PDA

Se full versjon : Mopedister

Takr91
07-08-2008, 04:11
Her hvor jeg bor så må man ri et lite stykke etter en vei for å komme inn i skogen, denne veien er ikke spesielt trafikkert. Men hver gang jeg er ute å rir, møter jeg bestandig på noen mopedister som skal tøffe seg for alt i verden, hesten min har inenting imot mopeder eller noe sånt, men når de skal kjøre i hundre og h****** forbi, da tilter hesten min. De som kjører forbi hører jo ikke etter når man prøver å prate til dem, så da kan det hende jeg kommer med noen grove gloser. Det samme gjelder når det kommer scootere forbi.

Traktorer kjører ikke så vannvittig fort, men bråker sykt mye når de begynner å få mer fart. Jeg og en "venninne" var ute å ridde, ante fred og ingen fare, for ingen av hestene hadde noe imot traktorer. Men denne traktoren kjørte regelrett mot oss, enda vi var i grøfta, og hadde vi ridd lenger ut i grøfta hadde vi falt ned en skråning. Han som kjørte gasst mer på, hestene ble vettskremte og løp hver sin vei. Han som kjørte tutet også på oss når vi ridde dagen etter, da ble jo hestene skremt atter engang.

F*** man blir irritert på slike personer som bare skal gjøre slikt for å tøffe seg. Nå har hesten min fått frykt for traktorer, når hun står på jordet og det kjører traktorer og mopeder forbi blir hun helt tullete. Dette har da bedret seg ettersom det er noen år siden, men hun føler seg ikke helt trygg på kjøretøy, eneste biler som går greit ettersom de ikke lager så mye lyd.

Hvordan kan jeg få henne til å bli like vant til traktorer og andre kjøretøy igjen?

Pseudonym
07-08-2008, 12:59
Hvis dere har en traktor så kunne du ha "traktortrent" henne.
Latt henne kikke og lukte på traktoren når den er av hvis hun har lyst, vise henne at den ikke er farlig. O når hun begynner og vise seg trygg på den så kunne dere ha satt den på og leie henne forbi - vise henne at den fortsatt ikke er farlig og fortsette slik til du sitter på ryggen hennes med sal og hodelag.

Også gjøre det samme med mopeden om du har tilgang til det, eventuelt låne en kompis sin.

Takr91
07-08-2008, 15:23
Må høre om vi får låne onkel sin traktor:D
Moped har vi, tror jeg?

Ridde på tur idag og møtte på en lastebil, hun pleier vanligvis og løpe fra den, men nå gikk hun helt fint forbi :D

MichelleT
07-08-2008, 15:27
Ja, det finnes uheldigvis alt for mange idioter som har fått sertifikat..!
Om du har mulighet kan du sette en traktor rett utfor gjerdet til innhegningen/beitet hennes, og etterhvert som hun blir vant til at den står den kan du sette den nærmere og nærmere porten :)

Pseudonym
07-08-2008, 15:53
Må høre om vi får låne onkel sin traktor:D
Moped har vi, tror jeg?

Ridde på tur idag og møtte på en lastebil, hun pleier vanligvis og løpe fra den, men nå gikk hun helt fint forbi :D

Også må du huske på og ikke tvinge henne til noe, hvis hun skal snu seg og løpe så ikke kjeft på henne, ta henne rolig med tilbake.
det værste man kan gjøre er og kjefte og eventuelt gi henne en smekk på skinka.

Sliter litt med samme problemet, folk som kjører som griser forbi.
Heldigvis så har jeg en ganske ærlig hest som som oftes ikke er redd store lastebilder, traktorer, tresker og mopeder/4juliger, men hun er utrolig redd slike motorsykler som lager høy lyd, da hopper vi gjerne et lufthinder på 3 meter .. det var fryktelig ubehagelig da hun satte full fart ned en gjørmete og glatt bakke og tokk et splitthopp, var nære nippen på og falle av siden jeg mistet en stigbøyle og tøylene :p

Har du foresten prøvd og snakke til dem?
Prøve og få tatt det skiltnr dems og dradt til dem og snakket med dem, det ville jeg ha gjort.
eller satt opp skilt hvor du skriver at de må ta hensyn til hestene.

Takr91
01-09-2008, 03:44
(oops,lenge siden jeg har sett her inne nå:S )
Prøvd å snakke til dem, får bare ufyseligheter tilbake, det er ikke bare bare å ta skilt nr når man sitter på en noenlunde løpsk hest;P Prøvd å sette opp skilt, men de blir straks kjørt ned

Puselusa
03-09-2008, 17:04
Synes FridaH kommer med mange gode råd her, men det hjelper jo ikke så lenge disse idiotene på to og fire hjul går inn for å skremme. Jeg synes absolutt at du skal prøve å ta nummeret på disse doningene deres, og så politianmelder du dem. Politiet er pliktet til å ta det alvorlig - tankeløsheten til disse idiotene kan jo i verste fall føre til dødsfall! Jeg vet om folk i en liknende situasjon som anmeldte, og faktisk opphørte galskapen etter dette.

anexiel
11-09-2008, 15:14
Anmled de som bevvis går inn for å skremme, prøv å få med deg skilt nr hvis du ikke vet hvem som kjører..

Rotta
18-09-2008, 14:17
Politiet er pliktet til å ta det alvorlig - tankeløsheten til disse idiotene kan jo i verste fall føre til dødsfall! Jeg vet om folk i en liknende situasjon som anmeldte, og faktisk opphørte galskapen etter dette.

Dette ville jeg gjort! Om du ikke kommer gjennom så har du ihvertfall "skremt" de litt ;-)

Rotta
18-09-2008, 14:20
Ja, det finnes uheldigvis alt for mange idioter som har fått sertifikat..!
Om du har mulighet kan du sette en traktor rett utfor gjerdet til innhegningen/beitet hennes, og etterhvert som hun blir vant til at den står den kan du sette den nærmere og nærmere porten :)

Ofte så nytter det ikke å bare sette en traktor utenfor beitet for der står den jo helt stille og lager ingen lyd ;-)
Slet litt med samme problemet med en hest jeg passet! Den hadde ikke noe imot traktorene når de sto stille og ikke bråket, men var helt på tuppa da den kom kjørende mot henne og bråkte!

Rir også en annen hest og han er helt motsatt :mrgreen: Han har ikke noe imot ting som kjører bråkete forbi for han sto ved en veldig traffikert vei før, men når traktoren står stille så er det sånn "HVORFOR BEVEGER DEN SEG IKKE?! WRÆÆÆ!" ;-)

Rotta
18-09-2008, 14:21
Ikke rart jeg kaller dem mopeduster ;-)

Yvona
29-09-2008, 13:34
Anmeld han om du vet hvem det er. Skjer det en gang til, så ta skilt nummer/bilde og lever inn til politiet. Samme gjelder for idiotene på moped/scooter. De er sikkert trimmet, ta bilde, send inn til politiet.

Pernooh
14-10-2008, 14:28
Det der vet jeg alt om. Har sittet på en hest i full galopp utover jorde mer enn èn gang, den var LIVREDD mopeder, og rett ved stallen var det en hel haug av dem som synes det var dritgøy å skremme hestene.

Får så lyst til å gi sånne folk juling! Det går ann å ta litt hensyn.