PDA

Se full versjon : Påbudt med nesereim i sprang?

Holbytla
08-07-2008, 12:23
Ja,er det det? Finner ikke noe spesifikt om det i KR. Men jeg kan ha oversett noe.

Mvh Holbytla

SafiraogMarthe
08-07-2008, 13:05
Det tror jeg ikke ... Men er ikke helt sikker. I de lave klassene er det vel ikke påbudt ?!

Vilde
08-07-2008, 13:16
Det står ingenting om nesereim i KR så da er det nok valgfritt. Det som står om bisling i reglementet er dette:

§ 257 – Saling og bisling
1. Hodelag med tøyler samt sal med gjord og stigbøyler er påbudt. Hodelag må være sikkert, ikke kunne påføre hesten skade og gi tilstrekkelig kontroll over hesten. Ellers er saling og bisling fri med de unntak som er nevnt nedenfor.
2. Ørehette, ørepropper og fluebeskytter er tillatt.
3. Blinkers er forbudt.
4. Kun løpende martingal er tillatt.
5. Alle bitt er tillatt, med unntak for ponniekvipasjer (se Tillegg 4). Imidlertid kan overdommer, basert på råd fra veterinær, nekte bruk av bitt som kan skade hesten. Tøyler skal festes til bittet (bittene) eller direkte til hodelaget. Gags og hackamore er tillatt. For ponniekvipasjer gjelder spesielle regler.
6. Fôring kan brukes på kinnstykkene, forutsatt at fôringen ikke når mer enn 3cm ut målt ut fra hestens hode.
7. Det er ikke tillatt å binde opp hestens tunge.
8. Hjelpetøyler er ikke tillatt på konkurransebanen og aldri for ponniekvipasjer.
9. Av sikkerhetshensyn må stigbøyle og stigbøylerem henge fritt på utsiden av salkappen.
10. Festeanordninger mellom rytter og sal er ikke tillatt.
11. Brudd på denne paragrafen medfører eliminering.

Holbytla
08-07-2008, 15:21
Takk :), da virker det ikke som at jeg har oversett noe likevel da. Det som står ovenfor er alt jeg også kan finne om dette.

Mvh Holbytla

Elphaba
08-07-2008, 16:02
He he. Jeg husker jeg så Nick Skelton i en wc-klasse på Eurosport. Med en brun, hullete hjelm på snei og hest uten neserem. Så jeg tror det er lov :)