PDA

Se full versjon : Advarsel.. stigbøyler

Lopke
05-07-2008, 19:40
Springrytter blev hængende i stigbøjlen
Den brasilianske springrytter Alvaro Miranda kom slemt til skade under grand prix kvalifikationen ved CHIO Aachen, da hesten kom forkert ind på et spring. Alvaro faldt ud over halsen på hesten, og blev hængende i stigbøjlen. Hesten blev rædselsslagen og begyndte at bukke med Alvaro hængende efter sig.

Øjenvidner fortæller, at havde det ikke været for nogle fotografer, der fik fat i hesten og straks spændte sadlen af, kunne det havde endt langt værre.

Alvaro blev bragt til hospitalet, og indtil videre forlyder det, at han er sluppet fra uheldet med et benbrud.

Kilde: Horse and Hound

Det skjer for selv den beste..

Det minner meg på at jeg nok bør investere i sånne sikkerhetsbøyler jeg og. Siden Lopke har bukket en del!!

Reaper
05-07-2008, 19:41
Ja, det kan jo skje med absolutt alle. Er jo en billig forsikring å kjøpe sikkerhetsbøyler! Nå har det jo virkelig blitt marked for det også, med mye forskjellige å velge mellom. Før var det jo bare de med strikk.

IngvildK
05-07-2008, 19:41
Sikkerhetsstigbøyler var det første jeg bestilte da jeg fikk min første helfôrhest, og det første (og eneste hittil, riktignok) jeg byttet ut da jeg fikk Perlas på fôr.

Pseudonym
05-07-2008, 19:49
Når jeg har fått penger igjen skal jeg kjøpe meg sikkerhetsstigbøyler ..
Så nå håper jeg vi endelig finner en sal som passer til Magic så jeg får brukt de.

insolita
05-07-2008, 20:51
Kan bekrefte at det ikke er noe særlig å henge etter en hest i stigbøylen. Har gjort det en gang, etter at hesten falt i en sving og jeg ble liggende på bakken mens han reiste seg og løp videre. Heldigvis hadde jeg en hånd på tøylene, slik at jeg fikk dratt han rundt meg, så mens beina hans flakset rundt hodet mitt klarte jeg å vri beinet mitt ut av skoen og dermed tilslutt stoppe han. Det kunne gått riktig ille, og det skjedde fordi jeg hadde veldig våte sko og lånte min venninnes som hun brukte hele tiden, men som var for brede og høye (ikke ridesko, men sko med heler på). Dermed ble jeg sittende fast når ulykken var ute.

Marte+Quicky
05-07-2008, 20:58
Ja, er skummelt. Selv har jeg en sal med sikkerhetsstigbøyler, og en uten. Burde nok bytte ut de uten egentlig... Koster jo ikke stort så

Har selv hengt etter, da jeg datt av på tur med en tidl fôrponni, det er skummelt!!

Anniken
05-07-2008, 21:06
Jeg har hengt etter jeg også, det var ikke særlig behagelig kan man si:roll:
Men jeg holdt på å dø av latter etterpå da, når jeg begynte å tenke på hvor dumt det må ha sett ut :lol:

Jeg ler nesten altid etter at jeg detter av osv. :roll:

Wilisia
05-07-2008, 21:23
Jeg har sånne proffe sikkerhetstigbøyler som ser normale ut! Sånn scs3:D Da henger man fast og er sikker allikevel :cool:

Lopke
05-07-2008, 21:33
Jeg har sånne proffe sikkerhetstigbøyler som ser normale ut! Sånn scs3:D Da henger man fast og er sikker allikevel :cool:

kunne man bare ha kombinert disse med en som har litt vridd feste så hadde de vært perfekte!!

Wilisia
05-07-2008, 21:34
kunne man bare ha kombinert disse med en som har litt vridd feste så hadde de vært perfekte!!

Ja, det er sant det! De er supergode!

SafiraogMarthe
05-07-2008, 23:14
Å bli hengende fast i stigbøylene er absolutt min største skrekk !

Siiilje
05-07-2008, 23:20
jeg har hengt etter hest to ganger, og jeg lever ennå.

IngvildK
06-07-2008, 01:01
jeg har hengt etter hest to ganger, og jeg lever ennå.

Så derfor rir du ikke med sikkerhetsstigbøyler..?

julnil
06-07-2008, 01:35
Ja, det kan jo skje med absolutt alle. Er jo en billig forsikring å kjøpe sikkerhetsbøyler! Nå har det jo virkelig blitt marked for det også, med mye forskjellige å velge mellom. Før var det jo bare de med strikk.

Er ikke de med strikk bra?
Jeg har slike, men har ikke "hatt gleden av" å teste de ut enda, heldigvis.
Løsner strikkene slik de er ment?

Anita&Svarten
06-07-2008, 02:32
Jeg har sikkerhetsstigbøyler. Jeg har og blitt hengende fast, men har heldigvis ganske rolig og avbalansert hest som stopper, men han kan jo bli redd han og. Selv om jeg har sikkerhetstigbøyler stoler jeg ikke helt på at ikke det kan skje, men jeg føler meg tryggere enn med vanlige. Føler at sjangsen er mindre liksom.

Wilisia
06-07-2008, 10:18
Stoler ikke helt på de med strikk, men tror de andre mine faller ganske lett ut.

Sirkusprinsessa
06-07-2008, 10:47
Huff, er så utrolig skummelt det der, og så utrolig lett at det kan skje!
Selv har jeg blitt hengende etter hesten da jeg trente på et nytt triks i kosakken på cirkuset. Dette utføres med en spesiell sal og det er ikke noe sikkerhet i stigbøylene siden det er meningen å sitte fast under triksene for ikke å falle av. Men denne dagen når jeg skulle opp etter å ha hengt på siden av hesten falt jeg over på den andre siden og slo ryggen i ei jernstang, for så å bli hengende etter hesten mens den panisk sprang rundt. Heldigvis for meg, så var dette inne i cirkusteltet så hesten kom seg ikke langt og jeg klarte å lirke foten ut av stigbøylen, etter det ble alt svart og jeg husker jeg kjente at hesten tråkka meg midt i skrittet! Kunne gått utrolig ille, men jeg kom derfra med brist i ryggen... :/

Lopke
06-07-2008, 12:57
au au au...

Bitten&Betty
06-07-2008, 13:17
Huff, mange stygge nestenulykker... *finne nettbutikk å bestille minst 3 par sikkerhetsstigbøyler*

Noen med anbefaling av gode merker/typer, og hvor en får kjøpt dem?

Edit: Fant tråd om det på Utstyr :)

Pernooh
06-07-2008, 14:27
Sikkerhetsstigbøyler kommer jeg likevell aldri til å ri med. Synes de støtter opp så utrolig lite, irriterer meg over de.

Modesty
06-07-2008, 14:27
Jeg har sikkerhetsstigbøyler på noen av salene mine. Liker de med strikk, synes de er veldig greie. Akkurat nå er det ikke sikkerhetsstigbøyler på salen til ponnien så jeg burde vel bytte så det blir det da det er veldig kjekt hvis noe først skulle skje. Vet av erfaring at strikkene løsner hvis noe skjer, opplevd det før en-to ganger når hesten har bukket.

IngvildK
06-07-2008, 14:29
Pernooh: Bedre å henge etter hesten i vill galopp og bli ristet i fillebiter, da?

(Er jeg forresten den eneste som får assosiasjoner til hjelm-tråden? :p)

Astrid
06-07-2008, 15:04
Tror det beste er å ri uten stigbøyler jeg :D Så får man jo god balanse på kjøpet også.. Hehe :)

Silje og Tindra
06-07-2008, 18:43
Har Sprenger Bow Balance. Disse er vridde, støtdempende og fungerer også som sikkerhetsstigbøyler. :-)
Selv har jeg opplevd å få foten gjennom stigbøylen mens jeg satt på hesten. Det var innmari vondt og ikke minst skremmende, fordi jeg satt med ridestøvler som jo skal forhindre dette .. I tilfelle noen lurer så satt jeg på en hest som løp ut i panikk, og jeg måtte vri hesten ut av veien for å unngå en ferist.

Lopke
06-07-2008, 18:47
Har Sprenger Bow Balance. Disse er vridde, støtdempende og fungerer også som sikkerhetsstigbøyler. :-)
Selv har jeg opplevd å få foten gjennom stigbøylen mens jeg satt på hesten. Det var innmari vondt og ikke minst skremmende, fordi jeg satt med ridestøvler som jo skal forhindre dette .. I tilfelle noen lurer så satt jeg på en hest som løp ut i panikk, og jeg måtte vri hesten ut av veien for å unngå en ferist.

Føler du at du kan få foten hengende fast i Sprenger sine?? Jeg går nesten ut fra det ikke var dem du opplevde dette med eller??

Therese
07-07-2008, 00:13
Jeg har også hengt etter hest med foten fast i stigbøylen. Men klarte å holde tak i tøylene med en hånd, så jeg fikk stoppet hesten ganske raskt. Men det var nært nok at jeg holdt på å bli trampet på av en redd hest som ikke skjønte hva som hang på slep. Dette med sikkerhetsstigbøyle med strikk!! Så jeg blir nok ikke å kjøpe slike igjen.

Pernooh
07-07-2008, 00:19
Jeg har også hengt etter hest med foten fast i stigbøylen. Men klarte å holde tak i tøylene med en hånd, så jeg fikk stoppet hesten ganske raskt. Men det var nært nok at jeg holdt på å bli trampet på av en redd hest som ikke skjønte hva som hang på slep. Dette med sikkerhetsstigbøyle med strikk!! Så jeg blir nok ikke å kjøpe slike igjen.

Har også opplevd fler som har opplevd at strikken ikke faller av når den bør, men andre ganger f.eks på tur detter den av, hele strikken.

A&Eb
07-07-2008, 00:24
de som ikke detter ut av sprenger sine stugbøyler, eller de sprenger stigbøylene jeg har ridd med den siste tiden, de er gode! de er så innmari glatte der du har foten at er sånn du msiter stigbøyler uansett nesten :lol: men jeg liker dem jeg så :)

Therese
07-07-2008, 00:26
Har også opplevd fler som har opplevd at strikken ikke faller av når den bør, men andre ganger f.eks på tur detter den av, hele strikken.

Har de ikke på sånn lærbit som hindrer at man mister strikken hvis den detter av oppe?

Pernooh
07-07-2008, 01:19
Har de ikke på sånn lærbit som hindrer at man mister strikken hvis den detter av oppe?

Joda, men den falt av den også. Det skjedde rett som det var.

Silje og Tindra
07-07-2008, 08:50
Føler du at du kan få foten hengende fast i Sprenger sine?? Jeg går nesten ut fra det ikke var dem du opplevde dette med eller??

Nei. Disse bøyer seg såpass lett at dersom jeg skulle være i samme situasjon, så tror jeg heller at stigbøylen ville bøyd seg og stoppet foten min enn at jeg skulle forsvinne igjennom. Skulle jeg fly av og henge fast, så vil de løse seg ut på siden. Platen man har foten på er i tillegg litt bredere enn vanlig og veldig ru, slik at man ikke glir så lett (så noen som mente de var glatte ..). Det var vanlige stigbøyler med gummi-innlegg jeg tredde foten gjennom.

Joda, men den falt av den også. Det skjedde rett som det var.
Det har jeg vært borti også - det var rett og slett ekkelt, og takk og lov for at det skjedde i skritt. Hesten kastet litt på seg, men ikke noe farlig og - plopp - så måtte jeg gå av og feste strikken..

Lopke
07-07-2008, 12:35
Nei. Disse bøyer seg såpass lett at dersom jeg skulle være i samme situasjon, så tror jeg heller at stigbøylen ville bøyd seg og stoppet foten min enn at jeg skulle forsvinne igjennom. Skulle jeg fly av og henge fast, så vil de løse seg ut på siden. Platen man har foten på er i tillegg litt bredere enn vanlig og veldig ru, slik at man ikke glir så lett (så noen som mente de var glatte ..). Det var vanlige stigbøyler med gummi-innlegg jeg tredde foten gjennom.

Har du bilde av dem?? jeg trodde ikke de hadde "åpning" i siden?

Silje og Tindra
07-07-2008, 13:43
Ser at jeg skrev en feil i mitt forrige innlegg (å undersøke fakta er en fin ting .. :roll:). De løser seg ikke ut, men de er så fleksible at å sitte fast blir en sterkt redusert fare. Jeg kan ta bilder når jeg er i stallen i dag, så får du se.

Her (http://www.discountsaddleryshop.co.uk/product_info.php?products_id=960) kan du lese mer, og se gode bilder. De koster litt, men de er definitivt verdt det.

Pernooh
07-07-2008, 13:49
De har ikke "åpning", men løser seg ut dersom trykket blir for stort. Her (http://www.discountsaddleryshop.co.uk/product_info.php?products_id=960) kan du lese mer, og se gode bilder. De koster litt, men de er definitivt verdt det.

De der kunne jeg brukt, men de med strikk er ganske uaktuelle for min del.

Silje og Tindra
07-07-2008, 13:51
Merk at det som står i quoten er litt feil, jeg rettet det i innlegget mitt. Man lærer noe nytt hver dag ;-)

Therese
07-07-2008, 16:20
..

Det har jeg vært borti også - det var rett og slett ekkelt, og takk og lov for at det skjedde i skritt. Hesten kastet litt på seg, men ikke noe farlig og - plopp - så måtte jeg gå av og feste strikken..

Hvorfor var det ekkelt?

Mandarinhest
07-07-2008, 17:19
Jeg rir ofte stigbøylene uten strekk. Er såpass "stødig" i salen at jeg trenger ikke noe støtte fra strikket på stigbøylen. Merker ingen forskjell.

Liselotte
07-07-2008, 18:21

Av sikkerhetsstigbøylene liker jeg faktisk de med strikk aller best, jeg :)
Jeg har hørt om sånne (http://skoies.no/shop.asp?p=29962329&imgGallery=2&imgActive=) som ikke har gått opp når man har blitt hengende etter hesten :s

En strikk er jo garantert å gå opp.

Therese
07-07-2008, 18:36
Jeg har hengt fast i stigbøyle med slik strikk.. Så det er heller ingen garanti.

Liselotte
07-07-2008, 18:43
Jeg har hengt fast i stigbøyle med slik strikk.. Så det er heller ingen garanti.

Jøss. Det hadde jeg ikke trodd at var mulig. Men man skal jo aldri si aldri :p

Silje og Tindra
07-07-2008, 19:27
Hvorfor var det ekkelt?
Det var ekkelt fordi strikken ikke skulle hoppe av der. Strikken skal løse seg ut når det er stort press på, ikke sånn uten videre.

Jeg rir ofte stigbøylene uten strekk. Er såpass "stødig" i salen at jeg trenger ikke noe støtte fra strikket på stigbøylen. Merker ingen forskjell.
Trenger heller ikke støtte fra stigbøylene - iallfall ikke på den siden, men jeg synes likevel det var ekkelt. :-)

Pernooh
08-07-2008, 00:18
En strikk er jo garantert å gå opp.

Nei, den er faktisk ikke det.

Gudhild
08-07-2008, 04:30

Jeg leste innlegget ditt der du hang fast,men hva skjedde egentlig?
Jeg rir alltid med strikkstigbøyler,å de har alltid gjort nytten sin med enten å ryke eller falle av når det skjer noe.Å jo da,de har også røket når de ikke skal,men det tar jeg ikke så tungt.Hårstrikker er fine ting:)
Så hadde du store sko eller vred foten seg fast eller??
Trodde også at de var såpass fleksible at foten datt ut uansett.

Knekten
08-07-2008, 10:46
Et tips hvis man blir sittende fast etter stigbøylene er å vri seg rundt. (Så magan kommer ned mot bakken). Beskytt hodet med hendene og trekk beina opp mot magen i det du faller. Da er sjangsen for at skadene skal bli veldig store litt mindre. Magen og hodet er der de organene vi trenger mest ligger ;)

anexiel
08-07-2008, 11:29
Men å bi dradd etter med trynet i bakken er vell ikke noe særlig det heller. Da må det jo være bedre öm hjelmen tar støetene fra steiner ect, enn att nesa di gjør det?
Strikk stigbøylene er kjempegreie hvis presset kommer på den siden strikket er, hvis den kommer på andre siden er man jo like langt.

Knekten
08-07-2008, 13:23
Hjelmen holder kanskje ikke lenge nok til at det er så lurt å bare bli hengende etter uten å gjøre noe. Men hvis man snur seg rundt så snur selvfølgelig skotuppen seg og vil dermed gli ut uansett åssen ting er.
(Har westernstigbøyler så jeg må nesten gjøre det om jeg skulle være så uheldig).

Marthe
08-07-2008, 16:37

Det har jeg også. Vet om flere venninner som også har gjort det. Jeg stoler heller ikke helt 100% på de med strikk, de løsner ikke alltid.

Missen
08-07-2008, 17:36
Er vel igrunn ikke en garanti for noen av sikkerhetsstigbøylene at de løser seg ut når de skal.....

CatogEinir
08-07-2008, 19:12
Bruker stigbøyler med strikk, og de har alltid løst seg ut ved fall. Aldri når jeg rir vanlig. Kanskje bare jeg som har vært heldig da...

Gudhild
09-07-2008, 00:28
Men ser jo at folk setter strikken på forskjellig sider også.
Jeg har den slik at den vender ut.Det har alltid reddet meg.Kansje flaks også.
Men vet at automatikken med å dra til seg bena og rulle bort fungerer fra min side i hvert fall:)

Therese
09-07-2008, 09:01
Jeg leste innlegget ditt der du hang fast,men hva skjedde egentlig?
Jeg rir alltid med strikkstigbøyler,å de har alltid gjort nytten sin med enten å ryke eller falle av når det skjer noe.Å jo da,de har også røket når de ikke skal,men det tar jeg ikke så tungt.Hårstrikker er fine ting:)
Så hadde du store sko eller vred foten seg fast eller??
Trodde også at de var såpass fleksible at foten datt ut uansett.

Nei, hva skal jeg si.. Hesten fikk tulltak. Full fres med bukkesprang med et etterfulgt bråstopp. Hadde vanlige ridesko på meg (husker faktisk ikke om det var sommerskoene eller ridestøvler), så det var nok ikke skoene som var synderen. Red med sikkerhetsstigbøyler med strikk i flere år før dette, så stigbøylene var rett vei og hele pakka. Kan vel ikke si jeg studerte nøye akkurat hvordan foten satt fast da, men den var ikke gjennom stigbøylen for å si det sånn.

Silje og Tindra
09-07-2008, 09:25
Lovde jeg skulle ta bilder. Det ble litt vanskelig å ta dem alene, så det ble dessverre bare ett bøyebilde og ett vanlig bilde.

Slik henger den til vanlig. I den rundingen står det L, det er med andre ord en høyre og en venstre-stigbøyle.
http://img77.imageshack.us/img77/7286/stigb0yle2wp5.jpg

Her er den bøyd. Den kan bøyes andre veien, og litt i kryss også, i tillegg til at den har fjæring.
http://img88.imageshack.us/img88/4170/stigb0yle1hj9.jpg

anexiel
09-07-2008, 21:55
Men pernooh, hvilken støtte er det du tar fra yttersiden av stigbøylen?

Pernooh
17-07-2008, 00:18
Men pernooh, hvilken støtte er det du tar fra yttersiden av stigbøylen?

Det er VANSKELIG å forklare. Men altså. Stigbøyler med strikk blir lette, og jeg føler at når foten mister grepet, har den ikke noe å støtte seg på. Jeg merker iallefall stor forskjell, og når jeg likevell ikke stoler på strikken, rir jeg likesågodt med vanlige stigbøyler ( sprenger ). Stigbøylene har faktisk mye å si.

Guuroo
08-08-2008, 00:37
Jeg har Sprenger Bow Balance. De koster en del, men er absolutt verdt det!

Benji
08-08-2008, 16:10
Huff, det er forferdilig. Det er veldig lurt å ha sikkerhetsstigbøyler. Jeg har det, og det er jeg glad for! :P

Kristin&Lillebror
08-08-2008, 20:36
http://img77.imageshack.us/img77/7286/stigb0yle2wp5.jpg

Har lyst på noko lignande eg også. Hadde sånne som har bøygde stenger, men likte ikkje dei spesielt godt.

Missgadget
28-08-2008, 12:20
Uff ja, eg har også hengt på slep etter hesten i mine yngre dager. Sikkerhets stigbøyler for alle pengene nå =)

Helenepia
30-08-2008, 22:55
Jeg hadde sikkerhetsstigbøyler med strikk før og jeg ble hengende etter hesten i stigbøylen!! De med strikk er ikke bra fordi dem har sånn dings nederst der man fester strikken, den er faktisk stor nok til at man kan hekte seg fast på den. Anbefaler leddede stigbøyler istede.

Missgadget
31-08-2008, 00:43
Jeg hadde sikkerhetsstigbøyler med strikk før og jeg ble hengende etter hesten i stigbøylen!! De med strikk er ikke bra fordi dem har sånn dings nederst der man fester strikken, den er faktisk stor nok til at man kan hekte seg fast på den. Anbefaler leddede stigbøyler istede.

Eg og har slike ledda stigbøyler. Dog så knirker de noe sinnsykt! Er det noen flere som har det problemet? Vurdere å smøre de inn med olje eller lignende.

Helenepia
31-08-2008, 00:52
Mine ledda stigbøyler knirker ikke.. Ikke hørt noen som har klaga på det heller. Det kan jo være et tegn på at noe er galt med de. Klag til butikken..

Missgadget
31-08-2008, 08:06
Mine ledda stigbøyler knirker ikke.. Ikke hørt noen som har klaga på det heller. Det kan jo være et tegn på at noe er galt med de. Klag til butikken..

Ja, det hadde jo vært lurt. Problemet er at butikken er lagt ned... men men.. =)

Johanne S.
05-10-2008, 23:27
Jeg har toe cage til mine stigbøyler, noen som har erfaring med disse? Plastbur som festes foran på stigbøylene så foten ikke kan gli igjennom, følte at disse var tryggest for min datter som er lita og lett. Er så redd hun skal bli for lett for andre sikkerhetsstigbøyler, at hun ikke løser ut strikken el.lign. Ellers har jeg også falt av og blitt hengende etter en stigbøyle uten toe cage eller noe, det som berget meg var at spennen som holder stigbøylereimen på plass løste seg ut etter at jeg hadde blitt dratt noen meter.

Lopke
05-10-2008, 23:28
Jeg har tåkapper til stocksalen min. Liker godt å ri med dem egentlig..

Azawakh
19-10-2008, 11:59
Tåkapper er fine greier, man blir ikke hengende fast etter stigbøylen ihvertfall, men problemet med disse er at om man mister stigbøylen i f.eks fart så er det mye vanskeligere å få beinet inn i stigbøylen igjen enn med "åpne" stigbøyler.
Ikke noe stort problem, men det er derfor jeg sparer til sprengerstigbøyler! (Har Matrix tåkapper).

Det kan godt hende at dyrere/annerledes type toecage-løsninger fungerer litt bedre med tanke på å få beinet inn igjen i stigbøylen og sånt.