PDA

Se full versjon : Hva er en fin tur på hesteryggen for deg?

Dunjar
23-07-2008, 22:56
Hva er en fin tur for deg, og hvilke begrensninger har du til ridningen da?

for meg er det å ha god tid, ri ut i skogen, gjerne med venninda mi og egentlig ikke ha noe mål eller noe om hvor vi skal ri, bare la stiene vise vei.. Og selvsagt prøve ut nye veier å stier.. Bare kose seg rett å slett og samtidig se hesten være tilfreds:)

Begrensningene mine kommer da vi møter på myr, steinete underlag som mange løse steiner hesten kan sette seg fast mellom o.l og i skog man ikke ser bunnen skikkelig. Små redd for hull i bakken etter stubber o.l i lyngen:)

Ellers elsker jeg å være ute på tur, kanskje ikke langs veier og sånn, men i skogen og avsidesliggende veier er helt fantastisk synes jeg. Hesten min våkner veldig da vi går ut på tur og blir som en helt ny hest. Han setter beina meget forsiktig under seg så kan fint gå opp og ned veldig bratte bakker med han ute å engste meg:)

Pseudonym
23-07-2008, 22:59
en god tur i skogen for meg er vell en hest som ikke tuller, hyggelige folk og masse godt humør og noen hester som går fint sammen.
Utstyr som passer og en sal som er god og ri i.
Et fint vær og og en fin sti ..
og ikke ha vondt noen plass og bare kan slappe helt av :)

MichelleT
23-07-2008, 23:12
Når jeg rir på tur med bestevenninna mi, i fint vær, hester som er våkne og litt ivrige, jeg ikke har noen bekymringer eller triste tanker.

Mathilde
23-07-2008, 23:15
Skogsveier hvor det er fint å galoppere, eller bratt terreng hvor vi kan klatre synes jeg er moro når vi rir på tur.

Vi har veldig begrensede turmuligheter, pga. sure grunneiere...

Elis&Merita
23-07-2008, 23:16
En god tur er når man rir en våken hest som ikke sier nei til en galopp, men som heller ikke lar seg stresse i skritt. Den skal være lydhør.

Man må ha god tid, kunne teste ut nye stier og bare kose seg skikkelig.

Jeg liker ikke å ri i nærheten av myr, eller der det er alt for mye steiner. Ellers går det stort sett bra:)

Marianne
23-07-2008, 23:17
En fin tur for meg er å kunne ri en tur uten at hesten setter seg på bakbeina og ikke vil gå for alt i verden.

lafutura
23-07-2008, 23:54
En fin tur er en tur der hesten er avslappet og koser seg. Vi er så heldig å ha feltrittsbane ved stallen, og det er helt utrolig flott å kunne ri rundt der, på stier, gjennom vanngrav, hoppe små hindre, inn i skogen osv. DA koser jeg meg :)

Mari
23-07-2008, 23:55
Dra ut i skog og mark på ein ivrig og motivert hest. Oppleve naturen, berre slappe av, kople ut hjernen ;) Og sjølvsagt jobbe litt også, positive opplevingar, gjerne i lag med gode (heste)vener.

TeamFånna
24-07-2008, 00:44
En god tur for meg, er de turene jeg og Dokka hadde mot slutten når det bare var oss to, og hu gikk skikkelig, og jeg virkelig bare kunne slappe av. Dessverre sluttet det da Svarten kom :(

StelpaogMalin
24-07-2008, 00:58
Hadde faktisk en veldig fin tur i dag.
Elsker å dra på turer hvor det er litt av alt. Bakker,grusvei, skogsstier, gjerne elv å krysse, slike ting. Synes det er kjempegøy å finne fram til nye veier. I dag på turen red vi opp på en topp og hadde utsikt over oslofjorden og nesodden, det var kult! Det morsomste er å ri sammen med venner, jobbe litt, slappe av. Av og til er det jo også deilig å ri ut alene, og bare koble helt ut og kose seg:D

Liker ikke å ri i myr, spesielt steinete underlag etc.

Star-Carro
24-07-2008, 02:14
en fin tur for meg, er fine veier å sette full galopp og gjerne galoppere om kapp :) spørs egentlig på hvordan humør jeg er i, men syns det er koselig å skritte i eviglang tid på stier som er små, men som er mellom masse lyng og klatre :)

Oda
27-07-2008, 00:16
Fint vær, sval bris, ivrig og glad hest, godt selskap, ulendt terreng, vakker natur. Gjerne en frisk galopp etter en halvveis igjengrodd traktorvei, eller en fin fjelltur. En fin tur kommer veldig an på folka man rir med (om man ikke rir alene da..:)), og hvordan hesten oppfører seg. Dessuten kommer det veldig an på naturen og terrenget, og opplevelsen.

:)

olstadstina
29-07-2008, 13:49
fin tur for meg er: fint høstvær uten regn (liker høst best) blader som faller, lukter trærene og løvet,
hesten går villig frem uten hastverk,gjerne lange skritteturer på 3-4 timer, kanskje stoppe langs en liten bekk sette seg på en stein og la hesten drikke litt.
det skal være stille og rolig uten noe slags bråk.

og sist men ikke minst alene! liker best å ri på tur alene da det ikke ødlegger kontakten jeg og hest får under turen,det er tross alt pga hesten og meg selv jeg drar ut på tur...jeg synes ikke tur er for å skravle med andre.(hehe jeg er kjempe rar:p ) men slik er jeg.blitt sånn etter mange år med ridning alene...men trives best slik blir ikke forstyrret,bare meg og gampen...;)

dette er da en herlig tur for meg:)

Kaja&HP
29-07-2008, 14:17
Hehe, jeg å liker høsten best!

Hvertfall, ri på tur alene, bare meg å hesten :) uten sal og hodelag, helt fritt for meg å hesten.
Ri langt inn i skogen og bare se å høre alle lydene. Hesten finner på mye morsomt uansett;P

RenateSJ
29-07-2008, 14:25
Fine skogsveier hvor man kan ha litt fart eller be om litt jobbing, klatrebakker eller smale stier som slynger seg mellom trærne er koselig. Supert å se når hesten koser seg med å plassere beina mellom diverse utfordringer osv.

Syns det blir litt kjedelig med konstant klatring og timeslange skritteturer. Så liker skog bedre enn fjell for å si det sånn.

Myrer er skummelt skummelt

Rosita!
29-07-2008, 23:34
Flotte skogsveier og laaange strender....
Ingenting er bedre enn å gallopere i vannkanten på en strand som aldri tar slutt :p

Anne-Lise
29-07-2008, 23:45
Fjellturer er min absolutte favoritt! Stillheten, naturen.. Nei, det er lite som topper en skikkelig fjelltur! Fra topp til topp, med positiv og stø-på-foten-hest :D

A&Eb
29-07-2008, 23:47
Når hesten ikke stikker av gårde i fullgallopp og jeg faktisk har litt kontroll :lol:

Hangover
30-07-2008, 00:51
Gode turer for meg er når jeg rir sammen med venner og finner nye skogsstier og klatring, ulendt terreng. Og fine bakker vi kan galoppere! Aller best er det når jeg rir min stødige å kalde varmblodstraver pia mi, skikkelig skogshest ja:)

Bente & Etanec
30-07-2008, 02:01
En fin tur for meg er å ri ut i 06tiden om morgenen, høre og se naturen våkne. Fuglene begynne å kvitre og gresset er duggvått.
Helt stille ellers og vite at de fleste folk enda sover.
Skritte avsted på Etanec og bare nyte ham mens vi tar oss en lang god skritte-klatretur i skog og mark. Kjenne musklene hans jobbe under meg og kjenne han bli svett.
La ham vasse og leke seg i elven når vi kommer hjem og få kjøle ned bena sine etter klatreturen.

Det er en perfekt tur for meg ( og Etanec, han elsker å klatre ) :)

IngvildK
30-07-2008, 11:05
Skritte på løse tøyler på en avslappet hest, i et terreng som gir Perlas utfordringer fysisk og meg utfordringer psykisk. Å bare skritte rundt, høre på fuglesang, kjenne sola varme i ryggen og føle en sval vind mot ansiktet mens man sitter på en hest som går godt fram med humøret på topp og ørene spisset, er en perfekt tur.

Tonje
30-07-2008, 20:47
En perfekt tur er en variert tur, variert tereng og nye utfordringer.
En hest som gjør sitt beste og har godt humør.

:)

Pernooh
14-10-2008, 14:32
En fin tur for meg er en avslappende tur hvor hesten slapper av og koser seg. Det kan både være i skogen og på asfalt, men liker skogen best. Red mye på tur før, og savner det veldig!

Issa
14-10-2008, 15:01
En perfekt tur ville være en tur i den fantastiske naturen rundt Bodø. På en hyggelig hest (helst min egen). Med fint vær. Og gooood tid.

En fin tur ville være en tur i fint vær på en hest man liker i skogen, uten stress eller mange krav. Med trygt underlag (ingen myr, gjørmepøl osv).

Kan gjerne ri alene. Syns nesten turen blir best med bare meg og hesten.

Rikke
14-10-2008, 15:01
Det må være en tur med variert terreng, der man kan både skritte, ha litt fart og kan utfordre seg selv og hesten.:) Helst en lengre tur i fint vær der man ikke har noe mål, men bare følger de veiene man finner og ikke har noe tidspress på seg.

Alocado
19-10-2008, 04:57
Det beste jeg vet er jeg og hesten alene i vei på en lang tur, rir hvor jeg aldri har vært før, se hvor vi ender opp. Gjerne i helt ødeskog med så røft terreng at man må la hesten få frie tømmer og plassere føttene selv. Der man må stole på hesten og hesten stole på deg. Må være veldig, veldig tøft terreng. Herlig:D

Isser
19-10-2008, 20:27
En god lang tur i skogen, ved jordene nede i dalen < 3 Enten alene, eller med venner.. Jeg må ha en villig hest, en som ikke er skvetten, men samtidig en som går på!

Gjerne over brua, galloperer på grusveien, tar det rolig tilbake < 3
Etter det rir vi gjennom skogen, stien forbi golfbanen < 3

Islandshest, er garantert et must!

Natalie_s
20-10-2008, 17:01
&#197; ri en lang tur i marka, i finv&#230;r, p&#229; l&#248;se t&#248;yler, med rolig og avslappet hest, gjerne sammen med andre, &#229; ikke m&#229;tte snu og ri samme vei tilbake, gjerne ri p&#229; oppdagelsesferd i ukjent omr&#229;de. Begrensningen er n&#229;r Holters myrradar sl&#229;r inn, og vi ikke finner noen vei over...men ellers kommer vi oss frem overalt, det v&#230;re seg tette kratt, dype elver eller steinete fjell - jeg har verdens beste turhest, rett og slett:)

Muzikaa
21-10-2008, 13:11
En fin tur for meg er n&#229;r jeg og hesten bare kan slappe av, slipper &#229; ri i trafikk og m&#248;te masse folk, og gjerne p&#229; fine skogsstier hvor man kan trave og galoppere, og gjerne klatre litt:)

Amanthea
21-10-2008, 13:52
Rolig hest som lyder alt, helt avslappende og rett og slett bare ikkeno galt. :) Tutle litt rundt i skogen bare..

trineck
26-10-2008, 22:48
Brukbart v&#230;r eller veldig gode kl&#230;r, og motivert hest som har egen motor. Skal ikke mer til- nesten alle turer jeg rir er derfor fine :)

Isser
09-01-2009, 19:57
Ingen tvil her!
En god tur for meg:
Når jeg har en god sal og en god hest. Jeg er i godt humør.. Veninna mi rir vedsiden av meg, og vi prater mens vi varmer opp de flotte Islendingene.. Vi går langs jordene, inn i skogen, snut og går over brua og galloperer en del(A)(L)

Holbytla
09-01-2009, 20:04
Må muntre meg selv opp etter manglende rideferdighetssutring :D.

Dette blant annet var en fin tur! Flott vær, bål, koselig venninne med allverdens piknikferdigheter og blide, trivelige hester.

http://i75.photobucket.com/albums/i307/LivK/DSC00039.jpg

http://i75.photobucket.com/albums/i307/LivK/DSC00053-1-1.jpg

Mvh Holbytla (skal sikle over skikkelig turustyr!)

Nikita
12-02-2009, 10:37
En god tur for meg å slappe av på tur! Det gjør jeg best når jeg går på grusveier/stier som jeg kjenner godt fra før :) Jeg må vite hva jeg har i ventet.

Det er selvsagt koselig å ri med andre, men det er deilig å ri alene noen ganger også! Når jeg rir med andre, er det fint om hestene går godt sammen, at min hest oppfører seg ordentlig (pleier alltid å gjøre det). Det er også greit at man har noe interessant å snakke om :D

I kveld skal vi på måneskinnstur og det er jo så nydelig nå som det er så mye snø! Jeg nyter det fullt ut, faktisk så mye at jeg ikke har tid til å ta bilder, må være helt og holdent der hele tiden! Men jeg angrer på jeg ikke fikk tatt bilder sist gang, så får jeg vel prøve å få fram mobilen :D

julnil
12-02-2009, 12:29
En fin tur på hesteryggen for meg, er en tur jeg er avslappet på, og ikke bekymret for at hesten skal bli redd for bilene (er ikke helt trafikksikker enda, men vi nærmer oss)