn til hesten sitt språk og kommunikasjonsmønster i opplæringen av unghester.

I motsetning til der hesten blir forventet å lære vårt språk og våre signaler.

Ingvild : Join up er en treningsmetode,det er ikke NH.

Det er det jeg også mener med "natural horsemanship". Men det uttrykket har jeg så langt opp i halsen pga. de som bruker alle "NH-metodene" feil. Ellers er jeg helt enig i innlegget ditt, du fikk frem mitt poeng mye enklere.. Hehe.

Hegepii
07-08-2008, 10:43
Nå driver ikke jeg spesifikkt med unghest, men har håndtert hester som tidvis har vist "unghestoppførsel". Jeg håndterer dem likt som jeg hånterer andre hester, og jeg følger ikke en "horsemanshipmetode". Jeg har uttrykket "horsemanship" langt oppi halsen, da en stor del av de som praktiserer denne metoden bruker den feil, ref. spesielt join-up, er fanatiske om det de driver med (utsagn basert på mine egne erfaringer) og mener at det er the only way and nothing but the only way.

Jeg mener horsemanship ikke er noe man trener, men noe man gjør. Jeg "gjør" horsemanship hele tiden. I går fikk Perlas et akutt anfall av ensomhet da hesten han står sammen med gikk inn i skogen og ut av syne mens Perlas stod bundet ute. For å forhindre en mulig sliting (han har gjort det før), løsnet jeg han, men passet på å alltid holde tauet stramt der hvor det ville vært stramt om han stod bundet – og omvendt, såklart. Det funket helt til at han fant ut at han skulle gå meg ned. Når 5-600 kg. hest prøver å gå ned Ingvild på 66 kg., blir Ingvild sint. Hesten fikk seg en saftig karamell i bogen, diverse mindre pene ord og noen rykk i grima, før han ble satt tilbake på plass der han stod før han lekte bulldoser. Det var så vidt han leet en fot resten av tida han stod der.

Jeg har inntrykk av at for mange "horsemanshippere" ville dette vært en urettferdig, "slem" irrettesetting av hesten. For meg er det naturlig. Går en hest som er lavere enn lederen i rang lederhesten ned, så ville det samme (pluss kanskje litt biting og sparking) skjedd.

Jeg håndtrerer på samme måte som deg. NH er noe jeg ikke kunne brydd meg mindre om tror jeg, har det opp i halsen jeg og.

Jeg tror heller på å gjøre som i en flokk, biter hesten biter/klyper jeg, sparker hesten, sparker/klapser jeg til. Det er det som er hestens måte..

Vinje-Hest
07-08-2008, 10:58
Hvorfor har dere utrykket NH "oppe i halsen" og ikke de personene som bruker det feil???

Slik jeg ser det bruker begge dere elementer fra NH. Det har ikke med treningsmetoder og gjøre men å snakke med hesten på et språk den forstår og bruker selv.

IngvildK
07-08-2008, 11:00
Fordi jeg synes de som bruker det feil er blitt representantene for "NH-metodene".

Vinje-Hest
07-08-2008, 11:28
Jeg håper at disse misforståelsene blir oppklart slik at alle kan få gleden av å vite hva NH egentlig er.

Treningsmetodene til diverse mennesker kan diskuteres men de er ikke representanter for NH, det er det bare hesten som kan være.

Jeg bruker NH i all min omgang med hestene mine, men det er ikke Monty Roberts eller Pat Parelli som har lært meg det, det er hestene, flokken som har lært meg det ved uendelige timer og år med observering.
Av trenere og bøker har jeg lært treningsmetoder som jeg kan bruke med NH som bakgrunn.

Hegepii
07-08-2008, 11:50
Fordi jeg synes de som bruker det feil er blitt representantene for "NH-metodene".

Sign.

Og fordi jeg har blitt nærmest prakket på NH, det er NH ditt og NH datt, og gjør man ikke det, DA er man dårlig hesteeier da!

Men jeg hadde heller "begynt" med NH framfor derre Haute Ecole greia da..

Martine
07-08-2008, 12:01
Ingen som vil svare trådstarter på det hun spør om da ? Uansett:

"Join up er en treningsmetode,det er ikke NH."

- enig med den. Jeg har fått utrolig godt forhold til unghesten min igjennom å bare "gjøre horsemanship" alltid, mens jeg omgåes han..

LineLovise
07-08-2008, 12:43
Alle bruker NH-Metoder i en viss grad enten de vil det eller ikke. Det som er hoved problemet her er at noen ikke forstår forskjellen på NH-Metoder og M-Metoder (M=Menneske), men jeg kan jo prøve å gi et par eksempler.

Det at noen tyr til å slå/bite/sparke en hest er noe en hest ville gjort som siste utvei mot en annen hest hvis den virkelig ble plagt, men det å reagere slik med en gang er M-Metoden.
Hester gir hverandre advarsler før noe skjer med ganske bestemt kroppspråk, som vi kan imitere hvis vi vil bruke NH-Metoden, som kan bestå av en kropps holdning/bevegelse, et blikk, eller en lyd.

Hvis hesten er bindt når den blir straffet så har den ingen måte å vike for presset på, så da er det viktig at hesten forstår advarslene vi gir den der å da, ellers blir det en en evig kamp mellom deg å hesten.

Et par forskjeller på M og NH - Metoder:

- Hesten gjør noe galt:
Hvis folk sier i fra til hesten etter den har gjort noe galt at det var galt, på en måte som hesten ikke forstår, så brukt de M-Metoden
Hvis folk sier i fra før hesten gjør noe galt eller mens hesten gjør noe galt at det er galt, på en måte som hesten forstår, så bruker de NH-Metoden.

- Hesten vil ikke la seg fange på beite:
Hvis hesten bare skyr unna, løper ukontrolert, eller blir truende mot folk, så bruker de M-Metoden
Hvis hesten blir flyttet på, hvor retning å tempo blir kontrolert, til hesten blir nyskjerrig, eller lar seg fange, så bruke de NH-Metoden

---

Kommando lydighet trening ser jeg som M-Metode hvor man kan bruke NH-Metoder for å oppnå ønsket resultat.

f.eks. Hvis jeg jobber på bakken og sier skritt eller trav (M-Metode) så får jeg hesten til å flytte på seg ved å gi press slik som en hest ville gjort (NH-Metode), så sier jeg "bra" når hesten flytter seg i det tempoet som kommandoen betyr.
Da har hesten lært at ordet "skritt" betyr at vi vil den skal skritte og man kan nå bruke den kommandoen senere uten å bruke NH-Metoder.

LineLovise
07-08-2008, 13:08
Lurer på en ting? Dere som ikke bruker horsemanship metoden i trening av unghester eller vidre innlæring.Hvilke metoder er det dere bruker?Hvordan gjøres det foreks.når dere skal lære en unghest til å kunne stole på dere eller når hestens selvtillit skal bygges opp ?

Hvis man skal se bort fra å kalle det NH eller ikke, hvis du vil få en ung heste til å stole på deg. ta den med ut i naturen, utforsk "farlige" ting sammen, vis den at det ikke er noe å være redd for. hvis du bruker forskjellige ting når du trener slik som store fargerike tepper, bøtter, baller, noe som lager rare lyder (du kan feste poser som blåser i vinden runt på banen hvor du jobber med den, henge tepper over gjærdet osv) når du trener så bygger du opp selvtilitten til hesten fordi den blir mer vant til uvanlige ting, den lærer at den kan stole på deg fordi du ikke er redd for disse tingene, å den lærer at de faktisk ikke er farlige.

det viktisgste er at hesten skal kunne rådføre seg med deg for å vite at det som skjer ikke er farlig, hvis du er rolig men bestemt så gir du hesten mer tillit til deg.

Det er også viktig at hesten lærer tidlig hva vi ser på som akseptabel oppførsel eller ikke, det at den skal drive å bite eller leke med oss som er så sårbare i forhold til dem er ikke akseptabelt.

Ikke gjør den til en tigger hest, ikke gi den godbiter fra hånda da lærer den seg mange uvaner som er vanskelig å bli kvitt senere.

IngvildK
07-08-2008, 13:39
Alle bruker NH-Metoder i en viss grad enten de vil det eller ikke. Det som er hoved problemet her er at noen ikke forstår forskjellen på NH-Metoder og M-Metoder (M=Menneske), men jeg kan jo prøve å gi et par eksempler.

Det at noen tyr til å slå/bite/sparke en hest er noe en hest ville gjort som siste utvei mot en annen hest hvis den virkelig ble plagt, men det å reagere slik med en gang er M-Metoden.
Hester gir hverandre advarsler før noe skjer med ganske bestemt kroppspråk, som vi kan imitere hvis vi vil bruke NH-Metoden, som kan bestå av en kropps holdning/bevegelse, et blikk, eller en lyd.

Hvis hesten er bindt når den blir straffet så har den ingen måte å vike for presset på, så da er det viktig at hesten forstår advarslene vi gir den der å da, ellers blir det en en evig kamp mellom deg å hesten.

Et par forskjeller på M og NH - Metoder:

- Hesten gjør noe galt:
Hvis folk sier i fra til hesten etter den har gjort noe galt at det var galt, på en måte som hesten ikke forstår, så brukt de M-Metoden
Hvis folk sier i fra før hesten gjør noe galt eller mens hesten gjør noe galt at det er galt, på en måte som hesten forstår, så bruker de NH-Metoden.

- Hesten vil ikke la seg fange på beite:
Hvis hesten bare skyr unna, løper ukontrolert, eller blir truende mot folk, så bruker de M-Metoden
Hvis hesten blir flyttet på, hvor retning å tempo blir kontrolert, til hesten blir nyskjerrig, eller lar seg fange, så bruke de NH-Metoden

---

Kommando lydighet trening ser jeg som M-Metode hvor man kan bruke NH-Metoder for å oppnå ønsket resultat.

f.eks. Hvis jeg jobber på bakken og sier skritt eller trav (M-Metode) så får jeg hesten til å flytte på seg ved å gi press slik som en hest ville gjort (NH-Metode), så sier jeg "bra" når hesten flytter seg i det tempoet som kommandoen betyr.
Da har hesten lært at ordet "skritt" betyr at vi vil den skal skritte og man kan nå bruke den kommandoen senere uten å bruke NH-Metoder.

Her tror jeg du beskriver veldig godt hva jeg står for, egentlig. :) Er tydeligvis "NH-menneske". Hehe.

Tyzonsdoll
07-08-2008, 13:46
Jeg bruker parelli lvl 1 på unghester. Lvl 1 er som en egen måte å ri inn hester på. Jeg anbefaler det sterkt! Jeg har ridd inn den ene unghoppa til mamma med dette. Det er mest bakketrening som er for å få forståelse for hesten og et godt forhold.

polylead
08-08-2008, 11:25
Hmm,Det var vel bare en her som nesten svarte på spørsmålet min.

Howdi
08-08-2008, 15:41
Jeg liker heller ikke NH så godt sånn rent prinsippiellt, men ser jo at jeg bruker deler av det uansett (som jeg nok hadde brukt i større eller mindre grad unasett om noen "oppfant" Nh eller ikke).

Grunnen til at jeg ikke liker det så godt er at konseptet i stor grad bygger på negativ forsterkning, dvs påføre et ubehag for så å opphøre det som forsterker (belønning).

Jeg kommer ikke utenom negativ forsterkning i treningen min, men ønsker å bruke mest positiv forsterkning (påføring av et gode, godbit, klapp, lek el.l)

Dermed bruker jeg også en del klikkertrening da dette bygger på positiv forsterkning og er en utrolig fin måte å trene det meste på.

For å bygge tillit vil jeg være mest mulig sammen med hestene og lære de å stole på meg. Det gjør jeg i ALLE fall ikke ved hjelp av negativ forsterkning!!!

tina the one an only
08-08-2008, 17:07
alle driver med natural horsemanship på et eller annet plan... for det er mange grunleggende ting som ligger inne i dette begrepet "naturlig hestehold"

Aida
03-10-2008, 17:20
Jeg syns det er tull å dele inn hestehold i flere deler og avdelinger. Som nevnt over, Natural horsemanship betyr naturlig hestehold, og hva ligger egentlig i det?

Hvem kjenner seg igjen i dette, rekk opp hånda: Du er omtrent 8 år, du står i midtgangen på den lokale rideskolen, og gruer deg for å gå inn til hesten fordi den har for vane å bite etter de som kommer inn. Ridelæreren har sagt at den gjør dette (biter) fordi den vil ha godis, og at noen har gitt den det før. Hesten pleier også å bite når du skal ta på salen, og dette gjør den fordi den er lat og prøver å lure seg unna. Dette har du fått beskjed om av ridelærern. Bittet kan du også bare glemme, det er helt umulig, så de har lært deg et lite triks. "Hvis du stikker fingern inn i munnviken på hesten så får du inn bittet!". Så du gjør det, og bittet glir inn etter litt krangling. Så er det dags for å komme seg ut på banen. Du stiller opp hesten, og før du har kommet halvveis opp, så har hesten allerede gått en halv kortlengde, så når du kommer deg opp på hesten så tar du tak i tøylene og haler hesten tilbake. Den skal jo ikke gå når du stiger opp, og sånn har du fått beskjed om å gjøre det. Så, etter et par runder på banen, så skal man trave, men hesten din traver ikke! Den bare går fort, og du klemmer og klemmer med sjenklene for harde livet. "HVIS HAN HVEM SOM ER SJEFEN" buldrer det fra midten av banen. " NEI; IKKE KIL MED PISKEN; SLÅ, HAN TÅLER DET!" Så du slår, og hesten løper. Hehey, det funka jo!

Hvem kjenner seg igjen? 1,2,3 jepp, alle! For sånn lærer vi å hanskes med hesten. Vil den ikke så skal den, og som oftest så spør man ikke en gang.

Jeg er hellig overbevist om at ingen ønsker å være slem med hesten sin. De som er det, er som regel ikke klar over det, og ville endret vanene sine på null komma niks om noen fortalte dem hva de gjorde, og det er jo heller ikke så rart at de har skaffet seg de vanene de har, med tanke på hvordan grunnlag de har. Jeg lærte også å ri på denne måten, og hver gang jeg fikk beskjed om å slå hesten, så fikk jeg ikk emeg selv til å gjøre det. Jeg Pjuska litt med pisken, og fikk beskjed om å slå hardere, fordi hesten ikke kjente smerte. Jeg ble aldri så veldig flink til å ri, fordi jeg aldri ble så veldig flink til å slå hesten, skjønner dere?

Jeg vil absolutt ikke si at alle som er flinke til å ri, er flinke til å slå hesten, ikke misforstå. Jeg prøver derimot å si, som sagt, at man ikke skal se ned på de som ikke driver med hest på en måte som du vil kalle naturlig.