PDA

Se full versjon : Rideprøve

mina og tara
26-07-2008, 16:30
Er helt grønn innen western, men det er nok den stilen som passer meg best hvis jeg skal puttes inn i en kategori:D
Hvis jeg skal stille hoppa mi, må jeg ha bruksprøve. og da tror jeg western oppgavene er det jeg ville satset på, men er ikke så inne på faguttrykkene.
Her er en beskrivelse av hva som skal være med.

B. Western stil

Prøven består i å ri i walk, jog og lope etter anvisning fra bruksprøvedommer. Det vises her til AQHA’s
gjeldende regelbok for ytterligere beskrivelse av gangartene. Hesten vises etter gjeldende kriterier for
westernridning når det gjelder grad av samling og kontakt på tøylen.
Hester 4 og 5 år kan ris på valgfritt bitt (trinse eller stang). Hester som er 6 år og eldre skal ris på stangbitt.
Det tillates kun godkjent stangbitt jfr. AQHA’s regelbok. Dersom stangbitt brukes, skal kun en hånd
benyttes på tøylene. AQHA’ s regler mht bruk av en og to hender gjelder. Hesten ris i westernsal med
salteppe/pad. Westernsporer er tillatt. Ridepisk, hjelpetøyler og stryksokker/splint boots skal ikke benyttes.
Hesten skal vises i utstyr som ikke er til hinder for bedømmelsen.
Momenter som blir bedømt:
1. Walk
2. Jog
3. Lope
4. Lydighet/temperament

Kan noen forklare de ulike "gangartene". og hvorfor må det ries med stangbitt? jeg har aldri ridd hesten min med bitt jeg, men det er vel opptemistisk og tro at jeg får lov å ri uten på utstilling:(

Ingvild
26-07-2008, 16:32
Kva slags hest har du?

Vil det ikkje vere betre å ta klassisk rideprøve dersom du ikkje er sikker på stangbitt feks? :)

Nikita
26-07-2008, 18:20
Walk er skritt, jog er sakte, sakte trav og lope er sakte galopp (blir gjerne så kort at den bir firtaktig). Det skal ries med stangbitt fordi det sier noe om hvordan du har trent hesten. Når den er 6 år og eldre skal den ries på stangbitt fordi den da skal være så lydig at du kan ri med 1 hånd. Litt vanskelig å forklare her ser jeg :) Jeg tror nok ikke at du kan ri uten bitt nei, og heller ikke trinse hvis hesten er over 6 år dessverre. Jeg personlig synes det er dumt jeg da....

mina og tara
26-07-2008, 23:26
Jeg har en pinto hunter hoppe på 6 år.

Takk for svar. Må nok trene litt på å roe gangartene jeg da:D
Ri med en hånd burde ikke være et problem( er skapcowboy jeg:D ) og klarer ikke ri med to hender over tid:p Western ligger nok mer for meg enn klassisk dressur. Men liker meg best uten bitt på hesten jeg da (rir kunn i taugrime)
Men kan vel prøve å lære meg til å ha på bitt av og til hvis jeg finner ut jeg vil stille henne. Det skal jo ikke "brukes" uannsett.

Kunne vært morsomt å gått på ett kurs en gang. Si i fra hvis det er noe i nærheten her da:)

marcello
28-07-2008, 09:33
Om du ikke får instruksjon i western hadde jeg heller valgt en klassisk rideprøve var jeg deg.Dette sier jeg for at du har en pinto hunter og vil mest sannsynlig levere en bedre gangartsprøve i klassisk enn western.

Nikita
28-07-2008, 20:40
Om du ikke får instruksjon i western hadde jeg heller valgt en klassisk rideprøve var jeg deg.Dette sier jeg for at du har en pinto hunter og vil mest sannsynlig levere en bedre gangartsprøve i klassisk enn western.

agree :)

mina og tara
29-07-2008, 19:51
Vet dere om en kan ta vanlig rideprøve i westernsal? Har ikke vanlig sal som passer hesten min!
Hvor mye legger de vekt på samling ol på en rideprøve? Eller er det bare lydighet til de ulike gangarter?
Jeg har vel ikke nærver til dette heller, blir så fort nervøs.:(

marcello
29-07-2008, 20:31
Det er nok bare å si det til bruksprøvedommeren.Du skal ikke samle den så mye som om du rir et dressurprogram,men vise at den er ridbar i alle tre gangarter.Du skal også vise et øka trav på diagonalen.