PDA

Se full versjon : Vits å stille på nytt?

Ingvild
07-06-2008, 13:21
Er det vits å stille ei allereie premiert merr på nytt, dersom ho ikkje kan oppnå høgare premiegrad? Ville du stilt ei merr kun for å auke poengsummen, eller måtte merra hatt sjanse til å få høgare premie om du skulle tatt deg bryet med å stille på nytt?

Folk skjønner sikkert kvifor eg spør om dette ;)

Alice
07-06-2008, 13:24
Snakket med Oddmund om det. Han sa at det ikke er noe vits og stille ei hoppe som allerede er premigjert.
Kan selfølgelig gjer det på morro.

Ingvild
07-06-2008, 13:25
Kvifor meinte han det?

Alice
07-06-2008, 13:31
Nei.. Sei det..

insolita
07-06-2008, 13:31
Man risikerer dessverre å enten være så blind for egen hest at man ikke ser at den ikke er det minste bedre, snarere værre, eller møte på dommere som ikke liker hesten like godt som forrige gang. Altså risikerer man å få dårligere poeng, selv om man mener at hesten kan øke sin poengsum. Men, dersom det ikke har noe å si at hesten får lavere poeng, så kan man jo stille.

Dersom man tenker avlsverdi, så vil jeg si at det er vel så viktig at hesten får noen beviselige egenprestasjoner, som å øke et poeng eller to.

Ingvild
07-06-2008, 13:34
I mitt tilfelle så trur eg at Karisma kan få høgare karakter på eit punkt eller to, men ho får neppe høgare premiegrad. Det hadde vore gøy å vist ho berre for å sjå. Er dette heilt vekkasta?

Når det gjeld prestasjonar er det vel berre avkom som kan gje ho høgare premie, og om ho nokon gong får noko føl er uvisst.

insolita
07-06-2008, 13:41
I mitt tilfelle så trur eg at Karisma kan få høgare karakter på eit punkt eller to, men ho får neppe høgare premiegrad. Det hadde vore gøy å vist ho berre for å sjå. Er dette heilt vekkasta?

Når det gjeld prestasjonar er det vel berre avkom som kan gje ho høgare premie, og om ho nokon gong får noko føl er uvisst.

Men kan hun få lavere på andre punkter? For da er man jo "like langt"?

For en hoppes avlsverdi er det fint med egenprestasjoner, og jeg tenkte ikke da på premiegradøkning. Mer av hestens reelle verdi som avlshoppe, og ikke minst "lettsolgthet" på eventuelle avkom. Det er lettere å få solgt avkom hvis mor også har noe å vise til.

Ingvild
07-06-2008, 13:45
Eigenprestasjonar korleis?

Ho har karakterane 88677. Eg tvilar på at ho går ned på nokon av punkta, dersom eg viser ho i betre utstillingsform. Dersom ho ikkje vert finare enn i fjor kjem eg ikkje til å vise ho på nytt, men det hadde vore kjekt med ein karakter høgare på eit par punkt..

JOHANNE
07-06-2008, 13:47
Mister ho premiegrada si dersom ho får dårlegare karakterar enn sist?

Ingvild
07-06-2008, 13:48
Nei, ho har 3. pr, og 7 i heilheit. Må ned på 6 i heilheit for å kun få Godkjent grad, men så dårleg er ho ikkje.

insolita
07-06-2008, 13:50
Konkurranseresultater. Dressur, sprang, kjøring... Ett eller annet som viser at hesten er en egnet brukshest.

Ingvild
07-06-2008, 13:51
Åja, slik... Me skal ut og konkurrere litt til neste år, litt avhengig av drektigheit så klart. Ho har 8 på brukseigenskapar frå ustilling, då, men det er ikkje det same som å ha ein aktiv konkurransehest.

insolita
07-06-2008, 14:05
Åja, slik... Me skal ut og konkurrere litt til neste år, litt avhengig av drektigheit så klart. Ho har 8 på brukseigenskapar frå ustilling, då, men det er ikkje det same som å ha ein aktiv konkurransehest.

Nei det er akkurat det det ikke er, men har man konkurranseresultater i tillegg er det plutselig så mye mer interessant rent avlsmessig sett selv om man alltid tenker å beholde avkommet selv. Ting kan skje, og da er det greit å få litt penger for avkommet og.

Ingvild
07-06-2008, 14:08
Men altså, eg tenkjer jo hovudsakleg på utstilling no. Merra kjem ikkje til å verte nokon konkurransehest uansett, men me får kanskje vist oss litt i køyringa etterkvart.

Hanna&Brá
07-06-2008, 15:31
Stilte "min" Vilja, nordlandshest på den gang 6 år på Dyrskun 2006 i klasse hoppe med mindre enn 2 avkom og fikk 88878 og 2.pr kv2.
Stilte ho på nytt våren 2007 med føll ved fot og oppnådde da 99878 og 2.pr kv 1..
Om hun får et føll til ønsker jeg å stille henne med føll ved fot og skodd, noe hun ikke var sist utstilling, mislykket barfot, hun gikk ned en karakter på bein etter at hun ble barfot, håper da å gå opp en karakter på bein og da kanskje en karakter i helhet, da har jeg gjort mitt for en eventuell 1.pr... Kommer nok også til å ri en rideprøve på henne da. Vet ikke om hun er god nok til å forhøye, blir mer enn fornøyd med 2.pr kv 1 en gang til...
Det skal mye til før de detter ned en premiegrad, og også poeng etter mitt syn.. Har sett flere eksempler på det..
Så still henne gjerne om igjen, det aller beste er vel om hun har føll ved fot!

Ingvild
07-06-2008, 15:46
Det skal mye til før de detter ned en premiegrad, og også poeng etter mitt syn.. Har sett flere eksempler på det..
Så still henne gjerne om igjen, det aller beste er vel om hun har føll ved fot!

Hanna: Merra "di" må vel ha nokre føl til før ho kan få 1. pr, men det var jo gode eksteriørpoeng på ho!

Ho dett nok ikkje ned, med mindre ho får 5 på bein, men eg trur det er mykje meir realistisk med 7 enn med 5 for å seie det slik. Ho klarer nok å behalde 3. premien sin uansett.

HanneBF
08-06-2008, 15:53
Hvis det er snakk om og stille til kåring i samme forbund, hvor hoppen allerede er premiert, ser jeg ingen vits i og gjøre det. Av samme grunner som Insolita nevner.. Mange ser seg ofte blind på egen hest, og har svært ved og se den fra en helt objektiv side.

Hvis det er et annet forbund er det litt hipp som happ. Da spørs det hvad for et formål du har for og stille hoppen ut i et annet forbund. Jeg har f.eks hatt lyst til og stille min hest både i holstenerforbundet og DV, pga avl og oppdrett. Men nu har jeg bestemt meg for at det er NV ridehester jeg vil avle i fremtiden, og om jeg gjør det i Dk eller Norge spiller ingen rolle, derfor er kåringsplanene lagt på hyllen (inntil videre hvertfall)