PDA

Se full versjon : Blinding vs. hestebrems

Opal
27-06-2008, 00:23
Har noen link til gode bilder av blinding og hestebrems?

Det var anløp til paniske tilstander i paddocken i dag da den ene hesten ble angrepet av fluer store som helikoptre. En sjel på stallen mente det var en blinding (egentlig en flokk av dem...) . Opalen stod med teppe på og var heller uanfektet heldigvis.

Hjelper fluespray på til å holde slikt faenskap vekk? :confused:

Amanthea
27-06-2008, 00:27
Er ikke blinding og hestebrems det samme? Trodde blinding var det svenske navnet, jeg? :s

Opal
27-06-2008, 00:29
Neeeh...noen omtaler klegg og blinding om hverandre men at det også skal være brems var nytt for meg.....:confused:

MariaR
27-06-2008, 00:31
Hestbrems ligner iallefall på stoooooore bier, og fyyy som det svir når de stikker! Igjennom to par ridesokker og ridebukse er null match! :eek:

HannaC
27-06-2008, 00:35
På rideleir i fjor sommer på fredagen så kom det masse hestebrems, måtte jo feie de vekk med pisken og sånt..

Torhild
27-06-2008, 00:36
Aldri hørt om blinding jeg?!?
Og brems har jeg hørt om, men ikke sett... Tror ikke vi har det på vestlandet.
Men klegg har vi!!!

HannaC
27-06-2008, 00:38
Hestebrems: Ikke verdens beste bilde men..
http://www.photosight.org/up/2006/12/28/50153.jpg

Klegg:
http://www.fhi.no/eway/imgstore/files/tema/skadedyr/dyr/tovinger/klegg-1.gif

Blinding fant jeg ikke. Klegg kom og opp som et annet søkeord, når jeg søkte på hestebrems.

Lopke
27-06-2008, 00:43
wææ... trodde tråden handlet om å bremse hesten kontra å blinde den i en "roe ned hest" situasjon.. lurte virkelig nå..

Her er bare klegg og mygg og knott.. MER enn nok!

Opal
27-06-2008, 00:52
Det kan saktens være behov for å roe ned hest når fa..skapet kommer flyvende.... (*har friskt i minne hest som slo som en gal og var helt psykotisk på vei ned fra ridehuset i dag pga. flyvende fare)

HannaC: Fysj for noen stygge krek, men å se forskjell på dem ...Hm, ikke lett.

Finnes slike ulumskheter bare på utvalgte steder her i landet?

HannaC
27-06-2008, 00:55
Er veldig mye av dem på østlandet vet jeg ivertfall.

Og en ting. Det nytter ikke å løpe hylende og skrikende vekk fra dem, de flyr vistnok ganske fort. Bare vent til den har landa på deg(før den får bitt deg da, hvis den har det ønske i tankene:p) eventuelt og klask til den hardt;)

Lenore
27-06-2008, 00:59
Er veldig mye av dem på østlandet vet jeg ivertfall.

Og en ting. Det nytter ikke å løpe hylende og skrikende vekk fra dem, de flyr vistnok ganske fort. Bare vent til den har landa på deg eventuelt og klask til den hardt;)

Hvem av dem? :confused:

Har ikke sett noe til noen av dem her på Østlandet jeg, heldigvis!

HannaC
27-06-2008, 01:01
Hestebrems tror jeg. Var noe sånt på Lefdal ivertfall. Ganske sikker på at det var hestebrems.

MariaR
27-06-2008, 01:07
Det kan saktens være behov for å roe ned hest når fa..skapet kommer flyvende.... (*har friskt i minne hest som slo som en gal og var helt psykotisk på vei ned fra ridehuset i dag pga. flyvende fare)

HannaC: Fysj for noen stygge krek, men å se forskjell på dem ...Hm, ikke lett.

Finnes slike ulumskheter bare på utvalgte steder her i landet?

Hestbremsen har gult i seg, noe ikke kleggen har :)

Rikke
27-06-2008, 01:15
Glad det verste vi har her er klegg...grøss

Lopke
27-06-2008, 01:29
Når vi rir pleier Lopke å gi litt beskjed om det sitter en klegg på henne som jeg rekker bort og hun ikke.. "ta den vekk.. den deeer..." :lol:

Asa Garsy
27-06-2008, 12:13
Vi har masse klegg i alle fall, ekle skapninger, hestene liker de ikke heller. Aldri sett hestebrems.

tebj0
27-06-2008, 12:20
Jeg bor på vestlandet og det er nå brems her hos oss hvertfall?

Amanthea
27-06-2008, 12:33
Neeeh...noen omtaler klegg og blinding om hverandre men at det også skal være brems var nytt for meg.....:confused:

Høres logisk ut. Jeg er svensk, og jeg kaller det blinding, men har hørt mange nordmenn kalle det klegg. Ekle dyr uansett. :p

Marte+Quicky
27-06-2008, 23:25
Ikke vanskelig å se forskjell på klegg og brems hvertfall. Kleggen er mindre (på str med store fluer ca) og nesten grå. Bremsen er svæær (på str med en humle ca?) og er gul og rødaktig.

Siiilje
27-06-2008, 23:28
Ikke vanskelig å se forskjell på klegg og brems hvertfall. Kleggen er mindre (på str med store fluer ca) og nesten grå. Bremsen er svæær (på str med en humle ca?) og er gul og rødaktig.

Bremsen er da MYE større en ei humle, hvertfall her hvor jeg holder til.. :p De jeg har vært borti har vært gigantiske, og jeg fikk lettere panikk (jeg og stor dølagamp på løpetur vekk fra en brems.. :lol:)

Marte+Quicky
27-06-2008, 23:44
Bremsen er da MYE større en ei humle, hvertfall her hvor jeg holder til.. :p De jeg har vært borti har vært gigantiske, og jeg fikk lettere panikk (jeg og stor dølagamp på løpetur vekk fra en brems.. :lol:)

Ja, sant det, de er nok det. Det er hvertfall ikke mulig å blande de med klegg, som er myye mindre

Siiilje
27-06-2008, 23:47
Ja, sant det, de er nok det. Det er hvertfall ikke mulig å blande de med klegg, som er myye mindre

Ja, kleggen legger man ikke merke til engang.. :p mens bremsen kan man høre på en km's avstand jo.. :p

Marte+Quicky
27-06-2008, 23:53
Ja, kleggen legger man ikke merke til engang.. :p mens bremsen kan man høre på en km's avstand jo.. :p

Også så innpåslitne!!

Siiilje
27-06-2008, 23:54
Også så innpåslitne!!

Ja, og de er SKUMLE:S

Anne83
28-06-2008, 12:46
Funker switch mot brems?

julnil
28-06-2008, 20:56
Dette sier Wikipedia:

Hestebrems (Gasterophilus intestinalis):
Er en art i bremsfamilien

Hestebrems, er ikke særlig vanlige, men finnes der det finnes hester. I verden er det ca. 50 arter, men bare 1 art i Norge.
Brems er fra 8 mm. og opp til ca. 25 mm. De har store øyne, kroppen er gjerne kraftig og er tett hårkledd, og de ligner ellers en bie eller en humle.
Hester, sauer og reinsdyr oppdager ofte bremsene, når de kommer flygende, og prøver å komme seg unna. Trolig er det en særpreget summing de kjenner igjen. Dette er grunnen til at reinsdyr ofte oppholder seg på snø i fjellet, selv om det kan være bar mark i nærheten. Bremsene flyr helst ikke innover snø, fordi temperaturen er lavere der.

Blinding (Chrysopsinae):
Blinding er en art i kleggfamilien. Blinding, regnklegg og storklegg er noen av artene i denne familien.

Klegger er middelsstore til meget store fluer, fra 7 til over 25 millimeter lange. Kroppen er kraftig og gjerne noe flattrykt, vanligvis lite hårete. Beina er middels lange og slanke.
Hodet er meget stort, med store fasettøyne som hos hannen møtes i pannen. Fasettøynene er ofte mønstret og er fargerike på grunn av lysbrytningen i fasettene. Vingene er store med mange tydelige årer, ofte mørke eller med mørke flekker eller bånd. Karakteristisk er en markert "V" nær vingespissen. Hunnene av de aller fleste kleggartene suger blod for å få nok proteiner til å utvikle eggene.

Med andre ord. En hestebrems er en brems, og en blinding er en klegg.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/Fliege_auf_Holzbrett.jpg/120px-Fliege_auf_Holzbrett.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8b/Gemeine_Viehbremse_Tabanus_bromius_2.jpg/89px-Gemeine_Viehbremse_Tabanus_bromius_2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/XN_Haematopota_pluvialis_00_cropped.jpg/120px-XN_Haematopota_pluvialis_00_cropped.jpg
Blinding Storklegg Regnklegg

mallilen
28-06-2008, 21:13
Hestebrems (http://drangsereds.com/images/Artiklar/Hastfluga.jpg)

Brems (http://drangsereds.com/images/Artiklar/broms.jpg), eller vanlig klegg om man vil. Det er denne flate, grå kleggen som gjerne angriper deg når du er ute og bader.

Blinding er det samme som flekkflue (http://www.fhi.no/eway/imgstore/files/tema/skadedyr/dyr/tovinger/klegg-1.gif). Denne er meget lett gjenkjennelig på grunn av de tydelig flekkete vingene. Er omtrent dobbelt så stor som ei vanlig flue.

Hestebremsen ser i realiteten ut som en stor feit veps. Gule og svarte striper, men er langt større og tyngre. Lager også litt annerledes lyd, en lyd de dyr som før er blitt skikkelig bitt av hestebremsen LETT kjenner igjen og ofte reagerer på.

Felles for all klegg er at den ikke stikker slik myggen gjør, men biter seg hull før den får tak i blodet. Det er dette bittet som gjør så svinhvelvete vondt, og hestebremsen er definitivt verst av dem alle.

julnil
28-06-2008, 21:30
Hestebrems (http://drangsereds.com/images/Artiklar/Hastfluga.jpg)

Brems (http://drangsereds.com/images/Artiklar/broms.jpg), eller vanlig klegg om man vil. Det er denne flate, grå kleggen som gjerne angriper deg når du er ute og bader.

Blinding er det samme som flekkflue (http://www.fhi.no/eway/imgstore/files/tema/skadedyr/dyr/tovinger/klegg-1.gif). Denne er meget lett gjenkjennelig på grunn av de tydelig flekkete vingene. Er omtrent dobbelt så stor som ei vanlig flue.

Bra bilde av hestebrems.
Men må korrigere deg litt da.

Brems og klegg er ikke det samme. Bremsfamilien består av mange type bremser, blant annet hestbremsen. Bremser er parasitter, dvs at de må ha et vertsdyr for å kunne formere seg. Eggene blir til larver i mage/tarm på forskjellige dyr (hester, rein, elefanter etc). At noen sier de er blitt bitt av bremser, tror jeg kommer av en forveksling av hva som er brems og klegg. Bremser er nemlig ikke blodsugere, men legger egg i forskjellige områder hos forskjellige vertsdyr. Bremsefamilien er delt inn etter hvor på vertsdyret larven lever som parasitt (nesebremser, magebremser og hudbremser), og bremsene har fått sitt navn etter hvilket dyr som er verten. De parasitterer virveldyr som neshorn, elefanter, hester, esel, sebra, kyr, reinsdyr og sau.
Hestebrems er i magebremsfamilien (dvs at eggene blir til larver i mage/tarm-systemet).

Likeså består kleggfamilien av mange type klegger, deriblant blindingen (se bilder i innlegget mitt ovenfor). Klegger er ikke parasitter. Hos dette insektet behøver hunnen blod for å få nok næring til å legge egg. Derfor biter disse insektene. Eggene legges ofte i forskjellig våtmark.

Amanthea
03-07-2008, 19:03
I dag så jeg alle tre.. fysjogfy for noen ekle kryp!
Men gjør hestebrems mennesker noe? Kleggen tar seg et jafs og blindingen suger blod? Hvis jeg har forstått det riktig? :p

Chevaleresse
03-07-2008, 19:17
Sikker på at det va hestebrems og ikke storklegg? Her har vi ikke brems, men en del storklegg som ene leggen min er vitne på... Har to stikk str 10 cm i diameter...

Kopierer inn en link fra en tråd på EO forumet jeg, så kan folk lese og vurdere hva det er som finnes av store summedyr rundt omkring;)

http://horse84124.yuku.com/topic/11021

Mvh Torill

Amanthea
03-07-2008, 19:22
Hestebrems = ekle, små kryp som ser ut som en slags sær hybrid av ei flue og ei veps?
Klegg = brunaktige og ser ganske lange ut når de ikke har vingene ute?
Blinding = ja.. flekkflue.. grøss.. men biter den? Eller suger den blod?

Filizity
03-07-2008, 19:22
æsj! her har vi lite brems, men det var MYE av det i danmark!!! livredd de dyra jeg!!! biter/stikker de mennesker?

insolita
03-07-2008, 21:45
Gudene vet hvilket insekt det er, men de som bråker noe skrekkelig når de flyr, er veldig raske, og av størrelse nærmer seg en fugl, er i hvertfall noe forbanna drit å ha flyvende etter seg på treningstur.

Harneshaug
03-07-2008, 21:47
Her har mine stått inne siden kl 14 pga av utøy, er jo heeelt for jævlig.. :(
Først biter kleggen hull så blodet renner, så mesker fluene seg i det etterpå, blir helt fortvilet...
De får ikke fred, uansett tonnevis med spray ...

Nå går sola ned og da kommer knotten... Regner med det er levelig i 12 tida i natt, da skal de få ut.
HATER vindstille...sukk

Marte+Quicky
03-07-2008, 22:01
Hestebrems = ekle, små kryp som ser ut som en slags sær hybrid av ei flue og ei veps?

Små er de hvertfall ikke!! Store!

Ja

Gudene vet hvilket insekt det er, men de som bråker noe skrekkelig når de flyr, er veldig raske, og av størrelse nærmer seg en fugl, er i hvertfall noe forbanna drit å ha flyvende etter seg på treningstur.

Der har du bremsen...

Anne83
03-07-2008, 23:42
De som er så megastore og ser ut som en halv wiener med vinger er kuklegg og ikke brems.

Her er bilde av kukleggen http://popgen.unimaas.nl/~jlindsey/commanster/Insects/Flies/SuFlies/Tabanus.bovinus.jpg

Bremsen likner mye mer på en bie. Den har det tynne leddet mellom kropp og hode.

insolita
03-07-2008, 23:43
Der har du bremsen...

Men om bremsen ikke stikker... Hvorfor er da hestene redde for de, og hvorfor jakter de hardest på svett hest akkurat som klegg?

julnil
05-07-2008, 03:22
I dag så jeg alle tre.. fysjogfy for noen ekle kryp!
Men gjør hestebrems mennesker noe? Kleggen tar seg et jafs og blindingen suger blod? Hvis jeg har forstått det riktig? :p

Hestebrems her hos oss? Nei, tror nok det er ku-kleggen du forveksler med :p

Blinding = ja.. flekkflue.. grøss.. men biter den? Eller suger den blod?

Se mitt forrige innlegg: blinding er en klegg. akkurat som ku-klegg er en klegg. Noen kan nok også kalle blindingen for "flekkflue". :p

Marte+Quicky
05-07-2008, 14:15
Men om bremsen ikke stikker... Hvorfor er da hestene redde for de, og hvorfor jakter de hardest på svett hest akkurat som klegg?

Kanskje det ikke var brems etter deg da? Selv om det hørtes slik ut i din forklaring.. "Mine" brems jakter hvertfall ikke noe mer på svett hest enn tørr, og hesten er ikke "hysteriske", selv om de løfter hodet når de hører den. Kanskje det er lyden som gjør de nervøse, jeg aner ikke? De bryr seg hvertfall ikke med mindre de setter seg på.

insolita
05-07-2008, 14:29
Kanskje det ikke var brems etter deg da? Selv om det hørtes slik ut i din forklaring.. "Mine" brems jakter hvertfall ikke noe mer på svett hest enn tørr, og hesten er ikke "hysteriske", selv om de løfter hodet når de hører den. Kanskje det er lyden som gjør de nervøse, jeg aner ikke? De bryr seg hvertfall ikke med mindre de setter seg på.

Skal man tro det som nå er skrevet så er det nok klegg (på sterioider spør du meg) som er den plagsomme greia. Mon tro om årsaken til at vi kaller disse bitende dyrene for hestebrems er fordi man på engelsk har noe som heter horse-fly? Og hva er da horse-fly? Kleggtype? Jaja, djevelens verk er det uansett, og i år har det bare eksplodert. Den gode nyheten for mitt vedkommende er at de ikke ser ut til å like meg.

julnil
05-07-2008, 18:21
Skal man tro det som nå er skrevet så er det nok klegg (på sterioider spør du meg) som er den plagsomme greia. Mon tro om årsaken til at vi kaller disse bitende dyrene for hestebrems er fordi man på engelsk har noe som heter horse-fly? Og hva er da horse-fly? Kleggtype? Jaja, djevelens verk er det uansett, og i år har det bare eksplodert. Den gode nyheten for mitt vedkommende er at de ikke ser ut til å like meg.

Grunnen til at vi kaller de hestbrems, er at HESTEN er denne bremsens verstdyr (de er parasitter nemlig. Finnes kubrems (her er ku vertsdyr), og reinbrems (reinen er vertsdyr) osv osv. Hestebremsen er i tillegg i kategorien magebrems. "De stuper ned mot hesten og legger sin egg på hestens skinn, svært nær hestens munn, eller i gresset der hester beiter." Mer om dette emnet kan leses her: http://no.wikipedia.org/wiki/Magebremser
og her: http://no.wikipedia.org/wiki/Nesebremser

insolita
05-07-2008, 20:42
Grunnen til at vi kaller de hestbrems, er at HESTEN er denne bremsens verstdyr (de er parasitter nemlig. Finnes kubrems (her er ku vertsdyr), og reinbrems (reinen er vertsdyr) osv osv. Hestebremsen er i tillegg i kategorien magebrems. "De stuper ned mot hesten og legger sin egg på hestens skinn, svært nær hestens munn, eller i gresset der hester beiter." Mer om dette emnet kan leses her: http://no.wikipedia.org/wiki/Magebremser
og her: http://no.wikipedia.org/wiki/Nesebremser

Nå misforstod du. Jeg mente ikke hvorfor vi kaller bremsen for hestebrems, men hvorfor man i tilfelle kaller en bola klegg for hestebrems, hvis det er det som er tilfelle (og det ser slik ut). Altså; om bremsen ikke stikker, så er det mange som kaller en kleggtype for hestebrems feilaktig, og det er mulig fordi man på engelsk har noe som heter horse-fly og denne kleggtypen er rimelig annerledes enn den kleggen vi vanligvis ser, så det er litt forvirring gitt.

Linda
05-07-2008, 22:26
Vi har også mye hestebrems(som egentlig er ku-klegg?) her. Fy for noen store, bråkete, ekle kryp! Slo til en seinest istad!
Hestene våre er ikke redd de da, men det kan kanskje ha med at de ikke har blitt bitt(enda)?

Bitten&Betty
05-07-2008, 23:58
Har haugevis med både klegg, brems og blinding!! Blir helt stressa når de kommer farende. Æsj!

AnetteH
06-07-2008, 01:28
Vi har veldig mye av kuklegg. Legger de egg på hesten, eller bare biter de?

julnil
06-07-2008, 01:39
Nå misforstod du. Jeg mente ikke hvorfor vi kaller bremsen for hestebrems, men hvorfor man i tilfelle kaller en bola klegg for hestebrems, hvis det er det som er tilfelle (og det ser slik ut). Altså; om bremsen ikke stikker, så er det mange som kaller en kleggtype for hestebrems feilaktig, og det er mulig fordi man på engelsk har noe som heter horse-fly og denne kleggtypen er rimelig annerledes enn den kleggen vi vanligvis ser, så det er litt forvirring gitt.

Ja, gjorde nok det,leste for raskt jeg :) Blir bare litt oppgitt når det er så vanskelig for mange å skjønne forskjellen på brems og klegg :S

Er så mange som "har sett brems, og blitt bitt av brems" og det er jo utrolig siden brems ikke biter.....det er kleggen som gjør det.

På engelsk kalles hestebremsen for "horse bot fly"

Men bare for å vise hvordan en brems ser ut, så legger jeg ved bildene under.

Dette er bilder av bremser:

julnil
06-07-2008, 01:41
Vi har veldig mye av kuklegg. Legger de egg på hesten, eller bare biter de?

(Ku)kleggen stikker og suger blod. Det er kun hunnene som gjør dette. Hannene spiser nektar. Klegg-hunnene suger blod av samme årsak som mygge. De trenger næringen for å legge eggene sine. Disse legges ikke på dyr, men i vegetasjonen (planter, myrer, etc)

tone_e
06-07-2008, 08:25

Jeg leste på en eller annen nettside for ikke så lenge siden (tror det var folkehelseinstituttet.no) at det vi kaller Klegg i Norge heter Brems på tysk og svensk. Derfor er det en del navneforvirring ute og går. Jeg har også kalt ku-kleggen for ku-brems i alle år, fordi bestefar kalte den det.