PDA

Se full versjon : Hva hesten egentlig mener om ly.

Plankerud
07-07-2008, 11:43
Jeg har et stort område for hestene mine å gå på nå. De har fortsatt tilgang til skogen og kan gå under tak når de vil, og så har jeg åpnet opp til et nokså stort beite i tillegg.
Nå har det striregnet i et døgn - og de holder seg ute på beite - kliss våte, og jeg er bekymret hønemor som ønsker at du går under tak snart.
De siste dagene med varmt vær og masse insekter hadde de tilhold i skogen svært mye av tiden. De gikk ned til beite, spiste en halvtime og løp så tilbake til skogen og hvilte der en time, før de ruslet ned til litt mer gress igjen. Men, jeg tror de spiste mye om natten og i den varmeste perioden på dagen holdt de seg i tett skygge eller under tak.
Jeg smører dem inn og sprayer dem for å unngå fluer m.m. og det hjelper. Allikevel mener DE at de har det best i ly når det er varmt og sol.

Det de fleste eiere gjør som ikke har tilgang på et slikt område som meg er jo helt stikk motsatt av hva hestene velger selv når de har muligheten.
De fleste lar hestene stå ute på gress om dagen og tar dem inn under tak om natten - for at de skal få ly. Når det regner setter man hesten under tak - når det er sol og varmt står de ute i alle insektene. Dermed må man smøre dem med masse gift, men det plager tydeligvis fortsatt hestene som heller vil stå i dyp skygge for å unngå insekter og varme.

De fleste som har hesten på utegang melder om samme erfaringer som meg. Skuret brukes av hestene i varmt vær med mye insekter. Om natten, og i kjølig vær og med nedbør - da ønsker hestene å være ute.

Bør flere snart høre på hva hesten selv ønsker og ikke øverføre sine egne ønsker til hesten? Skal du ha hesten ute på gress bare halve døgnet, hvorfor ikke inne om dagen og ute om natten? Hester har ikke vår døgnrytme. De sover ikke tungt mellom kl 11 om kvelden og 7 neste morgen. Hester sover et par timer i døgnet, fordelt mellom mange korte smålurer fordelt utover døgnet. Hester har større problemer med varme, sol og insekter, - enn de har med kjølig vær, nedbør og mørke.

Og skal du ha hesten ute på beite om sommeren bør den ha ly! Tett granskog, eller et skur, eller bare et tak uten vegger. Når jeg nå ser hvor mye hestene bruker skogen i varmt vær kan jeg ikke tenke meg å stenge dem inne på et jorde uten tilgang til dyp skygge.

Tonje
07-07-2008, 12:17
Kjempebra skrevet, og kunne ikke vært mer enig.

lafutura
07-07-2008, 12:25
Enig! Jeg setter gjerne ut hesten i paddock når det er dritvær, men tar den inn når det er stekende sol.

Silje og Tindra
07-07-2008, 12:30
Jeg har eksemhest, og ønsker derfor å unngå periodene rundt soloppgang og solnedgang - det er da insektene er mest aktive. Disse unngår man ikke når man har hesten ute på kvelds- og natterstid, derfor står hesten min inne om natten. Den står ikke på beite om dagen.

I dag har jeg valgt å la hesten min stå inne. Det bøtter ned her, og i går fant jeg henne skjelvende ute. Da får hun stå inne til jeg drar i stallen, og heller komme ut litt da.

Ellers er jeg enig med deg - hestene til svigers står ute med rompa mot vinden når det stormer som verst om vinteren, men i skyggen når det er varmt.

KathrineK
07-07-2008, 12:30
Enig! Hesten min kommer ut uansett vær! Men på stallen så er det sånn at alle hestene må være inne på natta utenom de fire ukene på sommerbeite og det er rett og slett noe dritt. Jeg skulle ønske Victor fikk gå ute like mye natt som dag.

Plankerud
07-07-2008, 15:39
Hvorfor er det sånn? Hva er grunnen til at noen staller har regler om at hestene MÅ være inne om natten?
Om det er to eller flere hester som har eiere som gjerne vil ha dem ute om natten, og det er plussgrader, oppholdsvær og litt ly i paddocken, og gode gjerder selvfølgelig, hvorfor kan de ikke få lov å stå ute i lyse maikvelder og milde august-septembernetter?
Når man vurderer en stall, bør man ikke da først og fremst vurdere området der hesten skal tilbringe flest timer pr døgn? Det BØR være utendørs, og det BØR være et godt variert område uten gjørme vår og høst.
Dette dreier seg om å sette hestens behov foran rytterens.
Om det ikke er oppvarmet ridehus eller varmestue, eller stort salrom og romslige skap til utstyr så er da ikke det viktigere enn at hesten har et interessant og godt sted å være utendørs det meste av døgnet.
Det er jo hesten som skal bo der - ikke du. Om du får litt upraktiske løsninger de to-tre timene du er der pr dag, så er vel ikke det viktigere enn at hesten er fornøyd i resten av de 22 timene av døgnet hvor hesten skal leve der uten deg.
Derfor er jeg veldig tilhenger av å gi hesten muligheter til å ta sine egne valg og selv velge hvor og hvordan den vil tilbringe sin fritid. Spise, sove, leke osv. når og hvor den selv vil.

IngvildK
07-07-2008, 15:43
Godt skrevet! Merket selv på Perlas, at han syntes det var godt å komme inn i går i verste solsteika (vi har ikke ly til de ute). Han lå og slappet av og måtte overtales litt til å gå ut i varmen igjen. Nå er det litt vind, overskya og jeg er sikker på at han storkoser seg ute. :) Jeg og stalleier har snakket litt om å ha de inne på dagen og sette de ut igjen om natta. Jeg vil ha han ute så mye som mulig, men det var tydelig at hesten var fornøyd med å stå unna sol og klegg og andre ekle insekter noen timer. (:

Puselusa
07-07-2008, 21:28
Hestene mine går på skogsbeite i juni, juli og august - døgnet rundt. Her har de både trær og et romslig skur å gå inn i ved behov. Jeg har gjort meg samme erfaringer som deg - de står alltid ute og blir våte i regnet, uten å la seg affisere det grann. Skuret brukes kun når det er varmt og de trenger skygge og avkjøling.

På stallen har vi ikke noen form for ly på beitene. Da vi hadde en skikkelig varmeperiode tidligere i sommer, stod de på stall de varmeste timene på dagen og var ute morgen/kveld/natt i stedet. Jeg synes ikke noe om å la dyr stå uten skygge i solsteiken.

Anne83
07-07-2008, 21:55
Kjempe godt skrevet Plankerud!

Vi har også mye skog på beite og i luftegård. Hestene står, uten unntak, alltid under masse trær midt på dagen, og nå som det bøtter ned står de på de åpne slettene og gresser.

De plages helt klart mest av insekter og stekende sol enn av regn.

I fjor hadde jeg en liten utegang utover høsten. De var alltid inne midt på dagen, og ute om nettene.

Astrid
07-07-2008, 22:01
De siste dagene har hestene mine stått en plass det så og si kun er skog (hvertfall endel trær :p), men når sola går ned og knotten biter som fy, så vil de inn ja! Og de springer nesten ned gjerdet for å komme inn.. Om dagen går de der blide og fornøyde og gresser..
Kunne jo såklart snudd døgnet på de (det hadde faktisk vært mye enklere med tanke på foring og sant), men så kan de jo finne på å stikke av også.. Var å fanget inn en hest i fjor kl 1 om natta helt tilfeldig.. (skulle bare sjekke mine hester, men kjørte helt tilfeldig en liten omvei, og oppdaget en av de andre hestene på stallen laaaangt bort på ei anna mark..) Nært hovedveien er det også, så det er en sjangse å ta..

Hanne
07-07-2008, 22:03
Hestene mine står inne om natta pga eksem på den ene. Men på dagen når jeg er hjemme går de ofte løse på gårdsplassen. Da hender rett som det er de går inn i stallen frivillig og blir der både lenge og vel.

Har tenkt å få ordnet til så de kan gå inn i møkkjelleren når de vil. Dette var populært da jeg hadde hest hjemme hos mine foreldre. Mørkt, svalt og ingen insekter. :)

Gudhild
09-07-2008, 01:19
Leste om det i den boka til Peer Werner,å han sa det samme som trådstarter.
Vi har hestene mest inne om det er veldig varmt og masse insekter.De kommer også inn om alle dekken er for våte til å brukes,da hoppa får vondt i ryggen og fryser om hun står i lenge i regnet.
Da kommer begge hestene inn for selskapens del.

MichelleT
09-07-2008, 01:31
UTROLIG flott skrevet, Plankerud! Kunne virkelig ikke vært mer enig.
Dette skal jeg huske mer på, når jeg har fòrhest i sommer! :)

Asbjørg
10-07-2008, 09:39
Helt enig:) Har selv stallen tilgjengelig for hestene til enhver tid året rundt, og varme&insekter er det verste de vet! På flotte, varme sommerdager står de der inne i stallen sin og drømmer og vinter&snø:p Virker som den fineste tiden å være hest er om våren før insektene kommer, og varmen ikke er plagsom ennå. Da er de nesten ikke inne i det hele tatt. Om vinteren er de inne en tur om natta og sover, og står også en del inne hvis været er skikkelig ille med sterk vind og høljeregn.

Chevy&Hedda
10-07-2008, 09:56
helt enig! hesten min får velge akkuratt hva hun vil og når hun vil, så jeg bekymrer meg ikke så mye om slike ting. Hun står i skogen når det er veldig varmt og spiser gress og får løperaid sammen med de andre hestene om natta. og når det regner da velger hun å stå ute i regnet, ser henne nesten aldri inne i huset de har på beitet.

KjerstiM
18-07-2008, 14:21
Flott at så mange ser nødvendigheten av å ha lè også på sommerbeite, er altfor mange hester som står uten mulighet til å gjemme seg for steikende sol og brysomme insekter.

Vi har hestene på helårs utegang her hjemme. I vinter har de benyttet seg av låven maks 10 ganger,- om det har snødd vannrett eller vært -20 grader har de foretrukket å være utendørs.

Nå i sommer derimot er de i låven daglig, når det blir for varmt og for å få fri fra insekter. Det burde bli påbudt med tilgang på lèskur også på sommerbeite!

Ingus
18-07-2008, 15:34
Der sa du noe lurt ja :)

I mai var jeg på kurs med hesten min i 5 dager, og hun, som vanligvis står på stall om natten sto ute hele døgnet med tilgang til en stor liggehall - helt alene. Det striregnet den første dagen, jeg satte på et regndekken og hesten sto ute. HELE dagen. Dagen etter, derimot, var det sol og bra vær. Fluer og mygg og alt annet som kommer med det også. Og da sto hun inne i skyggen og sov. Du har helt rett ;o)

Isadora
19-07-2008, 18:43
Mine er ute hele døgnet, dem har tilgang på stort jorde å en stor skog, så dem har det topp:)

thröstur
19-07-2008, 20:26
Hehe, jeg får bare bekreftet igjen og igjen at hesten min er sær :D. Noen ganger lurer jeg på om han hadde stått inne hele døgnet om han kunne. Han elsker å være inne. Om kvelden vil han inn og det er ikke alltid han vil ut om morgenen før langt på dag.

Hvis det regner veldig så kan han fryse og da må han inn og bli tørr. Har utegang og han kan gå inn i låven når han vil. Han står mye der inne. I tillegg får jeg låne en boks hos naboen når det er mye innsekter. Han vil helst inn i den boksen hos naboen han. Han tølter avgårde i goood fart når vi skal den veien om kvelden. På dagen når han skal ut igjen går han sakte, hehe.

Frøya er ute hele døgnet på beite nå og kan gå hvor hun vil. Det er masse ly der, og hun er litt mer lik normale hester.

Poenget mitt er at alle hester er individuelle, det som passer for en passer ikke for en annen. Det viktigste er vel å kjenne sin egen hest og gi den det den ønsker :)

TeamFånna
19-07-2008, 22:42
Hestene våre må være weirdoes i hesteverdenen. Når solsteiken og insektene er verst står de midt på jordet. Når det regner og blåser stikker de inn i skogen eller prøver å få ly ut av stallveggen ;)

thröstur
20-07-2008, 12:17
Hehe, i går når det niregnet ute gikk begge hestene inn i låven ;). En isis og en fjording :)

Howdi
20-07-2008, 14:33
Mine går og på utegang - om vinteren står de sjelden inne, selv om det snør i dagevis. Men om sommeren når det regner går de gjerne under tak, i alle fall om det regner mye. Men de går også under tak når det er insekter/for varmt som dere andre sier...

Kaja
20-07-2008, 15:01
Har merket dette når jeg henter Meeg i all slags vær. Hun står ute døgnet rundt om sommeren og på boks om natta, fra september til mai. Men hun vil aldri inn om det regner, eller blåser. Hun ELSKER regn! Hadde henne alene i utegangstrøa da alle de andre stod på gress i slutten av mai, og hun kom ut av huset når det regnet, og stiller seg til for å ta i mot regnet. :p

Tornado
02-08-2008, 21:30
Du har ett poeng der, har faktisk ikke tenkt så mye på det før enda jeg har lagt merke til det samme.

Speedy As A Bullet
02-08-2008, 22:40
Har samme erfaring selv med mine to. Det skal et ufyselig vær til før de trekker seg i ly. Er det sol og varmt, er de inne eller i skogen.
Nå har ikke vi sett så mye til sola i sommer, og heller ikke insektene, så for hestene har nok denne sommeren vært topp :)

Nimbus
03-08-2008, 13:16
Du har nok egentlig rett, men Pusen min hater regn, og blir helt miserabel av det. Når det er varmt og sol veksler hun mellom å ligge midt i solsteika og strekke seg som en katt, og å gjemme seg i skyggen unger trærne. (Ja, og så en del beiting innimellom).