PDA

Se full versjon : Masse spm

Alocado
11-06-2008, 22:39
Heihei:D

Jeg eier ei 2 år gammel hoppe som er blanding mellom kaldblodstraver og welsh mountain. Siden hun blir litt lita, kan jeg bare bruke henne til lettridning, så da blir det kjøring det blir mest av. Jeg har egentlig ikke noen interesse for kjøring, men siden jeg ALDRI har prøvd det, så må jeg jo prøve;) Men jeg kan da INGENTING om kjøring, absolutt ingenting! Så da trenger jeg litt hjelp for å komme i gang...;) Hun er ikke innkjørt enda, jeg må gjøre det selv, men hjelp fra en venninne som har drevet med kjøring hele livet. Jeg vil gjerne konkurrere med Shamira på hobbynivå, hva slags konkurranser er det innen kjøring? Alt jeg vet om er trav:p Hva er reglene for rase, høyde og alder til kusken? Hva tror dere Shamira egner seg best til innen kjøring hvis dere ser på bildet (bestefaren er forresten Bork Rigel.)? Hva trenger jeg for å komme igang, hva slags seler, vogn osv, og hvordan er det med pass? Hun er ikke registrert enda, men skal det snart. Da får hun hvittpass. Hva må jeg melde meg inn i? Og generelt hva må jeg gjøre?:) Husk, jeg vil bare konkurrere på hobbynivå, og for moros skyld med Shamira. Jeg vet hun er for ung til konkurranse enda, men jeg vil bare ha ting litt klart osv. :)
Håper dere kan hjelpe meg!:)
Bilde av frøkna:

http://static.nettby.no/users/a/k/b/akb94/files/CIMG1657.JPG

Marianne
11-06-2008, 22:46
Først og fremst:
Kjøpt deg en sele, og begynn å tømmekjør.
Når hun forstår høyre/venstre, start/stopp kan du begynne å sparke i grusen bak henne slik at hun lærer at lyder bak ikke er farlig.
Noen pleier også å henge på løse drag, og har du en ellers rolig og snilll hest så ser jeg ikke noe problem i det.

Men ha det moro:) Tømmekjør på tur, fokuser på høyre, venstre, start og stopp.
Etterhvert som hun blir flink til det kan du begynne å tilvenne henne vogn.
I starten er det lurt om dere drar vogna etter henne.
(dragene er på hver sin side av hesten, men det er dere som holder dragene)
Om hun godtar dette fint, så er det bare å spenne for å kjøre:)
I starten er det også meget fornuftig å ha med seg leier som kan kontrollere hesten litt om den skulle bli redd og prøve å stikke.

Alocado
11-06-2008, 22:51
Først og fremst:
Kjøpt deg en sele, og begynn å tømmekjør.
Når hun forstår høyre/venstre, start/stopp kan du begynne å sparke i grusen bak henne slik at hun lærer at lyder bak ikke er farlig.
Noen pleier også å henge på løse drag, og har du en ellers rolig og snilll hest så ser jeg ikke noe problem i det.

Men ha det moro:) Tømmekjør på tur, fokuser på høyre, venstre, start og stopp.
Etterhvert som hun blir flink til det kan du begynne å tilvenne henne vogn.
I starten er det lurt om dere drar vogna etter henne.
(dragene er på hver sin side av hesten, men det er dere som holder dragene)
Om hun godtar dette fint, så er det bare å spenne for å kjøre:)
I starten er det også meget fornuftig å ha med seg leier som kan kontrollere hesten litt om den skulle bli redd og prøve å stikke.

Okei, tusen takk:) har tømkjørt henne en gang, og det gikk fint. Hun er ganske rolig når det kommer til lyder og slikt:) Kan du hjelpe meg med de andre spm også?:)

Marianne
11-06-2008, 22:55
På de andre spørsmålene må nok de med kjørehester som brukes i konkuranse svare for seg.
Jeg har trent travhester i mange år, og liker best den gode surreselen og en roadcart:)

anexiel
11-06-2008, 23:16
Kjørekurs! Meld dere på selv bare i tømmekjøring- det er mye bedre å få litt ekstra hjelp enn å bare skulle holde på helt på egenhånd, en liten feil i begynnelsen kan sette dere LANGT tilbake, og blir hesten skremt og blir bakredd er det mye jobb å rette opp det..
Og selv om hesten virker trygg og grei de første gangene der tømmekjører, så begynn forsiktig med sjekrer før dere går med vogna etter henne.. Bedre å bruke noen mnder på det og få en trygg hest, enn å skulle skyndte seg.

Det holder vell med pass uansett farge på hesten, og kusk må vekk ha grønnt kort tror jeg? Du må og være medlem av en rideklubb som er tilsluttet NRYF.

Så nå att du er bare 14år- Få hjelp til innkjøringen- ikke hold på alane. Vet det er maneg flinke fjortisser ute å går, men som du sier selv så kan du ingenting om kjøring. Det er lett å bli overmodig, så kom dere på flest mulig kurs ;)

Alocado
11-06-2008, 23:23
Kjørekurs! Meld dere på selv bare i tømmekjøring- det er mye bedre å få litt ekstra hjelp enn å bare skulle holde på helt på egenhånd, en liten feil i begynnelsen kan sette dere LANGT tilbake, og blir hesten skremt og blir bakredd er det mye jobb å rette opp det..
Og selv om hesten virker trygg og grei de første gangene der tømmekjører, så begynn forsiktig med sjekrer før dere går med vogna etter henne.. Bedre å bruke noen mnder på det og få en trygg hest, enn å skulle skyndte seg.

Det holder vell med pass uansett farge på hesten, og kusk må vekk ha grønnt kort tror jeg? Du må og være medlem av en rideklubb som er tilsluttet NRYF.

Så nå att du er bare 14år- Få hjelp til innkjøringen- ikke hold på alane. Vet det er maneg flinke fjortisser ute å går, men som du sier selv så kan du ingenting om kjøring. Det er lett å bli overmodig, så kom dere på flest mulig kurs ;)

Vil gjerne delta i et kurs, men problemet er at jeg ikke har penger nok til å betale det, og foreldrene mine dekker det ikke. :( Må jo få tak i utstyr, vogn, pass, grønt kort... Blir mye penger til slutt, og alt må jeg betale selv(Ikke at jeg klager på det, min hest, mitt ansvar, bare at det er vanskelig å få tak i nok penger til det som fjortenåring). Har skaffa meg en liten jobb, men blir bare ca. 100 kr uka for den, så tar tid før det blir nok penger dessverre:p

Alocado
12-06-2008, 02:32
Men kan jeg f.eks kjøre med ponni i konkurranse når jeg er 16?(tenker på når Shamira blir klar, og hvor gammel jeg er da)

Tone Kristin
12-06-2008, 03:09
Du kan kjøre i ponniklasser konkurranser uansett alder, der er det kun høyden på hesten det går på. Du kan lese litt selv i Konkurransereglementet. (http://www.rytter.no/files/%7BCCF7F1AB-5C4E-4979-8D8C-B2D47F892EEE%7D.pdf)

Og, om du ikke har råd til kurs, så ikke gjør det selv heller! Det er livsfarlig om noe går feil, en panisk hest foran vogn er så absolutt ikke til å spøke med. Jeg holdt på å drepe en toåring på grunn av en fjortis som ikke skjønte konsekvensene av bakredd hest. Tro meg, det er en av de værste dagene i mitt liv. Om du har lite med penger, så begynn i det små. Du trenger ikke full sele og vogn for å begynne med tømmekjøring. Det holder med en gammel travsele, noe som ikke trenger i bli så dyrt.

En Welsh Mountain/Kaldblodskrysning trenger forresten ikke å bli så smått. Hun blir mest sannsynlig en ponni, ja, men det kan godt være hun kryper et stykke over 1.40. Og da er sjansen stor for at du kan ri henne som normalt.

Ragnhild
12-06-2008, 09:37
Du kommer til å synes det er kjempegøy. Jeg er blitt heeelt bitt av basillen og kjørekonkurranser er utrolig artig!

Litt kort om kjørekonkurransene:
En vanlig kjørekonkurranse går over tre deler: Dressur, presisjon og maraton.
Dressur: Her kjører du et dressurprogram på en stoor bane (f.eks 40*80). Dette er mye av det samme som vanlig dressurridning hvor du kjører volter, vendinger, serpentiner og overganger. I lettklassene er det enkle programmer.
Presisjon: Her kjører du mellom kjegler med baller på. Kjeglene er 40 cm breiere enn vogna dersom du starter lett-klasse. Poenget her er å kjøre banen uten å rive ned kjegler. Dette kan omtrent sammenlignes med sprang.
Maraton: Dette skal teste hestens utholdenhet og styrke. Lettklassene består somregel av en E-etappe, det vil si en etappe hvor du skal igjennom ulike hindre (kjøre mellom stolper og stokker og annet i en bestemt rekkefølge). Andre etapper som kan dukke opp i lett, og som pleier å være med i middels er f.eks skritteetapper og en fartsetappe hvor du kan få utfordringer som bratte oppover og nedoverbakker. Her gjelder det ikke å komme først i mål, men å komme seg innafor en optimaltid og en maksimumstid.

Jeg anbefaler deg å bli med på kjørestevne og se på, og eventuelt være med å groome til en ekvipasje. Særlig maraton, for det kan være ganske vanskelig å forstå hvordan det fungerer når du bare ser på. Får du derimot være med en ekvipasje og gå banen så får du litt mer innblikk i hvordan det faktisk fungerer, og det hjalp iallefall meg veldig mye! Du kan også ta en titt her (http://fkrk.info/stemnereglark%C3%B8yring.html), der står det litt kort om regler for kjørestevne (du kan blant annet starte ponni enbet når du er 14).

Det var litt kort om kjørestevne (vi er en gjeng som skal starte kjøring i Førde til helga, så bor du i nærheten av det får du ta turen ;)).

Alocado
12-06-2008, 14:23
Du kan kjøre i ponniklasser konkurranser uansett alder, der er det kun høyden på hesten det går på. Du kan lese litt selv i Konkurransereglementet. (http://www.rytter.no/files/%7BCCF7F1AB-5C4E-4979-8D8C-B2D47F892EEE%7D.pdf)

Og, om du ikke har råd til kurs, så ikke gjør det selv heller! Det er livsfarlig om noe går feil, en panisk hest foran vogn er så absolutt ikke til å spøke med. Jeg holdt på å drepe en toåring på grunn av en fjortis som ikke skjønte konsekvensene av bakredd hest. Tro meg, det er en av de værste dagene i mitt liv. Om du har lite med penger, så begynn i det små. Du trenger ikke full sele og vogn for å begynne med tømmekjøring. Det holder med en gammel travsele, noe som ikke trenger i bli så dyrt.

En Welsh Mountain/Kaldblodskrysning trenger forresten ikke å bli så smått. Hun blir mest sannsynlig en ponni, ja, men det kan godt være hun kryper et stykke over 1.40. Og da er sjansen stor for at du kan ri henne som normalt.

Hei:) Jeg kommer ikke til å gjøre det selv, men med hjelp av ei dame som har drevet med travhester hele livet. Jeg har skaffet meg tømmkjøringsutstyr nå, så det er jo hvertfall en liten start:) Uansett om hun blir litt større, så kommer jeg til å bli litt for stor, og jeg vil skåne ryggen hennes og gjør det beste for hesten:) Takk for råd! :)

Alocado
12-06-2008, 14:27
Du kommer til å synes det er kjempegøy. Jeg er blitt heeelt bitt av basillen og kjørekonkurranser er utrolig artig!

Litt kort om kjørekonkurransene:
En vanlig kjørekonkurranse går over tre deler: Dressur, presisjon og maraton.
Dressur: Her kjører du et dressurprogram på en stoor bane (f.eks 40*80). Dette er mye av det samme som vanlig dressurridning hvor du kjører volter, vendinger, serpentiner og overganger. I lettklassene er det enkle programmer.
Presisjon: Her kjører du mellom kjegler med baller på. Kjeglene er 40 cm breiere enn vogna dersom du starter lett-klasse. Poenget her er å kjøre banen uten å rive ned kjegler. Dette kan omtrent sammenlignes med sprang.
Maraton: Dette skal teste hestens utholdenhet og styrke. Lettklassene består somregel av en E-etappe, det vil si en etappe hvor du skal igjennom ulike hindre (kjøre mellom stolper og stokker og annet i en bestemt rekkefølge). Andre etapper som kan dukke opp i lett, og som pleier å være med i middels er f.eks skritteetapper og en fartsetappe hvor du kan få utfordringer som bratte oppover og nedoverbakker. Her gjelder det ikke å komme først i mål, men å komme seg innafor en optimaltid og en maksimumstid.

Jeg anbefaler deg å bli med på kjørestevne og se på, og eventuelt være med å groome til en ekvipasje. Særlig maraton, for det kan være ganske vanskelig å forstå hvordan det fungerer når du bare ser på. Får du derimot være med en ekvipasje og gå banen så får du litt mer innblikk i hvordan det faktisk fungerer, og det hjalp iallefall meg veldig mye! Du kan også ta en titt her (http://fkrk.info/stemnereglark%C3%B8yring.html), der står det litt kort om regler for kjørestevne (du kan blant annet starte ponni enbet når du er 14).

Det var litt kort om kjørestevne (vi er en gjeng som skal starte kjøring i Førde til helga, så bor du i nærheten av det får du ta turen ;)).

Tusen takk for tips og info!! Skal prøve å komme meg på et kjørestevne i nærmeste framtid, men litt hektisk med tentamen og greier for tiden. Kjenner ingen som driver med kjøring, bare travfolk, så blir litt vanskelig å groome(var det det kalles ja?) :) Men jeg suger til meg all info, og tar gjerne i mot råd og tips til innkjøringen! Men må man ha med en sånn medhjelper på konkurranser? Og hvor mange forskjellige konkurranser er det innen kjøring?:)

Alocado
12-06-2008, 23:50
Hva slags vogn bør jeg få tak i meg først nå da? Hva slags sele? Ble tipsa om en QH-sele, hvordan fungerer den?:)

Marianne
12-06-2008, 23:54
Ikke kjøp QH sele. De egner seg best for kjøring med veldig lett vogn (sulky, speedcart)
Jeg gikk på den smellen og kjøpte QH sele til en roadcart.
Det fungerte helt fint, men selen bretta seg slik at den gnagde hesten i siden.

Alocado
13-06-2008, 00:38
Ikke kjøp QH sele. De egner seg best for kjøring med veldig lett vogn (sulky, speedcart)
Jeg gikk på den smellen og kjøpte QH sele til en roadcart.
Det fungerte helt fint, men selen bretta seg slik at den gnagde hesten i siden.

Å:) Ble rådet til den, fordi den var så enkel. Hva slags sele anbefaler du da?:)

Marte+Quicky
13-06-2008, 10:14
Å:) Ble rådet til den, fordi den var så enkel. Hva slags sele anbefaler du da?:)

Ikke kjøp QH nei. Det er til travhester (kan selvsagt brukes på alle typer hest, men den passer best til travtrening).

Vil anbefale deg å kjøpe en brystsele eller en vanlig surresele, tror det er best i dette tilfellet.

Ragnhild
13-06-2008, 11:09
Hvis planen din er å starte konkurranser vil jeg anbefale deg å kjøpe maratonsele. Det er kanskje litt tungvint å forstå de første gangene, men du kommer fort inni det. Har du maratonsele krever det at du har vogn med svingel. Styr unna travseler da du uansett må ha ny sele dersom du skal starte kjørekonkurranser. Trav og kjøring er ganske ulikt ;)

Tusen takk for tips og info!! Skal prøve å komme meg på et kjørestevne i nærmeste framtid, men litt hektisk med tentamen og greier for tiden. Kjenner ingen som driver med kjøring, bare travfolk, så blir litt vanskelig å groome(var det det kalles ja?) Men jeg suger til meg all info, og tar gjerne i mot råd og tips til innkjøringen! Men må man ha med en sånn medhjelper på konkurranser? Og hvor mange forskjellige konkurranser er det innen kjøring?

Groome kalles det medhjelperen til kusken gjør ja. På kjørestevner må du ha en groom, altså en som sitter/står på. I dressur og presisjon skal groomen bare sitte på og ikke gjøre noen ting, verken si noe eller hjelpe til noe, mens i maraton skal groomen hjelpe til slik at vogna ikke velter. I tillegg kan groomen hjelpe til med å holde orden på tiden, samt banen man skal kjøre.

Innen kjøring er det de tre konkurransene jeg nevnte: Dressur, Maraton og Presisjon (forkorta DMP). Du kan konkurrere i lett klasser, middels og vanskelig innenfor de tre grenene.

Du kan ta en titt på denne (http://hest.no/temasider.html?temasider.tid=7&eksperter_brukere.ebid=13&fid=13&lid=7&bid=41) siden. Der finner du mange artikler som kanskje kan hjelpe deg til å forstå dette med kjørekonkurranser litt bedre.