PDA

Se full versjon : Hvor nøye er du med at innhegninga til hestene skal være skikkelig?

Marit Tjorven og Odin
27-07-2008, 21:37
Hei!
Ja hvor nøye er du????
Har sett flere plasser at stallene er skikkelig fine, mens innhegningene ikke ser ut(i mine øyne) flere forskjellige tråer, stolper på skeive, litt netting her litt tråd der liksom....tråen henger osv..
Jeg synest det er så STYGGT..... ¨

Selv er jeg nøyen på gjerdet, det skal se fint ut og være solidt. Har hestene rett ved veien så har tre hvite 40 mm tråer, men jeg har tilogmed like skruer på alle "klåtene" så hehe gikk faktisk til innkjøp av 600 like skruer, ingen som ser det men da er det i samme stilen hehe... passer også på at tråen ikke henger og sånn..... bruker ca 350 meter rundt hele på en runde med tråd så vinterinnhegningen er sånn passe stor synest jeg.. pleier også og bytte tråden hver annet år..

mvh Marit

Kaja&HP
27-07-2008, 22:01
Det viktigste er sikkerheten, att hesten ikke kan henge seg fast i ting. at den er ideell for hestene.
Hvordan det ser ut bryr ikke hestene seg om.

MEN skulle jeg hatt egen stall :P da hadde jeg vært nøye på det

Vivere
28-07-2008, 00:33
For meg er d også viktig at alt er stabilt å at der ikke er noe som helst som hesten kan vikle seg inn i / henge fast i eller skade/skjære seg på.. Utsenede betyr ikke alt, men sikkerheten er VIKTIG.. På vår stall er vi heldige da alle 17 hestene har egne helt nye peddocker med trè gjærder og innlagt vann ;-)

Pernooh
28-07-2008, 00:40
På stallen fòrhesten min står, er gjerdene forsvarlig satt opp, og ingenting henger rundt. Er også veldig nøye med å møkke, at det skal være pent og trivelig for hesten å være der.

Chevaleresse
28-07-2008, 09:12
Er ganske nøye ang. gjerdene ja. Ikke nødvendigvis utseendet, men at det skal være sikkert for hestene og nok strøm. Bruker kun en strømtråd med mange ledere (ni ståltråder i den) og alutråd i tillegg flere plasser. Ingen tråder skal henge ned, stolper som knekkes byttes ut ( har ikke skjedd enda), og ugras som vokser oppunder tråden klippes vekk jevnlig. Har hatt bare en episode med hest som har vært utenfor gjerdet.

På vinteren er det litt anderledes da hestene går på hele gården og det er naturlige hindringer som bergvegger. Har da kun tråd der de kan komme ut av eiendommen.

Mvh Torill

Siiilje
28-07-2008, 09:14
Gjerdene på stallen er ikke akkurat i heltre, men det er forsvarlig og det er ikke mye dritt og løse tråder. vi må være nøye med at det ikke ryker noe,for det står en hingst der. De har tre tråder hele veien rundt.
VI går over de to ganger i året (ca) og går da over hele gjerdet, og retter på det som er ødelagt:)

Sol
28-07-2008, 11:30
For meg er sikkerhet og beliggenhet på paddock viktigere enn utseende. jeg skiter i om en stolpe ser litt anderledes ut enn de andre, eller om det er ulike tråder bare det holder hestene innenfor og de ikke kan skade seg på det. Selvsagt er det hyggelig når det ser strøkent ut, men med de områdene jeg har gjerdt de siste årene ville kostnadene blitt astronomiske om jeg skulle brukt bare nytt og bare likt..

Tonje
28-07-2008, 15:01
Gjerdene skal være sikre, så hestene ikke kommer seg ut, eller kan sette seg fast i noe.

At det ser fint ut er jo bra, men det er ikke det som er det viktigste.

IngvildK
28-07-2008, 15:09
Utseendesmessig driter vi litt i hvordan gjerdene er.. Sikkerheten kommer først. :) Siden ponnien ikke har (hatt?) så stor respekt for gjerder, har vi strøm på nederste tråden. Øverste tråden er litt strømtråd og litt tau. I vinter, da traverne stod her, var gjerdene et "evig kaos" av tau, longeringsliner, strømtråd (uten strøm) osv. :p

For å illustrere (vi hadde forresten aldri løse hester):

http://www.hestemarked.no/vip/37646/2008_0215hest0028.JPG

Sånn ser gjerdene ut nå, supplert av litt tau her og der (bildet er egenhendig stjålet av Alexandra B. Nilssen :)):

http://www.hestemarked.no/vip/74065/Perlas%20020.jpg

ellbell
28-07-2008, 19:42
Gjerdene her er temmelig spektakulære greier. Vi prøver å få det til å se så fint ut som mulig - samt at det skal være sikkert, men vi har MYE beite, så tidvis er det litt shabby.

Vi har 2 store skogspaddocker med tre høyder plank/hon + strømtråd på innsiden og sauenetting nederst på den ene. Høyden på gjerdet er ca 180cm.

Det største beitet vårt ved stallen er omkranset av en bekk med ganske bratte skrenter ned på ene siden og sauenetting på den andre siden. Vi har satt opp strømtråd i to høyder rundt hele - samt en ekstra høyde der det blir mye snø og trådene lave.

De tre andre beitene våre er omrkanset av plankegjerder på ca 150 cm - tre høyder rundt husene og mot naboen, og to høyder der det ikke synes så god/ er lett å ta seg ut. Beitene skilles med bekk og strømtråd på hver side.

Det har vært - og er, mye jobb med disse gjerdene..og vi har likevel hester løse nå og da...Mest fordi vi har en enorm tinkertass som tidligere ikke respekterte gjerder (herav strømgjerder, ridebanegjerder, rundpaddockgjerder, vegger...) overhode og gikk igjennom alt. Nå KAN han fremdeles hoppe over og løpe gjennom om du gir ham en fryktelig god grunn, men det går som regel greit.:)

Astrid
28-07-2008, 22:21
Bryr meg ikke særlig mye om hvordan gjerdene ser ut så lenge de er solide nok til å holde hestene på rett side.. Og at det ikke kommer borti alt mulig sann at det ikke er vits i å ha på strøm..

proscenia
29-07-2008, 08:29
Eg er veldig nøyen på gjerdet til hestane mine. Men eg er veldig pirkete då. Stolpene skal vere like lange, og beine. og eg har tre kvite strømtråder som er målt 30cm, 60cm og 90 cm opp på stolpen. Eg taklar veldig dårleg rot og usystematiske ting;)

trineck
31-07-2008, 22:21
Hadde jeg laget permanente luftegårder på egen gård hadde jeg nok satt opp et pent gjerde, ja. Men de beitene jeg har gjerdet i år har vært så som så... de skal holde hester inne og unngå at noen vikler seg inn, det skal kunne føres strøm gjennom hele, og vi har lik strømtråd hele veien. Men utover det... litt ulike stolper, litt trær med skrufester i, ulikt mellomrom på stolpene, ulik høyde ettersom terrenget varierer.. næh, det er ingen pryd for øyet!