PDA

Se full versjon : Hest med til Ungarn

Twin Joy
04-06-2008, 21:30
Noen som har en ca.pris på hva det vil koste å flytte hest fra Bergen til Budapest? Og hvilke papirer osv. som må være ordnet først?
Takk!:)

mavi
12-04-2009, 14:39
Dette lurer jeg også fælt på!! =) Vente på svar!

Helenepia
15-04-2009, 11:52
Samma opplegg om man skal til DK? Planer om å flytte til DK i sommer, har eid hesten i ett og et halvt år, må jeg betale moms på den da? Må man ha andre papirer enn hun som skal til ungarn?

Helene er ekspert på å stjele trådene til folk :p ehe :D

CamillaB
15-04-2009, 13:19
Samma opplegg om man skal til DK? Planer om å flytte til DK i sommer, har eid hesten i ett og et halvt år, må jeg betale moms på den da? Må man ha andre papirer enn hun som skal til ungarn?

Helene er ekspert på å stjele trådene til folk :p ehe :D

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt å hørt med de som har med toll og gjøre;-)

BenteB
15-04-2009, 13:29
Det avhenger av hvor lenge hesten skal være ute av landet, og grunnen til oppholdet. De største utgiftene kommer vanligvis ved tilbakeførsel til Norge igjen...

Er du heldig kan du kjøre på med midlertidig utførsel.

Hesten må ha pass, forsikringspapirer og gjerne kjøpskontrakt om du har det. Veterinærattest fra Mattilsynet, men den må skrives ut tidligst 48 timer før avreise.

Det er i grunnen ikke så fryktelig komplisert, men lettere å svare på konkrete spørsmål enn bare sånn helt generelle ting!

Hilsen Bente, som jobber med tollting på Svinesund :)

Twin Joy
15-04-2009, 13:40
Kan komme med noen konkrete spørsmål da jeg! Hvilke forsikringspapirer er det man må ha med? Joy er forsikret, men vet ikke HVILKE papirer som kreves. Pass har jeg ikke enda, men har bestillt, så forhåpentligvis kommer det snart.... Hvis jeg skal reise så blir det for å studere der nede i 5-6 år (budapest). Må man betale noen spesielle avgifter da?

Mandarinhest
15-04-2009, 13:45
BenteB, kunne du svart på dette også da? :)
http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=52343&highlight=sverige

Helenepia
15-04-2009, 14:24
Bente: Må jeg betale moms på hesten min hvis jeg flytter til DK med den? Har ikke eid den i mer enn 1,5 år.. Skal vel bo der i minst ett år.. Må jeg ha carnet eller noe sånt? Må jeg betale noen andre avgifter for å ta den over grensa? Jeg skal flytte for å jobbe der foresten :p

BenteB
16-04-2009, 22:37
Skal ta en titt på det i morgen :)

BenteB
17-04-2009, 09:26
Kan komme med noen konkrete spørsmål da jeg! Hvilke forsikringspapirer er det man må ha med? Joy er forsikret, men vet ikke HVILKE papirer som kreves. Pass har jeg ikke enda, men har bestillt, så forhåpentligvis kommer det snart.... Hvis jeg skal reise så blir det for å studere der nede i 5-6 år (budapest). Må man betale noen spesielle avgifter da?

Generelt et forsikringsbevis; det viktigste er at summen hesten er forsikret for er med på papiret. Det er så mange som prøver å kjøre gjennom hester med en falsk verdi at den svenske tullen har blitt veldig nøye på å få dokumentert ekte verdi i form av forsikringsbevis.

Uten passet kommer du dessverre ikke over grensa. Likeså må hesten være chippet, og da som sagt denne veterinærattesten fra Mattilsynet, som kan gjennomføres tidligst 48 timer før avreise.

Siden du skal være borte så lenge må du fortolle inn hesten komplett. På grensen må du starte opp et transitteringspapir til ditt nærmeste tollsted i Ungarn - her kan du enten få hjelp ved svenskt tollvesen, eller du kan ta kontakt med et spedisjonsfirma ved den grenseovergangen du skal benytte.

Du må ta kontakt med tollen i Ungarn for å høre om de krever importtillatelse eller annen dokumentasjon - jeg kan bare svare for Norge og Sverige (men jeg vil ikke tro det er noen særlige avvik fra svenske bestemmelser iom at Ungarn er EUmedlem). :)

BenteB
17-04-2009, 09:47
Helenepia: det blir mye det samme for deg også, sånn mtp papirer osv. Bortsett fra at du må transittere til Danmark og ikke Ungarn, så du må ringe Danmark og spørre om de har noen spesielle krav før avreise.

Carnet er dyrt, og absolutt ikke å anbefale med mindre man reiser -mye- over grensa :)

De fleste utgiftene kommer ved en eventuell tilbakeførsel til Norge!

Helenepia
17-04-2009, 23:29
Så jeg trenger ikke betale moms på hesten for å ta den med over grensa? Og siden jeg skal være der i minst ett år, så er det ikke Carnet jeg skal bruke?

BenteB
18-04-2009, 11:41
Jo, det må du nok - men ikke på Norge/Sverige-grensa, først når du kommer frem til bestemmelsesstedet. Nå husker jeg ikke hvor høy momssatsen er i Danmark, men jeg vil tro den er ganske lik våre 25%. Mva betaler du uansett ikke til den norske stat.

Og carnet for hest er bare gyldig i opptil ett år, så ja, du må foreta en fullstendig fortolling.

Helenepia
18-04-2009, 23:42
Oijj! Men etter å ha eid hesten i to år så trenger jeg ikke tolle den inn eller?

BenteB
19-04-2009, 00:30
Spiller dessverre ingen rolle hvor lenge du har eid den, fortolles må den uansett.

Forresten - om du skal flytte permanent til utlandet, altså endre folkeregisteradresse, så kan det hende du kan få den med som flyttegods. Det er opp til hvert enkelt mottagerlands regelverk, men absolutt verdt å sjekke ut!

Helenepia
20-04-2009, 16:08
Okei.. Ja jeg har tenkt å flytte dit for å bo der :p

HesteHeidi
17-02-2010, 12:15
Men hvis man bare skal til Ungarn i 6 måneder, hvordan blir alt papirarbeidet da?

HesteHeidi
17-02-2010, 13:02
Glem det, Milde sa det var masse rabies og sånt i Ungarn, og veldig lang karantene...

HesteHeidi
25-03-2010, 15:59
Er det noen som vet om det faktisk ER karantene? Og evt. hvor lang?

Twin Joy
25-03-2010, 17:49
Vet ikke hvordan det er med hester og rabies, men på hunder så må de ihvertfall vaksineres for rabies, også testes etter minimum 120 dager. Har de da positivt utslag (over 0,5) så er de klar for å reise til Norge.. under dette på testen så får de ikke reise før prøven er positiv..