PDA

Se full versjon : Turdistanseritt

KristinL
03-07-2008, 21:01
Vi har tenkt å arrangere et turdistanseritt her hos oss til høsten, den lengste løypa blir vel på ca 13 km. Tenkt ponnier og hester i sammen, hvordan kan man regne ut idealtid? Hvordan bør starten være? Ponniene først eller hestene? Hvor stort mellomrom mellom ekvipasjene?

Martine
04-07-2008, 01:27
Herlig! Det var det Therese pratet om ja ; )
Rart ingen har svart her ? : /

Idealtid .. hm, du kan vel ri løypa selv med rinja og bruke det som ideal-tid ?
Ellers, tror jeg, etter det jeg har lest her, at på de minste distanse-stevnene så er det min. og max. -tid, og alle som kommer innenfor denne får godkjent bare.
Men ettersom dette er sånn .. ja, litt mer uoffesielt, uten klubber og slik, så kan du (vi ? :D) ri løypa og bruke det som idealtid, eller litt lavere liksom, siden på rittet vil vi kanskje ri litt fortere siden "det er da det gjelder!" :P

Siden det er idealtid så kan man vel starte blandet med hester og ponnier siden det er om å gjøre å individuelt ri så nærme den fastsatte tiden som mulig.. Men da må man ta tiden på hver enkelt ekvipasje da, men er vel ikke noe problem dersom første ekvipasje starter kl xx:00, og derfra kan man starte med 30 sek - 1 min. mellomrom?

Idéer ^^

JanneogTanha
04-07-2008, 16:30
hei!
så morro dere vil prøve dere på et ritt!:) er ikke farlig å sette til noen lengre lengder;)

når vi har den laveste klassen her i gyland, 2 mila, så er det ca nesten 20 startende. så det blir voldsomt å sette alle dem i samme start. så da lager vi grupper på 5 stk. prøver å sette gruppene sammen slik at folk rir med folk de kjenner:)
jeg syns ikke det skal være slikt at man setter ponniene i en klasse ogg hestene i en klasse. syns det blir noe "feigt" hehe

ang denne idealtida. så er den på ca 8- 10 km i timen på 2 mila. prøv å ri løypa en gang på et rolig tempo. så ser du hvor lang tid dere bruker:)

Martine
04-07-2008, 17:14
trodde idealtida var en totaltid på hele rittet jeg :P f.eks, 1 time og 23 min liksom , og om å gjøre å komme nærmest den :P

trodde også det var feigt først når ponnier og hester konkurrerte i lik klasse jeg ? Siden mange kommer til å starte med ponniene sine som ikke blir så mye trent, også vil det sikkert starte noen sprang-folk som allerede er i toppform og bare gjør dette for lit avveksling :p

JanneogTanha
04-07-2008, 21:09
men om man regner slikt som disse tidtakerene gjør så ser de f.eks rytteren har ridd i 1 time. da har hun en ca gjennomsnittsfart på 10kmt:)
for å få til det å komme nermest tiden, så er det lettest å ri en gjevn fart. som f.eks å trave(en trav for mange hester...rolig trav.) er på ca 8-13 kmt. alt etter hvordan hesten traver altså.
men dette er noe ryttere finner ut selv hvor fort hesten løper. når de trener. om de tar en treningstur på 1 mil . å de er hjemme etter en time. da har de ridd i ca 10kmt:)

Martine
05-07-2008, 00:32
åjaaa, nå forstår jeg : ) Så idealtiden kan være f.eks, 10,03 km/t ? (BARE ET EKSEMPEL, jeg har ikke peiling)... Så da er det om å gjøre å komme nærmest det liksom ? :p