PDA

Se full versjon : Hvordan er det å bruke bosal?

Knekten
08-07-2008, 12:08
Lurer litt på åssen det fungerer med bosal jeg? Har brukt sidepull og hack på gampen min, noe som fungerer veldig godt også har jeg hørt en del om bosal.
Så nå er jeg litt nysgjerrig på det..

Hadde vært veldig fint hvis noen kunne fortalt litt om det :)

Mandarinhest
08-07-2008, 12:52
Jeg har brukt bosal!

Synes det er helt annerledes enn andre bittløse alternativ. Såfremt du lærer hesten neck raining er det kjempeherlig å ri med!

Men du bør ha en ganske "sikker" hest da, som ikke stikker av i full galopp osv. Det har jeg opplevd, og med bosal har du ikke sjans til å stoppe hesten eller snu den rundt.

Rikke
08-07-2008, 15:23
Jeg liker bosal. Men som Kristine sier, hesten burde skjønne neck reining, er mye lettere å bruke det da pga plasseringen av tøylene. Hvis ikke må man bare huske å bruke ledende tøyletak i stedet:) Og hvis hesten funker bra uten bitt ellers, er det ikke noe forskjell med bosal.

Knekten
08-07-2008, 17:34
Hesten holder på å lære neckreining.. Har holdt på med det ca 4 mnd nå... Men han trenger nok enda litt mer trening. Men han skjønner det ganske bra virker det som også da, men helt 100% sikker kan jeg nok ikke være enda.

Takk for info :)

Mandarinhest
08-07-2008, 17:37
Husk at det er enklere å bruke neckreining med bosal. Jeg synes man får bedre press med de tunge tøylene og at punktet blir under, og ikke på sidene som på en sidepull.

Jeg sliter med neckreining på min hest, men med bosal virker det som hun kjenner signalet bedre.

Knekten
08-07-2008, 17:45
Så da er det sånn at man bruker bosalen bare for trykk på halsen. Hesten må kunne stoppe uten at du aldri trenger å ta i tøylene på en måte? (Er ikke spesielt god til å formulere meg..;) )

Mandarinhest
08-07-2008, 18:37
Joda, du kan ta i tøylene for å bremse. Da blir det trykk på nese som på en vanlig sidepull. Lystrer hesten pro da samtidlig så stopper den nok.

Knekten
08-07-2008, 23:46
Ok.. Tror kanskje jeg skal prøve med bosal bare for å prøve hvordan det er.. :)

Mandarinhest
08-07-2008, 23:51
Det er herlig å ri med! Men desverre litt dyrt å kjøpe inn. Så lurt å prøve på forhånd!

Gudhild
09-07-2008, 01:05
OT,men hva er neckreining?

Mandarinhest
09-07-2008, 01:13
OT,men hva er neckreining?

Viking av trykk på nakke/hals, på en måte. Du legger høyre tøyle på hestens hals/nakke og hesten viker da mot venstre. Det er det som blir brukt mest når man rir på løse tøyler. Tror du kan finne mer om det om du søker her på forumet :)

Gudhild
09-07-2008, 01:16
Viking av trykk på nakke/hals, på en måte. Du legger høyre tøyle på hestens hals/nakke og hesten viker da mot venstre. Det er det som blir brukt mest når man rir på løse tøyler. Tror du kan finne mer om det om du søker her på forumet :)

Ah,det kan jo hesten min:)
Å nå kan jeg navnet også...