PDA

Se full versjon : Hvorfor man ikke skal bruke tau bak rumpe for å få hest på henger.

Spói
25-05-2008, 01:06
Det lærte vertfall jeg i dag.. Eneste positive med det va at jeg er en erfaring rikere.

Det hele startet med at da jeg skulle ha Spói på hengeren i dag. Han ville ikke inn, gikk et par steg opp på lemmen, så hoppet han av igjen. Ble litt trøtt av dette og fant fram tauet, bare han så det på sidene sprang han rett inn. Etter en kjøretur på 15 minutter kom vi dit vi skulle. Rei han godt sliten på banen og håpet at det skulle gå like greit å få han på hjem igjen.. slik gikk det da ikke.

Leide han mot hengeren og opp på lemmen, der sto han litt før han hoppet av igjen. Ble lei av dette etter hvert og vi fant fram tau.. Nå gikk ikke ting like greit. Han ville ikke inn så vi måtte legge litt press på han, han vrei seg unna og kom seg under tauet. Vi prøvde igjen, og igjen kom han seg under. Gjorde et par forsøk til, men han skjønte at det bare var å ta mulen under tauet så slapp han unna.. Den neste gangen vi prøvde bestemte vi oss for at det skulle han ikke få lov til nå, så en man som spoi ikke kjente stilte seg på siden der. Ingen lur ide. Det resulterte i at spói steilte og kastet seg bakover.. Vi måtte bare sleppe tau og det som var, hesten fikk panikk og satte avgårde i full galopp.

Tauet hang seg litt fast i beina når han sprang bortover.. bilder av han liggende på bakken med knekte bein og blo overalt var det eneste som stod i hodet mit. Men mirakuløst klarte han å fortsette nedover i vill galopp uten å falle. Jeg så hesten springe i vill galopp nedover jordet og mot veien og der sto jeg og ventet på at han skulle bli påkjørt.. Takk for at jeg har en hest som er såpass smart som han er, isteden for å springe rett over veien tok han en sving og stoppet på fortauet. Har aldri sprunget så fort i hele mit liv, da jeg sprang over jordet for å få tak i han.. Heldigvis fikk en anen jente tak i han før han bestemte seg for å springe videre. Var rett før jeg ga henne en stor klem, da hun ga hesten til meg.

Leide hesten forskitig tilbake til stallen og hengeren. Hesten stresset og skvatt til for det meste på turen opp. Oppdaget også at blodet rant fra nesen hans. jeg var livredd for at ha hadde skadet seg, men var ingen sår. Jeg ga også opp det å få han på hengeren, ikke vits å stresse han enda mer opp.. Renset nesen og salte opp. Spói var så nervøs at han holdt på å sprekke.. Så begynte den 8 km lange turen hjem.. Han stresset og stresset. men jeg orket ikke å prøve å roe han ned engang.. etterhvert ble han sliten og roet seg ned, men kvakk fortsatt til hver gang jeg beveget meg i salen..

Så her sitter jeg igjen med en hest som ikke har noe tillit til meg lengre og er enda mer skeptisk til hengeren enn det han var før.. Føler meg som værden værste hesteeier som ikke skjønte at det ikke kom til å gå.. Gråt mange tårer på turen hjem for å si det sån..

Jeg håper at dere andre der ute tenker dere litt om neste gang dere bruker tau på rompa for å få hesten inn, det kan fort gå galt. Fryktelig galt!

Dette ble litt rotete skrivd, er fortsatt litt satt ut over det som skjedde..

JanneogTanha
25-05-2008, 01:11
føler med deg:( føler meg også som den verste hesteeigeren for øyeblikket:(

insolita
25-05-2008, 01:13
Et godt alternativ for ikke-baklette hester er at to mennesker holder hverandre i hendene og er den lille støtten bak på rumpa som enkelte trenger.

Spói
25-05-2008, 01:20
Et godt alternativ for ikke-baklette hester er at to mennesker holder hverandre i hendene og er den lille støtten bak på rumpa som enkelte trenger.
hehe, den har vi prøvd før, satt seg på dem han da:p

trollungen
25-05-2008, 01:21
Så dumt at det skulle gå sånn da, Silje:( Tror nok det er kjekt om du kan låne en dobbel henger neste gang du skal laste han. Tror det passer Spoi bedre enn den smale...
Bare fortsett å jobbe med han slik du har gjort frem til nå du, så er nok tilliten på plass igjen snart:)
Insolita sitt tips er et tryggere alternativ enn tau.

Spói
25-05-2008, 01:33
Så dumt at det skulle gå sånn da, Silje:( Tror nok det er kjekt om du kan låne en dobbel henger neste gang du skal laste han. Tror det passer Spoi bedre enn den smale...
Bare fortsett å jobbe med han slik du har gjort frem til nå du, så er nok tilliten på plass igjen snart:)
Insolita sitt tips er et tryggere alternativ enn tau.
Nei, skal nok ikke på tur med den smale hengeren igjen! det er like sikkert som at jeg ikke skal prøve tau flere ganger..
Kan ta sin tid før vi er tilbake der vi var tidligere i dag.. Ville ikke hilse på meg på beitet i kveld en gang.. Men vi får ta sommeren til hjelp å se når ting blir som før igjen..

Fomle
25-05-2008, 01:38
Går nok bra dette silje! Han er nok glad i deg! Bare litt fortumlet nå.
Han er jo en veldig følsom fyr, så han føler nok at du er lei deg!
Stå på videre! Du har gjort en fenomenal jobb med den hesten! Skal nok mere til for å ødelegge båndet mellom dere! Klemme på silje!

Harneshaug
25-05-2008, 01:41
Det er derfor den som laster skal holde tauet selv, da går ingen av ideéne hans gjennom ;)

Spói
25-05-2008, 01:51
Går nok bra dette silje! Han er nok glad i deg! Bare litt fortumlet nå.
Han er jo en veldig følsom fyr, så han føler nok at du er lei deg!
Stå på videre! Du har gjort en fenomenal jobb med den hesten! Skal nok mere til for å ødelegge båndet mellom dere! Klemme på silje!
Tusen takk:) er så utrolig lei nå, tårene renner og jeg føler at 3 år med jobbing har blitt borte.. Utrolig trist å se at han bare snur rompa til og går sin vei, ikke intrisert i å få klapp og kos. Slik har han ikke vært på over et år nå. Og de siste dagene har han vært som en helt annen hest, har tilogmed fått lov til å komme bort til hans mens han lå.. blir litt tungt å starte med all den jobben på nytt, selvom det ikke vil ta like lang tid.. Blir masse godbiter på han i morgen ja!

Isadora
25-05-2008, 13:19
Heldigvis er jo hestene veldig tilgivende da:):)