PDA

Se full versjon : Hjelm når dere bader?

Linoo
30-05-2008, 14:35
Når dere bader med hestene, bruker dere hjelm da? :) Hvorfor / hvorfor ikke?

Skjønner egentlig hvorfor da:p

Karoline «3 Silver
30-05-2008, 14:37
Jeg har gjort det en gang, og da hadde jeg ikke hjelm, ser jeg på bildene nå i ettertid. Rett og slett fordi jeg GLEMTE det, tenkte ikke på det, aner ikke hvorfor. hehe. Red meg hjelm til vannet og greier, men tok den av da tydeligvis, aner ikke hvorfor :p

IngvildK
30-05-2008, 14:37
Ja, hjelmen er på.

Ragnhild
30-05-2008, 15:11
Jeg har hørt at man ikke skal ha på seg hjelm når man svømmer/bader med hestene, for hvis man får hjelmen under vann så vil den trekke til seg vannet og du vil slite med å få hodet opp. Hvor sant dette er, aner jeg ikke, men de gangene jeg ordentlig har bada med Janko har jeg ikke brukt hjelm bare fordi det er befriende. Er jeg bare ute og vasser mens jeg rir tur, er hjelmen på.

Tone Kristin
30-05-2008, 15:31
Nå har jeg aldri badet med hest, men om jeg skal gjøre det så vil jeg fjerne hjelmen, av samme grunn som Ragnhild nevner. Jeg har aldri hørt noe om det, men jeg kan tenke meg at hjelmen blir sinnsykt tung.

Lovise_Felex
30-05-2008, 15:42
den e ikke på hos meg.. har hørt man ikke skall jeg jeg også.. men ville ikke hatt den påå uansett når jeg bader :)

Twin Joy
30-05-2008, 15:45
Hjelmen er på hvis vi vasser og sånt, men skal vi SVØMME så er hjelmen av... i tillegg til alt annet utstyr (untatt hodelag... da uten nesereim.. vil dyppe minst mulig av utstyret mitt i saltvann:P)

Bente & Etanec
30-05-2008, 16:02
Jeg har aldri hjelmen på når jeg bader med Etanec, men om jeg derimot vasser med ham for å kjøle ned bena etter endt treningsøkt så er hjelmen alltid på.

Hönnu
30-05-2008, 16:08
Ved vassing; ja. Ved bading; nei :)

Nina
30-05-2008, 16:49
Ingen hjelm ved bading. Av den grunn Ragnhild nevner. Om man faller med hodet først kan hjelmen fylles med vann og bli blytung. Og om man faller av i vannet er det begrenset hvor mye man slår seg da..

Amanthea
30-05-2008, 17:04
Men hjelmer som "puster" da? Slike trekker jo ikke til seg noe vann?
Men det som er, er at det egentlig ikke er noen vits i å ha på seg hjelm under selve badinga. Å falle i fra en meter og uti vann er vel ikke smertehelvetet selv, regner jeg med. Men jeg rir aldri på land uten hjelm.

Kaja
30-05-2008, 17:08
Både og.. Spørs om jeg har gått av hesten før jeg skal uti vannet igjen, og da tar jeg av hjelmen. Jeg har hvertfall tenkt å få opp hodet av vannet om jeg faller av. :p

Embliss
30-05-2008, 17:23
Dersom jeg skal svømme med hesten tar jeg hjelmen av, hvis ikke er den på.

Tornado
30-05-2008, 17:30
Jeg har hørt at man ikke skal ha på seg hjelm når man svømmer/bader med hestene, for hvis man får hjelmen under vann så vil den trekke til seg vannet og du vil slite med å få hodet opp. Hvor sant dette er, aner jeg ikke, men de gangene jeg ordentlig har bada med Janko har jeg ikke brukt hjelm bare fordi det er befriende. Er jeg bare ute og vasser mens jeg rir tur, er hjelmen på.

Det samme tenkte jeg må være logisk.

Funa
30-05-2008, 17:50
Bader uten hjelm ja. Tror ikke det er så stor fare for å slå seg så veldig hvis jeg skulle falle av ut i vannet

Løkki
30-05-2008, 17:57
Ein eg kjenner bada med hesten sin for mange år sidan, utan hjelm, og på veg ut av vatnet gjorde hesten ein byks for å kome på land og han sklei bakover sidan hesten var glatt av vatn, han landa bak hesten i vatnet. Når hesten fekk kroppen fri frå vatnet tok den ein saligt gledesbukk og snirta sin falne rytter rett over hovudet med begge bakbeina..kunne gått meget galt! Så joda, her er hjelmen på, uansett.

Lise, Vindur&Zehra
30-05-2008, 18:02
Jeg bruker ikke hjelm når jeg bader med hest.

Rosita!
30-05-2008, 23:33
Det varierer.

Camilla
30-05-2008, 23:38
Øøøhm... Jeg husker faktisk ikke..:p
Men jeg tror jeg har beholdt hjelmen på, ja.. Både ved vassing og bading..

Therese
31-05-2008, 00:46
Har hjelmen på ned til fjera, så tar jeg den av der. Så nei, bruker ikke hjelm når jeg bader med hest. Men når det er bare vassing er den på.

Hanna
31-05-2008, 01:30
alltid på. skummelt å komme under/ved siden av en svømmende og byksende hest. SÅ dypt og farlig er det ikke der vi bader at det er sjanse for at jeg drukner pga litt tyngde på hjelmen altså... jeg tror heller ikke den blir så tung, har da ligget ute i heftig regn uten å bli noe tyngre av den grunn.

RenateSJ
31-05-2008, 01:40
Sist jeg bada hadde jeg den på. Er litt opp og ned. Brukte ikke når jeg var yngre. Dette med tung hjelm når den blir våt gjelder ikke for meg. Har sånn "sykkelhjelm", den er jeg ganske sikker på flyter om jeg legger den i vannet. Så tror ikke jeg kommer til å synke til bunns pga den. hehe.

Sist jeg bada så holdt det på å gå galt også, på vei inn til fjæra (vannet nådde henne til knærne) sank Matilda plutselig til magen, var såvidt jeg holdt meg på. hadde jeg falt av kunne de baksende hovene lett truffet hodet mitt

Harneshaug
31-05-2008, 02:46
Eh.. har dere sluppet hjelmen i vannet?

Den flyter.... såh.. der var den myten avlivet :lol:

RenateSJ
31-05-2008, 05:37
Eller bare hiv en isoporbit på vannet. De fleste er jo laget av plast og isopor er de ikke?
hehe, du har så rett Helen. Tenkte det var bare min hjelm som flyter, men de vil vel gjøre det de fleste.

Ragnhild
31-05-2008, 10:35

Ikke ødelegg den ene myta som kanskje kan rettferdiggjøre litt å ri uten hjelm da-aa.. http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/boese/e020.gif

lukka, solfari og greta
31-05-2008, 10:54
hjelmen er av hvis jeg skal bade, men som andre sier skal man bare vasse etter en treningsøkt er hjelpen alltid på..

Mina
31-05-2008, 15:08
tviler på at hjelmen blir tung, fordi hjelmen har ingen steder den kan trekke til seg nok vann til å bli for "tung", sånn at det blir vanskelig for oss å få hodet over vann.
Inne i hjelmen er hodet vårt, og trekket klarer ikke å trekke til seg nok vann.
Hjelmen inni, er av materiale som heller ikke holder godt på vann.
Tror det stikkmotsatte; at hjelmen innholder luftrom som hjelper deg med å flyte.

Nina
31-05-2008, 16:55

Men tenk at du blir kastet at hesten i vannet med hodet først. Da havner hjelmen (og hodet ditt) under vann. Det jeg tenker på er at hjelmen fylles med vann, ikke at stoffet trekker til seg vann. At hjelmen flyter har fint lite å si..

Ane,Blida&Brana
31-05-2008, 16:58
Ingen hjelm her nei, men jeg pleier å svømme sammen med hesten, altså ved siden av eller noe(klar over faren med hesteben osv). Da er hjelm utrolig upraktisk!

tutta23
31-05-2008, 17:41
like skummelt å ri med ridestøvler da..de fylles jo opp med vann..Jeg har aldri likt å bade med hest,syns det er skummelt.

SiljeE
31-05-2008, 17:47
Har ikke hjelm på hvis jeg skal bade med hesten, men vassing har jeg hjelm på.

-Marit Petra-
31-05-2008, 21:00
Tar jeg meg en tur uti elva for å vasse under en ridetur/etter rideøkt, er hjelmen på. Skal jeg derimot bade eller svømme med hesten, tar jeg av hjelmen av den grunn at det er deilig uten, og at jeg slipper at den blir klissvåt.

Alice
31-05-2008, 21:04
Den er av når jeg bader med Lucy, men om jeg bare vasser for og vaske ben, er den på=)

ANjabla
31-05-2008, 21:39
Rir bestandig med hjelm uansett hva jeg gjør.. (hender jo den er av for bilde taking da)

Solo
01-06-2008, 21:21
Det hender noen ganger at jeg tar av hjelmen da, men den er som oftest på. Vil ikke bli truffet av et svømmeslag fra en hest gitt! Huff..

Lopke
01-06-2008, 21:35
jepp hjelm var på idag!!

Ina
01-06-2008, 21:39
Ja.

Hanna
02-06-2008, 21:06
Men tenk at du blir kastet at hesten i vannet med hodet først. Da havner hjelmen (og hodet ditt) under vann. Det jeg tenker på er at hjelmen fylles med vann, ikke at stoffet trekker til seg vann. At hjelmen flyter har fint lite å si..

så hjelmen fylles med så mye vann at du ikke klarer å løfte opp hodet?? tror det er ganske mye mer sannsynlig å bli sparket i hodet altså.

Andrea & Juni
02-06-2008, 22:01
Bruker alltid hjelm, også når jeg bader med hesten.

anexiel
04-06-2008, 00:24
Ja, hjelmen er på nesten uansett..

Oda
04-06-2008, 22:34
Jeg bader (les: vasser og svømmer) med hjelm, men uten å feste hakereima. Om jeg skulle falle i vannet vil hjelmen naturligvis fylles med vann, men blir da lettere å få av seg enn om jeg skulle begynt å tukle med låsemekanisme osv. Jeg har bada med hakereima festet ser jeg på noen bilder fra i fjor, men det var unntak.

LivM
06-06-2008, 10:05
Litt slarvete med hjelm under bading er jeg nok. Men så bader jeg med hest värt fjerde år eller nå sånt også da..

Ragnhild
06-06-2008, 10:09
Hm.. Når jeg bada i går bada jeg visst med hjelm. Kom aldri så langt som å ta den av..

Anne Berit
08-06-2008, 03:24
Jeg bader med hjelm. Senest i dag begynte hesten jeg red å ta mange bukkesprang innover mot land. Hadde jeg holdt meg på lenger enn jeg gjorde ville han kastet med av når vi var på land. Jeg landet da med hodet under vann, og fikk med fint opp selv om jeg hadde hjelm på. Å falle av og bli sparket av en svømmende hest er vel en lite fristende tanke..