PDA

Se full versjon : God henger til under 20 000 kr?

Belinda
12-07-2008, 12:46
Noen som kan anbefale en god henger til under 20-25000 kr?
Muligens 30000 også om jeg får solgt hengeren min først.

Gaupen er den billigste løsningen. Men jeg har hørt mye negativt.Hva er din erfaring med Gaupen?

Finnes det noen litt eldre, men gode hengere?
Litt eldre betyr ikke eldre enn 10 år :)

Hva med brenderuP+ Er disse gode? Mulig å bytte ut skilleveggen med plastvegg?

Gudhild
12-07-2008, 12:54
Vi kjøpte den gamle gaupen,sånn hvit med lilla skrift for en del år siden for 20.000.Brukt da naturligvis.
Jeg er veldig fornøyd med den i hvert fall.
Eneste er at jeg ville ha feste til hestene på gulvet,men dette har jeg heller ikke sett på andre hengere,så dette må vil lage selv.

duredillen
12-07-2008, 13:28
Eneste er at jeg ville ha feste til hestene på gulvet.

Hva mener du med det??

Ingvild
12-07-2008, 13:30
Eg har køyrd ein del (eller, har hatt hesten min på) gaupenhengarar, forskjellige modellar. Har ikkje hatt ei einaste dårleg erfaring!

Asa Garsy
12-07-2008, 13:35
Har man veldig digre lange hester er ikke gaupen noe tess synes jeg, men fine og lette hengere, lånte en brendrup royal noen turer å den var kjempegod, fin å kjøre samt stor plass, men denne ligger jo høyere i pris enn gaupen, men finner du en fin gaupenhenger som ikke har mugg i vegger og gulv er jo det supert.

Ingus
12-07-2008, 13:42
Jeg har en hvit og lilla Gaupen henger 2004-modell som jeg kjøpte i fjor høst til 25.000kr.

Hesten min er ganske stor, så skulle gjerne hatt en større henger, men den jeg har nå funker helt bra. Ikke hatt noe tull eller trøbbel med den, eneste var at det ene hengselet(den man lukker lemmen med liksom) bak plutselig ikke funket en dag, og måtte "slås" på. Vi tok hengeren ned til Gaupen og de fikset det for oss - det var bare en liten dings inni hengselet eller noe som måtte byttes.

Belinda
12-07-2008, 15:57
Her var det bare positivt om Gaupen, det var godt å høre :)
Har bare små ponniser, så trenger ingen lang eller spesielt høy henger. Men skulle gjerne sett at den var ganske bred. Noen av modellene til Gaupen som er bredere enn de halvannen-hengerne? De halvannenhengerne er nemlig like brede som min doble West Trailer. Ca 150 cm innvendig.

Gudhild
12-07-2008, 16:25
Hva mener du med det??

Ha feste foran på gulvet i hengern?
Mye mindre kjanse for nakkeskader på hesten da.

IngvildK
12-07-2008, 16:28
Når jeg skal ha meg hestehenger, skal jeg ikke ha gaupen. For små og "skranglete", synes jeg. Gampen er heller ikke komfortabel med gaupen, det blir for smalt for han.

proscenia
12-07-2008, 21:22
Jeg har nettopp kjøpt meg en 17 år gammel Brendeup til 23 000, og er superfornøyd. Den har gummiskillevegg og er lys og stor. Før pleide jeg å låne gaupen hengere. Men da var det alltid problem å få de inn, på grunn av at de er mørke, trange, fast skillevegg og kun et lite vindu fremme. Når jeg fikk min, gikk de rett på!! Ingen nøling. Tror det hjalp mye med to vindu oppe på siden. Så jeg ville aldri kjøpt meg en gaupen, da de fleste hester jeg vet om mistrives i dem.

Kristin_e
12-07-2008, 21:49
Var kjempefornøyd med den Gaupenhengeren jeg hadde, og den ble kjøpt ny i 1999. Hadde ikke hester på over 160cm så fungerte bra til mitt bruk. Pappa syntes også den var grei å kjøre med. Men kan forstå at den kan bli litt liten til store hester.

stine
12-07-2008, 22:02
Jeg har ingen dårlige erfaringer med Gaupenhenger i det hele tatt. Har hatt min i 6 år, ingen problemer på den tiden.

thröstur
12-07-2008, 22:13
Det er en del ting og tang i gaupen hengerene som hestene lett kan sette seg fast i. Thröstur har røket to skinn grimer pga det. De er også smalere og kortere enn andre hengere. Og utrolig dårlig lufting. Ingen hemmelighet at jeg ikke er begeistret for gaupen hengere nei.

Jeg har akkurat kjøpt en gammel brenderup henger, faktisk fra en her inne på forumet. Den er jeg utrolig fornøyd med!

Jeg ville helt klart heller kjøpt en litt eldre henger til samme pris enn å fått en litt nyere gaupen henger.

Marte+Quicky
13-07-2008, 00:26
Når jeg skal ha meg hestehenger, skal jeg ikke ha gaupen. For små og "skranglete", synes jeg. Gampen er heller ikke komfortabel med gaupen, det blir for smalt for han.

For smalt for 2 hester ja, men alene går det jo helt greit. Bare å ta lemmen til side det...

Om man kjører lite, så er Gaupen en helt ok henger. Men er ikke den jeg vil anbefale, om man finner en annen bedre type, så hadde jeg heller gått for den. Men det er en helt ok henger, om man har små hester og kjører lite funker den;)

IngvildK
13-07-2008, 00:38
For smalt for 2 hester ja, men alene går det jo helt greit. Bare å ta lemmen til side det...

For mørkt og trangt (ikke nødvendigvis bare sideveis) for gampen uansett. Savner mer lys, flere vinduer og lysere farger.

stine
13-07-2008, 00:43
Det er en del ting og tang i gaupen hengerene som hestene lett kan sette seg fast i. Thröstur har røket to skinn grimer pga det. De er også smalere og kortere enn andre hengere. Og utrolig dårlig lufting. Ingen hemmelighet at jeg ikke er begeistret for gaupen hengere nei.

Jeg har akkurat kjøpt en gammel brenderup henger, faktisk fra en her inne på forumet. Den er jeg utrolig fornøyd med!

Jeg ville helt klart heller kjøpt en litt eldre henger til samme pris enn å fått en litt nyere gaupen henger.

Hva kan de feste seg i? Jeg vet de kan feste deg i den kula som sitter i midtlemmen, men det er det såre enkelt å unngå.

thröstur
13-07-2008, 00:48
Hva kan de feste seg i? Jeg vet de kan feste deg i den kula som sitter i midtlemmen, men det er det såre enkelt å unngå.

Det er mange ting som stikker ut i hengeren de kan henge seg fast i. Thröstur har hengt seg fast to ganger i en dibedutt som er helt fremme i hengeren. Husker ikke akkurat hvordan den ser ut nå, for det er en stund siden jeg var inne i hengeren.

Det er også flere hestetrenere som sier at det dessverre er mange ting som hester kan henge seg fast i på en gaupen henger.

Det er også noen skarpe kanter de kan skjære seg på. F.eks den "låsen" som er bakers på midtlemmen.

stine
13-07-2008, 00:49
jaja, klarer ikke helt å se alle de tingene jeg, men du har sikkert rett....

Wilisia
13-07-2008, 03:01

Er så enig :) Pappa nekter å kjøre hesten i gaupen, vi har hatt en hengeredd hest, vi vil ikke ha en til.. det ødelegger så sykt når du bor i gokk..

Belinda
13-07-2008, 11:01
Er det mulig å kjøpe myk skillevegg til Gaupen hengerne??
Kan jo sette inn større/flere vinduer selv, og evt mer lys.

Anita&Svarten
13-07-2008, 11:32
Veldig fornøyd med Gaupen jeg, men skal man kjøre svære hester er ikke Gaupen tingen.
Ikke noe problem å kjøre to hester i heller, helt fint plass til det, så lenge ikke man prøver å stappe oppi to svære hester.

Vi har kjørt døl og liten ridehest oppi samtidig, og de hadde god plass:)

Er mer fornøyd med Gaupen enn trædal feks. Minuset som var på trædal hengeren var alt for store til at jeg ville hatt den. Men setter man Gaupen ved siden av en slik, så ser man hvor liten en gaupen egentlig er. Men har man små hester trenger man ikke verdens største henger heller.

trollungen
13-07-2008, 11:52

På vår henger er det også bare kula på midtlemmen de kan henge seg fast i, er vel ingen andre ting som stikker ut?

Når det gjelder nyere Gaupenhengere så er de hvite inni, så lys er ikke noe problem! Er enig i at luftingen kunne vært bedre..

Gode hengere til en rimelig pris syns jeg!
Vær obs på omregistreringsavgiften om du kjøper brukt henger av nyere årgang:)

Er også intr i midtlem med pvc-matte så om noen vet om det selges til Gaupen så er jeg takknemmlig for tips:)

Hegepii
13-07-2008, 13:55
Jeg har egentlig ikke så veldig gode erfaringer med gaupen, bl.a. at gampen ikke vil inn.. kunne bruke 3 timer på å få han inn, uansett om hengeren var lys eller mørk. (nå tar det 10 min med den nye, en Christ Champion)

synes luftinga er dårlig, og det er trangt fremmi der de skal ha hodet. og de er litt vel korte, lave, og trange.. har kanskje noe med at jeg har en hest som er rundt 170 og lang i kroppen, og som må stå bredbent.. måtte transportere han alene og med midtlemmen ut for å i det heletatt ha sjans for å få han inn..

Modesty
13-07-2008, 16:18
De nye gaupen hengerne kan man nå få med to vinduer oppe istedenfor det i midten så akkurat det skiller dem jo ikke ut lengre...
Og mørkt og dystert? Vår henger er ihvertfall helt hvit og stort lysere kan man vel ikke få den? Dessuten vi har alltid oppe døra på siden når hestene skal inn og er det mørkt ute er det lys inne i hengeren man kan slå på.
Angående det med midtlemmen til gaupen, jeg synes den er kjempe flott for jeg vil at hestene skal stå på sin side og bare bruke sin side. Vi har også en ponni nå som trøbler litt på hengeren og da er det veldig kjekt og vite at han ikke kan sparke til hesten vedsiden av!
Dessuten skranglete? Vår ligger kjempe godt på veien ihvertfall og er en drøm og ha bakpå.

Gaupen er nok litt mindre enn andre men jeg har hatt hesten min på 167 i den og han hadde godt med plass ihvertfall. Nå bruker vi den mest til og ha to store ponnier i og de har ihvertfall godt med plass.

Mitt minus med gaupen er hvorfor har de teppegulv på lemmen?! Usj det kommer til og bli skikkelig stygt etterhvert kan jeg se for meg. Dessuten skulle jeg ønsket meg sånn støpt gummi gulv eller noe slikt istedenfor mattene til gaupen. Ellers er jeg svært fornøyd med gaupen og synes den passer bra til vårt bruk. Vi bruker den til og kjøre til og fra treninger og stevner og vi bor ganske greit til så vi kjører ikke mer enn noen timer om gangen.

Eneste jeg føler litt på er at mange av "snobbene" ser ned på oss når vi kommer med gaupen henger, men hallo alle har ikke hundre tusen og bruke på ny henger eller har lyst på en 20 år gammel henger for at den skal være grei pris på.

Mitt inntrykk er at gaupen er en grei henger for oss vanlige dødelige som drar på treninger og stevner i nærområdet og ikke skal til andre siden av landet osv for å dra på stevner.

proscenia
13-07-2008, 19:32
De nye gaupen hengerne kan man nå få med to vinduer oppe istedenfor det i midten så akkurat det skiller dem jo ikke ut lengre...
Og mørkt og dystert? Vår henger er ihvertfall helt hvit og stort lysere kan man vel ikke få den? Dessuten vi har alltid oppe døra på siden når hestene skal inn og er det mørkt ute er det lys inne i hengeren man kan slå på.
Angående det med midtlemmen til gaupen, jeg synes den er kjempe flott for jeg vil at hestene skal stå på sin side og bare bruke sin side. Vi har også en ponni nå som trøbler litt på hengeren og da er det veldig kjekt og vite at han ikke kan sparke til hesten vedsiden av!
Dessuten skranglete? Vår ligger kjempe godt på veien ihvertfall og er en drøm og ha bakpå.

Gaupen er nok litt mindre enn andre men jeg har hatt hesten min på 167 i den og han hadde godt med plass ihvertfall. Nå bruker vi den mest til og ha to store ponnier i og de har ihvertfall godt med plass.

Mitt minus med gaupen er hvorfor har de teppegulv på lemmen?! Usj det kommer til og bli skikkelig stygt etterhvert kan jeg se for meg. Dessuten skulle jeg ønsket meg sånn støpt gummi gulv eller noe slikt istedenfor mattene til gaupen. Ellers er jeg svært fornøyd med gaupen og synes den passer bra til vårt bruk. Vi bruker den til og kjøre til og fra treninger og stevner og vi bor ganske greit til så vi kjører ikke mer enn noen timer om gangen.

Eneste jeg føler litt på er at mange av "snobbene" ser ned på oss når vi kommer med gaupen henger, men hallo alle har ikke hundre tusen og bruke på ny henger eller har lyst på en 20 år gammel henger for at den skal være grei pris på.

Mitt inntrykk er at gaupen er en grei henger for oss vanlige dødelige som drar på treninger og stevner i nærområdet og ikke skal til andre siden av landet osv for å dra på stevner.

Jammen så var trådstarter ute etter en henger til ca. 30 000, og da får man ikke en lys gaupenhenger med to vinduer oppe.
Jeg ser ikke ned på de med gaupenhenger. Vet ikke om noen andre som gjør det heller. Men JEG har dårlige erfaringer med de jeg har lånt, og mange andre som bruker de, har mer trøbbel med å få på hestene i den enn de som er litt større. Hvem er "snobbene" da. Alle som har andre typer henger?

Anita&Svarten
13-07-2008, 20:05
Når man kjøper henger, så må man tenke på hva slags hest man skal transportere.

Gaupen passer fint for oss, og jeg er superfornøyd. Men det er faktisk ikke alle den hengeren passer for.

Vi så og på andre typer hengere enn den, ser ikke på meg som snobb fordi om. Kjenner noen som tenker på å kjøpe henger. Gaupen er absolutt ikke laget for slik hest de har, og selv om jeg er fornøyd med min Gaupen, så frarådet jeg de å kjøpe Gaupen, og heller se etter noe større. Ser ikke på de som snobb fordi om.

duredillen
13-07-2008, 21:23
Ha feste foran på gulvet i hengern?
Mye mindre kjanse for nakkeskader på hesten da.

Ah, du mener altså feste så du kan binde hesten foran nede? Så for meg allskens mekanismer for å feste selve hesten til gulvet... Stropper over ryggen og fastmonterte boots til å putte høvene i :p

IngvildK
13-07-2008, 21:28
Er så enig :) Pappa nekter å kjøre hesten i gaupen, vi har hatt en hengeredd hest, vi vil ikke ha en til.. det ødelegger så sykt når du bor i gokk..

Samme her – pappa kjører ikke Perlas i gaupen da han legger seg i svingene og er voldsomt urolig i en slik henger. Sist vi kjørte han (eller, faren til Embliss her inne kjørte han, men :p) var det i en iFor Williams, og hesten stod som en påle. De tre gangene før det var i gaupen, og da gikk det ikke bra.

Wilisia
13-07-2008, 21:32
Samme her – pappa kjører ikke Perlas i gaupen da han legger seg i svingene og er voldsomt urolig i en slik henger. Sist vi kjørte han (eller, faren til Embliss her inne kjørte han, men :p) var det i en iFor Williams, og hesten stod som en påle. De tre gangene før det var i gaupen, og da gikk det ikke bra.

Hadde jeg vel ikke rett?:o Vi har aldri prøvd Vilis i gaupen da, men har ingen planer om å prøve ;) Roxanne kunne vi egentlig gjerne kjørt i gaupen, om hun ikke hadde hatt den hengerskrekken hun fikk den gangen hun datt på hengeren. Hun står greit nå da, men tar ingen sjanser :)

IngvildK
13-07-2008, 21:36
Hadde jeg vel ikke rett?:o Vi har aldri prøvd Vilis i gaupen da, men har ingen planer om å prøve ;) Roxanne kunne vi egentlig gjerne kjørt i gaupen, om hun ikke hadde hatt den hengerskrekken hun fikk den gangen hun datt på hengeren. Hun står greit nå da, men tar ingen sjanser :)

Hva er det dere kjører i, da? :) (Beklager OT.)

Marte+Quicky
13-07-2008, 21:37
For mørkt og trangt (ikke nødvendigvis bare sideveis) for gampen uansett. Savner mer lys, flere vinduer og lysere farger.

Det er en annen ting, den er jo grei;) Men du skrev at det ble for smalt;)

Veldig fornøyd med Gaupen jeg, men skal man kjøre svære hester er ikke Gaupen tingen.
Ikke noe problem å kjøre to hester i heller, helt fint plass til det, så lenge ikke man prøver å stappe oppi to svære hester.

Vi har kjørt døl og liten ridehest oppi samtidig, og de hadde god plass:)

Spørs hva du mener med svære hester da. Jeg kjørte mine to hopper sammen en gang, ene på ca 165 i manken, den andre mindre (rundt 158 kanskje?), og det gikk ikke som best. Altfor smalt.

Mitt minus med gaupen er hvorfor har de teppegulv på lemmen?! Usj det kommer til og bli skikkelig stygt etterhvert kan jeg se for meg. Dessuten skulle jeg ønsket meg sånn støpt gummi gulv eller noe slikt istedenfor mattene til gaupen.

Ja, de er ikke noe gode. Etterhvert blir de slitte, hullete og det henger remser og dingler, ikke bra.

IngvildK
13-07-2008, 21:38
Det er en annen ting, den er jo grei;) Men du skrev at det ble for smalt;)

For smalt når skilleveggen er der den skal være, ja.

Marte+Quicky
13-07-2008, 21:39
For smalt når skilleveggen er der den skal være, ja.

Ja, nettopp mitt poeng:)

IngvildK
13-07-2008, 21:40
Ja, nettopp mitt poeng:)

Mitt og, så da er vi vel egentlig enige? :lol:

Marte+Quicky
13-07-2008, 21:56
Mitt og, så da er vi vel egentlig enige? :lol:

Ja:lol:

Wilisia
13-07-2008, 22:36
Hva er det dere kjører i, da? :) (Beklager OT.)

Böckmann Master, digg henger :D Før hadde vi en enakslet skikkelig stygg henger :lol:

Anita&Svarten
13-07-2008, 22:37
Spørs hva du mener med svære hester da. Jeg kjørte mine to hopper sammen en gang, ene på ca 165 i manken, den andre mindre (rundt 158 kanskje?), og det gikk ikke som best. Altfor smalt.

Derfor jeg bare skrev svære;)

De kan jo være forskjellig bygget som gjør at ikke de passer inn på tross forskjelig av høyde.. Hvis du skjønner.. Veldig god til å forklare jeg ser du;) hehe..

Men jeg hadde nok valgt større henger hadde jeg hatt hester på den størrelsen du skriver her. Hester på den høyden kan vel og være små sånn sett om de er veldig smale, men jeg hadde nok likevel valgt annen henger da slik jeg kan se det for meg "i mitt hode" (tenker på bilreklame med to gamle damer:lol:).

Marte+Quicky
13-07-2008, 23:12
Derfor jeg bare skrev svære;)

De kan jo være forskjellig bygget som gjør at ikke de passer inn på tross forskjelig av høyde.. Hvis du skjønner.. Veldig god til å forklare jeg ser du;) hehe..

Men jeg hadde nok valgt større henger hadde jeg hatt hester på den størrelsen du skriver her. Hester på den høyden kan vel og være små sånn sett om de er veldig smale, men jeg hadde nok likevel valgt annen henger da slik jeg kan se det for meg "i mitt hode" (tenker på bilreklame med to gamle damer:lol:).

Ja, den ble hvertfall for liten for oss. Men jeg tror det har veldig mye på hesten å si, om den takler å stå trangt eller om den liker å sette skikkelig sjøbein. Hu ene (minste) gikk det greit for, mens hu største sleit.

Belinda
13-07-2008, 23:43
hmmm. Fare for at det blir en Gaupen til 20000 da.. Men fremdeles ingen som vet noe om midtveggen kan fåes i PVC? Får vel lage selv da på en eller annen måte...

Rosita!
14-07-2008, 02:32
Har gaupenhenger,fungerer egentlig fint men alikevel så skal neste henger ikke være gaupen....

Det største minuset med den er luftinga....
Og ikke så komfortabel som mange andre,rister og skrangler baki der,jeg har prøvd :p

Man får det man betaler for,men om man ikke har tenkt å kjøre ofte og land og strand rundt så syns jeg gaupen er helt ok....

Vinje-Hest
14-07-2008, 08:46
Samme her, jeg har Gaupenhenger og er ganske fornøyd med den, den er helt ok, lett å kjøre med.
Gaupen er nok noe mindre enn mange andre hengere men jeg har kjørt to store dølehester på 160cm i den flere ganger på korte og lange turer uten problemer.
Den ene var 5år og hadde aldri blitt transportert før, gikk rett inn og sto alltid som en påle;).

http://i107.piczo.com/view/1/p/k/i/0/c/l/q/d/5/w/x/img/i74541544_57425_6.jpg

Min henger er 2005 mod og har ingen slike skarpe kanter, den har 2delte bommer så vi har laget 2 lange bommer i tillegg slik at man kan ta ut skilleveggen og likevel ha bom framme og bak.
Tror du får mye for pengene ved å velge en brukt gaupenhenger.

insolita
14-07-2008, 09:19
Man er stort sett fornøyd med Gaupen helt til man har kjørt med noe som er bedre. Da blir ikke Gaupen helt det samme lenger. Til småturer med en hest som ikke er XL i størrelse er det mer enn godt nok dog. Husk bare at omregistreringsavgift på henger er helt avsindig. Jo nyere den er, jo værre er det.

Anita&Svarten
14-07-2008, 10:11
Og ikke så komfortabel som mange andre,rister og skrangler baki der,jeg har prøvd :p

Jeg har og prøvd, ingenting sånt med vår..

Men det er noen som er slik, men husker ikke hvilket år de er produsert.. De lå i tilegg dårlig etter bilen. De de laget etterpå de igjen er visst ikke slik.

Hegepii
14-07-2008, 13:43
Jeg har egentlig ikke så veldig gode erfaringer med gaupen, bl.a. at gampen ikke vil inn.. kunne bruke 3 timer på å få han inn, uansett om hengeren var lys eller mørk. (nå tar det 10 min med den nye, en Christ Champion)

synes luftinga er dårlig, og det er trangt fremmi der de skal ha hodet. og de er litt vel korte, lave, og trange.. har kanskje noe med at jeg har en hest som er rundt 170 og lang i kroppen, og som må stå bredbent.. måtte transportere han alene og med midtlemmen ut for å i det heletatt ha sjans for å få han inn..

Glemte å si en ting..
Gaupen har ikke utløser på utsidene for bommene. Har hørt skumle historier der, så jeg skal aldri ha en henger som det ikke er utvendig utløser igjen.
Det var iallefall et krav når jeg handla henger!
Pluss at det er støpt gulv, og lemmen er gummibelagt.. midtlemmen i pvc og to vindu som kan åpnes.

Modesty
15-07-2008, 02:38
Jammen så var trådstarter ute etter en henger til ca. 30 000, og da får man ikke en lys gaupenhenger med to vinduer oppe.
Jeg ser ikke ned på de med gaupenhenger. Vet ikke om noen andre som gjør det heller. Men JEG har dårlige erfaringer med de jeg har lånt, og mange andre som bruker de, har mer trøbbel med å få på hestene i den enn de som er litt større. Hvem er "snobbene" da. Alle som har andre typer henger?

Vi kjøpte ny gaupen henger i fjor var det vel, og vi kjøpte den for litt over 30 tusen men da hadde vi med masse ekstra utstyr osv. Vi brukte litt tid på ting og klarte og få en ganske grei rabatt.

Jeg sier ikke at alle andre med annen henger er snobber! Men her i noen miljøer blir man sett ned på hvis man har gaupen siden det jo er så billig og er en liten møkkahenger i folks øyne, mens andre igjen med masse penger synes gaupen er helt greit. Det jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke kan kjøre i den hengeren man vil uten og bli sett ned på, men det er vel egentlig heller en annen diskusjon.

Vinje-Hest
15-07-2008, 09:49
På min henger får man løst ut bommene fra utsiden. det er heller ikke noe i veien med luftingen på den.

proscenia
15-07-2008, 10:07
Vi kjøpte ny gaupen henger i fjor var det vel, og vi kjøpte den for litt over 30 tusen men da hadde vi med masse ekstra utstyr osv. Vi brukte litt tid på ting og klarte og få en ganske grei rabatt.

Jeg sier ikke at alle andre med annen henger er snobber! Men her i noen miljøer blir man sett ned på hvis man har gaupen siden det jo er så billig og er en liten møkkahenger i folks øyne, mens andre igjen med masse penger synes gaupen er helt greit. Det jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke kan kjøre i den hengeren man vil uten og bli sett ned på, men det er vel egentlig heller en annen diskusjon.

Vel.. Viss man gå inn på finn.no og ser på hva som ligger på markedet. Koster det foreksempel 28.000 for en 1998 mod. som er mørk inni uten opnigsvindu og den dårlige luftingen. Og en 2007 mod. til 40.000 uten noe spesielt ekstrautstyr. og en del fra 20-30.000

Så da må du ha fått et veldig godt tilbud på din henger. Er den da lys inni? med opningvinduer, og bedre luftesystem enn de eldre modellene?

trollungen
15-07-2008, 10:20
Vel.. Viss man gå inn på finn.no og ser på hva som ligger på markedet. Koster det foreksempel 28.000 for en 1998 mod. som er mørk inni uten opnigsvindu og den dårlige luftingen. Og en 2007 mod. til 40.000 uten noe spesielt ekstrautstyr. og en del fra 20-30.000

Så da må du ha fått et veldig godt tilbud på din henger. Er den da lys inni? med opningvinduer, og bedre luftesystem enn de eldre modellene?

Finnes da mange annonser på hengere av alle typer som er kraftig overpriset, gjelder ikke bare Gaupen.
En ny dobbel Gaupen som er hvit innvendig koster snaut 36.000,-kr, da uten vinduer men med standard lufting. Dette er da inkl registrering, noe som kommer i tillegg dersom man kjøper brukt. Legger ved link med priser.
http://www.skoies.no/shop.asp?mp=836987

Vinje-Hest
15-07-2008, 10:41
Desverre er ikke alle kjøpere informert om den høye omregistreringsavgiften på nyere hengere og det tror jeg noen av de som selger spekulerer i, når man selger en brukt gaupen til 30tusen skal det ikke så mye til at prisen blir høyere enn på ny henger.
Heldigvis blir omregistreringsavgiften lavere på hengeren for hver år som går. Dersom jeg skulle selge 2005 mod. hengeren min i år ville omregistreringsavgiften vært på 4090kr men om jeg venter til neste år vil den kun være på 2605kr.

Her er satsene for 2008:

Omregistreringsavgift på hengere over 350 kg t.o.m. 1 000 kg.

Mod 2008 og 2007: 6 770kr

Mod 2006: 5 214kr

Mod 2005: 4 090kr

Mod 2004-1997:2 605kr

1996 og eldre:2 605kr

proscenia
15-07-2008, 10:45
Finnes da mange annonser på hengere av alle typer som er kraftig overpriset, gjelder ikke bare Gaupen.
En ny dobbel Gaupen som er hvit innvendig koster snaut 36.000,-kr, da uten vinduer men med standard lufting. Dette er da inkl registrering, noe som kommer i tillegg dersom man kjøper brukt. Legger ved link med priser.
http://www.skoies.no/shop.asp?mp=836987

Geit. En gaupenhenger kan være billig iforhold til mange andre typer. Men det er ikke prisen som gjør at jeg ikke har kjøpt gaupen. Og jeg synes forøvrig ikke at de er veldig billige, i og med at du får en mindre henger, med dårligere fasiliteter inni. fast skillevegg foreksempel, man får ikke kjøpt pvc skillevegg til gaupen. Dårlig lufting (kun en ventil i dør. Og vil man ha opningsvinduer kommer den plutselig opp i 39.000 + sparkeplater er man vel oppe i knapt 40.000. og vips så har man betalt 17.000 mer eg jeg ga for en brenderup med alt dette inkludert (selv om den er eldre, men i strøken stand).

Lopke
15-07-2008, 10:48
Jeg har bare sårlig å si om Gaupen..

Utlufting er helt horribel
Den er laget i tre (jeg liker glassfiber)
Har du hest over 160 er den for lav og for kort
De jeg har kjørt har ikke hatt sikkerhetsbommer
Lemmen har hatt gulvteppe som er det værste herket jeg har opplevd
Den er ikke likegod bak bilen som tyske hengere

Men man får der man betaler for..

Vinje-Hest
15-07-2008, 11:01
Jeg synes gaupenhengeren er god bak bilen jeg, men denne diskusjonen har jeg og du hatt før Lopke...hehe

Tidligere har jeg hatt brukthengere og brukte hengere synes jeg er noe herk, da folk flest er ubrukelige til å ta vare på ting og det blir fort dyrt og tungvindt å måtte reparere.
Derfor kjøpte jeg heller ny henger i den prisklassen jeg hadde råd til på den tiden og da ble det en gaupen.
Og det blir splitter ny henger neste gang også, men da blir det ikke gaupen, satser på ifor williams eller en annen solid og stor henger!! Ikke noe glassfiber her i gården, da jeg vet hvor stor skade en hest kan gjøre på en henger og plastikkvegger er jeg skeptisk til.

Belinda
15-07-2008, 11:10
På min henger får man løst ut bommene fra utsiden. det er heller ikke noe i veien med luftingen på den.

Og du har Gaupen?

Og Lopke, det har ingenting å si om hengeren er lav. Jeg har ponni ;-)

Lopke
15-07-2008, 11:14
Og Lopke, det har ingenting å si om hengeren er lav. Jeg har ponni ;-)

Det var også derfor jeg skrev "Har du hest over 160 er den for lav og for kort"

Men ponnier bør og ha korrekt sikkerhetsutstyr og god utluftning.

Belinda
15-07-2008, 11:20
Såklart :)

Luftingen klarer vi å fikse selv. Også mer lys.
Men ser Vinjehest skrev at hengeren hennes hadde bomutløser fra utsiden. Lurer på hvilken årsmodell det er.

Kurre
15-07-2008, 11:20
Har kjørt mye Gaupen.
Ikke glad i dem.Byttet min egen etter to måneder,det som var "dråpen" var da gummimatta boblet seg opp,splitter ny henger og fikk til svar at: Slikt må man jo regne med...

Det jeg ikke liker med den er:
Den helvetes kula som er fremme på midtlemmen.Altfor mye hester som har ødelagt seg på den.
Den ligger ikke jevnt bak bilen,jeg merker at den er der.
Det er høyt "lastenivå" (Bratt lem)
Gulvteppet på lemmen (Håpløst å holde rent og har de brodder hender det de henger fast der)
Tresprosene som holder gulvteppet,knekker lett.

Og så er det luftingen.
Det er jo ike annen luftemulighet enn den puttelille luken i døra.Ikke i nærheten av nok.

thröstur
15-07-2008, 11:26
Har kjørt mye Gaupen.
Ikke glad i dem.Byttet min egen etter to måneder,det som var "dråpen" var da gummimatta boblet seg opp,splitter ny henger og fikk til svar at: Slikt må man jo regne med...

Det jeg ikke liker med den er:
Den helvetes kula som er fremme på midtlemmen.Altfor mye hester som har ødelagt seg på den.
Den ligger ikke jevnt bak bilen,jeg merker at den er der.
Det er høyt "lastenivå" (Bratt lem)
Gulvteppet på lemmen (Håpløst å holde rent og har de brodder hender det de henger fast der)
Tresprosene som holder gulvteppet,knekker lett.

Og så er det luftingen.
Det er jo ike annen luftemulighet enn den puttelille luken i døra.Ikke i nærheten av nok.

:tilber:

Belinda
15-07-2008, 11:32
Urk....
Å, at det skal være så vanskelig å finne seg henger :mad:

thröstur
15-07-2008, 11:41
Urk....

Jeg vet!

Slet like mye når jeg skulle kjøpe henger. Men fikk til slutt tak i en som jeg er fornøyd med :)

Kurre
15-07-2008, 11:46
Urk....

Skal jeg love deg!
man ser på en million forskjellige (kjennes sånn ihvertfall) veier for og imot...og når man eeendelig kjøper,så blir det: Åh,jammen at jeg ikke tok...

Håper å få til å bytte ut min nå i høst og har vel tenkt frem og tilbake i ca et år nå på hvilken og hvordan og hva og hvor mye og...
Ja.

For å sitere Ragnhild: Uggebæsj!

Belinda
15-07-2008, 11:52
Fant denne på finn.. Koster riktignok litt.. Men denne har vel gummi på baklemmen?? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14117591&sid=xz4cbaPl0IZ789764&WT.svl=Bilde

Hva er innvendig mål på disse halvannen og doble hengerne? Finner ikke info om det...

Kurre
15-07-2008, 11:52
Fikk ikke opp bildet.

Belinda
15-07-2008, 11:53
Hva med denne?
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14102957&sid=xz4cbaPl0IZ789764&WT.svl=Link

Belinda
15-07-2008, 11:54
Fikk ikke opp bildet.
Skal være link. Jeg gjorde en feil :p

Kurre
15-07-2008, 11:56
Hva med denne?
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14102957&sid=xz4cbaPl0IZ789764&WT.svl=Link

Her har du ett av hjertebarna mine...
Jeg er Böckertilhenger på min hals og har alltid vært veldig fornøyd med dem. (Er det jeg har selv nå)

Belinda
15-07-2008, 11:58
Den var stor og lys ihvertfall. Og den har myk skillevegg!
Hmmm.. Litt mye penger for en så gammel henger da..

Belinda
15-07-2008, 12:00
Vet du noe om hvor brede de er Nina? Utvendig og innvendig?

Kurre
15-07-2008, 12:01
Det er virkelig kvalitetshengere,men jeg hadde nok prutet en smule...
Tenker i forhold til hva jeg skal ha for min,så er dennenoe dyr synes jeg...

De nyere har i tillegg støpt gummi på gulvet og DET er en klar fordel! Ingen sjags da for fukt og slikt som kan krype under matta og ødelegge gulvet.

Kurre
15-07-2008, 12:05
Vet du noe om hvor brede de er Nina? Utvendig og innvendig?

Forskjellig fra modell til modell...
Selve bredden på gulvplan vet jeg på min ikke er mer enn feks en gaupen (mulig av den brede typen G...) men de er så store oppover,så de gir et veldig luftig inntrykk og god luft npr man kjører.

Og om det er plastmidtlem,så kan hesten balansere beina slik den vil selv.
Jeg liker det... (Eller...hestene liker det stemmer vel bedre:D )

Var ute og kjørte Gaupen igår jeg forresten...neitakk.Likte ikke.

Skal vi se...*Finne Böcker hemmeside*

http://www.boeckmann.com/_eng/pkw_anhaenger.html

Belinda
15-07-2008, 12:07
Sendte henne en mail jeg :D Likte denne godt, men må nok prute litt ja.
Kanskje jeg kan kjøre Blossi sammen med en annen hest også med sånn skillevegg :D

Kurre
15-07-2008, 12:11
Har kjørt "duster" som ikke greier å stå med andre so det har gått helt fint med med myk vegg.
De har satt sjøbein og kommet trygt frem uten krøll.Ihvertfall bedre sjangs enn med fast lem.

Belinda
15-07-2008, 12:20
Høres bra ut. Skulle bare hatt noe så han ikke kom over bommen nå da. For når han kjeder seg, så klatrer han :rolleyes:
Det finnes kanskje en greiere måte å binde de?

Kurre
15-07-2008, 12:22
Feste en ring i gulvet.
Tauet gjennom der du vanligvis binder og deretter i gulvet.

Belinda
15-07-2008, 12:25
Skal få gubben til å kjøpe en sånn ring. Så prøver jeg det :)

thröstur
15-07-2008, 13:04
Hva med denne?

Denne så jo kjempefin ut :)

Belinda
15-07-2008, 13:14
Jepp! Så ligg unna :p

Vinje-Hest
15-07-2008, 15:27
Såklart :)

Luftingen klarer vi å fikse selv. Også mer lys.
Men ser Vinjehest skrev at hengeren hennes hadde bomutløser fra utsiden. Lurer på hvilken årsmodell det er.

Jeg har Gaupen 2005mod ja, det er bare å skru litt på utsiden av hengeren så er bommene løse.
Min henger har ikke noen kule framme ved bommen!

Den gaupen-hengeren du linket til er altfor dyr!!!
De skal ha 28000kr for den og den er 10 år gammel.
Til sammenligning: Jeg skal selge min til neste år da er den 4år gammel for 20000kr...

Den bøckmannhengeren er 22år gammel...

Belinda
15-07-2008, 16:49
Jepp, ser den er 22 år gammel. Men til gjengjeld er den meget godt holdt, og tatt godt vare på. Veldig lys og fin, og bred :D
Så vi får se ;-)

Martine
15-07-2008, 16:55
Gaupen funker jo.. Altså, er man konkurranserytter med diger varmblods er det jo like greit å investere i større og "bedre" henger, men som jeg, har en liten ponnis som for det meste kun vil stå på henger "når" vi bytter stall, skal på utstilling eller evt. stevner i fremtiden. Altså ikke så mye brukt :P

Belinda
17-07-2008, 01:41
Det ble henger på meg:)
Kom nettopp hjem fra Oslotur. Ble den Bøckmannhengeren gitt!
Og gliset foran hengeren er bilen jeg kjøpe for under to uker siden. Dobbelt glis :D:D
http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=25495

Wilisia
17-07-2008, 01:44
Gratulerer!! Böckmann er kjempehengere :D

Belinda
17-07-2008, 02:07
Takk takk :D

Så forresten en lik henger, ett år nyere til 15000 nå(noen få lapper mindre enn min..). Men denne måtte fikses på.
Løp og kjøp ;-)
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14139224&sid=xz9sgfia1vt395743&WT.svl=Bilde

Karen
17-07-2008, 02:10
gaupen er ok. jatakk til litt bedre luftesystem og fjæring, den skrangler fælt over humper..

Pernooh
17-07-2008, 02:37
Synes Gaupen ser litt gammel og skranglete ut jeg, samt litt trang. Hadde nok aldri kjøpt det selv.

Modesty
21-07-2008, 21:48
Gratuler med ny henger da. ;)
Hehe skjønner godt ditt dobbeltglis med den bilen (ikke helt min favoritt men jeg tar heller den enn ingen bil!).