PDA

Se full versjon : Hvordan måle sete- og bom str på sal?

Henarn
27-06-2008, 22:22
Altså i tommer'' :) ?? Jeg må finne det ut, fordi jeg har noen saler jeg skal selge også vet jeg ikke helt str på de.. :)

flaana
27-06-2008, 22:41
Setestr måler du fra ene "knappen" på siden av forsvisselen og bak til midten på baksvisselen. Har du en tommestokk kan du legge den over setet og se enkelt hvilken str det er. Du skal altså måle en skrå strak linje fra forsvissel til baksvissel. Gud så god jeg er til å forklare :p

Bomvidden er nesten umulig å måle seg fram til. Det enkleste er vel å måle på en hest man vet bomvidden til.

Henarn
27-06-2008, 22:55
Setestr måler du fra ene "knappen" på siden av forsvisselen og bak til midten på baksvisselen. Har du en tommestokk kan du legge den over setet og se enkelt hvilken str det er. Du skal altså måle en skrå strak linje fra forsvissel til baksvissel. Gud så god jeg er til å forklare :p

Bomvidden er nesten umulig å måle seg fram til. Det enkleste er vel å måle på en hest man vet bomvidden til.

ah, takk :D

Henarn
28-06-2008, 13:09
Er det likedann med Westernsaler ?

mallilen
28-06-2008, 13:13

Tommestokk blir feil, gjør det ikke? Må vel være målebånd for å bli riktig.
Selv om to saler er 17" vil de jo være forskjellige i aktuell størrelse dersom den ene har et åpent sete og den andre et dypt?

Bommen bør heller måles i grader enn i cm, da en bom på 33 cm kan være langt større enn en bom på 35. Dette avhenger jo av HVOR på bommen dette er målt (tversover), og en cm opp eller ned vil gi store utslag. Det er også variabelt hvor lang ned på hver side bommen faktisk går fra merke til merke og modell til modell...

Henarn
29-06-2008, 17:29
Ok, men hvordan finner man det ut da ?

flaana
29-06-2008, 17:54
Tommestokk blir feil, gjør det ikke? Må vel være målebånd for å bli riktig.
Selv om to saler er 17" vil de jo være forskjellige i aktuell størrelse dersom den ene har et åpent sete og den andre et dypt?

Bommen bør heller måles i grader enn i cm, da en bom på 33 cm kan være langt større enn en bom på 35. Dette avhenger jo av HVOR på bommen dette er målt (tversover), og en cm opp eller ned vil gi store utslag. Det er også variabelt hvor lang ned på hver side bommen faktisk går fra merke til merke og modell til modell...

Jeg har alltid brukt tommestokk jeg, lettere å håndtere ;) Skal vel ikke måle nedi setet uansett?

Westernsaler aner jeg ikke hvordan måles, aldri tenkt på det.

:herregud: Bomvidden kan selvsagt måles i grader ja... Jeg har klippet til et ark som passer inni framme, på tvers altså. Så kan en bruke gradskive og måle av etterpå. Alternativt kan du bruke en ståltråd og forme til og tegne av på et ark.

mallilen
29-06-2008, 18:13
Jeg har alltid brukt tommestokk jeg, lettere å håndtere ;) Skal vel ikke måle nedi setet uansett?

Westernsaler aner jeg ikke hvordan måles, aldri tenkt på det.

:herregud: Bomvidden kan selvsagt måles i grader ja... Jeg har klippet til et ark som passer inni framme, på tvers altså. Så kan en bruke gradskive og måle av etterpå. Alternativt kan du bruke en ståltråd og forme til og tegne av på et ark.

Mjooo.. Jeg lurer litt på om ikke det er målebånd altså.. For en sal som er satt til 17" vil jo få kortere avstand mellom forsvissel og baksvissel jo dypere den er?

crusabell
30-06-2008, 10:36
han som jobber på horze her i tr.heim viste meg hvordan man skulle måle setestr. han brukte tomskokk fra knappen på salen og til midten av bakvisselen. altså på skrå. men det kom an på merket på salen om man skulle måle fra foran eller bak knappen. vet ikke om det stemmer helt,men en viss peiling får man jo..

Henarn
30-06-2008, 11:27
Jeg prøvde i dag, men jeg målte fra midten av knappen da :P Jeg fikk at den ene barnesalen var 14,5" og en annen jeg hadde var 16" Men er ikke helt sikker på om det stemmer da :p