PDA

Se full versjon : FY, jeg være sinna!

Nikita
01-06-2008, 23:38
Hestene kom på beite i dag. Venninnen min sin hest (2 år) og min (4 år). De skulle stått med 2 andre hester som vi vet tar av skoa på hestene. Han som eier beite vil også at hestene skal være skoløse.

Nå viste det seg at hestene de skulle stått sammen med ikke kommer på beitet, og vi fikk beskjed om at de skulle stå med 2 andre. Vi tenkte rett og slett ikke noe mer over det. Fikk beskjed om det for 2 uker siden (da hadde jeg allerede tatt av skoa på min). Jeg skal ri mens han står på beite, og tenkte at jeg bare må prøve så langt det lar seg gjøre å ri uten sko.

I dag så kom de andre hestene og de har SKO!!! De skal nemlig bruke hestene... Jeg var ikke der, men venninna mi var der. Hun sa det slik som det var at vi hadde tatt av skoa på min for å skåne de andre hestene, OG at jeg også skulle brukte hestene min!

Det hører til (og prøver ikke å skrive noe feil her nå...) at hestene våre er importert fra Sverige og vi har investert "en del" penger i dem... De andre hestene er rimelige hesteraser... Nå må ingen ta dette ille opp, for jeg hører hvordan det høres ut! Ingen vil ha skader på hestene uansett hvor mye de er verdt, men det er litt mer penger som går tapt hvis noe skulle skje.... Sånn er det bare.

Hva gjør jeg?

EliFi
01-06-2008, 23:41
Uten at du eier grunnen, så er det vel ikke stort annet du kan gjøre enn å appellere til samvittigheten til de andre hesteeierne? Ellers får du rett og slett flytte hesten din?

Nikita
01-06-2008, 23:46
Venninna mi fikk sagt hvordan vi følte det angående det med at de hadde sko på, det virket ikke ut som de tok det noe særlig tungt.

Ja, jeg må vel bare "stick it up the tailpipe and smoke it" slik jeg pleier å gjøre.... HRMMMM:evil:

LisaFi
01-06-2008, 23:48
Vel, en avtale er vel en avtale skulle man tro. Ellers var det kanskje litt hysterisk etter min mening, om beitet er stort og grønt, og hestene sultne. ;)

Nikita
01-06-2008, 23:51
Vel, en avtale er vel en avtale skulle man tro. Ellers var det kanskje litt hysterisk etter min mening, om beitet er stort og grønt, og hestene sultne. ;)

Det er jo dårlig gjort at de skal ut på tur med sine skodde hester og turer i vei, mens jeg sitter med min hest som ømmer på grusen? Det hele handler om å ha respekt for andre og ta hensyn til andre enn deg selv.... Men for all del, det er bare å breie seg ut å tenke på seg selv!

Jo, litt hysterisk kan det høres ut, men hvis jeg sitter med skadet hest fordi den har fått spark (og sko som gjør skaden større) så er det ikke mye gøy å være meg!

LisaFi
01-06-2008, 23:53
Hvis du skal være sååå hysterisk fo spark så kan man jo ikke ha hesten sin sammen med andre hester, rett og slett. De kan godt bli sparket og få alvorlige skader om det ikke er sko på også, det handler vel mest om flaks/ ikke flaks (og store nok områder) uansett, som jeg ser det.

Skjønner den biten om at det er surt at de andre ikke overholder avtalen utmerket godt, ganske irriterende om det i utgpkt var en avtale der.

Sweeteyes
01-06-2008, 23:55
Skjønner deg godt.. Men nå er det da slik at du ikke blir hørt. Hva med å sko din da? så slipper du å ta hensyn til en sårfot hest, og eventuelle skader på di andre hestene har de forvoldt selv siden de ikke hørte på deg. Respekt skal gå begge veier. Jeg villle ikke nølt med å sko min igjen...

insolita
01-06-2008, 23:56
Det er jo i "bli-kjent-perioden" det stort sett kommer skader, og den perioden er vel for det meste over nå. Hadde skjønt det bedre om det var snakk om broddsko, men sommersko? Det er vel litt for mye forlangt å kreve at de skal ta av sommerskoene på hestene sine nå. Tror sjansen for stikkskader av pinner er større for å si det sånn.

Uansett er det i tilfelle eieren av beitet dere må ta det opp med, da det er han som har latt de komme med sko/ikke har gjort noe med at de har sko dersom annet var avtalt.

Kan du ikke bare sko din egen om den er sårbeint? Evt. kjøpe boots så du også kan ri. Sårbeint hest gir stutte begevelser og spenn i kroppen som kan gi deg veterinærregninger det og, om man skal krisemaksimere det helt.

RenateSJ
01-06-2008, 23:56
Sko uten brodder, gjør de så himla mye større skade enn hester uten sko?

Nikita
02-06-2008, 00:00

Det kan faktisk være veldig avgjørende ja!

Gudhild
02-06-2008, 00:00

JA!
I stor grad.

Hilde
02-06-2008, 00:03

Ja, de gjør det. Det er blandt annet derfor det ikke er tillatt med skodd hest på Viksemarka. Når hestene går i flokk blir det alltid litt knuffing inn i mellom og da er det stor forkjell på om hesten er skodd eller ikke.

En annen god grunn til å la hesten være skoløs på sommerbeitet, er at det er er viktig for høvene spesielt og hesten generelt med en skofri periode.

LisaFi
02-06-2008, 00:05
Det kommer jo totalt av på hvor de treffer med et eventuellt spark uansett da. ... Ergo "flaks" eller ikke flaks. Har de sko, men treffer "på skinka" blir det sjelden alvorlige skader på tross av skoen. Er de barføtte men treffer godt midt over et ledd som f.eks hase kan det godt bli alvorlige skader av det..

Om din hest ikke er en "bråker" men en som heller går unna om det er bra med mat og god plass tror jeg ikke jeg ville brukt mye tid på å bekymre meg for dette. Finnes da mye annet å bekymre seg for. Flått, eksem og drit og innvollsorm for eksempel.. :roll:

Nikita
02-06-2008, 00:06
Så dere med hester uten sko, bruker boots?

Jeg får tenke på om jeg skal sko, ha boots eller bare la det drive og gå.... :D

Nikita
02-06-2008, 00:09
Det kommer jo totalt av på hvor de treffer med et eventuellt spark uansett da. ... Ergo "flaks" eller ikke flaks. Har de sko, men treffer "på skinka" blir det sjelden alvorlige skader på tross av skoen. Er de barføtte men treffer godt midt over et ledd som f.eks hase kan det godt bli alvorlige skader av det..

Om din hest ikke er en "bråker" men en som heller går unna om det er bra med mat og god plass tror jeg ikke jeg ville brukt mye tid på å bekymre meg for dette. Finnes da mye annet å bekymre seg for. Flått, eksem og drit og innvollsorm for eksempel.. :roll:

Tidligere har han vært veldig underdanig, så tenkte at det ikke kom til å bli problem. Men det viser seg nå at han viser seg overfor de andre og er foreløpig sjefen, men det oppstår situasjoner der de andre prøver seg :( Så hadde han bare skygga banen hadde jeg ikke tenkte SÅ mye over det...

Det er klart at det handler også om flaks/uflaks, men det er helt klart av sko kan gjøre vondt verre stort sett der de treffer! Leste en artikkel om at hvis et menneske ble sparket i hodet av hest med sko ble det kroken på døra, mens hvis hesten ikke hadde sko så overlevde man faktisk og blei nødvendigvis ikke grønnsak heller.

Marte+Quicky
02-06-2008, 00:10
Ville hatt han uten sko og sett an hvordan det går jeg. Sunt for høvene å gå litt uten! Min fikk hvertfall mye (!) bedre høver etter en skofri-periode. Om han blir sårbeint er det jo bare å sette på sko igjen? :)

Nikita
02-06-2008, 00:13
Ville hatt han uten sko og sett an hvordan det går jeg. Sunt for høvene å gå litt uten! Min fikk hvertfall mye (!) bedre høver etter en skofri-periode. Om han blir sårbeint er det jo bare å sette på sko igjen? :)

Han har veldig gode høver. Og jeg har satt meg inn i dette med barfot, og prøvde faktisk det i fjor høst, men han blei for sår stakkar (ja brukte boots). Jeg vurdere nå muligheten for å prøve å starte med barfot igjen nå som har uansett skal gå uten sko i sommer (trodde jeg fram til nå, jeg vet ennå ikke hva jeg gjør). Jeg har lyst til å fortsette å ha han uten sko, så det blir vel kanskje kjøp av boots (har ikke de jeg hadde i høst) når økonomien tillater det :digger:

Dvergasvarten
02-06-2008, 09:54
merkelig at noen ikke tar av sko når det er avtale om at det skal gjøres før beiteslipp... jeg hadde krevd at de skulle ta de av siden det var avtalt og eieren vil at hestene skal gå uten...

skjønner godt at dere vil at hestene skal uten sko for det kan blir store skader og det vil jo ingen ha, om man har dyr eller billig hest... svarten ble sparket i ansiktet av en unghest uten sko og er nå sykemeldt i 2 mnd fordi det blir bestennelse og verk som må verke ut innenfra... lite moro med skader!!

lykke til med beitesessongen...

proscenia
02-06-2008, 10:10
Jeg hadde absolutt snakket med eieren av beitet, og sagt min mening. i fjor sommer ble 2 åringen min sparket av en av de andre hestene mine på "leggen" på høyre framfot (med sommersko). Og dette er to hester som har gått i lag siden han ble født. Da ble det 2 måneder med bandasjering og et stygt arr den dag i dag. Man vet aldri når det kan skje.:(

Bedre føre var vil nå jeg si...

Chevaleresse
02-06-2008, 16:32
Jeg har i praksis opplevd at sommersko gir styggere skader enn ikke sko, og krever at de hestene som skal stå på beite her i det minste går uten baksko.

Når det ikke er ditt beite, så er det lite du kan kreve da, annet enn som noen sier her appelere til fornuften og se om det hjelper, alternativt finne et annet beite, men det er kanskje litt problematisk.

Ang boots så hadde jeg prioritert å kjøpe det i overgangsperioden ja. Vet at f.eks Pete Ramey ikke tar av sko lenger uten å tilpasse boots og få eier til å kjøpe det.

Mvh Torill

Nimbus
02-06-2008, 17:57
Jeg liker ikke å la min hest gå sammen med andre hester som har sko. Og hadde det vært en avtale, som med deg, så hadde jeg vært illsint! Men jeg har dessverre ikke stemmerett der min Pus skal gå, og selv om jeg ikke liker tanken på at hun kan bli sparket av noen med sko er alternativet verre (at hun går alene). Men hadde jeg hatt et valg hadde hun absolutt ikke gått sammen med skodde hester!

Hanna&Brá
02-06-2008, 19:01
Hvis du skal være sååå hysterisk fo spark så kan man jo ikke ha hesten sin sammen med andre hester, rett og slett. De kan godt bli sparket og få alvorlige skader om det ikke er sko på også, det handler vel mest om flaks/ ikke flaks (og store nok områder) uansett, som jeg ser det.

Skjønner den biten om at det er surt at de andre ikke overholder avtalen utmerket godt, ganske irriterende om det i utgpkt var en avtale der.

Ene hoppa vår fikk nettopp sparket løs en bit i kneet, ingen av hestene hun gikk sammen med hadde baksko, så som LisaFi sier så kan det utrettes ganske store skader uten sko også..

Forøvrig kan dere kanskje kjøpe dere noen stolper og strømtråd og simpelthen dele beitet i to, eller?

Nikita
02-06-2008, 20:08
Det virker ikke som hestene har de største uenighetene på beite i dag heldigvis!

Har ikke sett noe til de andre, og jeg har vært 3 ganger i dag... Så jeg har ikke fått pratet med dem. Jeg kunne selvsagt ringt til han som eier beitet, men når han ikke tok det opp med dem når de kom (til tross for at venninna mi tok det opp), så er det lite trolig at det fører noe sted hen :(

Får vel vente på feriepenger og kjøpe meg noen boots jeg da... eller sko på frambeina ved neste trimming :)

Nina
02-06-2008, 20:33
Jeg ser overhodet ikke problemet jeg da. Om din hest ømmer, så kan du bare ha på igjen sko. De andre har jo sko likevel. Jeg har slipt en av mine på beite, med sko og ingen reagerte på det. Har opplevd stokk halt hest etter spark fra skoløs hest også, så er man redd for spark må man ha hesten alene. Ingen garantier uansett..

Nikita
02-06-2008, 21:09
Jeg ser overhodet ikke problemet jeg da. Om din hest ømmer, så kan du bare ha på igjen sko. De andre har jo sko likevel. Jeg har slipt en av mine på beite, med sko og ingen reagerte på det. Har opplevd stokk halt hest etter spark fra skoløs hest også, så er man redd for spark må man ha hesten alene. Ingen garantier uansett..

Det som er irriterende er at jeg tok av skoa for 3 uker siden (på tide å sko, men tok de av siden de skulle gå uten på beite), og da har det blitt lite ridning siden det... Hadde jeg bare visst det på forhånd at de skulle ha sko de andre, så hadde jeg skodd på nytt og sluppet 3 uker med øm hest :(

Det må jo være bevisst at sko statistisk sett gjøre mer skade enn hest uten sko? Jeg kan umulig tro at det er samme risiko altså! "Problemet" blir jo ikke løst om alle bare putter på sko igjen... (altså meg og venninna mi). Dessuten kan ikke venninna mi sko 2-åringen sin... Skal vi tenke sånn at når de andre ikke tar hensyn, så gidder søren ikke vi heller? Jo, da hadde verden blitt en fin plass :digger:

Marte+Quicky
02-06-2008, 22:34
Det som er irriterende er at jeg tok av skoa for 3 uker siden (på tide å sko, men tok de av siden de skulle gå uten på beite), og da har det blitt lite ridning siden det... Hadde jeg bare visst det på forhånd at de skulle ha sko de andre, så hadde jeg skodd på nytt og sluppet 3 uker med øm hest :(

Det må jo være bevisst at sko statistisk sett gjøre mer skade enn hest uten sko? Jeg kan umulig tro at det er samme risiko altså! "Problemet" blir jo ikke løst om alle bare putter på sko igjen... (altså meg og venninna mi). Dessuten kan ikke venninna mi sko 2-åringen sin... Skal vi tenke sånn at når de andre ikke tar hensyn, så gidder søren ikke vi heller? Jo, da hadde verden blitt en fin plass :digger:

Det første kan jeg skjønne, hadde blitt irritert av samme grunn selv.

Men avsnitt nummer 2 forstår jeg ikke?

Det blir jo ikke verre av at du setter på sko igjen, når de andre allerede har sko uansett? Og når det har gått så lang tid er de sikkert blitt venner...

NinjaChristin
02-06-2008, 23:19
Var det et krav eller et øsnke at hestene skulle være skoløse? Er det bare ønskelig er det lite du har å si egentlig, da det i bunn og grunn er opp til hesteeier å bestemme. Men jeg hadde heller ikke tatt av skoene på hesten min om jeg visste det var stor sjans for at den skulle ømme.

Skal du ha hest med andre, må man regne med at det kan bli noen småskader. Er beitet stort nok, velger hesten vel heller å trekke unna i stedet for at det blir skikkelig bråk av det.

Nikita
03-06-2008, 10:18
Nå har sinnet roet seg ned for min del. Har vel sett at jeg kanskje har vært litt hønemor? hehe... :D Venninna mi er enda mer hønemor enn jeg :digger:

Men jeg synes folk kan ha respekt og i alle fall føle litt på at de dukker opp med sko når avtalen var skoløs. Jeg har ikke snakket med de ennå. Når jeg møter de kommer jeg bare til å kommentere det, men jeg lar det være med det.

Jeg er oppe å sjekker til hestene mange ganger om dagen, og det ser ut til at det ikke er noe problem nå (det er jo de første dagene som er verst hvis det skulle være noen intriger :)).

Nå har vi gått fra å bekymre oss om hester med sko til insektersbitt og klumper på kroppen :digger: Så flere av dere hadde rett i at det finnes mye annet man også må tenke på!

Nikita
07-06-2008, 15:32
Oki..... Nå har vi finni ut at en av de andre hestene har BRODDER!!!

Det likte vi veldig dårlig :(

Denne hesten har blitt skodd på en stund, den har vondt i rygger og forbeina har rare stillinger (en som en S-form sett forran og det andre retter den ikke helt ut når han står på det). Han skal ikke ries på en stund.... Hva i h***** gjør den med sko med brodder da?!!!

Tammelin
07-06-2008, 18:35
unødvendig med broder når den ikke trenger det...

MEN ,skjønner ikke problemet jeg. Må vell gå ann å prate med de som har beite. Hvis det er uaktuelt for de å ta av skoene på hesta, så flytt hesten din til et annet sted.Da er du kvitt hele problemet. Trenger ikke lage mer problemer enn nødvendig. Eller sett sko på hesten din så trenger du ikke tenke på at den blir sårbent, er du redd for skade, så sett hesten din tilbake på stallen og la den stå for seg selv ute. Blir skader både med og uten sko.

sofus&emma
07-06-2008, 21:34
Jeg skjønner deg godt. Min gamle forhest stod sammen med hester med sko i fjor sommer, og var full av arr og sår over hele seg etter bare noen uker. Det har jo noe med hvor stor rang han hadde i flokken også, men det er jo leit. Var ingen avtale eller noe på den stallen, og de fleste hestene der hadde sko, unntatt min forhest som hadde gått uten sko hele livet sitt.

Skjønner spesielt at du reagerer, i og med at dere hadde en avtale. De kunne jo i det minste prøvd å ordne opp med dere på en eller annen måte?

anexiel
08-06-2008, 05:00
Jeg syns det er skummelt å sette de på beitet med sko, med mindre man sjekker til hesten flere gang for dag- men så er jeg nokk og av en av de uheldige som har vært med på hester som har revet skoen halveis av og trødd tåkappa og saumer inn i sålen, og endt opp med nødslakt.
men, om dere hadde en avtale om å ha hestene uten sko, så kunne de i det minste ha sagt ifra før de kom med hestene, syns nå jeg da..

Pernooh
08-06-2008, 19:19
Ta en snakk med de som eier dette. Dersom det er en avtale om at hestene skal gå uten sko, bør du gjøre det.

Om de nekter, hadde jeg skodd hesten min også. Det skal være likt for alle ;)

Roxira
08-06-2008, 19:53
Det er jo dårlig gjort at de skal ut på tur med sine skodde hester og turer i vei, mens jeg sitter med min hest som ømmer på grusen? Det hele handler om å ha respekt for andre og ta hensyn til andre enn deg selv.... Men for all del, det er bare å breie seg ut å tenke på seg selv!

Jo, litt hysterisk kan det høres ut, men hvis jeg sitter med skadet hest fordi den har fått spark (og sko som gjør skaden større) så er det ikke mye gøy å være meg!

Jeg kan skjønne du er irritert over at en avtale er en avtale, men her høres det mest ut som du er sjalu på dem!

Vil du ikke sko hesten, så invester i boots, og ri i vei! Få en barfot trimmer til å se på hovene mens den går barfot så er du sikker på at ting blir rett. Smeder tar gjerne for mye av hoven på hester som skal gå barfot en sommer.

Pernooh
08-06-2008, 20:34
Litt enig med Roxira, her.

En ting hadde vært hvis de gikk med broddsko, men maange hester går sammen til daglig med sko.

Hannah
08-06-2008, 20:43
Disse gikk vel med brodder?

Pernooh
08-06-2008, 21:23
Nei, det var snakk om vanlig sommersko.

Nikita
08-06-2008, 21:44
Disse gikk vel med brodder?

En av dem har faktisk brodder!

Det at de andre har sko, har vi nå lagt på hylla :) Men at den ene har brodder synes vi helt uakseptabelt...

Nikita
08-06-2008, 21:45
Jeg kan skjønne du er irritert over at en avtale er en avtale, men her høres det mest ut som du er sjalu på dem!

Vil du ikke sko hesten, så invester i boots, og ri i vei! Få en barfot trimmer til å se på hovene mens den går barfot så er du sikker på at ting blir rett. Smeder tar gjerne for mye av hoven på hester som skal gå barfot en sommer.

Han som skor er både barfottrimmer og hovslager, så jeg får den ekspertisen jeg trenger :)

Ja jeg blei nok litt sjalu siden jeg hadde tatt av skoa og ikke kom til å få brukt hesten lik linje som med sko og at de med de andre hestene kunne.

Pernooh
10-06-2008, 22:36
En av dem har faktisk brodder!

Det at de andre har sko, har vi nå lagt på hylla :) Men at den ene har brodder synes vi helt uakseptabelt...

Da er det forståelig!

Silje
11-06-2008, 08:35
Fatter ikke hva hesten gjør med brodder på sommerbeite? Høres helt høl i huet ut spør du meg!?
Men, det må da gå an å ta en prat med eier av beite, eventuelt eier av hesten? Hvis man er diplomatisk og hyggelig er det ikke sikkert eieren av hesten er vanskelig heller.
Hvis beite-eieren ikke har laget noen klare retningslinjer for alle brukerne, er det jo ikke så lett. Kanskje de andre rett og slett ikke har tenkt over problemet?

Nikita
11-06-2008, 18:04
Fatter ikke hva hesten gjør med brodder på sommerbeite? Høres helt høl i huet ut spør du meg!?
Men, det må da gå an å ta en prat med eier av beite, eventuelt eier av hesten? Hvis man er diplomatisk og hyggelig er det ikke sikkert eieren av hesten er vanskelig heller.
Hvis beite-eieren ikke har laget noen klare retningslinjer for alle brukerne, er det jo ikke så lett. Kanskje de andre rett og slett ikke har tenkt over problemet?

Vi reagerte sterkt på broddene (det var oss to med skoløse hester og han som eier beite som oppdaget det sammen). Han synes vi overreagerte og tok det direkte personlig og vi blei vel fortalt at vi bare kunne forlate beite når vi ikke var fornøyd. Før vi fant ut at hesten hadde brodder, hadde han ikke så mye pent om si om eieren av denne hesten. Når vi reagerte på broddene, så tok han det helt personlig og blei forbanna!

Så å ta det opp med eieren og med han som eier beitet igjen blir nok bare mer krøll og ender vel med at vi blir utvisst! Vi skulle selvsagt flytta, for jeg har nulltoleranse for å stå med hester på beite som har brodder! Det verste er over, de virker til å være en fin gjeng blitt, så jeg føler ikke det er så veldig risiko utover det vanlige. Men det er langt fra ideelt, men her blir man rett og slett hogd hodet av hvis man ytrer meningen sin :(

Silje
11-06-2008, 20:32
Hmmmm... Uansett om hestene har blitt venner, hender det jo allikevel det kommer en disputt eller to, og jeg hadde ikke likt å ha min konkurranse hest på sommerbeite med en annen hest med brodder...
Rimelig håpløst når beite-eier er så "grønn" også. Har dere ingen annen plass dere kan stå?

Nikita
11-06-2008, 21:05
Hmmmm... Uansett om hestene har blitt venner, hender det jo allikevel det kommer en disputt eller to, og jeg hadde ikke likt å ha min konkurranse hest på sommerbeite med en annen hest med brodder...
Rimelig håpløst når beite-eier er så "grønn" også. Har dere ingen annen plass dere kan stå?

Nope...

Silje
11-06-2008, 21:11
Æsj da. Det er kjedelig! Og jeg synes ikke man er hverken urimelig eller "hønemor" når man reagerer på brodder på sommerbeite. Går det virkelig ikke an å prøve å godsnakke med eier av hesten?

Nikita
12-06-2008, 10:57
Æsj da. Det er kjedelig! Og jeg synes ikke man er hverken urimelig eller "hønemor" når man reagerer på brodder på sommerbeite. Går det virkelig ikke an å prøve å godsnakke med eier av hesten?

Vi er redd det slår tilbake på oss selv bare, hvis hun klager til han som eier beite :( Jeg har ennå ikke truffet henne, men når jeg treffer de andre der oppe som kjenner henne skal jeg be om å få et telefonnummer til henne og bare si pent at det hadde vært snilt om hun kunne tatt de av... Dessuten har hesten vondter i både rygg og bein, og gå med sko med brodder kan umulig hjelpe? Hesten skal ikke ries noe særlig på heller, i alle fall ikke første halvdel av sommeren, så jeg burde vel like gjerne foreslå at hun tar av skoa (leeeeenge siden hesten er skodd, og det kan jo også være med å gjøre kroppen vondere for hesten?).

Men så er det det å fortelle folk hva de skal gjøre da.... hmm.... Det liker jeg skikkelig dårlig, men jeg føler jeg har litt rett også siden min hest står sammen med denne.