PDA

Se full versjon : Stikker av under henting fra beite

IngriJ
17-07-2008, 23:39
En kaldblods jeg skjenner stikker av når man kommer med grime for å hente den inn fra beite. Kan drive på i over en time med tolmodighet for å få tak i ho. Ikke noe av det eieren har prøvd funker. Har du noen forslag?

Borkus
17-07-2008, 23:43
Tja. Mange muligheter. Men prøve å ta inn hesten uten å bruke den. Av og til gå på beitet for å gi den noe godt og kose litt, ta med grime og sett på, børste litt, men ikke ta inn alltid, og ikke bruke hesten hver gang den blir hentet.
hjelper i noen tilfeller=)

Chevy&Hedda
17-07-2008, 23:46
Og man kan også hente inn hesten og så gjøre noe den virkelig liker. Så den får en ordentlig positiv opplevelse med det å hentes inn.

mirjo
18-07-2008, 01:57
Hesten jeg rir er akkurat likens.
Bare han ser eller hører grima stikker han.
Den eneste måten jeg får til å funke er å ha en bøtte med bare litt kraftfor eller havre i å lokke han me. når han spiser, tar jeg grima rundt halsen og fester den. Den er jo ikke ornteli på men den sitter i alle fall:P Så fester jeg leietøue å leier han inn.:wav: :wav:

missy_
20-07-2008, 23:10
Tja. Mange muligheter. Men prøve å ta inn hesten uten å bruke den. Av og til gå på beitet for å gi den noe godt og kose litt, ta med grime og sett på, børste litt, men ikke ta inn alltid, og ikke bruke hesten hver gang den blir hentet.
hjelper i noen tilfeller=)

Dette er nokk det som er mest effektivt ja:)

I tillegg hvis hesten må gjøre det samme dag inn og dag ut, så skjønner jeg at den ikke gidder. Variasjon er viktig, så hesten ikke går lei.

Stjernis
20-07-2008, 23:13
Dette funker ikke med alle hester, men hvis den står sammen med andre hester, kan du først gå mot den hesten du skal hente, hvis den ikke ser medvillig ut, så går du til noen av de andre og koser med de.. Funka med en hest jeg kjennte :P Men kan jo hende han var av den sjalue typen :P

*Luna*
20-07-2008, 23:17
Håper det er greit at jeg låner denne tråden litt?;)
Nå står Robert på beite og koser seg, men jeg får søren ikke tak i han! Sånn er det hvert år og nå er jeg LEI! Ikke noen slike problemer hjemme, enten han står i luftegård eller på et lite beite. Men så fort jeg slipper han på stort beite, blir han "vill".
Han kommer bort til gjerdet for å prate, men strekker seg så lang han er så jeg bare får stryke han på mulen. Når jeg er inne på beite, får jeg komme helt bort til han, men han stikker før jeg får tatt på han.
Hva foregår oppe i hodet hans? Er det det at han ikke vil hjem, eller hva?
Noen som har noen tips? Føler jeg har prøvd ALT! Bestikkelser, godsnakk og å sitte lenge på beite og håpe nysgjerrigheten tar overhånd (noe den ikke gjør). Er et mareritt hver gang gamp skal hjem igjen....
Alt av forslag mottas med største takk!!

Stjernis
20-07-2008, 23:22
Hvis han står med en god hestekammerat der så kan dere jo prøve å leie vekk den først, eller lede ann inn på hengeren ? :P

*Luna*
20-07-2008, 23:24
Hvis han står med en god hestekammerat der så kan dere jo prøve å leie vekk den først, eller lede ann inn på hengeren ? :P

Ingen dum ide det der! Problemet er bare at jeg må ha tak i han før han skal på henger, da jeg ikke vil ha han gående løs...

IngriJ
20-07-2008, 23:28
Det er helt greit ;D hehe .

Stjernis
20-07-2008, 23:32
ja der har du et nutt problem gitt :P funker en bøtte med pellets da ?

LineLovise
21-07-2008, 10:25
Det at en hest ikke vil bli fanget tror ikke jeg har noe med hva de skal gjøre etter at de er blitt fanget, de vet jo ikke om det er noe de liker eller ikke før de er blitt fanget... og folk flest gjør jo ikke noe hesten ikke liker... de vil jo gi den mat, pusse den, ri en tur osv... noe en hest trenger for å få mosjonen og variasjonen den trenger.

Det er et par hester som stikker når de ser grima, de gjør det fordi de gjør det ferdig med det...

Det å begynne med godbiter for å få en hest inn fra beite er helt bak mål etter hva jeg har sett, det funker kansje på et par få hester, men kan også gjøre dem mer farlige i lengden (ja de blir faktisk sure hvis du ikke har med noe godt hvis de blir vant til at du gir dem godt...).

Hvis man vil hente en hest på beite så må man gå inn å være lederen for flokken, (skill ut hesten som skal inn fra de andre hestene, og få dens oppmerksomhet) dette funker hver gang og tar under en time første gangen (mindre tid neste gang) hvis man vet hva man driver med. Det og få grima eller et leietau rund halsen før man fester grima skikkelig er også et bra knep.

Løkki
21-07-2008, 11:43
Løkki kan vere slik innimellom. Det fungerer med noko å lokke med, men det har eg stort sett ikkje med meg, sidan det ikkje er ofte det skjer. Men nokon gongar passar det berre dårlig for frøkna.. Eg brukar følgande metode:

Eg går mot ho. Ponni tenker nehei, og snur hovudet vekk frå meg og begynner å gå vekk. Eg jagar ho. Så stoppar eg og ser vekk. Ho stoppar lenger vekke, ser på meg, eg går mot ho igjen. Av og til er dette nok til at ho står og ventar på meg, men stort sett må det gjentakast. Ho snur seg vekk, eg jagar igjen. Stiller meg så evt. opp med sida mi mot hesten (der ser eg an humøret til hesten, den må vere nyskjerrig på meg dersom det skal fungere). Står ein med fronten mot hesten er det ei sperre, men med sida mot hesten opnar ein for den og inviterer den inn. Stort sett kjem ho mot meg etter eg har jaga ho eit par gongar. Så lenge ho står stille og ser på meg når eg kjem mot ho jagar eg ho ikkje, men med ein gong ho snur hovudet vekk jagar eg ho. Hesten blir nyskjerrig. Eg går ikkje heilt bort til hesten, men stoppar 1-2 meter i frå og stiller meg med sida til, i dei fleste tilfelle kjem hesten til deg då. Og den vil som regel også følge deg utan at du leier den etterpå.

Ein må vere bevisst på sitt eige og hesten sitt kroppspråk dersom dette skal fungere, dersom ein er det virkar det kvar gong. Eg gidd nemlig ikkje å springe etter hesten på beite..den er litt kjappare enn meg.

IngvildK
21-07-2008, 11:54
Perlas hadde et idiottak her for ei stund siden, hvor han ikke ville bli fanget inn (han kommer som regel til meg og kler på seg grima selv). Han bare snudde seg og travet vekk. Jeg tenkte at okei, vil han løpe, så får han lov til det. Så da jaget jeg til han begynte å trave – sakket han av, jaget jeg mer. Når han hadde et godt travetempo snudde jeg ryggen til og gikk vekk. Jeg endte opp med noen kalorier mindre (litt stor luftegård å løpe i for meg) og vrikket ankel (ujevnt underlag), men etter få minutter hadde jeg en såå blid og fornøyd gamp i enden av leietauet som trasket etter meg helt som vanlig.

Ponnien er verre. Han må gå med grime ute for at han ikke skal stikke når man kommer bort til han og skal ha han inn. Når man først har fått tak i han er han en engel, riktignok.

FrkStine
21-07-2008, 11:55
Hadde samme problem med en hest jeg red før (han kunne begynne å sparke for å komme seg vekk!)

Løsningen ble at før jeg gikk opp for å hente han, la jeg kraftfor i krybben hans(så det lå der da han kom inn.)
Deretter gikk jeg opp, med grimen bak ryggen. Hilste rolig og pratet med hesten og ga han en gulrot/noe spiselig. Så gikk jeg for å kose med de andre hestene, da kom han automatisk etter og grimen ble etterhvert noe han ville ha på seg fordi han viste at da han kom ned igjen lå det en håndfull med mat i krybben hans :)

BalticSilvio
22-07-2008, 22:16
Det å begynne med godbiter for å få en hest inn fra beite er helt bak mål etter hva jeg har sett, det funker kansje på et par få hester, men kan også gjøre dem mer farlige i lengden (ja de blir faktisk sure hvis du ikke har med noe godt hvis de blir vant til at du gir dem godt...).

Hvis man vil hente en hest på beite så må man gå inn å være lederen for flokken, (skill ut hesten som skal inn fra de andre hestene, og få dens oppmerksomhet) dette funker hver gang og tar under en time første gangen (mindre tid neste gang) hvis man vet hva man driver med. Det og få grima eller et leietau rund halsen før man fester grima skikkelig er også et bra knep.

Helt enig her! Å venne en hest til å hele tiden få noe godt når den kommer til deg, kan etter hvert bli et problem. Man ender fort med en sur, og ja; kanskje til og med truende hest, fordi at den hele tiden regner med å få noe godt når den kommer til eieren, og når den da ikke får noe så kan ting gå galt.

Har samme problem med min hest. Innimellom tar han seg et lite "tulltak" og løper gjerne en halvtime for at jeg ikke skal få tak i han. Senest i dag ville han ikke inn. Jeg jaget han så jeg fikk han vekk fra de andre hestene. Og så stod jeg bare å så på han. Når han prøvde å komme seg til de andre hestene jaget jeg han vekk. Og til slutt (etter en stund og en god bøtte med tålmodighet) så kom han selv bort til meg med senket hode og stod helt i ro mens jeg tok på grima :)

En god ting kan være å jage på hesten så den oppfatter deg som lederen i flokken. Til slutt vil hesten godta deg og da stå i ro når du kommer bort til den :)

BalticSilvio
22-07-2008, 22:18
Hadde samme problem med en hest jeg red før (han kunne begynne å sparke for å komme seg vekk!)

Løsningen ble at før jeg gikk opp for å hente han, la jeg kraftfor i krybben hans(så det lå der da han kom inn.)
Deretter gikk jeg opp, med grimen bak ryggen. Hilste rolig og pratet med hesten og ga han en gulrot/noe spiselig. Så gikk jeg for å kose med de andre hestene, da kom han automatisk etter og grimen ble etterhvert noe han ville ha på seg fordi han viste at da han kom ned igjen lå det en håndfull med mat i krybben hans :)

Å legge fôr klart til hesten i krybba inne er ikke en metode jeg ville brukt.. Hesten blir fort vant til dette og kan begynne å stresse for å komme inn. Og jeg vil i værtfall ikke ha en stressa hest i stedet for å plages med å få han inn : p
Har sett flere hester i stallen som får fôret klart i krybba til den skal inn om kvelden, og det hele ender i en hest som nesten løper ned personen som leier den bare for å komme seg fortest mulig inn til maten sin : p

Sosirori
24-07-2008, 01:22
jeg har hatt et lignene problem med hesten min, det jeg gjorde var å begynne å gå opp å hilse på henne hver dag jeg kom i stallen, kanskje gå inn på beite flere ganger iløpet av dagen, før og etter trening. Noen ganger med grime, uten å sette den på. og noen ganger ta på grimen. Det gjelder å gjøre det til en positiv ting, og da kan det vært greit å ha med en liten godbit også noen ganger. =)

Lilleiile
02-08-2008, 14:23
Hva med å la den gå med grima på på beite?
slik at den aldri vet om den blir tatt inn eller om du bare kommer for å gi kos.

Sol
02-08-2008, 15:09
Jeg er ikke for å gi hesten godbiter for å fange den inn. I det lange løp gjør det deg til en godterimaskin, som hesten faktisk dominerer.

Jeg har hatt hester på løsdrift de siste årene, og da kan dette fort bli en utfordring, fordi de har så stor frihet og ikke nødvendigvis MÅ håndteres feks ved ut og innslipp hver dag.

Mine vaner gjør hestene lette å fange inn etter kort tid. Skal prøve å forklare hva slags rutiner jeg har.

Hverdagsrutinene mine er som hos alle andre.. hestene skal vannes, fores, sjekkes for skader, og stelles. Nå jeg vanner eller forer har jeg gjort det til en vane å ta kontakt med hver eneste hest i samme slengen. Noen ganger er det bare for kosens skyld, andre ganger renser jeg høver, pusser dem, eller sjekker over dem for sår og skader. På den måten er det stort sett ikke noe stress å komme bort til den enkelte hest, fordi dette vanligvis ikke betyr noe annet enn litt hyggelig oppmerksomhet.

jeg passer også på at hver gang jeg tar en hest ut, betyr dette kvalitetstid for hesten. Jeg bruker ekstra tid på å pusse over den, snakke litt med den, klø den på godstedene, og deretter trener, behandler, fikser og ordner jeg det jeg skal. Når økta er over bruker jeg ikke mye tid på den i det hele tatt. da er det rett inn, av med grima, en liten klø/klapp, stryk og avgåde med den.

Når jeg får nye hester inn som ikke kjenner meg og vanene mine passer jeg alltid på å hente inn de som kjenner meg først. de får all den gode behnadlingen jeg kan få gitt dem, mens nyhesten står å ser på... som regel er nyhesten da like interessert i sånn behandling som de andre innen det er dens tur.

jeg krangler aldri med en hest som ikke vil la seg fange.. jeg tar heller fra den fordelene den har der den står.. som feks selskapet med de andre hestene. den skal føle at den taper på å ikke la seg fange inn, og at det å være med meg ut er en bonus.

At en hest ikke vil la seg fange inn på sommerbeite selv om den er grei nok hele året eller tror jeg er ett av to.. enten har den det så bra at den ikke gidder, eller den føler seg faktisk litt oversett og bortglemt fordi den ikke får din daglige oppmerksomhet, og prøver å fortelle deg om det ved å stille seg på bakbeina.

julnil
03-08-2008, 02:31
Løkki kan vere slik innimellom. Det fungerer med noko å lokke med, men det har eg stort sett ikkje med meg, sidan det ikkje er ofte det skjer. Men nokon gongar passar det berre dårlig for frøkna.. Eg brukar følgande metode:

Eg går mot ho. Ponni tenker nehei, og snur hovudet vekk frå meg og begynner å gå vekk. Eg jagar ho. Så stoppar eg og ser vekk. Ho stoppar lenger vekke, ser på meg, eg går mot ho igjen. Av og til er dette nok til at ho står og ventar på meg, men stort sett må det gjentakast. Ho snur seg vekk, eg jagar igjen. Stiller meg så evt. opp med sida mi mot hesten (der ser eg an humøret til hesten, den må vere nyskjerrig på meg dersom det skal fungere). Står ein med fronten mot hesten er det ei sperre, men med sida mot hesten opnar ein for den og inviterer den inn. Stort sett kjem ho mot meg etter eg har jaga ho eit par gongar. Så lenge ho står stille og ser på meg når eg kjem mot ho jagar eg ho ikkje, men med ein gong ho snur hovudet vekk jagar eg ho. Hesten blir nyskjerrig. Eg går ikkje heilt bort til hesten, men stoppar 1-2 meter i frå og stiller meg med sida til, i dei fleste tilfelle kjem hesten til deg då. Og den vil som regel også følge deg utan at du leier den etterpå.

Ein må vere bevisst på sitt eige og hesten sitt kroppspråk dersom dette skal fungere, dersom ein er det virkar det kvar gong. Eg gidd nemlig ikkje å springe etter hesten på beite..den er litt kjappare enn meg.

Er enig i din metode, men har en liten kommentar. At du går mot hesten men stopper 1-2 meter unna hesten, og lar hesten komme til deg, er virkelig det motsatte at det du burde gjøre. Da sier du til hesten at den er lederen. Hesten skal stoppe på en respektfull avstand fra deg, og så skal du gå inn til hesten. Da er du lederen.

Det at hestene må jages på beite for å "underkaste" seg, er korrekt, men jeg ville tatt dette oppgjøret i forkant av beitesesongen med løslongering......Er egentlig noe man burde gjøre med jevne mellomrom. Et etablert lederskap forblir ikke slik hvis man ikke jobber for det. Når lederskapet er etablert, må man kontinuerlig opprettholde det lederskapet man har fått....
Tips nr 1: Slutt og kos og klapp hestene på hodet (ikke 100% da). Ikke stå tett inntil hodet kontinuerlig.
Tips nr 2: Krev at hesten stanser på en respektfull avstand fra deg (avstanden bestemmes av deg)
Tips nr 3: Løslongering. Men vet du ikke hva dette innebærer, så ikke gjør det uten en kort opplæring fra noen som kan det)
Tips nr 4: Driv kontinuerlig leietrening

:p

Løkki
03-08-2008, 02:52
julnil:
Min grunn til å gjere som eg gjer: Eg vil at hesten sjølv skal velge å kome til meg, den skal sjølvsagt ikkje gå over meg, men stoppe utanfor mitt område. Den kjem i eit slikt tilfelle ikkje mot meg før eg snur sida til og inviterer den dit. (Andre gongar kan dei jo kome i full fart uansett korleis ein står, poenget er at den skal stoppe på trygg avstand, dvs ikkje vere borti folk.) Hesten kjem mot meg og stoppar utan å vere borti, så senkar den i dei fleste tilfelle hovudet. Eg tolkar det då som at hesten ønsker kontakt, men respekterar meg som ledar sidan den senkar hovudet. Hesten får då klapp i panna, og så går eg. Då følger hesten etter. Eg er ikkje ute etter å dominere hesten min og drive nokon militær disiplin. Eg er ute etter eit trygt forhold med gjensidig tillit og respekt, og at ein skal kunne ha det det gøy og kose seg sammen. Hesten skal frivillig velge mitt selskap, men sjølvsagt rette seg etter dei reglar som gjeld saman med meg.

trineck
03-08-2008, 20:13
Den ene hesten Tequila står med er veldig var på å hentes, og løper gjerne vekk om de han ikke kjenner kommer mot ham for å fange ham- eller om noen går "for målrettet" om man kan kalle det det. Jeg har veldig god erfaring med å gjøre som Løkki med denne hesten, om han stikker en gang nytter det ikke å gå helt bort til ham- han bare stikker. Men stopper man noen få meter unna og inviterer hesten bort kommer den tuslende, senker hodet, og man kan sette grime på uten problem.. Dette er en var, leken og ung hest. Mistenker at han elsker det om man f.eks jager litt på ham..

Ellers har vi fått se ganske mye forskjellige hentemåter på stallen ettersom mange ulike ryttere henter hester (utleie til turridning) og noen av hestene velger å stikke fra noen, mens de ikke tenker tanken engang med andre. Det er ikke så mange ting som kan skille dem... kroppsspråk og adferd under hentingen, hestens evt assosiasjoner med hva du gjør når grima er på, eller godbit/assosiasjoner med mat?

julnil
03-08-2008, 23:57
julnil:
Min grunn til å gjere som eg gjer: Eg vil at hesten sjølv skal velge å kome til meg, den skal sjølvsagt ikkje gå over meg, men stoppe utanfor mitt område. Den kjem i eit slikt tilfelle ikkje mot meg før eg snur sida til og inviterer den dit. (Andre gongar kan dei jo kome i full fart uansett korleis ein står, poenget er at den skal stoppe på trygg avstand, dvs ikkje vere borti folk.) Hesten kjem mot meg og stoppar utan å vere borti, så senkar den i dei fleste tilfelle hovudet. Eg tolkar det då som at hesten ønsker kontakt, men respekterar meg som ledar sidan den senkar hovudet. Hesten får då klapp i panna, og så går eg. Då følger hesten etter. Eg er ikkje ute etter å dominere hesten min og drive nokon militær disiplin. Eg er ute etter eit trygt forhold med gjensidig tillit og respekt, og at ein skal kunne ha det det gøy og kose seg sammen. Hesten skal frivillig velge mitt selskap, men sjølvsagt rette seg etter dei reglar som gjeld saman med meg.

Men da er vi jo enige da, misforstod ditt forrige innlegg. Syntes den delen som jeg kommenterte ikke stod i sammenheng med resten av din metode,men skjønner jo hvorfor :p

Løkki
04-08-2008, 02:16
Eg uttrykte meg sikkert litt uklart, vart skrive i full fart :)

Gudhild
04-08-2008, 04:05
Nå har jeg ikke lest alle innleggene,men jeg har akkurat hatt samme problemet.Å her er hestene vant til å bli tatt inn kun for litt kos og setter pris på å bli brukt.Men ved henting satt han bare på automudsen og løp rundt.

Men jeg lærte en teknikk av Mina(mina og tara her inne)å det funket kjempebra:)
Men ja,det tok tid.Men når grunnstenene er på plass er det ikke grenser for hva man får til:D

Plankerud
04-08-2008, 15:58
Hestene mine kløøøør når de står på beite. Jeg går inn ofte bare for å klø og kose, og når jeg går mot hesten må jeg fokusere på det stedet hesten elsker å bli klødd, magen, eller rumpa el.lign og IKKE se på hodet eller fokusere på å FANGE henne. Om jeg først har fått lov å begynne å klø så er det greit og jeg kan bevege meg frem til hodet og sette på grima.
Den ene hesten min er veldig nysgjerrig så når vi er noen meter unna setter jeg meg på huk og titter interessert på noe på bakken, evt plukker opp litt løv. Da kommer han og skal se og hilse på og så klør vi litt og så setter jeg på grima.
Man må ikke være så fokusert og oppføre seg som et rovdyr som skal FANGE hesten. Det er best å bevege seg i en halvsirkel mot magen på hesten, ikke gå rett mot hodet. Og hold hodet så du bare ser hesten gjennom øyekroken, ikke se rett mot hesten - da ber du den om å flytte seg vekk.

Så er det viktig at hesten ikke helt kan forutse hva som vil skje. Hester er nyskjerrige og om det er en sjanse for at det skjer noe morsomt og koselig eller spennende så er hesten lettere å fange. Om hesten VET at NÅ blir det hard og kjedelig jobbing, så velger den jo heller å stikke av.
Når hesten står på beite har den mulighet til å velge om den vil være sammen med deg eller ikke. Noen ganger tror jeg hester leker og løper unna som i lek. Men da stopper de etter et par ganger rundt beite og står helt stille for å få på grima.

Tyzonsdoll
05-08-2008, 21:50
hvis hesten stikker av når du skal hente den burde man kanskje ta opp sin måte å drive hest på. Når hester stikker av sånn har de dårlige erfaringer til deg/andre som har hatt den eller liker ikke å være ilamme deg. Høres litt slemt ut men sånn er det. Man kan jo få hesten til å se på deg som noe positivt. Når du skal hente hesten din, aldri gå rett mot den. Hester tenker ikke i rette linjer og når noe kommer fort mot dem kicker av og til deres gammle innstinkter om at et rovdyr vil ta dem. Du kan gå å sulle litt igjerde frem og tilbake, stop å se deg om osv osv. Når du kommer til hesten ikke ta på den grima, men stryk grima over hesten og kose med den. Dette kan du gjøre selvom du ikke skal hente hesten uansett. Bare vær litt ilamme den og vær kompiser i gjerdet. Dette kan fungere hvis ikke det ligger dypere enn som så. Funker som regel;)

LineLovise
06-08-2008, 09:56
hvis hesten stikker av når du skal hente den burde man kanskje ta opp sin måte å drive hest på. Når hester stikker av sånn har de dårlige erfaringer til deg/andre som har hatt den eller liker ikke å være ilamme deg.

Er ikke enig med dette (men det er kansje noen få tilfeller hvor dette er sant), det er helt opp til hvordan hesten tenker selv, og hvordan den blir oppfordret av andre hester rundt seg når noe kommer mot den.

Det at en hest stikker av når den skal hentes kan jobbes med å kureres av samme person som vanligvis henter den hvis de bare vet hvordan de skal gjøre det... å de kan forsette å gjøre akkurat de samme tingene etter at hesten har blitt fanget uten at den senere skal bli vanskelig å fange igjen :)

DonPånnis
06-08-2008, 11:54
haha, nettopp kommet hjem etter å ha gått 10-15 min etter et jævelskap!! Ikke min egen hest, men en hoppe med litt sære meninger... litt merkelig, antar at hun er litt ødelagt oppi hodet etter tidligere hjem..

Vertfall, det jeg gjør er å drive å gå etter dem, om dem stopper/ser på meg slipper jeg presset, har ikke øyekontakt og går gjerne sakte i en annen retning. Ikke F om denne forbaska hoppen skulle inn, gah! Mor kom med for bøtta og gav meg og PANG; jeg er din bestevenn altså! Skal sies at jeg verken hadde tid eller tålmodighet da jeg skulle hjem, så jeg var nok ikke så flink med å gi etter, men jeg gikk etter henne avslappet, med hennes beste kompis på slep, hadde jeg hatt mer tid hadde jeg gått etter henne intens med breie skuldre, men nå gikk jeg etter henne til hun ikke skulle orke mer, men poenget var at hun skulle ville gå bor fra "presset" ved å stoppe. Tror det ville tatt ca 10-15 min ekstra for effekt, men skal sies at denne hesten nok ikke er vandt med dette, dem skal være fra naturens side, derfor join-up fungerer så bra, men med noen hester tar det lengre tid.
Jeg har gjort dette på flere hester + min egen og det virker selvfølgelig. Min hest gir etter presset så å si nesten med en gang. Denne hoppen hadde skikkelig stor vilje og bare trallet videre og videre, masse gress men hun ville ikke en gang ta et jafs i fare for å bli tatt. Jeg synes at alle hester burde blitt trent slik, de fleste folk gjør dette fra bakken, flytte fra press. De hestene som "ikke kan" det går utrolig lenge og er litt små paniske, en hest som vet at det er den som selv som bestemmer når presset forsvinner reagerer på stedet. Dette tilfelle var fanging av hest på en stor mark, så det er en smule anderledes i en roundpen, samme tingen men en smule lettere? ;) Er helt sikker på at denne hesten kunne ha blitt til å bli en lett fanget hest om eierene trente på dette, det er jo rimelig lett å trene på det da hesten ikke vil bli fanget, disse hestene står ute hele døgnet. Men det ville nok tatt en stund om man hadde trenet på et så stort området, så ut som hesten gav blanke i når man slapp presset, bare satt i gang med å spise hvis det var en god avstand, og snudde baken og trallet videre om noen kom i retningen bort, et mindre området ville vært mer egnet. Men jeg synes det er rimelig bra å trene på store områder også, da får man virkelig se effekten, og man blir mye mer vàr, og jeg synes det er en flott test for å se om vi mennesker gir de rette tegnene til riktig tid

Gudhild
06-08-2008, 18:29
Er ikke enig med dette (men det er kansje noen få tilfeller hvor dette er sant), det er helt opp til hvordan hesten tenker selv, og hvordan den blir oppfordret av andre hester rundt seg når noe kommer mot den.

Det at en hest stikker av når den skal hentes kan jobbes med å kureres av samme person som vanligvis henter den hvis de bare vet hvordan de skal gjøre det... å de kan forsette å gjøre akkurat de samme tingene etter at hesten har blitt fanget uten at den senere skal bli vanskelig å fange igjen :)

Er enig i dette.Mitt problem er at jeg kommuniserer for dårlig med hesten min fra bakken,å dermed løper han unna.Ikke fordi at han ikke liker å bli brukt.

tina the one an only
07-08-2008, 17:26
ta en join-up ;)