PDA

Se full versjon : foten langt inn i stigbøylen i sentert ridning.

Gudhild
06-07-2008, 02:54
Jeg har fått litt undervisning i sentert ridning å da var det en ting som slo meg.Man skal jo ha foten helt inn i stigbøylen for å få mest mulig sentert sits.
Men da er vel faren mye større for å sette seg fast?
Er vel derfor det er stigbøyler med tåkapper for at foten ikke skal skli inn i stigbøylen?Har selv aldri ridd med tåkapper,men har man muligheten til å få hele foten inn i stigbøylen eller stopper det om man har foten i "vanlig" posisjon?
Eller er ikke dette noe å være "redd" for,så lenge man ikke får ankelen inn i stigbøylen,å man da setter seg fast?
Har til dags dato aldri satt fast foten selv,så vet ikke "hvor mye som skal til".Men hva blir resultatet om man detter av?
Jeg setter ikke noe spørsmålstegn ved selve sentert ridning-temaet.
Men er det farligere å ha foten langt inn i stigbøylen om noe skulle skje?

Knekten
06-07-2008, 08:43
Hmm.. Vrien! Man presser jo hælen litt nedover.. Det gjør sikkert at foten ikke glir igjennom hvis det skulle skje noe? Usikker jeg :)

Embliss
06-07-2008, 11:11
Jeg har også blitt undervist i sentrert ridning (på lavt nivå, vel og merke), men vi ble ikke lært dette. Er det noe som læres på høyere nivå av sentreringen?

Hilde
06-07-2008, 11:12
Det er hælen på skoene dine som skal hindre at foten glir gjennom. Grunnen til at man kun har stigbøylen på tåballene er for at man skal presse hælene ned. Men i SR gjør man ikke dette. Da er man mer opptatt av å slappe av i leggene osv. Da kommer hælen bitte litt ned av seg selv, men man skal ikke sitte og presse den ned slik man gjør ellers. Nå har ikke jeg fått beskjed om å ha foten lenger inn i stigbøylen selv, men det har kanskje med at jeg stort sett har ridd uten stigbøyler å gjøre. Nå har jeg også lånt bort SR boka mi, så jeg kan ikke gå i den og sjekke om det står noe der heller. Men jeg kan tenke meg at det gjør at man binder seg mindre og slapper mer av og dermed får en mer korrekt sits.

LisaFi
06-07-2008, 12:25
Passe på å ha små nok stigbøyler? Slik at det ikke er mulig å komme igjennom? Mange forhandlere selger stigbøyler i dame og herremodell?

(Jeg har store, må få kjempesvære sko inni om vinteren).

Selv skjønner jeg ikke helt hvordan det skulle være mulig å få foten igjennom stigbøylen, eller endog henge fast..

IngvildK
06-07-2008, 12:48
Har lest hele SR-boka, og har aldri hørt om dette..

Silje og Tindra
06-07-2008, 18:51
Selv skjønner jeg ikke helt hvordan det skulle være mulig å få foten igjennom stigbøylen, eller endog henge fast..

Tja, om du sitter på en hest som har stukket i vill panikk og det ikke finnes et snev av reaksjon i hesten, og du ser en ferist 20 meter foran deg på en smal vei uten mulighet for å ri ut til sidene .. Da er det mulig å få foten rett igjennom stigbøylen i det du tar tak og forsøker å vrenge hesten. Jeg skal love deg at det gjorde vondt >.< (Jeg falt ikke av, men forstuet nok foten i tumultene).

Gudhild
06-07-2008, 18:54
Har heller ikke funnet noe om det i SR-boka,men det funket for meg da jeg l&#230;rte det av hun ridel&#230;reren.Hun har trinn 1 forresten.
men poinetet var vel ikke at man skal putte beinet lengst mulig inn i stigb&#248;ylen,men slik som Hilde beskriver.Men da kom foten mye lenger inn i stigb&#248;ylen enn om man har den "vanlig" automatisk.Alts&#229; slik at "linjen" be rettere.

mallilen
06-07-2008, 19:28
Alts&#229;..
Foten skal jo ikke lenger inn i stigb&#248;ylen enn t&#229;ballen. Forbi det punktet er unyttig.

Poenget med &#229; ha b&#248;yleplaten under t&#229;ballene, er at det muliggj&#248;r &#229; tr&#229;kke ned i stigb&#248;ylen, noe man ikke f&#229;r gjort om foten er for langt ut eller inn i b&#248;ylen...

Gudhild
06-07-2008, 19:33
Altså..
Foten skal jo ikke lenger inn i stigbøylen enn tåballen. Forbi det punktet er unyttig.

Poenget med å ha bøyleplaten under tåballene, er at det muliggjør å tråkke ned i stigbøylen, noe man ikke får gjort om foten er for langt ut eller inn i bøylen...

Da tror jeg hun ridelæreren burde få skaffe seg en lite oppdatering:rolleyes:
Men jeg er helt enig med deg,Mallilen.Det er jo ingen "kraft" i beinet det,så å ri lettridning sånn er ikke lett akkurat...

Oliverrags
06-07-2008, 19:37
jeg skal ikke uttale meg om SR her n&#229;. men det jeg kan fortelle deg at det er fint mulig &#229; tre foten inn i stigb&#248;ylen og bli hengende fast(LEEEEENGE)..:P
Har pr&#248;vd! har ingen aning om hvor mange runder det gikk ruund og ruuuundt f&#248;r jeg fl&#248;y videre, s&#229; n&#229; rir jeg KUN med stigb&#248;yler med strekk p&#229; siden:)

LisaFi
06-07-2008, 23:20
Den typen sikkerhetsstigb&#248;yler f&#229;r man ikke bruke i mont&#232; i Sverige, da de ikke anses som sikre nok. Vet ikke hvorfor, men har registrert at det er s&#229;nn.

M&#229; vel kanskje ha de som "l&#248;ser seg helt ut" om de skal bli helt sikre?

Kurre
06-07-2008, 23:26
Da tror jeg hun ridelæreren burde få skaffe seg en lite oppdatering:rolleyes:
Men jeg er helt enig med deg,Mallilen.Det er jo ingen "kraft" i beinet det,så å ri lettridning sånn er ikke lett akkurat...

men rir sånne sentrerte ryttere lett da?

Gudhild
06-07-2008, 23:55
men rir sånne sentrerte ryttere lett da?

Haha,nei.Det tror jeg ikke.Men vi skulle trave lett i hvert fall på timen:)

Hva slags stigbøyler er det du mener,LisaFi?

Nina&Bella
02-10-2008, 21:11
I sentrert lærer man at man skal ha stigbøylen på d punktet under foten det er lettest å balansere, blir som regel litt lengre inn enn man vanligvis lærer. stå feks å balanser på en rund stokk for å finne d punktet.
Man rir lett i sentrert også:)