PDA

Se full versjon : Veving

annaa
22-07-2008, 21:13
Jeg leste på en annen tråd her, og så at det er mange som er imot veving. Men hva skjer egentlig når hesten gjør det, kan det skje noe som følge av det? :)

HannaC
22-07-2008, 21:15
Veving kommer vel av at hesten kjeder seg? Får ikke vært nok ute eller noe.

Kaja&HP
26-07-2008, 01:04
forsåvit rett det hanna c :) men det kommer ikke av att den kjeder seg.
Men de fleste "uvaner" som f.eks veving, krybbebiting, konstant gåing osv kommer av att hesten ikke har riktig "miljø". altså att den ikke er nok ute med venner, for mye som skjer rundt den, for lite som skjer.

jeg sier ikke att hesten du snakker om ikke har det bra.
Mye av dette kan komme fra når hesten er ung. Å det sitter igjen for resten av livet på de fleste. Veldig vanskelig å vende dem fra dem.

Å sette opp "v grind" er hvertfall ikke løsningen. Det gjør hesten frustrert. Veve gjør den fordi den er missfornøyd å gjør det for å få utløp for frustrasjon. Å hindre den å veve gjør vondt værre.
Samme med andre "uvaner"
blir egentlig feil å kalle det uvaner.

Det beste man kan gjøre er å ha hesten så mye ute som mulig i naturlige miljøer.

Cathrine_
26-07-2008, 09:18
Veving kan være et syntom på tarmproblemer har jeg lest.
Hontanaya på stallen vever. Dette er på grunn av hesten er stressa,forvirra eller frustrert.

Det kommer vel på en måte av kjedsomhet også. Jeg ser stort sett ikke hester(utenom hontan da fordi han er sykt stressa av seg)vever, sluker luft osv i det fri. Står hesten din mye inne så kan de være på grunn av det også.

Bente & Etanec
26-07-2008, 09:56
Jeg leste på en annen tråd her, og så at det er mange som er imot veving. Men hva skjer egentlig når hesten gjør det, kan det skje noe som følge av det? :)

Har hørt at de kan få slitasjeskader i bena sine ved langvarig veving. Noen som vet om det stemmer?

Cathrine_
26-07-2008, 10:40
Det stemmer, Hontanaya har veva i 7 år, han har hatt store sltasjer i beina.

Kaja&HP
26-07-2008, 11:51
Ja de kan få slitasjer ja, veldig synd egentlig :(
For er ikke alltid man kan gjøre noe med det heller.

missy_
26-07-2008, 14:12
Det som de andre sier at det er uvane som kommer av at det ikke er riktig miljø. At hesten ikke trives på boks er ofte en faktor. Det er en teori at veving og krybbebiting hjelper hesten i å takle stress. Over tid vil jo veving skape slitasje på ben som Bente sa.

Utegang er kanskje en løsning for hest som vever. Det beste er å la hest være hest så my som mulig, så den får økt livskvalitet. Å dermed ikke utvikler disse uvanene.

Vivere
26-07-2008, 22:36
Jeg har lest at dem gjør veving når dem kjeder seg , og at dem gynger fra side til side og at beina demmes utskiller endorfiner (??) som gir hesten en behagelig "rus" , og man klarer derfor sjeldent å venne dem av d fordi dem syntes d er herlig.. Men der stod og at det ikke er bra fordi hesten sliter veldig på beina sine..

PS. det er absolutt ikke sikkert at det ovenfornevnte er ordrett og 100% rett , for det er teeemmelig lenge siden jeg leste det, og kommer ikke på HVOR :)
Men jeg veit at d var noe i den duren og at dem utskilte en slags "dop" .

En av hestene mine vever littegrann, ikke mye , men litt av å til.. han gjorde det fra før av når jeg fikk ham.. har kjøpt tusenvis av kr i leker til å ha i boksen, men han gjør d iblandt fordeom.. Men ikke så mye at d er ett problem, jeg har sett ham gjøre det ett par ganger i løpet av de to årene jeg har hatt ham :)

Cathrine_
27-07-2008, 16:16
hode går fram og tilbake og hesten flytter vekta i beina.

*Jane*
27-07-2008, 18:20
Når hesten vever flytter den vekta på frambeina fram og tilbake ja. Men de som vever kraftig flytter også bena i takt med vevingen. Altså når hodet går til høyre, løftes venstre frambein, flyttes i luften til høyre før det settes ned på plass igjen.

Regner med at veving øker belastningen på beina, har dog personlig ikke sett dette.

Veving er en uvane som nærmest er umulig å bli kvitt. Men den kan reduseres mest mulig. Hva som fører til vevingen kom komme av mye. Forskjell på hest til hest. Men har man en hest som vever burde man virkelig tenke over hestens helsetilsand, foring, utemuligheter, trening, miljø, trivsel ++.

Kaja&HP
27-07-2008, 20:44
Riktig att de skiller ut rusen, men nyere forskning viser att det er ikke bare fordi de de kjeder seg men fordi de er frustrerte.

De har også funnet ut av att luftslukere ikke sluker luft, akkurat hva de gjør vet man ikke. Men de får ikke luft i magen. Og hester som får kollikk av "luftsluking", får det ikke av lufta men av frustrasjon og stress.
De blir også mer stressa av å ha slukereimen på.
Det ble ot. men jeg ble litt sånn "Oj" når jeg leste om de forskjellige "uvanene" som ikke er uvaner alikevel, men trang til å få ut frustrasjon. Og det værste man kan gjøre er å hindre dem i å gjøre det.
Husker ikke hvor jeg leste det, skal prøve å finne ut. Det er i en ganske ny å veldig bra bok som slo opp øya mine!

Vivere
27-07-2008, 21:23
Når hesten vever flytter den vekta på frambeina fram og tilbake ja. Men de som vever kraftig flytter også bena i takt med vevingen. Altså når hodet går til høyre, løftes venstre frambein, flyttes i luften til høyre før det settes ned på plass igjen.

Regner med at veving øker belastningen på beina, har dog personlig ikke sett dette.

Veving er en uvane som nærmest er umulig å bli kvitt. Men den kan reduseres mest mulig. Hva som fører til vevingen kom komme av mye. Forskjell på hest til hest. Men har man en hest som vever burde man virkelig tenke over hestens helsetilsand, foring, utemuligheter, trening, miljø, trivsel ++.

Denne kan tolkes som om de som har hester som vever ikke tar vare på dem ?
Hesten min vever en gang iblandt.. han står ute i minst 7 timer hver dag, får plenty av oppmerksomhet å trenes hver dag, får fôr tre ganger til dagen, han er full av trivselsroser.. og han er dessuten en hest som går vanvittig fort ned i vekt om han mistrives en plass.. Er litt merkelig da at om en hest først har begynt å veve så er d nesten umulig å få den til å slutte.. hvis det hadde med trivsel osv å gjøre så burdte de jo slutte når de bytter miljø.. ? :rolleyes:

Kaja&HP
27-07-2008, 22:25
Som jeg har skrevet tidligere, Så kan vevinga stamme fra de er små.
Men mange fortsetter med det hele livet

mon
27-07-2008, 22:28
Mal boksen med svarte vertikale striper, så slutter den mest sannsynlig:) Fikk jeg høre av en kjenning iallefall.

*Jane*
27-07-2008, 22:36
Denne kan tolkes som om de som har hester som vever ikke tar vare på dem ?
Hesten min vever en gang iblandt.. han står ute i minst 7 timer hver dag, får plenty av oppmerksomhet å trenes hver dag, får fôr tre ganger til dagen, han er full av trivselsroser.. og han er dessuten en hest som går vanvittig fort ned i vekt om han mistrives en plass.. Er litt merkelig da at om en hest først har begynt å veve så er d nesten umulig å få den til å slutte.. hvis det hadde med trivsel osv å gjøre så burdte de jo slutte når de bytter miljø.. ? :rolleyes:

Javel, kan kanskje tolkes sånn. Ikke akkurat sånn jeg mener det. Men det finnes de som har hester som vever som ikke er klar over hva som kan være årsaken. Og få en hest som har begynt å veve til å slutte helt 100% er faktisk nesten umulig. Hvorfor er det så merkelig? Selvom det er pga trivsel den har begynt og man endrer dette så sitter forsatt vevingen i den. Hesten jeg har er en vever, så har vært borti dette. Han har også alt tilrettelagt for at han ikke skal veve, men gjør det jo noen ganger fordet.

Kaja&HP
27-07-2008, 22:37
Hvorfor i allverden gjør de det i såffal ?

Uansett så er ikke veving en uvane, men frustrasjon.

Vivere
27-07-2008, 23:55
Javel, kan kanskje tolkes sånn. Ikke akkurat sånn jeg mener det. Men det finnes de som har hester som vever som ikke er klar over hva som kan være årsaken. Og få en hest som har begynt å veve til å slutte helt 100% er faktisk nesten umulig. Hvorfor er det så merkelig? Selvom det er pga trivsel den har begynt og man endrer dette så sitter forsatt vevingen i den. Hesten jeg har er en vever, så har vært borti dette. Han har også alt tilrettelagt for at han ikke skal veve, men gjør det jo noen ganger fordet.

Ja , har ikke sett han eldste min gjøre det på flere mnd.. men så har han aldri vært ekstrem på det heller da :) Men misforstod nokk bare meningen med mld din lenger oppe, for jeg forstod det slik at siden eier seriøst måtte gå inn i seg selv å tenke over alle disse tingene så kunne det virke som om du mente eierne hadde skylda :) Men siden d ikke var det som var meningen så er d jo greit ;-)

Vivere
27-07-2008, 23:57
Hvorfor i allverden gjør de det i såffal ?

Uansett så er ikke veving en uvane, men frustrasjon.

Ja d er nokk frustrasjon eller kjedsomhet som starter d.. Han min er jo ekstreeeemt oppmerksomhetssjuk og "har ikke ro i ræven" så er nokk det at han kanskje ikke fikk vært ute å løpt nokk der han var før sm kanskje startet det.. men etter hva jeg har lest så fortsetter de fordi de syntes d er litt deilig å få den "rusen" av endorfinene :)

Kaja&HP
28-07-2008, 00:12
Mhm, men mange som ser på det som uvaner og straffer hesten for det. og prøver å hindre de. Noe som gjør vondt værre

Vivere
28-07-2008, 00:13
Mhm, men mange som ser på det som uvaner og straffer hesten for det. og prøver å hindre de. Noe som gjør vondt værre

Ja herlighed.. Det er jo helt forferdelig, tror absolutt ikke hestene forstår hva de igrunnen blir straffet for engang om eierne straffer dem når de gjør d :confused:

Erika&hestene
28-07-2008, 00:25
Den første hesten min var en ekstrem vever og det jeg ble fortalt av veterinær den gang,var at veving er en form for tvangstanke,de MÅ bare gjøre det,fikk også høre at dette ble man aldri kvitt, men jeg hang opp gamle børster i boksen, foran vindu og foran åpningen, slik at han fikk de i retur hver gang han stod der og veva,og på han hjalp dette betraktelig, så nesten ut som han fikk en aha opplevelse hver gang en børste traff han..Så nesten ut som han tenkte "SHIT, NÅ GJORDE JEG DET IGJEN"....hehe, han hadde nesten samme uttrykk i fjeset som en liten unge som blir tatt på fersken i å gjøre noe "ulovlig" :p

Om det er riktig eller galt å gjøre på denne måten, det aner jeg ikke, men det funka ihvertfall kjempe bra på min:D

Vivere
28-07-2008, 00:30
Den første hesten min var en ekstrem vever og det jeg ble fortalt av veterinær den gang,var at veving er en form for tvangstanke,de MÅ bare gjøre det,fikk også høre at dette ble man aldri kvitt, men jeg hang opp gamle børster i boksen, foran vindu og foran åpningen, slik at han fikk de i retur hver gang han stod der og veva,og på han hjalp dette betraktelig, så nesten ut som han fikk en aha opplevelse hver gang en børste traff han..Så nesten ut som han tenkte "SHIT, NÅ GJORDE JEG DET IGJEN"....hehe, han hadde nesten samme uttrykk i fjeset som en liten unge som blir tatt på fersken i å gjøre noe "ulovlig" :p

Om det er riktig eller galt å gjøre på denne måten, det aner jeg ikke, men det funka ihvertfall kjempe bra på min:D

Hahahaha , så for meg ansiktsutrykket hans nå.. ler enda.. ser d for meg.. "SHIT, NÅ GJORDE JEG DET IGJEN" ... Genialt.. haha :D

Chevaleresse
28-07-2008, 10:36
Nyere forskning viser at å hindre hesten fra å gjøre tvangshandlinger er verre for dem psykisk i det lange løp enn å la de gjøre det de trenger. Hester gjør ikke slike ting for morro, de har et behov for det. Og man må gjøre noe med årsaken til at de behøver disse handlingene. En del forskere sa det så sterkt at det omtrent er psykisk mishandling å behandle symptomene og ikke årsaken... Lurer på om det skal være noen linker til dette rundt omkring i tråder om luftsluking, som jo ofte kommer av det samme som veving...

Mvh Torill