PDA

Se full versjon : skyte ut skulder :O

frk.vodka
28-05-2008, 11:20
hesten min har nå begynt og skyte ut skuldra ''/ dette er ekstremt irriterende, da hun nesten løper ut i elva med meg når jeg traver/skritter på travsporet ved sidna. Dette gjelder ikke bare her, da hun også gjør det langs veien.
Har prøvd og støtte opp med pisk, men dette hjelper ikke lenger.
Hva gjør jeg?
Hvorfor gjør hun dette?
redd det skal skje noe snart... så trenger litt råd :)

Birre
28-05-2008, 11:57
Om hun ikke hører på de signalene du gir henne med hjelperne dine, og du i tillegg legger pisken inntil og hun fortsatt ikke hører, så er det vel på sin plass med et realt rapp?

frk.vodka
28-05-2008, 11:59
har nok desverre prøvd dette og. ikke noe spesielt jeg kan gjøre for å få henne til og tenke på noe annet også ''glemme'' å skyte ut skuldra? Hun elsker og løpe, så når jeg går over i trav så blir det verst, men hun gjør det også i skritt..

Birre
28-05-2008, 12:06
Kan du stoppe henne der og da, lirke og "leke" forsiktig med tøylene for å få henne oppmerksom, gjøre små volter og jobbe med henne på stedet?

frk.vodka
28-05-2008, 12:09
kan prøve det, men tror ikke det vil hjelpe så mye, da jeg har prøvd og få henne til og gå på tøylen, men med en gang jeg lar henne gå igjen så begynner hun.

Birre
28-05-2008, 12:20
Nei, da vet ikke jeg hva du skal gjøre, hvis ingen ting hjelper. Du får skyte henne da, og få en hest som hører på deg:)

Trine, Albina og Asthor
28-05-2008, 12:22
Hmm. Prøv å forberede henne så godt som mulig før du kommer dit, og pass på at du styrer henne hele veien mot der hun skyter ut skuldra? At du virkelig rir med armer og bein og sete når du kommer dit?
Det har fungert på mine hester, mye forberedelse altså. :-) Men det er en vanskelig ting å ordne på! Håper du får noen bedre tips enn det jeg har å by på. :p

Dominic L.
28-05-2008, 12:24
prøv å få henne til å bøye hode mot den skulderen som hun skyter ut... ikke slik at hun skyter ut den andre;) på en rett strekning... så tar du noen volter innimellom...
kan være hun er slik p.g.a hun er litt skeiv i musklaturen

Birre
28-05-2008, 12:31
Et tankekors kan være at vi alltid legger skylden på hestene våre. Den er vanskelig, frekk, redd...what ever. Men det er vi som må jobbe med oss selv for å få det resultaten vi ønsker.

Ergo, DU må jobbe med deg selv når du rir denne hesten. Det nytter liksom ikke å si til seg selv: Det har jeg prøvd - funker ikke på denne hesten. Det har jeg også prøvd - funker ikke det heller. For jeg er sikker på at med en annen rytter på ryggen som slett ikke aksepterer utskytende skulder for å vri seg unna og få viljen sin, så er det ikke et problem.

Og vi har en tendens til å være snille , milde og unnskyldende overfor våre egne hester, men s en annen som ikke har det "nære" forholdet til hesten hadde ridd den mest sannsynlig mer bestemt.

Do you get the point?

Dominic L.
28-05-2008, 12:40
Hestene min slipper nok ikke unna me bølle fakter, men er skjeldent dies feil at ting ikke blir som det skal...

Man må jobbe for d man vil og får ikke noe på et sølvfat, hvertfall når d gjelder hester...
Jobbet med løpshesten min i et år no, men no blir d behandling og sommerferie for han, synd men d må bare til, hadde kjempe fremgang, så gikk allt rett i dass... men det er livet:) vi kommer tilbake

Hjelper ikke å prøve en tur, si heller en mnd så kansje du kan si at noe ikke hjelper:):)

Mine hester blir d jeg gjør dem til, men d e og jeg som skal leve med di:)

SafiraogMarthe
28-05-2008, 16:05
Du kan ikkje prøve en ting en gang å si at det ikke hjelper. Så lett er det bare ikke.
Prøv ut noen av ideene til Birre, og prøv dem hver gang du rir. Ikke bare en gang, men hele tider, om du ikke ser noe forbedring etter et par uker tror jeg du skal få hesten din sjekket av en terapaut etter stivheter/låsninger osv.
Evt. du kan få noen som er mer erfaren en deg (sier ikke at du er uerfaren, men det er sikkert noen i nærheten som er langt mer erfaren) som i tillegg ikke har et nært forhold til hesten din, for den personen vil klare å være bestemt.

EliFi
28-05-2008, 16:11
Mest sannsynlig har du en ettergivende ytterhånd.. Prøv å hold den stabil på samme plass, uten å gi etter. Husk også å bruke utvendig sjenkel for å holde på skuldra..

Hanna
28-05-2008, 22:43
prøv å ri sjenkelvikning slik at hodet hennes kommer mot elva og bakparten mot sporet.. på den måten MÅ hun sette skulderen inn. hvis det ikke funker når du rir, prøv å hoppe av og gjør det fra bakken..

Santia Cheyenne
28-05-2008, 23:08
Hvis det er noe som har skjedd nå og hun ikke har vært sånn med deg før ville jeg fått sjekket hesten av en equiterapeut.

Garth
29-05-2008, 15:03
Hester skyter stort sett skulderen ut pga noe rytteren gjør. Hesten min gjorde det mye før, og det var kun min feil. Prøv å støtt opp på utvendig, og heller skyve skulderen anrde vei på en måte. Min hest gjorde det fordi jeg slapp opp på utvendig samtidig som jeg holdt for mye i innvendig tøyle. Hjalp å slippe innvendig tøyle helt. Ellers ville jeg prøvd å ri volter o.l. Er jo mange gode forslag over her, absolutt verdt å prøve dem :)

frk.vodka
04-06-2008, 09:55
hmm ok , jeg prøver så godt jeg kan. Eier hesten m en annen , å hu gjør det samme med henne ( hu er voksen). men skal prøve mer med di rådene dere har gitt meg. :)
takk.

stino89
04-06-2008, 10:19
Signerer det med at du sansynligvis har en ettergivende ytterhånd som flere har nevnt. Jeg har samme problemet, og hovedsaken er at jeg må holde mine armer og ben på plass slik at ikke skuldra har noen sjans til å stikke ut. Videre må jeg bruke mye bein og kanskje også pisk.

Hos meg tar det lang tid (kanskje lenger enn med de fleste, jobber med skolehest som jeg bare rir to ganger i uken), men man må ikke gi opp, man jobbe på med seg selv og hesten :) Ikke alt er løst på en ridetime eller en tur :)