PDA

Se full versjon : Rasetype og preg på blandingshest..

Bitten&Betty
27-05-2008, 22:20
Var på unghestutstilling på Bryne i helgen og stussa litt over en ting. Det var med en uofesiell klasse hvor flere forskjellige ridehester ble vist. Noe med ikke helt godkjent stamme, men likevel ren rase, samt en del sportsponnier. I tillegg ble det vist en som sto skrevet som Norsk Varmblod Ridehest, dette ble det derimot gjort klart under premieutdelingen at det ikke var.. Hesten hadde ren ridehest som far (Jestis Larno) mens mor var blanding av hen hel haug av raser, bl.a hanoveraner og norlandshest (husker ikke resten i farten). Hesten fikk bedømmelse som resten av hestene i den uofesielle klassen, men hvordan er det mulig å gi denne poeng i kategorien rasetype/preg?? De andre ble jo dømt ut i fra rasen de tilhørte, men dette er da absolutt en blandingshest? Hvilken rasestandard går de ut i fra når de bedømmer denne?? fsto ikke det helt? Forsto heller ikke poenger med å vise den til å begynne med siden det er en blanding, men det var ikke poenget. Er bare nysgjerrig på hva dommerne kan gå ut i fra når de dømmer en slik hest. Kan da umulig være NV de tar utgangspunkt i eller?

Lopke
27-05-2008, 22:37
jo den ble vel typevurdert etter NV.. det ble vel ikke godkjent for det?? bare en uttalelse eller?

RenateSJ
27-05-2008, 22:38
Vil også tro de ble vudert som om de skulle ha typegodkjenning til NV. Uten at de fikk det uansett liksom.

DonPånnis
27-05-2008, 22:39
Men på en uofesiell utstilling kan man vel stille ut alle slags mulige blandinger. F.eks denne vb blandingen. En Varmblods ridehest er jo selvsagt blanding også, men det er jo hester som kan registreres.
Eller var denne uofesielle klassen nettopp for stambokførte? Trodde uofisielle klasser var at alle raser kunne stilles ut, men jeg har ikke mye peiling på utstilling heller da.. ;)

Kanskje eier trodde dette var en klasse for blandinghester (som ikke kan registreres, ikke godkjent rase - altså hvitt pass)
Hvis ikke så vil jeg si disse folkene har lite peiling på lovlige raser.. Når ble vb ridehest blanding av nordlandshest lovlig liksom.

Bitten&Betty
27-05-2008, 22:48
Ok, regnet nesten med at de gikk ut i fra NV, men syns egentlig det også blir litt feil. Det var jo ikke en Nv liksom... Det sa dommerne klart i fra om også. Greit å få en bedømming på hesten sin, men jeg klarte bare ikke å se at en kan dømme den ut i fra en rasestandard den ikke tilører. Var mye ridehest i den, men det var mye annet rart også. Hvorfor ble den dømt ut i fra NV da og ikke nordlandshest for å ta en av de andre rasene som var i den, hvordan velger man hvilken rasestandard en går ut i fra når en skal dømme en blanding (ikke bare dette tilfellet, men ved eventuellt andre tilfeller også..). Er det eier som velger hvilken rase de vil ha den sett opp mot? For å finne ut hvordan den ligger an i ekstriøret i forhold til en av ren rase, eller med tanke på framtidig bruk?? Da er det kanskje litt mer forsåelig.

Tror faktisk denne hesten var en vallakk også, og må ærlig innrømme at jeg ike aner hva den hadde på utstillingen å gjøre.

Chevaleresse
27-05-2008, 23:20
Hele vitsen med å melde på vallaker og blandingshester på utstilling er vel å få en beskrivelse av hestens bygning og bevegelser vil jeg tro.

Mvh Torill

Bitten&Betty
28-05-2008, 01:24
Ja, det vil jeg også tro er poenget med å melde på en slik hest. Hadde ikke hatt noe imot å få en bedøming av en egen blandingshest dersom jeg hadde hatt en heler. Veldig greit å få fagpersoner til å se hvordan hesten er satt sammen :) Det jeg syntes blir feil er å melde på en blandingshest ved å kalle den en Norsk Varmblods Ridehset, for det er det faktiske ikke. Klarer heller ikke å se at det er riktig å bedømme rasetype og preg på en hest, som inneholder flere raser, ut i fra en rasestandard som f.eks NV, eller døl for den saks skyld. Kropp og musklatur, bein og beinstilling og bevegelser er en annen ting, der kan en gi en like god bedømming av på hvilken som helst hest, men rasetype og preg skal vel bare dømmes på en hest som faktisk tilhører den rasen... Kan hende jeg er litt trangsynt og vrang, men det klinger liksom ikke helt riktig i mine ører.

Løkki
28-05-2008, 01:29
Forstår kva du siktar til, og er i grunnen einig. Kva rasetype skal hesten vurderast mot når den er blanding av fleire forskjellige? Er jo greit nok å få ein bedømmelse på hesten sjølv om den er blanding og vallak, men det med rasetype er jo litt tricky. Ikkje at det er så viktig i det store og det heile da men :)

Torhild
08-06-2008, 23:59
Så lenge Larno er faren er jo avkommet 50% NV, og med Hannoveraner i morslekten blir den jo enda mer NV. Og med 75% NV og 25% Nordland, så hadde jeg også stilt den som det! Uansett var det en uoffisiell utstilling, som bare er til gøy, og man kan stille alle mulige skapninger som ikke får lov til å møte på en vanlig utstilling!!!

Bitten&Betty
09-06-2008, 13:40
Var en vanlig utstilling, men uofesiell klasse for hester med ikke godkjent stamme osv. Mor var ikke bare hannoveraner og norlandshest, men blanding av en del andre raser også som jeg ikke husker. Forstår veldig godt at folk vil stille hestene sine for å få en bedømming på den, og kropp, ben og bevegelser er nå greit å gi en bedømming på for alle hester. Stussa bare over horfor en dømmer rasetype og preg på en balndingshest. Så ikke helt poenget i det. Men hvis det er til glede for eieren av blandingen så er det vel greit. Denne var kanskje ikke så vanskelig å dømme ut i fra NV sine mål. Men hva med andre hester, som er mye mer "utblanda", dersom de stiller på en uoffesiell utstilling, hvordan bestemmer en da hvilken rasestandard en skal dømme etter?

IrisV
08-07-2008, 21:09
Blir av det samme som når jeg var på uoffisiell utstilling med Saroz i februar.
Hun ble bedømt som fjording pga fargene:mad: Blir jo helt på tryne! Må jo for søren ta hensyn til at hesten er en kryssning! Mtp at hun har alt for lange ører til fjording og være, for spinkel og lang hals, for lett/edelt bygget, smale, lang bein, for fint hode (mener da i formen, altså hun har ikke grovt hode) o.l
Blir jo feil og bedømme på den måten, ikke rart hun fikk dårlige karakterer...

Kan jo ikke sammenligne denne med ren fjording...
http://www.hestemarked.no/vip/8780/flott%20jente.jpg

Henriette444
08-07-2008, 21:23
Et poeng med showklasser/uoffisielle klasser er vel også rekruttering? F.eks om noen med blandingshest stiller ut og får mersmak vil jo interessen for avl være vekket, og kanskje disse anskaffer en renraset hest neste gang.

Jeg syns det er helt greit å få en "ridehest-type" bedømt som NV.

Uansett er det jo kjempemoro å få en bedømmelse på hesten sin:)

Lopke
08-07-2008, 21:30
Kan jo ikke sammenligne denne med ren fjording...
http://www.hestemarked.no/vip/8780/flott%20jente.jpg

Neei.. denne var jo mye penere!!!! :D

*så fikk jeg alle flodhest-rytterne på nakken*

Levinja
13-07-2008, 10:24
Når det er uoffesielle klasser og blandingshester møter må man bare ta rasetype og preg ut fra hva disse hestene grenser meste opp mot.
Tyngre trekkhesttype, Ridehesttype eller sportsponnitype :)
Som noen har nevnt tidligere så er det vel ikke så farlig med akkurat det punktet men mere interresangt når det gjelder eksteriørets funksjonalitet og bein/bevegelser.

Uoffesielle klasser skal jo være mest for show og morro.

Isadora
21-07-2008, 13:01
Jeg skal være med på uoffisiell utstilling med varmblodsblandingen min, å det gjør jeg for og få dommerens bedømmning av hesten sånn generelt...er jo moro og høre hva "fagfolk" synes om hesten:)

Men håper jo ikke hun blir dømt nedenom og hjem da...hehe...

Ingvild
21-07-2008, 13:06
Det går jo an å gi karakter ut frå bruksområde. Altså dømme hesten som anten ein ridehest, ein køyrehest, ein dressurhest, ein trekkhest etc.

Skjønner godt at folk vil vise hestane sine på utstilling, det er så gøy! :D

Birthe og Pricilla
06-08-2008, 17:03
Forstår godt at folk vil vise blandingene sine for gøy, men håper bare ikke at de får lyst til å avle på hoppene som får en god bedømming!
(Synes ikke noe om å avle på blandings hester uansett hvor godt eksteriør de har!)

Birthe

Therese
06-08-2008, 17:26
Blir av det samme som når jeg var på uoffisiell utstilling med Saroz i februar.
Hun ble bedømt som fjording pga fargene:mad: Blir jo helt på tryne! Må jo for søren ta hensyn til at hesten er en kryssning! Mtp at hun har alt for lange ører til fjording og være, for spinkel og lang hals, for lett/edelt bygget, smale, lang bein, for fint hode (mener da i formen, altså hun har ikke grovt hode) o.l
Blir jo feil og bedømme på den måten, ikke rart hun fikk dårlige karakterer...

Er det noe å ta på vei for? Det er jo en blanding uansett..?