PDA

Se full versjon : Er vi for dårlige å bruke sikkerhetsvest?

Sofie & Suzett
27-07-2008, 18:44
Nå har jeg fått meg vest, har ennå ikke ridd med den men jeg vet jeg bør. Jeg har ikke hatt vest på 3-4 år, da jeg red ponni. Og jeg har virkelig dårlige unnskyldninger for å ikke bruke vest, det innrømmer jeg, og er ikke stolt av det. Jeg kjenner jeg er frista til å levere den tilbake. Hvorfor? Jeg synes jeg ser rar ut. Det kommer til å bli varmt. Det er stress. (!?!)..

Blandt hesterytterne (tenker særlig på sprang nå) så er det ikke mange som bruker sikkerhetsvest. Ponnirytterne bruker jo, men de må. Jeg synes jeg ser rar ut med vesten, klumpete og rar, men ponnirytterne synes jeg ser helt fine ut. Er dette fordi det rett og slett er for få over 16 som bruker vest i sprangmiljøet?

Jeg har bestemt meg for å prøve å være et godt forbilde, og å sikre meg selv litt ekstra, og bruke den. Jeg kjenner jeg ikke har lyst, men synes mine egne unnskyldninge blir for dumt. Særlig etter det som skjedde med Ronja Espejord. (hun rei for vår klubb). Det burde jo være som med hjelm. Det er sikkert veldig behagelig og svalt å ri uten hjelm i denne varmen, men likevel bruker vi jo hjelm! Jeg har aldri blitt tråkket på, så har greid meg fint uten vest, men jeg tror aldri jeg har falt slik at jeg har slått hodet heller. Men jeg slutter da ikke å bruke hjelm heller!

Og hva med bilbelte i bil? "Jeg kræsjer ikke?" Klart man skal bruke belte, noe annet er patetisk, i mine øyne. Så hvorfor skal jeg lure meg unna vesten? Den kan da umulig være så ubehagelig.

Nå skal jeg skjerpe meg tenker jeg, vesten skal på. Hva med deg?

A&Eb
27-07-2008, 18:47
rir med vest når jeg må hoppe, men ellers nei. jeg må jo, men er ganske sikker på at når jeg blir 16 er den av:rolleyes: rett og slett pga jeg synes det er ubehagelig å ri med vest..

Siiilje
27-07-2008, 18:49
Jeg bruker alltid vest når jeg hopper, har blitt litt for slapp med å bruke den på tur. Jeg har fått mamma til å si ja til at jeg ikke trenger å ri med den i dressur, siden man starter uten ;)
Jeg føler meg mye tryggere med vesten i sprangen!

Sofie & Suzett
27-07-2008, 18:51
Jeg kjenner jeg har lyst å levere den tilbake, ingenting tvinger meg til å bruke den, (eller jo, kjæresten.. :p) men.. Huff, motiver meg! Jeg skal bruke vest..

Chevy&Hedda
27-07-2008, 18:52
Jeg er i grunn enig med deg, men selv kommer jeg nok ikke til å bruke vest, fordi jeg rir for det meste dressur og tur og sånt. Nei, det er vel kanskje en dårlig grunn, men jeg gidder ikke å ri rundt med sånn klumpete, hard, ubehagelig dings på meg. Nei, det får holde med hjelm på meg gitt:rolleyes:

Alice
27-07-2008, 18:54
Jeg bruker ALDRI vest uten på stemner der det er påbudt. Teite meg, JA!

Ingvild
27-07-2008, 19:00
Skulle gjerne hatt vest når eg køyrer, men har ikkje kjøpt - kun fordi det er dyrt! Kvifor er ikkje sikkerheit billigare?

Silje og Tindra
27-07-2008, 20:01
Jeg brukte ikke vest før. Så falt jeg av stygt og slo blant annet på meg blødninger i magen. Det var ingen koslig opplevelse, så da kjøpte jeg vest og red med den i 2 år. Jeg bruker den ikke for øyeblikket - men den tas i bruk igjen når jeg skal sette meg på Tindra.

Jeg har slått magen og knekt ribbein en gang mens jeg red på unghest. Jeg vil ikke utforske hvor ille det kan bli neste gang.

Akvinn4ever
27-07-2008, 20:08
Bruker på kurset, og i sprang, men ikke hvis jeg passer andre hester, eller på tur. Alltid på sprang stevner. Vil helst slippe på dressurstevner, men mamma tvinger meg... Kommer nokk til å fortsette når jeg er over 16. Vesten min er så behagelig at jeg så vidt kjenner jeg har den på, og jeg har selv blitt sparket i ryggen, og skadet ryggen min en del fordi jeg ikke hadde vest før, og det vil jeg unngå nå.

Kaja&HP
27-07-2008, 20:20
Jeg bruker så å si alltid vest, men også fordi jeg som regel rir hester som er veldig uforutsigbare og ikke til å stole på for 5 øre :P
Hester jeg stoler på, er rolige (ja alle hester kan skvette osv), da rir jeg uten på banen. Somregel sikkerhetsvest på tur, og ALLTID i sprang. Tør ikke uten. har skada ryggen min nok.

det værste var att det var en som skulle prøve ponnien jeg har ridd en stund. han bukker og steiler sinnsykt høyt å masse med nye ryttere. Og ryttern på 14 ?! ( han trenger voksene ryttere egentlig) sa att hun ville ri uten vest for da var det lettere å sitte på.
haha. Den hesten der faller de fleste av. uansett hvor lenge de har ridd.
Hun fikk ikke ri uten vest. å gjett hva. Hun falt av 4-5 ganger på en halvtime.

Sikkerhet er viktig. Mange som sier de ikke vil ri med vest fordi det er stygt å teit. Jaja. Da får man skade seg i stedet.

Jeg trener ofte fra bakken, med ganske uforutsigbare og ikke alltid snille hester.
Vest å hjelm på til jeg kjenner hesten. Uansett hvor teit jeg ser ut ^^

Wilisia
27-07-2008, 20:32
Det med Ronja motiverte faktisk meg også. Selv om jeg er under 16 har jeg vært veldig dårlig til å bruke vest. Det har vært på stevner og på treninger, men jeg hopper jo opptil 3 ganger i uka utenom treningene (siden jeg har 2 hester) og rir på tur i tilegg! Men nå har jeg bestemt meg for at den skal være på i både sprang og på tur, i dressur kommer jeg nok ikke til å bruke siden jeg syns den bremser sitsen sånn..

Perlas
27-07-2008, 20:40
Ja, jeg synes ''vi'' er for dårlige til å bruke sikkerhetsvest. Har selv vært altfor dårlig tidligere, men kan nå med stolthet fortelle at den OFTE er på :-)

Har opplevd MANGE gang at andre ser rart på meg, og spør hvorfor jeg rir med sikkerhetsvest på Perlas( hesten min), som er så snill. Og på andre hester, for den saks skyld. Jeg har hørt '' jeg rir ikke med sikkerhetsvest, fordi jeg stoler på hesten min'' . '' Jeg rir ikke med sikkerhetsvest, fordi jeg ikke trenger det'' , '' Det er kun uerfarne og dårlige ryttere som trenger det.'' for å nevne noe.

Og, er vesten ubehagelig så prøv å bytt den ut! En vest som passer og er av god kvalitet, skal nesten ikke kjennes. Den første mnd'en med min vest var helt grusom, men etter den ble ridd litt til ble den mye mer behagelig. Og nå tenker jeg ikke over den en gang.

anexiel
27-07-2008, 22:13
Før jeg knakk karegbein og skuldeblad brukte jeg vest hver gang. Syns den er behagelig å ri med, men nå kan jeg ikke bruke den lengre pga kragebeinet kommer i veien..

Pernooh
28-07-2008, 00:38
Jeg synes folk gennerelt er for dårlige til å bruke den. De nyeste typene er veldig behagelige, og det er som med hjelm, hvorfor droppe den når det er så enkelt å bruke den?

Selv har jeg ridd med vest i alle år, uansett. Nå dropper jeg den i dressur, men der alltid på på tur og i sprang!

Jeg har falt av MANGE ganger, og aldri skadet meg, mye på grunn av den. En venninne falt av èn gang uten, og røyk et bånd i skulderen!

Bente & Etanec
28-07-2008, 00:41
Jeg bruker hjelm og vest konsekvent hver eneste gang jeg setter meg oppå Etanec.
Har opplevd å nesten komme ut for en alvorlig stygg ulykke, og vet hvor viktig det er å beskytte de viktige indre organer så godt en bare kan.

( Men nå er jeg stort sett bare turrytter som trener dressur på tur. Har ikke bane enda, men er ganske sikker på at jeg kommer til å bruke vest på banen også ).

Sofie & Suzett
28-07-2008, 12:19
Flott med masse svar, nå ble jeg litt "skremt" til å burde bruke den. Jeg skal bruke den når jeg hopper og på tur, men rir jeg inni hallen tror jeg jeg dropper den. Han har aldri blitt redd noe inne. Men jeg har falt av han 3 ganger ute allerede, og han er jo ung. Jeg er glad for vesten den dagen jeg skader meg skikkelig!

Jeg har kjøpt den nyeste alpha horse vesten, tror jeg da. Medium, for hverken smal eller large passa. Men jeg føler liksom det er noe muffins med medium også jeg da. Men jeg må vel bare bruke den, finner jo ingen annen størrelse liksom.. Er det bare fordi den er ny kanskje?

Silje og Tindra
28-07-2008, 12:37
Husk bare å kjøpe en som faktisk dekker de nederste ribbeina .. og gjerne litt lenger også. For ellers blottlegger du diverse organer jeg snakker av erfaring når jeg sier at det ikke er morsomt å slå. Leveren f.eks. :-(

Sofie & Suzett
28-07-2008, 12:43
Ja den dekker litt nedenfor nederste ribbein, og jeg tror den akkuratt dekker halebeinet. Så da passer den?

Frøken
28-07-2008, 12:43
Har sikkerhetsvest, men bruker den ikke.. Har faktisk bare prøvd den på 2 ganger, en gang i butikken, og en gang når jeg fikk den i julegave. :rolleyes:

Silje og Tindra
28-07-2008, 12:52
Ja den dekker litt nedenfor nederste ribbein, og jeg tror den akkuratt dekker halebeinet. Så da passer den?
Vet ikke om den passer - vet bare at mange av de "fancy" vestene ikke dekker de nederste ribbeina. :-/

Sofie & Suzett
28-07-2008, 12:54
Tror det er denne, eller en lignende, jeg har: http://www.minhestebutikk.no/mhb/bilder/pnormal/3024.jpg

(bilde lånt fra minhestebutikk sin side)

IngvildK
28-07-2008, 14:19
Jeg har aldri brukt sikkerhetsvest, før jeg begynte å hoppe med Perlas.. Da følte jeg meg rett og slett naken og utrolig ubeskytta, så jeg fikk lånt meg en vest. Ble mye tryggere med en gang. Perlas synes det er så morsomt å hoppe nemlig, så han går litt fort.. :p

Nå har jeg kjøpt meg min egen vest, men den var altfor stor.. Kjøpte denne (http://minhestebutikk.no/mhb/produkt.asp?ord=eclipse&h=sok&pid=60240&p=Eclipse%20Sikkerhetsvest%20Klasse%203) i str. L, men det svømte jeg jo i.. Så skal bytte den i en M og satse på at den passer. Hvis ikke blir jeg irritert. :p

Edit for å egentlig svare på spørsmålet! Tror jeg kommer til å bli en aktiv bruker av sikkerhetsvest. Det er en svært billig forsikring.

Pseudonym
28-07-2008, 14:23
jeg er alt for dårlig til og bruke det.
Syntes det blir så varmt og ekkelt.

men etter alle disse ulykkene som har vært i et siste så skal jeg skaffe meg en.

Tonje
28-07-2008, 14:38
Kjøpte meg vest for 8år siden, da vi flytta hit til Osen, brukte den 2ganger og etter det har den bare ligget.. Når bruker søstra mi den når hun kjører cross..

Så ja, vi er vel for dårlige.

stino89
28-07-2008, 17:10
Jeg bruker ALLTID vest når jeg hopper, 90% av alle gangene jeg rir på tur og ca 75 % av alle dressurtimer. Har blitt litt slappere på dressurtimene nå i vår, men jeg skal skjerpe meg. Synes jeg er flink til å bruke vest, har gjort det siden jeg fikk min første for seks år siden :)

Star-Carro
29-07-2008, 01:38
jeg rir aldri med sikkerhetsvest, med mindre på stevner der man må og noen feltritt treninger må jeg også. For jeg blir så stiv og hendene mine og alt kræsjer og blir stive. Og når jeg faller av med vest så slår jeg meg mye mer enn uten vest, og ja vi har fått sjekka nøye at vesten passer.

Kristin&Lillebror
29-07-2008, 02:52
Har brukt ein sånn eit par ganger, me eg har litt kort rygg, så synst den forstyrrer for mykje. Hadde eg hoppa høge hinder, ridd feltrit o.l. skulle eg jo hatt det.

Nikita
29-07-2008, 23:49
I starten da jeg ikke kjente hesten jeg har nå brukte jeg vest hver gang jeg rei. Nå bruker jeg den alltid på tur, for jeg kan jo lande på en stygg stein eller noe! Jeg bruker den av og til på banen hvis jeg skal galoppere (ja gjør det altfor sjelden....) Jeg synes vesten er helt fin å ha på, synes faktisk jeg sitter rettere og bedre med den på. Så jeg burde bruke den bestandig. Selv om jeg sitter på en lav-risiko-hest, så kan det skje noe allikevel, det er ikke noe argument.

Dere som synes vest er ubehagelig, her dere brukt den mer enn 1-10 ganger? For det tok tid for meg å venne meg til den, sikkert 3 mnd. Den gangen rei jeg 6 dager i uka i 3 mnd før jeg blei fortrolig med den. Det var bare turridning på hest som kunne finne på spikk, så det er kanskje derfor jeg bare måtte bli vant til å bruke den....

Så tips til dere er å gi det litt tid for så å se om den er like ubehagelig :D Det er jo en vanesak!

Pernooh
30-07-2008, 22:33
I starten da jeg ikke kjente hesten jeg har nå brukte jeg vest hver gang jeg rei. Nå bruker jeg den alltid på tur, for jeg kan jo lande på en stygg stein eller noe! Jeg bruker den av og til på banen hvis jeg skal galoppere (ja gjør det altfor sjelden....) Jeg synes vesten er helt fin å ha på, synes faktisk jeg sitter rettere og bedre med den på. Så jeg burde bruke den bestandig. Selv om jeg sitter på en lav-risiko-hest, så kan det skje noe allikevel, det er ikke noe argument.

Dere som synes vest er ubehagelig, her dere brukt den mer enn 1-10 ganger? For det tok tid for meg å venne meg til den, sikkert 3 mnd. Den gangen rei jeg 6 dager i uka i 3 mnd før jeg blei fortrolig med den. Det var bare turridning på hest som kunne finne på spikk, så det er kanskje derfor jeg bare måtte bli vant til å bruke den....

Så tips til dere er å gi det litt tid for så å se om den er like ubehagelig :D Det er jo en vanesak!

Det er jo det største argumentet for at folk ikke bruker den, " hesten er jo så snill ". Hester er uforutsigbare dyr, alt kan skje!

Når man har ridd uten vest alltid, tar det tid å venne seg til den, selvfølgelig. Jeg var så 'heldig' at jeg red med den fra starten, og har heller måtte venne meg til å ri uten ;)