PDA

Se full versjon : når??

fabolos_willow
06-08-2008, 17:59
jeg har jo tenkt å stille Willander etterhvert.. men jeg kan jo ikke så mye om utstillinger osv.. har bare stilt Willow en gang, på en dårlig dag, så vi hadde ikke helt hellet med oss:p haha

men det jeg lurte på var om er det sånn at man kan stille hingstene som unghest de første 2 åra, også kan den gå til kåring som 3-åring?
eller når kan en hingst bli kåra?

og er det sånn at når hingsten først er kåra, gjelder det livet ut, eller må man stille den for kåring senere også? gjennta f.eks.

for på den utstillinga så hørte jeg litt på resultater osv, og da nevnte de at f.eks. denne hingsten kan bedekke hopper ut denne sossongen, men må "fornye" kåringen neste år.

hvordan fungerer egentlig dette?

fabolos_willow
05-10-2008, 20:03
noen som kan svare her eller?

også har det dukka opp et spørsmål til her..

vet fra islandshestutstillinger, så blir alle åringene løsmønstret.. er det slik på andre utstillinger også??
hvis ikke, hvorfor kan vi ikke prøve å få dem til å gjøre det?
på de offisielle utstillingene er det ofte bare hingstene som blir løsmønstrert..hvorfor er det slik?

Levinja
05-10-2008, 21:22
Man stiller unghester i offesiell klasse som 1 og 2 åringer ja.
Dette foregår som regel på høsten kombinert med hoppeutstillinger. Noen steder er det egne unghestutstillinger, følg med på terminlista som blir lagt ut av NHS i februar/mars.

Løsmønstring av unghester er forskjellig fra rase til rase, men jeg mener at Haflinger ikke løsmønstres som unghester. Løsmønstring er ideelt for alle raser men det krever mye av arrangørene med hensyn til fasiliteter ol.
Det er nok hovedårsaken til at det ikke er løsmønstring for alle raser.

Islandshesten er noe spesiell i forhold til øvrige raser da de har egne utstillinger og ikke kan vises på ordinære utstillinger.

Når en hingst blir kåra første gang som 3 åring er det som regel for en gitt periode på 1 til 2 år. ( sjekk dette i avlsplan for haflinger)
Ved andregangs utstilling vil hingsten bli tildelt en premiegrad ( 1, 2 eller 3 pr)
Denne gjelder livet ut for hingsten, med forbehold om at hingsten ikke nedarver negative egenskaper som er ekskluderende i forhold til avlsmålet (les i avlsplan)
Lykke til ::\'):

fabolos_willow
05-10-2008, 21:43
takk
hvorfor kan ikke islandshest vises på ordinære utstillinger??
fordi de er redde for "uhell" på sine spesielle heeeeelt renrasede??

Issa
06-10-2008, 11:17
Fordi de har en rideprøve som stiller strengere krav til underlaget (man må f.eks ha passtrekke). Derfor har de valgt å holde egne ustillinger, ofte på travbaner :p "Uhell"... :lol: Var en hest som kom seg løs i Drammen, den koste seg tenker jeg. Løp rundt hele travbanen og inn på stallområdet. Skremte vannet av en traver, som løp avgårde i "tølt" (til mine islandske sidemenns store glede og høylytt jubel). Man drar jo ikke med brunstige hopper på utstilling, så slike "uhell" blir det neppe uansett :D

fabolos_willow
06-10-2008, 11:20
Haha

Levinja
07-10-2008, 18:59
takk
hvorfor kan ikke islandshest vises på ordinære utstillinger??
fordi de er redde for "uhell" på sine spesielle heeeeelt renrasede??

De har helt egne utstillingsregler og egne spesialutdannede dommere.
Dette er likt over hele Europa for islandshesten.
Sånn er det bare :)