PDA

Se full versjon : Hesten min har gått berserk....

*Luna*
30-07-2008, 22:38
Må bare få ut litt frustrasjon her...

Robert står altså på et sommerbeite en halv mil fra stallen. Alt har gått veldig bra så langt, han har stått der nå i 3 uker. Nå for litt siden ringer han som eier beitet. Robert har vissnok klikka og banket opp noen av hestene... Så ille at den ene gikk igjennom gjerdet, falt på et fjell og har nå fått 2 ukers bokshvile. De andre har store kjøttsår å vise fram...
Masse her jeg ikke forsår: Robert har ALDRI vært aggresiv mot andre hester på denne måten! Han er alltid den som underkaster seg og virker tilfreds med å være lavt i rang. Når jeg tittet til han i går, gikk han litt for seg selv og vek når de andre kom for nærme. Jeg kjenner jo ikke hesten min igjen!
Det skal nevnes at den hesten som har fått mest bank, var en som kom inn på det beitet i dag. De andre har stått der litt til og fra. Disse er nå fjernet fra beitet og satt på et annet.
Ble enig med beiteeier at vi skal se om han har roet seg til i morgen, hvis ikke må han stå på et beite alene eller jeg tar han hjem.

Hva kan ha skjedd? Har han tatt igjen med denne nye? Er han syk? Ormebitt?

Noen som har noen idè? Kan det ha "klikka" for han?

MariaR
31-07-2008, 00:07
Hmm, kanskje han ser sitt "snitt" i å klatre i rang når det kom nye hester inn på beitet, som ikke var i "flokken"?

daim
31-07-2008, 01:21
Min 3 åring har alltid vært lavest i rang, men nå på sommerbeitet har en mer eller mindre sloss seg opp til toppen... Alt er mulig ;-)

Vivere
31-07-2008, 01:25
ja om hestene som stod der med ham også er hester med normalt lav rang har han garantert sett sitt snitt til å endelig være sjef.. å når d kommer en ny hest i "flokken hans" så skal han sette den på plass.. :)

Tonje
31-07-2008, 14:44
Chambocca var også heeelt nederst i rang uansett.. Men joda, plutselig en dag tok hun hevn.. Nå sjefer hun over de fleste.

Nikita
31-07-2008, 14:49
Alle har jo som regel begynt på bunn av stigen :D En vakker dag (eller ikke alltid så vakker faktisk) så klatrer de...

Kan være han har prøvd seg når det kommer en ny hest i flokken. Kanskje det er noe med denne hesten også. Jeg har sett hester som har vært helt underdanige slå til på hester som ikke har så gode sosiale antenner eller det er noe annet "galt" med...

Vivere
31-07-2008, 16:53
Det stemmer d .. mange dyr har en "sans" som forteller når andre dyr er svake/syke og skyver dem fra seg eller prøver å drepe dem.. Ikke det at d er d som har skjedd i dette tilfellet da, her tror jeg kun d er rang rett og slett, at hesten din skal vise hvem som er sjef :)

Morgan
14-08-2008, 15:19
En annen tanke som slo meg at her hos oss har vi hatt utrolig mye fluer og brems dette året. Faktisk så mye at vi har måtte tatt inn hestene tidlig på ettermiddagen. Noen ganger har hestene vært helt tussete og lunten er ganske så kort på noen av dem. Her hos oss har dette gått utover føllet og vi har hele tiden måtte holde øye med dem. Når det har vært på sitt værste har vi fjernet mor og barn. Bare en ide.