PDA

Se full versjon : Beite på natt, ikke dag???

Dunjar
12-06-2008, 22:46
hei.

fjordingen min har stått på beite i 3 uker, nå plutselig har han lagt på seg skikkelig. De første to ukene var det så varmt så de nesten ikke spiste, men nå spiser de som gale. (fått markkur så ikke parasitt vom)

Min kjære gule er veldig nøysom, har begrensninger men tenker ikke særlig på vekta:p
Noe jeg gjør!!

Jeg orker ikke få en feit hest igjen, så jeg vurderer nå å sette han i innheining uten gress på dag tid, og få høy til frokost og lunsj, og ut på beitet ved 20 tiden om kvelden til 09.00 om morgen. Hva tror dere om dette? Han blir ridd HVER eneste dag i minst 1 time, og er sprek om fornøyd, men har gressmage til de grader nå.

Redd han skal bli sjuk. Så trur dere det funker å la han stå sånn på dagtid? han har hester rundt seg i andre innheininger så han blir ikke alene.

Astrid
12-06-2008, 22:58
Hvis det ikke er sunt for hesten din å stå på gress hele døgnet, så syns jeg det du foreslår er et mye bedre alternativ :)

Dunjar
12-06-2008, 23:23
ja lurer på det altså.. da får han jo spist litt gress, samtidig som det er begrenset. Har betalt en del for beitet så synes jeg må benytte det litt også, samtidig som jeg tror Dunjar blir gretten om han ikke får litt gress..

Ingvild
12-06-2008, 23:28
Tykkjer det var ein veldig bra plan! Skulle ønskje eg kunne gjere slikt med merra mi.

Pernooh
12-06-2008, 23:37
Ja, det synes jeg du bør gjøre. Dumt om dere skal havne tilbake der dere starte.

Han har ikke vondt av å stå noen timer uten gress også :)

Dunjar
12-06-2008, 23:46
nei tror ikke det, og magen er rett å slett pæreformet nå..helt fælt å se på..he he..
og om treningen skal gi resultater bør han ikke ha tilgang på gresset 24t tror jeg...

Silje
13-06-2008, 09:28
Hva med sånn munnkurv? En her i nærheten bruker det på sin lille shettis som blir trill rund bare av å se på gresset. Og da kan hun stå sammen med de andre, samtidig som det er begrenset hva hun får i seg.
Hun ser forøvrig ut som "Hannibal the cannibal", men det hjelper i alle fall.

Pernooh
13-06-2008, 15:54
nei tror ikke det, og magen er rett å slett pæreformet nå..helt fælt å se på..he he..
og om treningen skal gi resultater bør han ikke ha tilgang på gresset 24t tror jeg...

Nei, da vil det bli som det var et år før her. Og nå som dere er så godt i gang!

Dunjar
13-06-2008, 20:23
Munnkurv kjøpte jeg i dag. Men skjønte da ikk åssen den skal virke jeg:-o satte den på slik det sto, men Dunjar ble frustrert for han fikk ikke tak i noe gress i hele tatt! Han prøvde å prøvde. Sto å så på 1t. Tilslutt tok jeg den av. Skal ikk sultes helt heller da. Nei blir nok å sette han i egen innheining:)

Marte+Quicky
13-06-2008, 22:01
Veldig lurt! Men om han står på beite til kl 9 trenger han kanskje ikke frokost, eller? Når blir den i så fall?

Navanna
13-06-2008, 23:42
Synes det var veldig smart jeg :D selv så gjør jeg det motsatte.. Hestene mins står i padock om natta og på beite om dagen, på den måten slepper jeg å gi dem noe ekstra med høy, samtidig som de ikke spiser 24 t døgnet. Mine hester settes ut 05.30 (da jeg må stå opp for å rekke å ordne dem før skolen) og settes inn 21 / 21.30 (pga da slepper jeg å gi dem kveldsmat, de får bare litt å knaske på).. men det kommer jo alt ann på hvordan muligheter man har, men synes din løsning/ide var ganske smart :D

Elis&Merita
14-06-2008, 15:32
Synes det var en smart plan jeg:) Men om han står på beite frem til 9 på morgenen tror jeg att jeg også hadde kuttet ut morgenhøyet, og heller gitt han litt middagsfor (altså midt på dagen når han står i paddock, kanskje i 14-tiden?). Det var min mening i allefall;) Men om du synes han bør få to høymåltider så versågod.

Dunjar
16-06-2008, 22:35
det som blir fra i morgen er: settes over etter jobben min , etter jeg har gjerdet litt ekstra siden han smetter under, så ut kl 09.00 ca vekk fra beite. Liten høydott legger jeg ut da, siden han garantert har spist en del om natta.

Så midtfor med høy kl 14, og tilbake på gresset kl 20ca:)

Marte+Quicky
16-06-2008, 22:46
det som blir fra i morgen er: settes over etter jobben min , etter jeg har gjerdet litt ekstra siden han smetter under, så ut kl 09.00 ca vekk fra beite. Liten høydott legger jeg ut da, siden han garantert har spist en del om natta.

Så midtfor med høy kl 14, og tilbake på gresset kl 20ca:)

Men hvorfor må du ha høy når du flytter han over? Da har han jo stått og gressa en hel natt...

Dunjar
17-06-2008, 06:48
siden det er første dagen så han skal ha noe å gjøre...han kjeder seg uhyre lett.. og ikke vet jeg om han spiser mye om natta, siden jeg har vært oppe der kl 05.30 engang og da lå alle rett ut å sov..he he.. så litt frokost synes jeg han i grunn fortjener.. men etter hvert kutter jeg nok ut om mårran, men tenker litt ved meg sjøl, fra å stå på konatant mattilgang, til plutselig null, kan jo ikke være sunt det heller, derfor får han 0.5kg etterpå tenker jeg.