PDA

Se full versjon : Plutselig hengerlesseproblem??

Falo
11-07-2008, 23:06
Fallotica har, i hvertfall siden jeg kjøpte henne, gått rett på henger. Hun har prøvd seg en gang eller tre, men alltid gått inn i løpet av få forsøk. Men plutselig nå skal man ikke inn! Begynte for et par uker siden, hun stoppet og nektet. Gikk til sidene og bare tullet. Måtte frem med tau som vi gikk bak henne med, og vips så var hesten på hengeren uten et mukk. Skulle på kurs idag også, og samme greia. Gå fint mot henger - stoppe på lemmer - rygge - gå til sidene - og nekte. Måtte til med tau idag, også. Vips, så går hun inn. Jeg er sånn sett mest for at hesten skal gå inn på hengeren av seg selv, men når hesten VET at hengeren ikke er farlig, og har blitt lastet på henger mange ganger? Må også legge til at vi ikke kjører langt om gangen. Ca 10 minutter når vi skal på kurs/bane...

Jeg forsår lite, og det eneste jeg kan tenke meg er at enten, så har hun kommet i ubalanse i en sving eller noe, og tatt skrekken, eller så tester hun oss ut? Se om hun kan gjøre som hun vil?

Kommer nok til å jobbe med det, men greit å høre om noen har vært borti lignende eller har en teori eller noe?

Tornado
11-07-2008, 23:11
Jeg hadde ei hoppe på helfòr som til vanlig gikk rett på hengeren uten å nøle, men når hun var brunstig derimot, da nektet hun plent!

Silje og Tindra
11-07-2008, 23:44
Kjører du kun når du skal på kurs/bane? Sikker på at hesten ikke har begynt å assosiere? :-)

Falo
11-07-2008, 23:55
Men hun er sånn når vi skal hjem, også? Kan godt hende, men da hadde jeg trodd at hun gikk rett på når vi skulle hjem igjen?

Mathilde
12-07-2008, 09:17
Hesten min er HELT lik!

Men han har nok litt mer grunn til det. Han falt på rompa for noen uker siden, når han ombestemte seg og ville ut likevel.

Men han stopper ved lemmen og går på sidene og tuller. Men med en gang han kjenner tauet bak seg, går han innpå.

Han har tullet litt før uhellet også i perioder, men han går ALLTID inn på når han har tau bak seg, uansett.

Jeg tenkte å ringe Martin og spør om han kan hjelpe meg å lære han å gå skikkelig på henger. Helt enig med deg, det burde ikke være nødvendig med tau, den burde kunne gå av seg selv.

Wulfi
12-07-2008, 09:56
Hesten min er HELT lik!

Men han har nok litt mer grunn til det. Han falt på rompa for noen uker siden, når han ombestemte seg og ville ut likevel.

Men han stopper ved lemmen og går på sidene og tuller. Men med en gang han kjenner tauet bak seg, går han innpå.

Han har tullet litt før uhellet også i perioder, men han går ALLTID inn på når han har tau bak seg, uansett.

Jeg tenkte å ringe Martin og spør om han kan hjelpe meg å lære han å gå skikkelig på henger. Helt enig med deg, det burde ikke være nødvendig med tau, den burde kunne gå av seg selv.

Jeg hadde time med Martin da jeg var på Tveit, for Stina begynte å tulle med henger for et års tid siden.
Timen med Martin hjelp MYE!!! Nå går det mye bedre! Anbefaler det på det varmeste.

Heidi&Chianti&Lauvinia
12-07-2008, 12:20
MEst sannsynlig er det en eller annen liten grunn til at hun har begynt å streike. det jeg ville gjort var å hengertrene henne. Altså trene på å laste uten at du skal noe sted, slik at du har god tid, og kan stoppe akkurat når du vil.

tenk igjennom deg selv og ditt kroppspråk, hva gjør du når hun begynner å tulle, hvordan står du foreksempel generelt under lasting ?

Tone
12-07-2008, 13:05
Lærte på kurs med en eller annen for maaaaange herrens år siden at hesten må FØRST lære å GÅ AV hengeren før den kan gå på!

Rosita!
12-07-2008, 13:29
Samme som med min hest,i begynnelsen gikk hun rett på,men bare helt plutselig så skulle hun IKKE inn på hengere mer.
Nå begynner hun heldigvis å bli litt lettere å få på igjen,prøver seg litt men tar ikke lange tia før hun er inne,før kunne vi bruke timer på å få henne inn.
Men grunnene hennes tror jeg bare er at hun prøver seg,tester alltid grenser så det er typisk henne,for vil hun ikke noe så vil hun ikke :p

SafiraogMarthe
12-07-2008, 16:07
Safira har å blitt sånn etter en gang pappa måtte bremse brått for en idiot kom ut av krysset der han hadde vikeplikt ! :/

Hun nekter ikke å gå på, kan stoppe på lemmen å rygge bak, og neste runde så går hun rett på :)

mallilen
12-07-2008, 17:56
Det marte sier her er viktig. En eneste mer ubehagelig opplevelse enn normalt kan gjøre at hesten nekter å gå på.
Det kan være alt fra en bråbrems, en sving i for stor hastighet, humpete vei i for høy fart, eller rett og slett en annen sjåfør enn vanlig.

har hengeren blitt byttet ut kan det være andre lyder i den under fart, eller om man til vanlig har kjørt med automat og byttet over til manuelt gir kan overgangene i giringen gi små nøkk. Spesielt dersom man har en urutinert sjåfør.

En jeg jobbet for sa for mange år siden at å kjøre i over 90km/t med hestehengeren han hadde (Gaupen, luftehull i taket) gjorde hestene mer vriene å få på henger. Antagelig ble lyden der inne fra disse hullene for høy..

Falo
12-07-2008, 22:55
Diskuterte litt med pappa, og han nevnte den dyrlegeepisoden...Pappa kjørte Falo til vetrinær for å vaksinere, og av en eller annen grunn så ville han ha hesen inni hengeren når han satte sprøyte:rolleyes: Hesten hoppet selvsagt i taket, og IKKE spør meg hvorfor i alle dager vetrinæren skulle ha henne inni...

Men hun har gått fint på henger etter det også...Det var kanskje...et par mnd siden vaksinen, og det er kun et par uker siden hun begynte med dette hengergreiene...Hun har vært lastet flere ganger problemfritt mellom vaksinen og når problemet begynte.

Falo
12-07-2008, 23:01
Hesten min er HELT lik!

Jeg tenkte også at jeg skulle ta kontakt med han, eller sende mail til Ole Johansen eller noe.

Eneste jeg er litt skeptisk til er at når Martin var hos en venninne for å hjelpe henne med hennes hest, så kom vi i snakk om hvilken hest jeg hadde. Når jeg sa navnet, så sa han litt sammenbitt til meg, at det var en hest med nerver, ja...
At han dermed kanskje tar det som en selvfølge at hesten er redd/skremt og nervøs, og behandler henne ut fra det? Jeg vet ikke, jeg...Hun ble visst kalt Nevrotica på grunn av nervene hennes før, tss...

Menmen...

thröstur
13-07-2008, 12:21
Jeg tenkte også at jeg skulle ta kontakt med han, eller sende mail til Ole Johansen eller noe.

Eneste jeg er litt skeptisk til er at når Martin var hos en venninne for å hjelpe henne med hennes hest, så kom vi i snakk om hvilken hest jeg hadde. Når jeg sa navnet, så sa han litt sammenbitt til meg, at det var en hest med nerver, ja...
At han dermed kanskje tar det som en selvfølge at hesten er redd/skremt og nervøs, og behandler henne ut fra det? Jeg vet ikke, jeg...Hun ble visst kalt Nevrotica på grunn av nervene hennes før, tss...

Menmen...

Jeg har ikke hørt om Martin, så jeg kan ikke uttale meg om han. Men Ole Johansen anbefaler jeg på det varmeste.

Hvis du ser på hjemmesiden hans ligger det noen bilder der av folk som laster hest. På det ene bildet er det noen som står med tau bak rumpen på hesten. Kommentaren hans til det bildet er: "Her trenes hesten til å ikke gå på henger" eller noe sånt.

Ole er iallefall veldig dyktig og utrolig rolig og tålmodig.

Falo
13-07-2008, 19:59
Jeg har ikke hørt om Martin, så jeg kan ikke uttale meg om han. Men Ole Johansen anbefaler jeg på det varmeste.

Hvis du ser på hjemmesiden hans ligger det noen bilder der av folk som laster hest. På det ene bildet er det noen som står med tau bak rumpen på hesten. Kommentaren hans til det bildet er: "Her trenes hesten til å ikke gå på henger" eller noe sånt.

Ole er iallefall veldig dyktig og utrolig rolig og tålmodig.

Jeg har vært på kurs med han, men ikke sett når han har hengetrent noen...Men jeg kunne i hvertfall sendt en mail å hørt hva han synst.

Mathilde
13-07-2008, 20:39

Menmen...

Jeg forstod ikke helt?

thröstur
14-07-2008, 08:54
Jeg har vært på kurs med han, men ikke sett når han har hengetrent noen...Men jeg kunne i hvertfall sendt en mail å hørt hva han synst.

Jeg hadde han hjem til meg kun for å trene henger med Thröstur. Og han går rett på henger nå for å si det sånn ;). Gangen før så brukte vi fem timer på å få han på, så jeg er fornøyd med det ja :D