PDA

Se full versjon : Uvane på tur

MichelleT
26-06-2008, 12:40
Ponnien jeg rir har den uvanen at han plutselig kaster seg rundt å begynner å gå hjem. Han har også det med at han rygger med bakparten ned i grøftene, uansett dybde! Han kaster seg rundt og begynner å trekke hjemover. Dette får jeg som oftest kontoll over, men resten av turen blir jo ikke særlig koselig når han konstant prøver seg.

Tips til hva jeg kan gjøre?

SafiraogMarthe
26-06-2008, 15:41
Ponnien jeg rir har den uvanen at han plutselig kaster seg rundt å begynner å gå hjem. Han har også det med at han rygger med bakparten ned i grøftene, uansett dybde! Han kaster seg rundt og begynner å trekke hjemover. Dette får jeg som oftest kontoll over, men resten av turen blir jo ikke særlig koselig når han konstant prøver seg.

Tips til hva jeg kan gjøre?

Det er endel tråder om sånne problemer . Søk etter trådene så finner du de sikkert ! :)

TeamFånna
26-06-2008, 19:14
Du må øve på å bli mer oppmerksom! Være to sekunder før hesten din uansett. Du må bare kjenne etter på ham når han begynner å dvele på om han skal snu seg rundt, så er du ekstra klar for det, og kan rette ham opp før han rekker det :) Hvis du greier dette hele tiden, på hver tur, hver gang han prøver. Så skjønner han at det ikke er noe vits i å prøve lenger. Eller, hvis han er så sterk at du ikke greier å rette ham opp, så snu før ham! Slik blir det din avgjørelse å snu uansett.

Men du må øve på å alltid være før hesten, lær deg bevegelsene hans/hennes så du vet hva han/hun prøver seg på der og da ;)

Når han rygger ned i grøfta, så kan du prøve å fortsette å rygge ham nedover. Mest sannsynlig vil han ikke i grøfta, men han vet nok at du ikke liker det/blir bekymret når han rygger ned i grøfta. Sånn i tilfelle han skal skli eller dette. Det merker han, hvis du endrer tankemåten liit, og fortsetter å rygge ham ned i grøft, vil han kanskje prøve å gå opp igjen :)

Også må jeg stille de vanlige FH-spm, er det noe galt med utstyr, høver osv. Noe som gjør turridningen ubehagelig. Har han faste steder han prøver å snu, om han har det; har det skjedd noe skremmende for ham de stedene? osv... dette er litt viktige spm å stille seg selv.

Mest sannsynlig er han bare frekk/ eller får hjemlengsel eller noe sånt :)

IngvildK
03-07-2008, 21:01
Makke? Ta med en pisk.. :lol: