PDA

Se full versjon : Ole Johansen, noen som har erfaringer?

thröstur
02-06-2008, 14:39
Jeg må bite i det sure eplet og innse at jeg trenger hjelp til lasting av Thröstur. Ole Johansen er en som kanskje kan komme innom og hjelpe meg.

Er det noen som har erfaringer med han?

Kaja
02-06-2008, 14:53
Jeg har aldri sett han live, og jeg vet at han ikke bruker metoder jeg ikke ville brukt, men jeg synes likevel han virker som en flink fyr, utifra det jeg leser av tipsene han har lagt ut på siden sin. Så hvis han praktiserer som han skriver, ville jeg spurt han om jeg var deg!

Anita&Svarten
02-06-2008, 15:43
Mange her ute har brukt han, meg selv inkludert. Bare godord å si om han:)

Marika
02-06-2008, 15:50
Ole kan du absolutt bruke, anbefaler han.
Var hos meg forrige helg og hadde kurs, 4 år på rad.
Og har allerede bestillt ham til å holde kurs neste år også

Marika

Lopke
02-06-2008, 15:50
og jeg vet at han ikke bruker metoder jeg ikke ville brukt, men jeg synes likevel han virker som en flink fyr!

Forstod ikke helt meningen her jeg.. mente du han brukte metoder du IKKE ville brukt?? siden du likevel synes han virker flink??

Isåfall hvilke metoder?

Kaja
02-06-2008, 17:03
Generelt, han bruker jo mer press enn jeg bruker, men han er jo konsekvent osv, det er det jeg mener.

insolita
02-06-2008, 17:09
Aldri hørt annet enn godord om den mannen, og ville ikke nølt med å bruke han var jeg deg. Han er ikke av typen som lokker med gulrøtter, men tar seg TID, både underveis og med forarbeide.

Lopke
02-06-2008, 17:10
aha.. spennende, han kommer nemli til Vindafjord denne helgen!

Mari og Dreyri
02-06-2008, 20:34
Jeg har vært med på kurs til Ole J (hos Marika) og har bare godt å si om han. Han er meget flink!

Falo
02-06-2008, 23:23
Jeg var med på kurs med han i fjor, kjempeflink! Skal ikke i år da, men kunne tenkt meg...

Alocado
03-06-2008, 01:25
Var på kurs med han i helga, eller rettere sagt, Shamira var på kurs med han! Jeg ble syk og måtte bli hjemme, men Shamira ble med på kurs med han, og han jobbe med henne, og jeg er veldig fornøyd:) Anbefaler han!

thröstur
03-06-2008, 09:45
Å, så godt å høre. Da betenker jeg meg ikke og håper han kan utføre et mirakel med gutten min :D

Tusen takk for svar alle sammen :)

Bitten&Betty
03-06-2008, 15:23
Ole er virkelig flink! Han har hjulpet ossmed flere hester, både angående lasting og annet. Er så heldig å ha ham som "nestennabo". Bor bare 2min unna oss :)

thröstur
04-06-2008, 10:49
Ole er virkelig flink! Han har hjulpet ossmed flere hester, både angående lasting og annet. Er så heldig å ha ham som "nestennabo". Bor bare 2min unna oss :)

Oi, du er heldig. Skulle ønske han bodde litt nærmere meg, hehe. Jeg er nemlig ikke sikker på at problemet mitt er løst med en runde... :)

LisaFi
05-06-2008, 00:48
Han har lagt ut filmklipp fra hvordan han jobber med lasting på hjemmesiden sin, der kan du se hvordan han jobber, og om det er noe du synes ser ok ut eller ei! :)

www.equs.no

Missgadget
05-06-2008, 11:09
Altså, skal du sende hesten vekk eller dra på kurs?
Har hørt flere som har sendt hestene vekk til Ole men så har de kommet tilbake med akkurat de samme problemene....

thröstur
05-06-2008, 12:32
Har hørt flere som har sendt hestene vekk til Ole men så har de kommet tilbake med akkurat de samme problemene....

Hmm, egentlig ingen av delene. Han kommer evnt hjem til meg...

Missgadget
06-06-2008, 11:57
Åhja, men det kan eg godt tenke meg at du har god nytte av =)

Chevaleresse
06-06-2008, 12:13

Da var det kanskej eierne eller de som håndterte hesten som var problemet, ikke hesten i utgangspunktet? Ofte er det slik...

Mvh Torill

insolita
06-06-2008, 12:18

Men når man da samtidig f.eks har sett bilder eller film av at han har løst problemet med letthet, ja da vet man i hvertfall at problemet i all hovedsak ligger hos en selv. Derfor er det greit å reise bort og ta del i arbeidet siste tiden, slik at man er med på finishen selv og får opplæring og ser hvordan han gjør det.

Missgadget
06-06-2008, 13:50
I bl.a det ene tilfellet eg vet om så ble hesten satt bort til Ole i nesten 2 mnd for å trenes på hengertrening. Når de så skulle hente hesten så brukte Ole selv feks 20 minutter på å få hesten inn på hengeren, så nei, da vil eg ikkje påstå at problemene ligger hos en selv.

Men selvfølgelig å ha hesten vekk på horsemanship trening innebærer at en selv også burde få opplæring slik at en vet hva en feks har gjort galt og hva en burde gjøre, eg er absolutt enig i den. Samtidig så er greit å vite at man får valuta for pengene man bruker....

Bitten&Betty
06-06-2008, 22:37
Ole er ikke perfekt, det er ingen. Er alltid ett og annet individ han ikke kan klare å hjelpe, men det betyr ikke at han ikke er flink. Kan ikke annet en å rose ham selv, han er vært utrolig dyktig med mine hester, og med andre hester jeg kjenner til som han har jobbet med. Rolig og bestemt mann som nesten alltid oppnår gode rsultater etter kort tid :)

insolita
06-06-2008, 22:46
Selv om man sender hesten vekk i trening, så synes ikke jeg at man kan forvente masse resultater. Det blir som å sette hest i travtrening og forvente at den blir en god traver. Det har litt å si hva utgangspunktet er og. Har man selv herpa hesten så den er steinhakke gal å få på henger, ja så tar det tiiiiiiiid å få den fin igjen, hvis man noensinne får det. Utgangspunktene er ulike. Ellers setter jeg heller pris på 20 minutters arbeid for å få hesten på, som er preget av ro, enn 3 minutters "hal og dra" gampen på.

Sitter skrekken hardt i hesten, ja så er dette noe som kan ta veldig lang tid, og den trenger gode erfaringer i hopetall for å veie opp for det som har vært. Noen er lettere å kurere enn andre, og innimellom er ikke kjemi og/eller metode 100% heller. Selv om de ikke fikk en kjapp lastbar hest, så fikk de kanskje noe annet ut av det? Jeg har forstått det som at han ikke bare finner frem hengeren og begynner rett på, men arbeider mye som forbereder hesten på dette samt knytter bånd til hesten.

Men noen gud er han ikke.

Missgadget
07-06-2008, 09:37
For å si det sånn, setter du hesten bort til hengertrening, så jo, da kan du forlange at hesten skal kunne gå inn på hengeren uten å nøle etterpå. Setter du hesten bort i travtrening så nei, du kan ikke forvente at det skal bli en stjernetraver da det faktisk har noe med talent og steg og vinnerinstinkt å gjøre. Men, treneren kan si at ja, hesten er så god at det vil gå opp i opp å ha hesten på trenerstall, eller de kan si, denne hesten trenger mere tid.

Det er jo det samme om eg sender hesten vekk til beridning, da forventer eg jo å få en godt skolert hest igjen.

Trådstarter spørte etter erfaringer, og dette er bl.a en av de eg har av Ole Johansen. Eg vett ikkje hvorfor det gikk som det gikk, men det er jo ikkje umulig å tenke at Ole kanskje har det en smule travelt om dagen?Eg hadde ikkje sendt hesten min vekk til han, men dersom han hadde hatt mulighet til å komme til meg på stallen eller eg kunne tatt med hesten min kurs så kunne eg nok vurdert det.

insolita
07-06-2008, 10:07
For å si det sånn, setter du hesten bort til hengertrening, så jo, da kan du forlange at hesten skal kunne gå inn på hengeren uten å nøle etterpå. Setter du hesten bort i travtrening så nei, du kan ikke forvente at det skal bli en stjernetraver da det faktisk har noe med talent og steg og vinnerinstinkt å gjøre. Men, treneren kan si at ja, hesten er så god at det vil gå opp i opp å ha hesten på trenerstall, eller de kan si, denne hesten trenger mere tid.

Det er jo det samme om eg sender hesten vekk til beridning, da forventer eg jo å få en godt skolert hest igjen.

Trådstarter spørte etter erfaringer, og dette er bl.a en av de eg har av Ole Johansen. Eg vett ikkje hvorfor det gikk som det gikk, men det er jo ikkje umulig å tenke at Ole kanskje har det en smule travelt om dagen?Eg hadde ikkje sendt hesten min vekk til han, men dersom han hadde hatt mulighet til å komme til meg på stallen eller eg kunne tatt med hesten min kurs så kunne eg nok vurdert det.

En travtrener kan gjerne si at hesten er så god at det vil gå opp i opp å ha den på trenerstall, men du er bra blond og dum om du faktisk tar det som en garanti på noe som helst.

Jeg synes faktisk ikke at man skal være garantert en fikset hest når en sender hest i trening for issues. Sagt på en annen måte, jeg sendte en tidligere hest i trening for å få henne innkjørt da hun tydelig ikke var skikkelig innkjørt når jeg kjøpte henne. Hesten kom tilbake uten å være det minste mer kjørbar, rett og slett fordi det må ha skjedd noe med henne før hun kom til meg, som hadde satt meget dype spor. Jeg forvenet aldri bedring, men jeg håpet på det i det lengste. Går ikke an å bli forbanna på noen andre enn de som i sin tid ikke gjorde en god nok grunnjobb med hesten (greit å temme den skikkelig før man spenner den for f.eks...). På samme måte er det en selv, og evt. tidligere eiere man må legge skylden på om hesten er dum å laste. Det er ikke en medfødt evne hester har.

Jeg synes det er noe annet å sende vekk til beridning, for issues er litt værre enn bare skolering. Dog kan man heller ikke forvente all verdens etter 2 mnd beridning. Kanskje berideren er av den typen som velger å bruke LANG tid på det grunnleggende? Kanskje hesten er så møkkstiv at den egentlig trenger behandling før den blir ridd? Kanskje man har temt hesten så dårlig at første mnd går med til å temme den?

Ja, for all del kom gjerne med erfaringer, men la også andre forsøke å forklare hvorfor det evt. kan være slik, og også dempe forventningene/kravene til trenere generelt. Gir man treneren dårlig utgangspunkt, hender det ofte at resultatet blir litt der etter også. Særlig om man vil ha alt gjort på kort tid. Men igjen; det er også noen hester man slett ikke får taket på eller får kjemi med, og da er det nok også ofte begrensede resultater.

Klara og Trico
07-06-2008, 13:15
I bl.a det ene tilfellet eg vet om så ble hesten satt bort til Ole i nesten 2 mnd for å trenes på hengertrening. Når de så skulle hente hesten så brukte Ole selv feks 20 minutter på å få hesten inn på hengeren, så nei, da vil eg ikkje påstå at problemene ligger hos en selv.

Men selvfølgelig å ha hesten vekk på horsemanship trening innebærer at en selv også burde få opplæring slik at en vet hva en feks har gjort galt og hva en burde gjøre, eg er absolutt enig i den. Samtidig så er greit å vite at man får valuta for pengene man bruker....

Hvilken hest var dette? (gjerne en pm)

Selv har jeg Trico henne til Ole for innkjøring nå. Jeg har vært med å fulgt han under flere økter og med flere hester. Jeg har bare godord å si om mannen og hans trenings metoder. Noe av det jeg synes er best, er at treningen han gjør skal også fungere i praksis. Ofte er det ikke hesten som er problemet, men eierene... Så da hjelper det lite å sende hesten til trening når det er eierene som trenger treningen..

Selv har jeg sett Ole lastetrene flere hester, bland annet min egen. IMPONERT!

Ole har en kontroll over kropps språket som er helt utrolig. Jeg har ikke sett noen som er hans make på dette. Han er konsekvent og utrolig vennlig. Virkelig glad i hester er han. Nå er ikke Trico noen problem hest, han skal "bare" kjøres inn. Men ofte har hestene han får inn så mye bagasje at jeg synes det er utrolig at det går bra.... Kanskje derfor han også får hester som ikke andre får til...

Det var lasting du lurte på ja. Her er noen linker til hvordan han gjør det:
Vi laster hest. (http://jnh.yuku.com/topic/402)
Lastevideo fra kurs i Flekkefjord. (http://jnh.yuku.com/topic/515)

Som en liten bi greie; etter 15 minutter med lastetrening på Trico, så kunne Ole sitte på hjulbuen på hengeren å sende han inn. Før denne økten var det ikke noe problem å laste Trico, men han var litt bekymra for å stå inne på hengeren...
http://i91.photobucket.com/albums/k300/elledahl/InnkjringhosOle105-1.jpg

http://i91.photobucket.com/albums/k300/elledahl/InnkjringhosOle100-1.jpg

Beklager at det ble litt langt.

Hafslinger Energi
07-06-2008, 22:30
Mon tro om det var der Ingeborg hadde Madam Fame (litt usikker her nå...)

Missgadget
08-06-2008, 19:51
Klara og Trico: har sendt deg en pm =)

KatrineB
08-06-2008, 21:28
Har vert på kurs med Ole, de aller vanskeligste hestene gikk på henger på under 15 min, han er dyktig :)

thröstur
09-06-2008, 12:39
Om hesten min går på på 15-20 minutter så kommer jeg til å være kjempefornøyd :). Har jo brukt opptil 5 timer nå, og det er uholdbart. Håper virkelig han får tid til meg :)

M.DP
10-06-2008, 20:39
Hesten min er heller ikke lett og laste (har brukt opptill 6 timer) så er veldig interessert i å høre hvordan det har gått hvis han hjelper deg. Har funnet ut at jeg må hente inn "profesjonell" hjelp selv for og greie dette.

thröstur
11-06-2008, 08:43
Hesten min er heller ikke lett og laste (har brukt opptill 6 timer) så er veldig interessert i å høre hvordan det har gått hvis han hjelper deg. Har funnet ut at jeg må hente inn "profesjonell" hjelp selv for og greie dette.

Skal fortelle hvordan det gikk. Han kommer til meg i kveld og jeg er så spent. Håper virkelig at han får løst problemet mitt.

Har jo prøvd å trene masse selv, men kommer liksom ikke videre.

M.DP
11-06-2008, 12:42
Skal fortelle hvordan det gikk. Han kommer til meg i kveld og jeg er så spent. Håper virkelig at han får løst problemet mitt.

Har jo prøvd å trene masse selv, men kommer liksom ikke videre.

Fint hvis du kan det ja. Har prøvd å trene selv jeg også, men han vil ikke på i det hele tatt.

Ingus
11-06-2008, 13:07

Er det er Flindrum - syndrom kanskje?? Vi brukte nemlig 4timer på Zalo. :mad:

M.DP
11-06-2008, 17:38
Er det er Flindrum - syndrom kanskje?? Vi brukte nemlig 4timer på Zalo. :mad:

Kanskje det, brukte to timer da vi skulle dra fra flindrum, men seks timer sist gang vi skulle på kurs. Da var han ekstrem!!

thröstur
12-06-2008, 11:55
Jeg bare sier:

Ole Johansen :wav: :hill: :tilber:

Thröstur går på hengeren :D Trenger jeg si mer? :D:D:D

Mannen var helt fantastisk. Han var så rolig og fin med hesten og han fikk han på. Jeg klarte å laste hesten min mens jeg satt på hjulbuen på hengeren!

Han viste meg også hvordan jeg skulle trene og han forklarte hele tiden hva han gjorde og hvorfor han gjorde det. Han fant også ut hva som egentlig var problemet med at Thröstur ikke vil på hengeren. Har jo fått tusen forskjellige forklaringer fra folk. Og han sa at det ikke var selve hengeren han var redd for, men at han var redd for å gå av igjen. Nå går han fint av og på, og han var rolig og ikke redd eller stresset. Han sto helt stille mens han slamret med døren og bommen og hoppet på lemmen. Det er jo helt utrolig.

Han ga meg også mange tips om andre ting og det synes jeg var flott.

Jeg kan trygt anbefale denne mannen. Han jobber med hesten på en behagelig måte og han utsråler ro og trygghet. Han var verd hver eneste krone.

Anbefales!

*Jane*
12-06-2008, 12:29
Høres ikke ut som det er noe tvil om at jeg burde melde meg på kurs med han neste helg... Hesten har alltid vært engstlig på henger. Forrige gang fikk han panikk og hoppet over bommen. Vi har ikke prøvd å få han inn etter det. Hadde vært supert om vi kunne gjordt det når vi var på kurs på han. Så gjør vi ikke noe galt. *Løpe og melde seg på*

M.DP
12-06-2008, 12:36
Jeg bare sier:

Ole Johansen :wav: :hill: :tilber:

Thröstur går på hengeren :D Trenger jeg si mer? :D:D:D

Mannen var helt fantastisk. Han var så rolig og fin med hesten og han fikk han på. Jeg klarte å laste hesten min mens jeg satt på hjulbuen på hengeren!

Han viste meg også hvordan jeg skulle trene og han forklarte hele tiden hva han gjorde og hvorfor han gjorde det. Han fant også ut hva som egentlig var problemet med at Thröstur ikke vil på hengeren. Har jo fått tusen forskjellige forklaringer fra folk. Og han sa at det ikke var selve hengeren han var redd for, men at han var redd for å gå av igjen. Nå går han fint av og på, og han var rolig og ikke redd eller stresset. Han sto helt stille mens han slamret med døren og bommen og hoppet på lemmen. Det er jo helt utrolig.

Han ga meg også mange tips om andre ting og det synes jeg var flott.

Jeg kan trygt anbefale denne mannen. Han jobber med hesten på en behagelig måte og han utsråler ro og trygghet. Han var verd hver eneste krone.

Anbefales!

Ja, da får jeg ringe han og høre om han har mulighet til og hjelpe meg med Romeo. Kan du sende meg nummeret hans på PM?

thröstur
12-06-2008, 13:26
Høres ikke ut som det er noe tvil om at jeg burde melde meg på kurs med han neste helg... Hesten har alltid vært engstlig på henger. Forrige gang fikk han panikk og hoppet over bommen. Vi har ikke prøvd å få han inn etter det. Hadde vært supert om vi kunne gjordt det når vi var på kurs på han. Så gjør vi ikke noe galt. *Løpe og melde seg på*

Tror ikke du angrer. Og man får også tips og råd til hvordan jobbe videre på egenhånd. Hadde jeg vært hjemme den helgen hadde jeg også meldt meg på kurs.

Bitten&Betty
12-06-2008, 13:43
Så gøy at du fikk den hjelpen du trengte :) Ole er virkelig flink!!

Han har forresten en meget nyttig hjemmeside også, med forum hvor han svarer så godt han kan på problemer som folk har med hestene sine.
www.equs.no

Ida_Edel Gutten
01-07-2008, 18:43
Ikke for å stjele tråden, men jeg har meldt meg på sommerkurse som han skal ha hjemme hoss seg i en uke.
Er det noen av dere som har vært på det?

De som har vært på kurs for Ole, kan der fortelle meg litt om hva som foregår på kursa og om dere føler at det hjelper deg og hesten din?

thröstur
02-07-2008, 10:14
Så flott Ida, jeg vil tippe du blir kjempefornøyd med kurset. Skulle ønske jeg oså skulle dit :)

Ida_Edel Gutten
02-07-2008, 14:21
Ja jeg får håpe det. Igår sprang jeg etter hesten i 3 timer, og vi var foresten 5 stk. Men for og få han inn måtte vi flytte alle de andre hestene og ta han til slutt, da var det ikke noe probem, men jeg kan jo ikke holde på slik...

thröstur
03-07-2008, 12:04
Nei, det går jo ikke.

Si fra hvordan det gikk og hvordan kurset var :)

Ingeborg
07-07-2008, 22:17
...

thröstur
08-07-2008, 09:07
Vi har hest til temming/innkjøring hos Ole for tredje gang nå.
Madamen var 2 år og urørt da ingen greide håndtere henne annet enn å leie henne ut og inn..
Ole trengte 1 time for å få henne på hengeren da han hentet henne. Hun var der nede et par mnd. og var en drøm da hun kom hjem, (selv om hun var /er nokså giret under kjøring og lett bak!)
BTW. så trengte han en halvtime å få henne på hengeren da hun skulle hjem, men det var pga. at de ikke hadde trent på lasting med henne.. Men etterpå sprang hun inn på aleine omtrent..

Smuggler'n fikk han tidligere enn Madamen, og det var null problem med ham heller, lett å få på hengeren osv.
Fikk aldri kjørt med ham, så vet ikke så mye om hvordan han var, men han er visstnok grei å ha med å gjøre.. (skeptisk utfra egne erfaringer med den hesten!)

Paris er hos Ole nå, og har snart vært der 2 mnd..
Hun var sky og pinglete første halve året, som endte med at hun aldri har hatt grime på seg før i Mai. Ole trengte en time på å overtale/slite henne ut i boksen for å få den på..
Og 20 minutter på å få henne til å godta å bli leid!
+ en halvtimes tid til på å lære henne å gå på henger!
Har ikke hørt noe særlig til hvordan det går med dem, men skal på besøk dit til helga forhåpentligvis..

Kommer nok til å sende alle unghestene dit, etterhvert som temmingstiden kommer!

(lang avhandlig det her, men så ble det jo spurt om erfaringer!)

Ja, synes det er bra når noen orker å fortelle om egne erfaringer.

Hvor mye koster det sånn ca å ha en hest i trening hos Ole?

Vi har som sagt fått Thröstur på hengeren og alt er i orden med den biten. Men jeg har jo også unghesten min Frøya som ikke kan noe :). Hun har blitt bedre nå enn når jeg fikk henne da, men det er nå langt igjen enda før hun er innridd og sluttet med unghestfaktene sine.

Klara og Trico
08-07-2008, 21:29
Jeg skal på sommerkurset til Ole sammen med Trico. Dvs. Trico er jo der henne til innkjøring nå.

Snakka litt med Ole i dag om hvordan opplegget er på sommerleiren. Det er mer som en sånn working camp enn det vanlige rideleir greiene. Det er noen ting som er obligatoriske; lære om jobbing i RP, entoms stopp, lasting. Bortsett fra det så velger man selv hva man vil jobbe med utifra kunnskap, behov og eventuelt problemer.
Jeg vil jobbe med selve kjøringen. At Trico (og jeg) skal bli ennå tryggere når vi møter på "rare" ting. Lære hesten å gå inn i draga selv og stå der mens han spennes for. Så får vi se hva annet som byr seg.

Jeg er veldig fornøyd med opplegget Trico har hatt ved innkjøringen. Ikke bare bare å kjøre inn en 6 år gammel ridehest. I tillegg har jeg vært med mye på prossessen. Kjørt hen 2-3 ganger i uka for å få med meg mest mulig.

Annbefaler Ole på det varmest. Tror ikke jeg har vært borti roligere hestekar.

thröstur
09-07-2008, 09:00
Jeg skal på sommerkurset til Ole sammen med Trico. Dvs. Trico er jo der henne til innkjøring nå.

Snakka litt med Ole i dag om hvordan opplegget er på sommerleiren. Det er mer som en sånn working camp enn det vanlige rideleir greiene. Det er noen ting som er obligatoriske; lære om jobbing i RP, entoms stopp, lasting. Bortsett fra det så velger man selv hva man vil jobbe med utifra kunnskap, behov og eventuelt problemer.
Jeg vil jobbe med selve kjøringen. At Trico (og jeg) skal bli ennå tryggere når vi møter på "rare" ting. Lære hesten å gå inn i draga selv og stå der mens han spennes for. Så får vi se hva annet som byr seg.

Jeg er veldig fornøyd med opplegget Trico har hatt ved innkjøringen. Ikke bare bare å kjøre inn en 6 år gammel ridehest. I tillegg har jeg vært med mye på prossessen. Kjørt hen 2-3 ganger i uka for å få med meg mest mulig.

Annbefaler Ole på det varmest. Tror ikke jeg har vært borti roligere hestekar.

Den der skriver jeg under på.

Hvor mye koster det kurset hjemme hos han? Jeg vet han er fulltegnet i år altså, men kunne jo vært gøy å meldt seg på neste år :)

Klara og Trico
09-07-2008, 09:36
Jeg er ikke helt sikker på hva prisen er jeg. Trooor det er 2600. Det med ett måltid til dagen, og uten overnatting.

thröstur
09-07-2008, 13:04
Det var ikke ille. Skal prøve å få meldt meg på neste år jeg :)

thröstur
10-07-2008, 14:10
Det skjønner jeg godt. Det vil jeg og, hehe :)

tina the one an only
07-08-2008, 01:18
en super hovslager, kjekk fyr å snakke med, men utenom nødstoppen så er jeg virkelig skeptisk til han...

thröstur
07-08-2008, 13:50
en super hovslager, kjekk fyr å snakke med, men utenom nødstoppen så er jeg virkelig skeptisk til han...

Nødstoppen? Hva er det?

Kan iallefall anbefale han på det varmeste når det gjelder hengertrening :D

Bitten&Betty
07-08-2008, 14:42

Hva er det han gjør/har gjort som gjør deg skeptisk da Tina?? Syns selv Ole er helt suveren når det kommer til trening og håndtering av hester. Har fulgt ham i mange år nå, og har bare positivt å si om ham selv. Har aldri sett/opplevd/eller hørt at han har gjort noe som gjør at jeg ville tvilt på hans kunnskap og arbeidsmetoder.

tina the one an only
07-08-2008, 16:02
har hørt så mye rart, og synes han plutselig kan si i mot seg selv.
å det å jage en hest rundt og rundt helt til den står har jeg ikke sett nytte på noen hester.

hengerlessingen har jeg hørt mye bra om, men hva dersom hesten streiker for press? dersom hesten låser seg helt? for på hengertreningen hans så er det at utenfor hengeren må man jobbe, å hengeren er et fristed. jaffal etter hva jeg har forstått.

supert at han vil at alle skal prøve å ri i grime, men hvordan nødstoppen etter bare 4timer trening skal få en bukkende og stressa hest rolig forstår jeg ikke. å si at en hest er dum i hodet føler jeg er lite profesjonelt sagt, man bør heller finen en annen metode som fungerer for hesten.

å slå en hest som steiler bak beina synes jeg heller ikke serlig om, for det har jeg lest på et forum at han lærer bort.

men han skal ha stor skryt for bladet equus, og at han har ei utfyllende hjemmeside der folk kan spr etter råd

Bente & Etanec
07-08-2008, 16:04
O.T. men kan du ikke bruke mellomrom, så det blir lettere å lese det du skriver? :)

Klara og Trico
07-08-2008, 22:04
å det å jage en hest rundt og rundt helt til den står har jeg ikke sett nytte på noen hester.

hengerlessingen har jeg hørt mye bra om, men hva dersom hesten streiker for press? dersom hesten låser seg helt? for på hengertreningen hans så er det at utenfor hengeren må man jobbe, å hengeren er et fristed. jaffal etter hva jeg har forstått.

supert at han vil at alle skal prøve å ri i grime, men hvordan nødstoppen etter bare 4timer trening skal få en bukkende og stressa hest rolig forstår jeg ikke. å si at en hest er dum i hodet føler jeg er lite profesjonelt sagt, man bør heller finen en annen metode som fungerer for hesten.

å slå en hest som steiler bak beina synes jeg heller ikke serlig om, for det har jeg lest på et forum at han lærer bort.

men han skal ha stor skryt for bladet equus, og at han har ei utfyllende hjemmeside der folk kan spr etter råd

Har du hørt om han, eller har du vært på kurs med han? Det er nemlig to vidt forskjellige ting. Som alle hestetrenere har Ole gode sider, og også sider som er mindre gode. Man får plukke ut det som passer seg og sin trening.

Hengerlastingen han bedriver er rett og slett genial. Hadde alle gjort som han hadde det ikke vært hester som var vansklige å laste. (Og Ole hadde blitt uten jobb *ler*).

Vil forresten tipse om at Ole har fått link til denne tråden...

tina the one an only
07-08-2008, 22:29
hatt et kurs med han jah... å brukt han som hovslager :) + jeg kjenner mange som har vært på kurs med han

tina the one an only
07-08-2008, 22:31
men synes han var genial da han fortalte ei at hun og hesten ikek passet sammen :D for det hadde ingen andre tørt å fortelle henne...
og han har mye bra teori (f.eks om utstyret vi putter på hestene)

proscenia
18-08-2008, 13:53
Eg skal på kurs med han 26-28 september, med hest. Yohoo :-)

Kaja&HP
27-08-2008, 22:08
Hvor mye koster det å sende hesten til han ?
tar han imot ponnier.
Ikke det att vi har de stoore problemene, men jeg føler meg ikke klar til å løse alt alene. vi har kommet langt. Men liksom ikke lenger ;)

Bitten&Betty
27-08-2008, 22:32
Tror han tar rund 5000 i mnd, men er ikke sikker. Ponnier tar han nok imot, kan ikke tro noe annet :)

Kaja&HP
27-08-2008, 22:33
skal virkelig vurderes ja.

proscenia
28-08-2008, 08:39
Han tar 5500,- + moms = 6875,- mnd.

KatrineB
31-08-2008, 20:56
Folk sender ponnier til han. Men han er en travel mann, så ikke sikker han kan ta i mot hesten enda. Jeg spurte om han kunne sko hesten min, men han sa han måtte slutte å sko, for all tida gikk til trening av hester. Men det er jo bare å kontakte ham, så får du nok beskjed når han har plass og tid til å ta i mot hesten din, om han ikke kan med en gang :)
Man lærer mye av å være hos Ole, du kan se når han trene hesten din. Om sommeren har de kurs, og da er han i sitt ess. Etter min erfaring snakker han høyere, og har en bedre timeplan for deltakerne på hjemmebane :)
Det blir som en rideleir. Jeg var der en uke, hele dagene (ville jo se han trene de andre hestene også, ikke bare min). Man kunne overnatte også. Hestene på kurset stod sammen i luftegården, og mat til hest og rytter var inkl. i prisen (kona lager kjempe god mat i følge dem andre husker jeg, skikkelig middag, men siden jeg helst ikke spiser kjøtt, så laga Ole en spesial vegetar rett til meg, hihi). I tillegg fikk vi bake-mat og saft til lunsj også. Snille og morsomme mennesker det der, og de kan det de driver med :)

KatrineB
31-08-2008, 21:14

supert at han vil at alle skal prøve å ri i grime, men hvordan nødstoppen etter bare 4 timer trening skal få en bukkende og stressa hest rolig forstår jeg ikke. å si at en hest er dum i hodet føler jeg er lite profesjonelt sagt, man bør heller finen en annen metode som fungerer for hesten.

Jeg synes det er rart, jeg har aldri sett han bruke vold. Og hengertreninga er genial. Den ene gangen var det en hest som gikk løs på hengeren, sparka i den, og pissa på seg. Ole mente denne var litt forstyrra, at det var en hoppe i en vallak kropp, da han aldri hadde sett vallaker/hingster tisse på seg før av stress og aggresjon, kun hopper. Men det tok ikke lang tid før hesten gikk inn på henger på egenhånd, mens han stod utenfor, UTEN noen form for vold. Han har jo lært folk å lesse hesten sin på henger mens de sitter i bilen sin også ;)

Å jage hester i rundvolte, jo når erfarne folk gjør det, så kan det ha mye å si.
Han prøvde hesten min i rundvolta, og sa "perfekt, slik skal en hest være, da trenger man ikke å bruke rundvolta, denne hesten trenger ikke å være i rundvolte mer enn denne gangen, det er ingenting å jobbe med her".

Etterpå skulle han trene en aggressiv, domminerende hest.. Den var rett og slett skummel, synes jeg. Hva skjedde? Etter trening i rundvolta, så var hesten snill som et lam, med både Ole og eieren (eieren fikk også holde på i rundvolta, og gjorde alt Ole ba ham om, og hesten fikk nemlig respekt for sin eier, som var en voksen mann).

Samme rytter og hest trente godt på nødstoppen, trente og trente, i grima. Va skjedde? Jo, hesten stoppa til slutt med en gang, han lærte seg det, for eieren tok nødstoppen alvorlig og TRENTE på det. De som ikke trente utenom når Ole hjalp dem med hestene? Nei, de brukte mye lenger tid til å lære hesten sin. Ole forventer ikke at alle hester skal lære seg nødstoppen på 4 timer.

Når man går på kurs til Ole, så skal man ikke forvente at han kurerer alle problemene dine. Han lærer DEG hvordan du skal håndtere hesten din. Gidder du ikke å trene på hva han har lært deg etter kurset, neivell, penger kasta ut av vinduet.

Ei venninne sutra å klaga om at hun ikke lærte noe på kurset til Ole, for hesten gikk jo kun på henger når HAN gjorde det. Men.. Hesten gikk på henger når hun også gjorde det, når Ole fortalte henne hva hun skulle gjøre. Men etter kurset, gadd hun å trene på det? Nei.. Den dagen hun skulle flytte hesten (2 mnd etterpå), så lastet hun hesten på hengeren akkurat som på gamlemåten sin. Hva skjedde? Hesten steila og galna seg, og problemet var like ille. Hvorfor? Hun gjorde ikke som Ole hadde lært henne, og hun hadde ikke gidda å trene på egen hånd.. Da har man seg selv å takke.

Og det var dagens stil fra meg, blir bare litt ivrig her, for synes så godt om Ole, så føler da for å forsvare ham litt :)

Kaja&HP
31-08-2008, 21:23
takk for super info KatrineB, om vi ikke får orden på problemene før neste sommer, så melder jeg meg nok på kurs

thröstur
03-09-2008, 08:00
Eg skal på kurs med han 26-28 september, med hest. Yohoo :-)

Heldiggris!

Jeg var på kurs med ham i helga. Det var supert!, eneste negative var at han snakket litt lavt og at han hadde med seg for lite taugrimer m/leietau som han solgte.

Embla har blitt en helt annen hest etter det kurset. Jeg kan stoppe henne når hun tar ut (istedenfor å holde henne igjen med en ikke så vennlig hånd). Hun er en redd og nervøs hest, noe han fort fant ut. Så han viste noen måter/øvelser jeg skulle gjøre for å få henne mindre redd ting :)

Kan virkelig anbefales!

Så flott at du fikk hjelp og at du ser resultater. Det føles godt innvendig tenker jeg :).

Har virkelig lyst til å gå på kurs med han. Synd det ikke er noen i nærheten av meg. Frøya kunne jeg trengt litt hjelp med. Jobber så godt jeg kan med henne, men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal komme meg videre.

Rir han inn hester også forresten, eller bare kjører han inn?

KatrineB
03-09-2008, 09:19
Han rir inn hester også, evt hjelper folk med å ri inn sine egne :) Da jeg var på kurs hadde han en araber til trening som ingen hadde klart å ri uten å bli kasta av. Etterpå kunne den ris uten problem ute på veien, og hesten var der ikke ei uke en gang.

thröstur
04-09-2008, 12:20
Oi, det høres bra ut. Skal seriøst vurdere å sende Frøya ned til han en runde :D