PDA

Se full versjon : Jeg er så pysete.. - å slippe hesten på beite

lafutura
06-07-2008, 21:18
Nå har det seg sånn at vi har mulighet til å slippe hestene våre på beite på stallen der jeg står. Det er ok med mat, men det har vært en del uro i flokken, blant annet en brukket kjeve på en hest. Den hesten som sparket er nå fjernet, men jeg klarer ikke dy meg for å katastrofetenke på alt som kan skje.

Problemet slik jeg ser det er at det er ulike hester som står der, noen på dag og noen på døgn. Plutselig slipper person A hesten sin ut et par dager, for så å ta inn igjen, og så kommer person B og slipper sin hest. Dette fører til ustabilitet i flokken og en del bråk. Det er nå totalt ca 20 hester på stallen og 10 ca som står på beite. Jeg har veldig lyst til å slippe min, men er altså bekymret for skadene som kan oppstå. Har kanskje mulighet til å slippe han med to andre hopper på et mindre område, men der er det lite mat og mindre ly. De får ensilage og min får høy, altså et foringsproblem (jeg vil ikke gi han ensilagen der, dårlig kvalitet).

Hesten min er rolig og trygg, og har aldri sett han bråke med andre hester. Stod på vallakbeite i fjor (dagbeite) uten problem.

Neste år blir det mer struktur på beitet, dvs alle som skal være med slippes samtidig, og ingen får komme til etterpå, og alle skal stå på døgn. Men nå føles det egentlig ganske utrygt. Eller er jeg for overbeskyttende?

har lyst til å slippe han, han fortjener å få gå og bare være hest..men jeg vil ikke risikere helsa hans heller siden ting er så urolig.. Hva gjør jeg?

-edit for å legge til at det nå står 5 hester på det store beitet.

Chem
06-07-2008, 22:32
Tja, jeg vil si at jeg hadde hatt akkurat samme betenkligheter som deg. Syns det er kjempeflott at de går i flokk, men ønsker en stabilitet på flokken,slik at rangstrukturen blir avklart og at hestene kan gå og kose seg.

smulemor
06-07-2008, 22:36
må innrømme at det der hørstes rotete ut i mine øyne og. jadda, hester skal få lov til å gå i flokk og kose seg og alt det der men hvor er kosen i å konstant være usikker på rangordningen når det blir satt inn og tatt ut dyr i ett sett ?

Chevaleresse
06-07-2008, 22:52
Jeg har satt inn og tatt ut hester fra flokken i hele vår og spes nå siste to mnd. Har vært litt pes med toårshingsten min, men ingen skader og det roer seg veldig fort. Noe vining når de hilser på hverandre, og så er det over. Den gangen det var mest fres, var de to første gangene det kom nye hester. De siste tre gangene har det gått svært rolig for seg, og de nye hestene har sklidd rett inn i flokken med en gang. Men nå er min flokk kun hingster og vallaker. Med en gang det blir flere vallaker og en eller flere hopper så blir det mer spenning og konkurranse mellom vallakene.

Men kan ikke gi deg noe råd om enten eller tror jeg... Det lureste er å se an de hestene som går i flokk, og se hvordan de behandler hverandre, samt se hvordan din egen forholder seg til andre hester.

Mvh Torill

lillekira
06-07-2008, 23:43
Jeg vil tro dette går helt fint jeg ;)
Hvis din hest er snill,rolig og ikke liker bråk selv,vil den jo trekke seg vekk om det blir noe tull.
Og er beitet stort er det ikke noe problem for ham å gå unna den/de som eventuelt bråker.
Det at hester kommer og går som du sier,tror jeg ikke spiller noen rolle. Det er vel de samme hestene som kommer og går?
Da kjenner de jo liksom hverandre fra før,og det å slippe disse hestene inn i flokken igjen tror jeg vil gå veldig fint.
Vi har også gjort litt sånn her hos oss,og det har gått helt fint :)

Så jeg ville sluppet på beitet jeg,og tatt livet helt med ro ;)

lafutura
07-07-2008, 00:54
Det er vel de samme hestene som kommer og går?

Det er ikke de samme hestene som kommer og går nei. Er jo ca 10 på beite totalt, og 10 i luftegård. Av de 10 som er i luftegård er det flere som planlegger å bare ha hesten sin der litt. Så i teorien kan det komme forskjellilge hester hver dag.

smulemor
07-07-2008, 00:55
Det er ikke de samme hestene som kommer og går nei. Er jo ca 10 på beite totalt, og 10 i luftegård. Av de 10 som er i luftegård er det flere som planlegger å bare ha hesten sin der litt. Så i teorien kan det komme forskjellilge hester hver dag.

det var det jeg synes ble litt rotete, hvor stort er beitet ?

Pernooh
07-07-2008, 01:46
Forstår deg godt. Hadde nok vært litt redd for det selv.
Er så heldig at fòrhesten min står på beite med en ponni på 3 år, som han står med til vanlig, så det er ikke noen større risiko for skader enn ellers.

Synes også det hørtes rotete ut. Er det ikke et annet sted du kan sette han, evt avtale at kun de samme hestene skal være der? Synes du skal slippe han, la han få kose seg :)

lafutura
07-07-2008, 07:35
Beitet er ganske stort.

Plankerud
07-07-2008, 10:28
Det vil nok være værst for de hestene som vanligvis står i paddock og blir sluppet ut til flokken på ti i et par dager. Da tar det vanligvis noen dager før det roer seg. Jeg ville aldri sluppet hesten min på et beite med 10 hester for en dag. Men de ti hestene som er dere hele tiden vil nok ha det greit til tross for noen "inntrengere" som må jages litt.
Det er nokså dårlig gjort for de hestene som ikke er en del av den faste flokken og som blir sluppet ut for en dag nå og da. De får virkelig trening på sine sosiale antenner og diplomatiske evner.
Er beite stort og variert og med gode trygge gjerder ville jeg nok våget. Men så har jeg en hest som helst ikke vil krangle og som leser hestespråk veldig godt. Jeg tror det er veldig sunt for å hester å få diskutere ting og finne ut av konflikter. Det hadde så klart vært en fordel om ingen hadde på seg sko på bakbena.
Med masse grønt gress og stort område har hestene mye annet å tenke på enn å krangle. Litt hyling og løping er jo ikke farlig.

lafutura
07-07-2008, 11:23
Hestene har sko, desverre.
Løsningen tror jeg blir å dele av beitet, siden det er såpass stort, og finne en eller to andre hester han kan stå med over tid.

Neste år blir det utslipp i flokk, uten sko på bakbena. Da kommer jeg til å slippe han, uten tvil. Men i år blir det rett og slett for usikkert å slippe han inn i den store flokken, særlig når jeg ikke vet hvilke hester som kommer innom på dagsbesøk.

Howdi
07-07-2008, 13:45
Huff jeg er like pysete jeg og.. ;)

Mine går litt på beite i sommer, men jeg har ikke de vanlige beitene mine fullt ut denne sommeren da det ordnes litt der. har muligheten til å slippe de på beite med tre andre store hester (uten sko) et sted der det er litt tungvindt å se til dem. Og ettersom tre av mine er under 120 føles det litt utrygt... (og jeg er jo også vant tli å se de nærmest 24 timer i døgnet så jeg føler i tillegg jeg mister litt oversikten. Måtte vel bosatt meg der det første døgnet for å se at alt gikk seg fint til... :D ).

Rart, noen er sååå avslappet og bare lipper hester hit og dit og sammen her og der uten å tenke mere på det - og andre er vanvittig hønemor som meg selv (de finnes værre enn meg og - søsteren min slår meg... ;) ). Kanskje en mellomting hadde vært det beste???

lafutura
07-07-2008, 14:05
Jepp, slitsomt å ha det sånn i grunn:)

Jossa
09-07-2008, 11:30
Min står sammen med 5 hopper på dagbeite. Inne om natta, deilig.