PDA

Se full versjon : Hva kan man gi hesten som erstatning for høy?

Heidi83
02-08-2008, 17:29
Den eldre hesten min må jeg etterhvert gi en erstatning for høy paga tennene. Noen som vet hva jeg kan gi ham, som vil gi ham det han trenger?
Jeg tenkte på alfaalfa, struktur mix fra eggersmann og speedi-beet? Men jeg kan så lite om dette her, så trenger råd :)

insolita
02-08-2008, 17:35
For eldre hester kan det være lettere å spise andreslåtten (mindre grov struktur). Det kan også være lettere for de å få ensilage eller våtet høy.

Spillers har noe som heter Readigrass eller noe, men har aldri sett dette og vet ikke hvor aktuelt det er.

Heidi83
02-08-2008, 17:39
Stemmer, da skal jeg kjøpe inn masse mini-rundballer i år også =)

Rotta
02-08-2008, 21:32
Hm! Erstatning for høy har jeg aldri hørt om!
Sånn tenker du grovfôr generelt eller HØY som i firkanta-høyball?

Har sett at det er flere som har med seg en spesiell type høy på stevner i en slags.. Ser egentlig ut som en pose med sagflis! Og det ser veldig fint ut!

Heidi83
02-08-2008, 21:37
Grovfor sånn generelt. Tannlegen som behandlet hesten mente at han hadde så dårlige tenner at jeg burde bytte ut grovforet med pelletert form. Om de spiser høy og ikke har tenner å male det med kan de nemlig få forstoppelse. Mange eldre hester som nesten ikke har tenner får grovforet på denne måten. Altså ikke som strå, men endten vledig oppdelt eller i pelletsform:)

Helenepia
02-08-2008, 21:40
Det finnes bonder som selger høy som er oppkutta i små korte strå! Hør litt rundt om noen vet om noen som gjør det, eller kan "male" opp høyet til deg =)
Alfalfa og betfiber er jo grovfor og er veldig fint å gi hesten, men ville nok gitt litt høy i tilegg, ikke bare alfalfa(lucerne) og betfiber liksom =)

Plankerud
03-08-2008, 15:50
Det står iallefall beskrevet på Speedy-Beet sekken at det kan erstatte det meste av grovforet for hesten. Det finnes masse spesialfor der ute som kan hjelpe eldre hester å holde vekten oppe når tennene svikter. Snakk med noen foreksperter og se på utenlandske merker. Ulike typer mash og ting som bløtes og er lett å spise, eller presset til gresspellets. Det er bare ikke så vanlig her i Norge som i andre land.

Heidi83
03-08-2008, 16:15
Stemmer, takk for svar:)

Kristin&Lillebror
04-08-2008, 00:10
http://www.sportsfor.no/shop/

Selges ein del grovfor her. :)

DonPånnis
04-08-2008, 00:39
Graspellets/gras mjøl kan gies om grovforet ikke er bra / erstatte litt.

Shadowfax
04-08-2008, 00:42
Unnskyld meg men.. ikke vondt ment eller noe sånt, bare et spørsmål..
Når de blir så gamle og så dårlig med tenner at de ikke klarer å få i seg grovfor.. er det ikke kanskje på tide å innse at det nermer seg slutten? At den ikke fungerer og man kanskje burde tenke litt over hvilke alternativer man har?

Er vel kanskje litt for i mye i sånt modus selv her, men uansett.

Kurre
04-08-2008, 00:47
Her er jeg nok enig med Tine.
Når en hest har så dårlig tyggefunksjon at den ikke lenger kan spise normal mat....
Nei.
Da hadde jeg nok sagt nok er nok.

Hönnu
04-08-2008, 00:48
Enig med Tine jeg også.
Kan ikke hesten tygge maten sin vil jeg også si at den bør få slippe. Det er det mest humane i den situasjonen.

Ilabråten
04-08-2008, 01:00
Signerer Shadowfax, Kurre og Hanne&Embla her..

DonPånnis
04-08-2008, 02:44
Hvor gammel er den?

Jeg ville ikke gått lengre enn å gitt høy som er mindre grovere, men vertfall et par kg og heller supplere med noen av tingene som er nevnt, ikke erstattet. Eller å la hesten få slippe, men jeg vet ikke jeg, om den tannspesialisten sier at mange andre hester fungerer å det så kanskje. Aldri hatt gammel hest og aldri erstattet grovforet så kan ikke si stort.
På hvilket vis har han dårlige tenner på? Kanskje fått en ekstra mening fra en veterinær, og en annen tannspesialist?

Kristin&Lillebror
04-08-2008, 06:20
Så lenge helsa ellers er bra og hesten ikkje lider, så er det vell ingen grunn til det. Er nokon hestar som fungerer fint på "graspellets". :)

Plankerud
04-08-2008, 08:47
Her er det nok forskjeller fra land til land. Andre steder er det rutine å gi eldre hester annen mat, og de holder seg sunne og runde i mange år på spesialfor.

Jeg synes dette er helt opp til eier å avgjøre. Så lenge hesten ellers er sunn og frisk, men bare har nedslitte tenner pga alder, så hadde nok jeg beholdt "ungen min" på spesialfor.

Kaja&HP
04-08-2008, 08:56
å si att den skal slippe fordi den ikke klarer å tygge maten sin skikkelig?
Finnes mange gamle hester i god form som nyter livet på spesialfor. Er da ikke noe galt det?
hender yngre hester får tannproblemer som gjør att de ikke kan ete skikkelig. Nei så lenge hesten fungerer fint på annet for, samtidig er lykkelig å i god form ser jeg ingen grunn til å avlive hesten.

Marte J
04-08-2008, 09:20
Det en må huske på i denne sammenhengen er at grovfôr i "pelletsformat" er mye mer konsentrert enn grovfôr i "vanlig" format. Hesten trenger derfor mindre mengde for å få i seg samme næringsverdi. Dette kan skape trøbbel med tanke på både magesår og mikrobeflora. En hest er beregnet på å ha fri tilgang på grovfôr fra naturens side. Jeg hadde nok derfor sett om jeg fant meg en bonde som hadde en halmkutter for å kutte høy, eller prøvd meg frem med ulike grovfôrtyper. Viktig at hesten har gjevn strøm med spytt for å nøytralisere syra i magen.

Hva var det egentlig tanneksperten sa om munnen hans? Har han ingen tenner igjen? Vi har en 29 år gammel spranghest på stallen som også sliter. Men så lenge han følges opp jevnlig så går det helt greit at han får vanlig høy. Hesten har fri tilgang på grovfôr hele døgnet. Ser helt klart at han ikke får i seg like mye som før, og har derfor lett for å tape seg. Han får derfor noe av grovfôret i pelletsform, men ikke hele grovfôrrasjonen. La din gamle herremann har fri tilgang på grovfôr er mitt råd.
Betfiber kan du trygt gi. Tror FK damen må har misforstått deg. Om du vil, kan jeg helt klart se nærmere på fôrplanen din. Mistenker at han trenger noe av det samme som "vår" gamle herremann ;).

Fomle
04-08-2008, 09:59
Signerer shadowfax, kurre, hanne&embla og ilabråten.

kari anne
04-08-2008, 12:12
Jeg kjenner ei lita dame på 36 år som mangler endel tenner. Hun lever på speedy-bet med litt havre i. Hun labber nå rundt og er en lykkelig pensjonist. Hun har gått sånn lenge, men bare for å presisere at så lenge man finner noe hesten trives med så er det da ingen grunn til å avlive hesten!

Heidi83
04-08-2008, 12:44
Åjåj, har var det blitt en god del svar siden sist jeg sjekket. Jeg har vært så opptatt med shettisen min i natt (se problemer etter tannbehandlng i hest og helse tråd).

Hesten er 25 år, så i grunn syntes jeg det er "ingen alder", men problemet er at han har hatt en tannfeil i mange år som har gjort ting verre og verre. Hadde det blitt rettet opp i for 10 år siden hadde han hatt helt greie tenner nå, men desverre har det bare ballet på seg istedet. Han klarer helt fint å spise nå, men de mente at jeg burde få endret matvanene hans paga at han om ikke så lenge vil få problemer med å tygge høyet = mulig forstoppelse.

Det var det jeg ble fortalt av tannlegene. Men jeg har ikke tenkt på at man kan be høyet om å bli oppkuttet som tidligere nevnt her. Da jeg alt har høyet i hus, må jeg ta det neste år. Men skal kjøpe inn mini-rundtballer og la ham gå på ensilasje i vinter siden det er lettere å spise. Og i tillegg gi noe speedy-beet eller noe slikt tenkte jeg. Om det blir verre for ham å tygge neste år, får jeg heller gå over til noe spesialfor som andre har nevnt her. Jeg avliver ikke en frisk og glad hest, skulle jeg se at han (når han skulle engang gå på mest høypellets) ikke har livsglede, får jeg heller ta ham da.