PDA

Se full versjon : Jeg har fått NOK!!jeg trenger flere syn på saken

JanneogTanha
24-05-2008, 23:29
For å gjøre en lang historie kort..(tror ikke den blir så kort egentlig:p )Men jeg trenger flere syn på saken..ikke bare min egen

I fjor fikk vi ny henger i klubben en good henger! Vi har kjørt med en skrangletil en axel henger tidligere. Må bare si Tanha går helt fint å på hengeren uten å krangle, han må jo få lov til å lukte på hengeren da. Og han altid stått fint før!

Tanhas første tur med den nye hengeren var til Rendalen i fjord. Der startet helvete!!(sorry språkbruket) ..Vi beregnet 13 timer fra gyland på sørlandet til rendalen. dette med masse stoppepauser.
Da vi hadde kjørt et lite stykke begynte Tanha og baldere. Han irriterte seg over noe. Eller noe var det værtfall. Han fikk skrubbet av hår bak på rumpa så han ble litt sår der.pga han satt på bommen. Så begynnte han å hoppe litt å sparke bakut. Men dette var ingenting forrantil på vei hjem!!!

På vei hjem igjenn var det baldering man aldri har hørt maken til! Vi prøvde alt!fjernet div saker som f.eks hingsteskillet, bommen bak ham, dekket vinduet så han ikke så ut. Da vi hadde tatt ut hestene utallige ganger( han stod sammen med ferrari, heldigvis reagerte ikke han i det heletatt på tanhas oppførsel.han stod der å koste seg, tittet ut på utsikten osv) klarte jeg bare ikke mer, jeg var trett fysisk og sykisk.(etter en laang helg med stevnenerver, lite mat og søvn) vi hadde kommet til arendal..Vi stoppet tok hestene av. å ringte utallige dyrleger/vetrinærer. Men det var ikke lett nei. Ingen kunne komme. Alt vi ville var å komme hjem, uten at hesten skadet seg mer. Så vi ville ha beroliggende til tanha. Endelig kom en, en som hadde kjørt lengst av alle. Takk gud for han kom!!

Vi øvet noen ganger på korte turer hjemme, han stod som en tosk noen ganger og som et lys andre ganger.(ikke lange turer vi tok) Hva er det som gjør at han balderer?!

Så reiste vi på et ritt i stavanger. en tur som tar 2 timer. Han stod som et LYS!! helt vidunderlig.han stod også på smal.vi fjernet ikke midtlemmen. Sparket 2 ganger på vei hjem men ikke noe mer. Han sitter litt på rumpa, så halebeskytteren hang etter hengeren som en laang hale(bandasjer)

Neste tur, danmark...her var alt et rent helvete igjenn.helt likt som på vei ned fra rendalen. Så vi måtte dope ham,da det igrunnen var for sent å snu..så ingen start på oss pga dopet og skaden han hadde fått på hofta.

neste tur igjenn, 1 uke(2uker siden) etter dk turen. som skulle være en kjøretur på 1.5 time ca. Vi kom ikke lengre enn 5 km på veien,så orket jeg bare ikke mer. Jeg stod bak i hengeren med ham(som jeg har gjort flere ganger for å finne ut hva han egentlig finner på) Med gråten atter en gang godt i gang..snudde vi. Jeg er helt ferdi..har ikke mer krefter igjenn..

så nå i dag igjenn,skulle vi ta en tur igjenn..men med en annen henger, med god polstring og ellers saker og ting for at hesten skal ha det så godt som mulig...men nei..det virket ikke det heller.

altså dette har vi prøvd:
- stor plass.tatt vekk skilleveggen,
-litt større plass (en kortere bom og en lang bom bak)
- fjernet saker og ting som jeg skrev fra rendalturen.
-fjernet bakbom så han står uten støtte bak.
- alene og sammen med ferrari(ferrari gjør ham ingenting. for å si det altså)

hva han gjør i hengeren:
- hviner og irriterer seg over noe
-sparker bakut
legger seg på skrå.

ja det er vel det..

hva jeg har tenkt:
-han irriterer seg ovet et lite sår på fote f.eks. så går det over til at han blir mer irritert, så hiver han seg og spraker,så han får disse andre sårene..
-han ble opperert for brokk da han var liten, ble igjenn opperert som 5åring,da det stakk ut jern pinker ut av magen hans.(nettet etter brokk operasjonen). Han har fått en stalluvane pga dette, og kan hvine og sparke av og til i boksen for så kaste hodet bak der opperasjonssåret var. men er kun av og til han gjør dette.

men når jeg har fått satt meg ned for å skrive dette kommer tanken opp..har han rett og slett fått nokk?!?? Må jeg starte henger treningen helt fra begynnelsen, altså la han stå på hengeren hvær dag uten å kjøre de første gangene, så kjøre litt og litt lengre for vær dag?!

i det siste har jeg tenkt at han enda irriterer seg pga brokk operasjonen, at han kansje får vont når han spenner seg i musklene der nede..men som mamma sa i dag, om han hadde vært plaget av den operasjonen så hadde han ikke klart å prestert så godt han gjør. sant nokk..hva skal jeg gjøre?!

vurderer å trekke meg fra landslaget for jeg har mistet all mot..jeg trenger støtte og noen som kan hjelpe meg for jeg klarer ikke dette alene:( :(

ikke har jeg egen henger..men skal kansje få lånt en gammel en som heg kan trene på..må jo trene denne unghesten min også på hengeren..

så hva tror dere? er min siste konklusjon den riktige?!eller er det noe annet?

oi dette ble langt ja,men jeg måtte forklare det så godt jeg kunne..

Fomle
24-05-2008, 23:48
Det har ikke noe med hvilken side han står på i hengeren?
Min er slik, han MÅ stå på venstre side i hengeren (når du står bak) ellers går han helt bananas! Han mister rett og slett balansen om han står på høyre side! Ellers har jeg egentlig ikke noen andre gode forslag å komme med...
Kanskje prøve å kjøre han på hestebil å se hvordan han oppfører seg der.

JanneogTanha
24-05-2008, 23:53
han står slik uansett side..
ja vi har tenkt tanken på lastebil,men slikt no er ikke i mitt distrikt..kun slaktebilen:p hehe

uansett så kan vi ikke komme med en lastebil på stevner, da må vi putte inn en ekstrabil også der for det er ikke lett å ha lastebil som følgebil.hehe. og det er lurt å komme med to kjøretøy uansett hvor vi kjører..blir dyrt på bensin/diesel:p

Fomle
24-05-2008, 23:58
han står slik uansett side..
ja vi har tenkt tanken på lastebil,men slikt no er ikke i mitt distrikt..kun slaktebilen:p hehe

uansett så kan vi ikke komme med en lastebil på stevner, da må vi putte inn en ekstrabil også der for det er ikke lett å ha lastebil som følgebil.hehe. og det er lurt å komme med to kjøretøy uansett hvor vi kjører..blir dyrt på bensin/diesel:p

Ja jeg skjønner! Men tanken min var for å se reaksjonen på hesten, om det er henger han ikke liker eller om det er det å kjøre liksom.
Men skjønner det er vanskelig å finne en bil og når du må ha følgebil blir jo alt mye annerledes!

JanneogTanha
25-05-2008, 00:00
typen min har tom tatt lastebil lappen for min skyld nå. så tanker er stor og ønsker å prøve. men så er det jo det store MEN...
når han har stått sååå fint tidligere. og går på og av uten nooen problemer...

Hilde
25-05-2008, 00:00
Er det samme person som kjører hver gang? Hvordan har temperaturen vært de gangene han slår seg vran i forhold til når han ikke gjør det? Andre forskjeller som nettopp skodd, boddsko vs sommersko, mat, dekken f. eks?

JanneogTanha
25-05-2008, 00:02
litt lengre ned her finner dere bilde av såret på hoftekanten hans.
http://www.hest.no/blogg/?bid=4716&blid=97631&pagetitle=Nedtur,nedtur%20og%20opptur:)

JanneogTanha
25-05-2008, 00:07
Er det samme person som kjører hver gang? Hvordan har temperaturen vært de gangene han slår seg vran i forhold til når han ikke gjør det? Andre forskjeller som nettopp skodd, boddsko vs sommersko, mat, dekken f. eks?

har prøvd forskjellige sjofører, typen min, pappa og ei veninne og en mann i dag som kjørte i 15kmt.

tempraturene er forskjellige ute, hengeren har god ventilasjon,står med et tynt ulldekken om det er kjøligere ute. tempratuern inni hengeren er fin.(har selv vært der:p)
har også prøvd uten dekken uten transport sokker og hale beskytter. og kan værtfall ikke være pga sko. da vi har prøvd å ha ham med gamle sko, nye sko og ingen sko.

men self det var jo bare en tanke du kom med.men tror ikke de har noe med det å gjøre..virker værtall ikke slikt..:(
om det bare hadde vært så enkelt

JanneogTanha
25-05-2008, 00:09
for å si at jeg tror ikke han reagerer på lyder av henger.. da den nye hengeren stort ikke lager lyd. å en gang prøvde vi å ha ham på den gamle hengeren som lager masse lyder.brydde han seg ingenting..(vi kjørte kun en runde på travbanen) men han stod igrunnen fint da,men det var jo bare den runden på banen..

Hilde
25-05-2008, 00:19
Det betyr at han slår seg vrang både med og uten dekken, uansett sko og temperatur? Men hva er det da som er annerledes når han IKKE slår seg vrang? Jeg forsto det slik at han noen ganger står som et lys og andre ganger ikke? Om det er samme sjåfør, samme henger, samme utstyr, samme side osv, må det være noe annet. Hvordan har dere trent på forhånd? Kan han være sliten? Forskjell når dere skal på konkurranse kontra andre æren? Tidspunkt på døgnet? Det er jo helt tydelig at det er noe som plager han de gangene dette skjer som ikke er tilstede når det ikke skjer. Har dere vært mye ute og konkurrert i det siste, slik at han rett og slett er dritt lei?

Hilde
25-05-2008, 00:21
for å si at jeg tror ikke han reagerer på lyder av henger.. da den nye hengeren stort ikke lager lyd. å en gang prøvde vi å ha ham på den gamle hengeren som lager masse lyder.brydde han seg ingenting..(vi kjørte kun en runde på travbanen) men han stod igrunnen fint da,men det var jo bare den runden på banen..

Hvordan er fargen og lyset i den nye kontra den gamle?

Om du fortsatt har tilgang til den gamle, hvorfor ikke bruke denne da, ev kjøpe en tilsvarende?

JanneogTanha
25-05-2008, 00:28
vi konkurrerer max 5 ganger i året. da vi er flinke med å ta goode pauser under kjøring uansett avstand. og i god tid så de får slappet av både før rittet og etter rittet. hestene har værtfall 1 dag på seg etter et ritt før vi starter kjøringen igjenn.

den dagen han stod fint var igrunnen en virkelig varm dag ute..(2timers turen)

lyset i den nye hengeren er super.
ferrari, han stod å tummlet i den gamle hengeren men står nå som et lys i den nye. han har skikkelig forandret seg.
den gamle hengeren burde jo egentlig bli kastet på dynga,da det er lyssprekker over alt når den kjører:p

Ferrari & Miriam
25-05-2008, 00:31
gamle henger er eldre gaupenmodell, mørk innvendig u/vindu og ventilasjon.

håper du finner ut av det janne. har du hatt han i den gamle hengeren å testet i det siste?

JanneogTanha
25-05-2008, 00:32
tror ditt ordtak stemmer mer en mitt akuratt nå...:p

JanneogTanha
25-05-2008, 00:33
gamle henger er eldre gaupenmodell, mørk innvendig u/vindu og ventilasjon.

håper du finner ut av det janne. har du hatt han i den gamle hengeren å testet i det siste?

jeg skal, skal ha den stående hos meg å la ham stå der uten å kjøre noen steder..
dette er ikke noe gøy,:(

insolita
25-05-2008, 00:37
Det er plenty av hester som freaker ut på henger, og som står pal på lastebil. Ville forsøkt det altså.

LisaFi
25-05-2008, 00:38
Jeg gjetter at det kan ha med kjøring å gjøre.

Hesten står kanskje uforberedt på en sving (de ser jo ikke svingen komme sånn som oss) - blir ubalansert, kanskje tråkker litt på seg, blir redd, begynner å protestere/ får delvis panikk?

Bare teorier, men antar det kan være nok med en liten oppbremsing som hesten ikke tar "godt", eller som sagt, en sving den ikke er forberedt på eller står godt igjennom. En eneste opplevelse bygger opp frykten til en annen gang. Går turen godt, uten "miste balansen/ bli redd" opplevelser står den fint; skjer det noe (nesten umerkelig for folk i bilen foran hengeren) som "setter ham ut" blir det mer og mer redsel for hver gang, da han "skremmer seg selv" med oppførselen?

Signerer ellers Insolita; denne type opplevelser får de sjelden på lastebil.......

Er kamera i henger en idè? Finne ut hva som trigger atferden?

JanneogTanha
25-05-2008, 00:44
hadde kamera i henger i dag. + jeg stod der..hmm..vi har en lastebil..den må gjøres myye med...eller sparesparespare og kjøpe ny..(det er jo stilig da:p )
fdet fins bilhengere hvor hestene står slik de gjør i lastebil?!??

nei jeg får slutte med hele distanseridningen jeg..

JanneogTanha
25-05-2008, 00:45
når han hviner slikt som han gjør høres det mer ut som om han er irritert over noe..høres jo ut som om han skal dø...:(

JanneogTanha
25-05-2008, 00:47
vi kjører i gangfart mange ganger i trening..han kan nesten umulig kjenne svingene da. særlig i dag, da vi kjørte så seint da bilen såvidt trillet..

Hilde
25-05-2008, 00:53
Kanskje det er lyset og vinduet som er problemet? Kommer det skarpt sollys inn vinuduet som han blir blendet av?

JanneogTanha
25-05-2008, 00:55
vinduene er i sidene, og det virker som om han liker å se i dem av og til. å vi har prøvd å dekke dem til.
slik er hengeren, litt lengre ned på siden http://www.hest.no/blogg/?blid=28036&bid=120

JanneogTanha
25-05-2008, 01:03
turen til rendalen var/ble jo den lengste turen vi har hatt med ham..så kan være han tror vær tur blir like lang som den..?! min tanke akuratt nå

insolita
25-05-2008, 01:23
Kom plutselig på en sak jeg så på Bjerke for noen år siden. Sikkerhetssele til hest på henger. Gjorde at de stod stødigere påstod de. Noe å sjekke ut kanskje? Kan selvsagt ha HELT motsatt effekt også altså, jeg bare lufter ideer.

HvalstadBalder
25-05-2008, 01:43
Følg ordtaket ditt! Ingen ting er umulig! Husk det!
Du vil jo ikke gi opp, etter min oppfattning er du jo på landslaget, hvor mange er det? Ikke så mange, det er bare de beste! :)
Hva med å begynne med henger trening fra stadie 1?
Hvordan er han hvis du setter en henger foran han hjemme på stallen? Går han inn, eller nekter han?

Lopke
25-05-2008, 01:49
Har du prøvd å kjøre ham i en henger hvor han får stå sideveis skrått eller baklens?? Det hadde jeg prøvd tror jeg.

Bitten&Betty
25-05-2008, 02:09
Kan det være at han kanskje irriterer seg over transportbeskyttere? Fullblodsen vår begynte plutselig å oppføre seg akkurat slik du beskriver at din gjør. Ante ikke va vi skulle gjøre, tok ut midtlem og diverse, men ingenting hjalp. Tok henne av og skritta litt, tok da og av transportbeskytterene, som vi glemte å ta på igjen når vi lasta på nytt. Hun sto som et lys resten av turen. Testa det ut ved en senere anledning for å se om det faktisk var beskytterne som stressa henne. Kjørte en liten tur med beskyttere, hun stressa, spraka og la seg på skrå, vi tok dem av og hun sto fint. Nå Transporteres hun bare med bandager eller annen form for treningsbelegg +eventuellt kopper. Noen ganger transporteres hun uten noe, da står hun roligst. Hun likte tydeligvis ikke beskytterene sine, og det kom helt plutselig. Hadde transportert henne med dem før og da sto hun fint.

tebj0
25-05-2008, 10:26
Kjører du med skillevegg i hengeren?
Hoppa mi klarte ikke stå skikkelig viss hun bare stod på ene siden av hengeren. Mistet balansen i hver sving og etter hvert så la hun seg bare rett ned når hun kom inn på hengeren. Vi prøvde å ta ut skilleveggen og la henne stå på hele hengeren og plutselig så stod hun som en drøm:)

JanneogTanha
25-05-2008, 13:23
Har du prøvd å kjøre ham i en henger hvor han får stå sideveis skrått eller baklens?? Det hadde jeg prøvd tror jeg.

dette er noe jeg vil prøve, men kjenner ingen som har noe i den duren her, hverken henger eller lastebil:(

flaana
Sjekk ut transportsele til hest! Har en liggende her, kommer aldri til å selge den! Den er gull verd.

Hesten blir da stående helt framtil bommen, og får samtidig støtte bak rompa. Toscana sto utrolig, vandret fram og tilbake og fant ikke helt roen. Med selen står hun som et lys. Da får hun den støtten hun trenger ved fartsending og svinger.

Høres ut som han har fått en dårlig erfaring med å kjøre henger, og at det er best å være føre var uansett kjøring.

Et raskt søk på google ga meg denne adressen http://www.transportsele.com/ Hun lager seler, jeg ville absolutt ha prøvd en slik var jeg deg.

JanneogTanha
Følg ordtaket ditt! Ingen ting er umulig! Husk det!
Du vil jo ikke gi opp, etter min oppfattning er du jo på landslaget, hvor mange er det? Ikke så mange, det er bare de beste! :)
Hva med å begynne med henger trening fra stadie 1?
Hvordan er han hvis du setter en henger foran han hjemme på stallen? Går han inn, eller nekter han?

takk jeg trengte dette du sa nå:) en liten påminnelse:)

han går helt supert inn.går rett på hengeren. og helt fint av

JanneogTanha
25-05-2008, 13:25
Kjører du med skillevegg i hengeren?
Hoppa mi klarte ikke stå skikkelig viss hun bare stod på ene siden av hengeren. Mistet balansen i hver sving og etter hvert så la hun seg bare rett ned når hun kom inn på hengeren. Vi prøvde å ta ut skilleveggen og la henne stå på hele hengeren og plutselig så stod hun som en drøm:)

dette har vi prøvd,ingen nytte:(

JanneogTanha
25-05-2008, 13:27
Sjekk ut transportsele til hest! Har en liggende her, kommer aldri til å selge den! Den er gull verd.

Hesten blir da stående helt framtil bommen, og får samtidig støtte bak rompa. Toscana sto utrolig, vandret fram og tilbake og fant ikke helt roen. Med selen står hun som et lys. Da får hun den støtten hun trenger ved fartsending og svinger.

Høres ut som han har fått en dårlig erfaring med å kjøre henger, og at det er best å være føre var uansett kjøring.

Et raskt søk på google ga meg denne adressen http://www.transportsele.com/ Hun lager seler, jeg ville absolutt ha prøvd en slik var jeg deg.

kunne jeg hatt lånt din. kun for å prøve?! siden vi begge er fra sørlandet:p ;)

JanneogTanha
25-05-2008, 13:28
Kan det være at han kanskje irriterer seg over transportbeskyttere? Fullblodsen vår begynte plutselig å oppføre seg akkurat slik du beskriver at din gjør. Ante ikke va vi skulle gjøre, tok ut midtlem og diverse, men ingenting hjalp. Tok henne av og skritta litt, tok da og av transportbeskytterene, som vi glemte å ta på igjen når vi lasta på nytt. Hun sto som et lys resten av turen. Testa det ut ved en senere anledning for å se om det faktisk var beskytterne som stressa henne. Kjørte en liten tur med beskyttere, hun stressa, spraka og la seg på skrå, vi tok dem av og hun sto fint. Nå Transporteres hun bare med bandager eller annen form for treningsbelegg +eventuellt kopper. Noen ganger transporteres hun uten noe, da står hun roligst. Hun likte tydeligvis ikke beskytterene sine, og det kom helt plutselig. Hadde transportert henne med dem før og da sto hun fint.

har prøvd uten noe slags form for beskyttere i går..

HvalstadBalder
25-05-2008, 14:05
takk jeg trengte dette du sa nå:) en liten påminnelse:)

han går helt supert inn.går rett på hengeren. og helt fint av

Hmm .. Du får prøve sånn transport sele da, håper virkelig det fungerer! All lykke til deg og Tanha! :)

JanneogTanha
25-05-2008, 18:43
nå skal jeg låne en henger som bare skal stå ved stallen.må bare spør eigeren av gården hvor jeg kan sette hengeren.
så skal jeg ta inn tanha 1-2 ganger om dagen. i en god periode. der skal han få morgenkraftforet eller kveldskraftforet sitt. alt skal bare være en god opplevelse. etterhvert skal vi begynne å kjøre 100m el så øker vi etterhvert.

om ikke dette går. da prøver vi transportselen. den så igrunnen ikke så voldsom ut som jeg trodde:)

ønsk meg lykke til:)

Ferrari & Miriam
25-05-2008, 19:17
men han har jo ikke problemer med å gå inn på hengeren? hvor lenge kan dere kjøre før han starter balletten? for han stod jo ganske greit på rette veier, føler det er svingene han sliter med?

JanneogTanha
25-05-2008, 19:30
humper,svinger ja det meste. han står litt slik når hengeren står stille også. så jeg vil begynne fra begynnelsen uansett. du vet jo selv når han starter baletten..ikke lenge før etter kjøringen starter

lil_julie
25-05-2008, 19:38
Hmm..

Jeg tror ikke det er hengeren som er problemet, det er et eller annet som skremmer han. For meg høres det ut som dette skjer.

- oppdager det "skummle"
- Blir stresset, sparker og bråker litt
- Bråker mer og mer, synes dette begynner og bli vell skummelt
- HJÆÆÆÆÆÆLP

HVA er det han reagerer på, er spørsmålet.

Hvor lenge har du hatt hesten, vet du om han har noen spessielt uhyggelige opplevelser? Ikke nødvendigvis med henger, men ellers.

Jeg syns det høres ut som om noe trigger han. Kanskje den gammle mørke hengeren gjorde at han ikke reagerte på dette, og nå som han har sett det flere ganger fra hengeren så assosierer han hengeren mer og mer med det skummle?

som sagt, jeg har ingen anelse om hva dette "skummle" er for noe, så blir litt teit forklart dette, men håper du skjønner...

JanneogTanha
25-05-2008, 19:55
jeg skjønner deg:)

jeg har hatt ham i 5 år. han startet med dette i september i fjord. så sluttet sesongen min å det ble ikke flere kjøreturer, kun en liten tur påca 8 km. da stod han fint.

så har jo vinteren vært her og det har ikke blitt noen kjøring. kun en treningskjøretur som også var en kort avstand på ca 8 km. da stod han ok, litt baldering. men det var kun 2-3 spark eller noe. neste tur etter det ble til øksenvad, en to timers tur. han stod fint da:)

turen etter det var til danmark. han begynnte lenge før vi var med ferjeleiet,.da stod han som en idiot igjenn.
så skulle vi en uke etter det til lund kommune, en liten tur på ca1.5 time med rolig kjøring.men vi kom oss bare 6 km avgårde. for han balderte så.

så var det jo nå, en liten tur på 5 km å han var en ballerina igjenn..

i fra det jeg ser så er det svingene og humper han ikke liker, da jeg syns stavangerveiene er mye finere enn veiene mot kristiansand..
så det er logisk han har blitt skremt av noe i en sving. da på rendalturen og danmarksturen.(veien som går mot kr.sand) å lund og øksenvad er veien mot stavanger. den turen som skulle til lund, da hadde han fått nokk og står ikke fint lengre. samme med den korte turen vi hadde netopp.

rendalturen var lang og det var den værste turen, pga den var så eeeeeeeeeeeevig lang...
men miriam, anders kjørte jo som et lys til rendalen. sant?

lil_julie
25-05-2008, 20:03
Hmm.

I svingen mister de jo litt balansen, og blir litt "forvirret" kanskje det har skjedd noe i en sving, og han føler han mister kontrollen, blir urolig, og vist det da kommer enda en sving så blir han enda mer redd.

Har du prøvd og kjøre med tildekkede vinduer fra begynnelsen av kjøreturen? Gir du høy på de korte turene? Hva med og fore et måltid inni hengeren, kjøre litt rolig rundtomkring på fine veier, og komme igjen før han er ferdig og spise, og sette han på boksen og la han stå og "kjede seg" litt? Slik at han ser på det som noe positivt, og det nesten er kjedelig og komme ut igjen? En veninne gjorde dette, og hun fikk nesten ikke hesten ut igjen av hengeren:p

JanneogTanha
25-05-2008, 20:14
jeg gir høy,gress og andre godsaker som gullerøtter.(på hengeren, under transport)

ikke mye fine veier her skal jeg si deg..tror bygda vår har fått skrevet om seg som de værste veiene , men de skal snart legge ny asfalt på hele bygda.heldigvis:)

takk for ideen, men det er slkt jeg har tenkt. han skal få morgen og eventuelt kvelds foret sitt på hengeren, først skal hengeren bare stå stille,så skal vi kjøre litt etter litt.:) tror det skal funke:)

lil_julie
25-05-2008, 20:18
Lykke til!

Om du klarer og snu den negative assosiasjonen til hengeren han virker som han har, så tror jeg du i stor grad er kvitt problemet. Og om du har en hest som er glad i mat, så funker mat som overtalelse til det meste!!!:D

JanneogTanha
25-05-2008, 20:20
må si en ting jeg kom på. tanha er jo en utrolig snill gutt..(men jeg har jobbet 5 år for å roe ham ned, da alt skulle gå fort for 5 år siden)men hans far har er jo en mann med aggresive takter. mange av hans avkom har blitt som sin far..
tanha har vel også kansje litt alikevel av sin fars agressiviteter..
men dette er jo bare en tanke..er slik at jeg ikke tror så mye på slike agressiviteter kan overførest i arv egentlig..:p

JanneogTanha
25-05-2008, 20:21
Lykke til!

Om du klarer og snu den negative assosiasjonen til hengeren han virker som han har, så tror jeg du i stor grad er kvitt problemet. Og om du har en hest som er glad i mat, så funker mat som overtalelse til det meste!!!:D

takktakk:)
ja om han er glad i mat!!å jeg vet akuratt hva han skal få på hengeren:p mash!!god og lunken mash:D

blir vel skriving her om hvordan det går med treningen:) må først få tak i hengeren og få tillatelse av eigeren:)

lil_julie
25-05-2008, 20:23
Gleder meg til å høre hvordan det går!

Gulponnis
25-05-2008, 20:24
Vil bare gi deg en stor klem jeg ! :klemme:
Håper du får løst problemet, det høres ikke trivelig ut!

Som sagt i denne tråden så er du på landslaget. Hvem får være på landslag ? Det er ikke de flinke. Det er de BESTESTE AV DE BESTE :D

JanneogTanha
25-05-2008, 20:26
:D men det betyr jo ikke at man er best i alt:p

men jeg trenger virkelig klemer, tusen takk. den varmet:)

KatrineB
25-05-2008, 20:30
Dette var dumt å høre :(
Hvis ikke noe av dette funker, så kan dere jo prøve en henger, noe lignende som oppdretteren av Firanka/Ferrari har. Plass til tre eller fire hester i den, så de står sideveis. Kanskje problemet ligger i balansen. Håper du finner ut av det:)

lil_julie
25-05-2008, 20:32
Dette var dumt å høre :(
Hvis ikke noe av dette funker, så kan dere jo prøve en henger, som oppdretteren av Firanka og Ferrari har. Plass til tre eller fire hester i den, så de står sideveis. Kanskje problemet ligger i balansen. Håper du finner ut av det:)

Det var noe sånt Kaja og Anka på blixland hadde, helt super henger! Ønsker meg en sånn, men de ser dyr ut:p

JanneogTanha
25-05-2008, 21:17
ja ønsker meg også en slik en..men penger vokser ikke på trær:( har såvidt råd til å starte løp:p

Hilde
25-05-2008, 21:55
Jeg tenkte på en ting. Hvordan er gulvet i den nye hengeren kontra den gamle?

Jeg forstår det slik at det er når derer kjører den ene veien at dette helst skjer, kjører dere den andre går det stort sett bra. Var der så at den gamle var enkelt akslet og den nye er dobbelt akslet? Det kan jo være at de da oppfører seg litt annerledes i svinger og humper og at det er det han har problemer med å takle?

JanneogTanha
25-05-2008, 22:12
vi bor midt mellom kr.sand og stavanger. det var bare noe jeg tenkte igrunnen.
kjørte en en akslet i går, var ikke bedre da.

gulvet i den gamle hadde en svart sporet matte. som beveget seg litt under transport. den nye har klubben lagt i noe gummilignende som er malt på. husker ikke hva det heter,men det ligger værtfall på plass iom det er "malt" på

flott du tenker:) bare fotsett med det:)

Tone
25-05-2008, 22:26
Er vel noe ala flytende gummi i den nye hengeren på gulvet?

Er overluka igjen bak under kjøring? Selv om det er 30 grader ute?:p

Bomull/propper/ørehette på under kjøring hvis det er lyder han reagerer på?

Bindes fast i halsring?

Slenger ut masse rare? ting her::\'):

JanneogTanha
25-05-2008, 22:31
bare sleng ut du:) ;)

overluka har vi igjenn og åpen, alt etter været igrunnen.

tror ikke halsring vil funke da det ikke er problemet..han kaster eller river ikke med hodet.

har ikke prøvd propper nei, men det kan jo prøvest. men slik det er nå må han få gode opplevelser med hengeren når den bare står stille en stund..

duredillen
25-05-2008, 23:38
Bare en liten tanke etter å ha lest tråden her.... Det er enkelte hester som blir transportert uten å bli bundet, feks er det mange som har shetlandsponnier løst på hengerne fordi de ikke får ned bommen nok til at det er forsvarlig å binne dem i den. Utover dette vet jeg også om andre som konsekvent kjører med hesten løs i hengeren, av den enkle grunn at hester stort sett velger å stille seg MOT kjøreretningen. Vet om flere som har hatt gode resultater med dette og hester som er vrange. Hvor forsvarlig det er er en annen ting, men kan lemmen lukkes helt opp, bom og skillevegg tas ut og døra foran kan lukkes forsvarlig uten mulighet til å åpnes fra innsiden burde det ikke være noe problem...

Tone
26-05-2008, 12:17
Er det forskjell på om overluka er åpen eller lukket? Vet av hester som reagerer på når den er åpen....

Kan kanskje være verdt å prøve å dempe lydene under kjøring? Bare for evt å utelukke det....

RebeccaK
26-05-2008, 12:50
Men dette startet etter den nye hengeren kom? Jeg tenker slik hen at kanskje det er noe annerledes som han ikke liker. (utrolig hva hester kan reagere på under transport)

thröstur
26-05-2008, 15:20
takktakk:)
ja om han er glad i mat!!å jeg vet akuratt hva han skal få på hengeren:p mash!!god og lunken mash:D

blir vel skriving her om hvordan det går med treningen:) må først få tak i hengeren og få tillatelse av eigeren:)

Hva er mash for noe?

Skjønner at du sliter og blir frustrert. Har også en hest som jeg sliter med på henger. Han står fint når vi kjører da, jeg har problemer med å få han på.

Men det var en ting jeg lurte på. Du har aldri problemer med å få han på? Han går rett inn? Bare tenker siden han tydeligvis ikke liker seg der inne, så ville det være en logisk konsekvens at han ikke gikk på.

Ser ut til at alle har kommet med så gode forslag at jeg ikke har noen flere. Men tenke på det skal jeg.

Kan du ha stirret deg blind på det så du overser noe? Kan du høre om noen andre kan være med og se om de ser noe eller legger merke til noe som du kan ha oversett?

thröstur
26-05-2008, 15:20
Forresten, kom på en ting. Jeg vet ikke om jeg tror på sånt egentlig, men det er kanskje verd et forsøk å prøve å få tak i en dyretolk?

JanneogTanha
26-05-2008, 22:37
mash er et kraftfor type som skal ligge i vann.
har aldri hatt problemer med å få ham på. tanha er flasket opp som føll og tror han er en snåling pga det. han har et klart feil språk med andre hester og er en unik gutt. jeg har jobbet lenge for å forstå ham. men som jeg sa til sol, da hun skulle tolke ham "jeg kjenner gutten ut og inn, men det er noe jeg ikke skjønner, men kan ikke gi utrykk for det" det fant heller ikke hun ut av. mitt svar på det er at han er flasket opp å har feil språk.

snakket med søsteren min her i går.

den gamle hengeren må ha laget så mye støy at han ikke hadde sjangs for å reagere så surt inni hengeren som han gjør nå. det stemmer, for da vi øvet på hengeren etter rendalturen, i den gamle. så tittet han noe voldsomt på alle lydene. den nye hengeren er såpass nesten lydløs at han får tid til å reagere på en liten lyd.

tanha var ikke traffikk sikker da vi fikk ham,men er han er absolutt myyye bedre nå. er kun meg som stivner til å han reagerer på det.

men han må behandles riktig for å få en trygg hest. med en gang du blir usikker ja da kan h**** starte:(

han er en unik gutt, å ang dette med oppflaskede hester vil jeg lage en ny tråd om. for å høre om andres erfaringer

Bitten&Betty
26-05-2008, 23:51
Hvis han ikke liker lydene på utsiden av hengeren når dere kjører.. hva med å prøve å få til å ha en radio/cd i hengeren da? Venne ham til lyden av musikken først, og så ha den med i hengeren...

JanneogTanha
27-05-2008, 07:35
noe som kan prøvest ja:) radioen står jo på hele natta i stallen:p

Missgadget
27-05-2008, 17:54
Heisann,

Dette var fryktelig trist lesing =/ buhu, det blir kjempeslitsomt og stressende når man skal ut og kjøre med hest og så sitter man og venter på eksplosjonen. ...

Eg kjøpte bladet "hästfocus" på narvesen her om dagen og der stod det en hel del om hest/henger problematikk og spesiellt en artikkel bet eg meg merke i som kanskje kan hjelpe deg. Du skriver at golvet i den gamle hengeren er svart, porete gummi mens den nye er svart med striper på? Kanskje stripene skremmer han hvis det kommer lys på de fra en gitt vinkel?

Artikkelen er på side 12 og heter: Golvfärgen har faktisk betydelse.

Kanskje du skulle prøvd å bytte matter i de to hengerene og prøve?

JanneogTanha
27-05-2008, 21:36
men jeg har jo sagespon i, så gulvet synes ikke uansett hvilken henger jeg har.

men self var det absolutt en god tanke:)

Tone
28-05-2008, 00:12
Han graver seg ikke ned til gulvet gjennom flisa? Det opplevde jeg og min veninne... Våre hester ville ha beina rett på gummimatten og sponet under magen der de skulle tisse for best mulig fotfeste:p

Elizabeth
28-05-2008, 00:32
Hmm.. Blir han stressa og urolig når du er inne i hengeren sammen med han da?
Kanskje han bare.. føler seg tryggere med deg der i ny henger? :)

JanneogTanha
28-05-2008, 07:38
tror ikke det er gulvet nei..han graver ikke

jeg har mange ganger vært inni hengereren, å han føler seg ikke tryggere med meg inni der. uansett så kan jeg jo ikke fortsette å være bestandig inni hengeren med ham:p det er jo ikke lov å ha mennesker der bak:p hehe

Chevaleresse
28-05-2008, 09:43
Kan du beskrive litt mer hvordan han er ellers også? For meg så høres det ut som han blir sint inne på hengeren, ikke redd? Hva har han gjort de gangene du er inne i hengeren sammen med han? Hvordan var det første gangen dette skjedde? Hesten til en venninne hadde en uheldig tur på henger o etter det ble det masse styr hver gang omtrent.Før det skjedde var det aldri noe problem.

Mvh Torill

Ferrari & Miriam
28-05-2008, 11:20
prøv å filme hvordan han er der inne, Janne, å legg ut?

JanneogTanha
28-05-2008, 12:34
han er irritert. skal prøve å huske kameraet/mobilen neste gang. selv om jeg egentlig ikke har lysst til å gjør dette flere ganger når han er slikt.han kan jo bli skadet. for nå skal vi låne en henger å kun transportere ham når hengeren står stille.

Chevaleresse
28-05-2008, 14:15
Hvordan er han ift. press og slik ellers? berøring på hele kroppen? Stå trangt? Hvordan han er i ulike situasjoner forteller mye om hestens personlighet, og ut fra det kan man velge en treningsstrategi. Tåler han f.eks å få tau rundt beina?

Enkelte hester reagerer med sinne og irritasjon når de føler seg veldig presset/blir redde. Dette gjelder som oftest ganske dominante hester.

Mvh Torill

JanneogTanha
28-05-2008, 17:17
han er en araber:p hihi.:D

berøring over hele kroppen har han ingenting imot..

tau rundt bena har han ikke fått, men f.eks ved tømmekjøring,lar jeg tøylene dulte til i beina.
jeg er nokså pysetil å binde ham, jeg kan binde ham,men det må være på trygge steder. ingen steder der jeg vet kan dukke opp noe som kan støkke ham.

jeg kan kaste en bøtte under ham å han bare står å fnyser litt med nasa.(arabere flykter ikke for så mye,de står heller å skjelver på en måte,men self kan gjør et hopp også da;))

da han ikke var trafikksikker i det heletatt, hoppet han ut mot faren å ikke vekk

Ferrari & Miriam
28-05-2008, 18:33
vet ikke om du Janne har beskrevet det tidligere, men perioden før han ble sendt inn til operasjon i fem/seks(?) års alderen for fjerning av ting fra en brokkoperasjonen da han var føll, så beit han mot buken sin når han stresset seg opp, og sparket i veggen når han stresset rundt i boksen og traff veggen med rompa si, for eksempel ved foringstid.

Han var lavest i rang på stallen hjemme blandt fem andre hester(har byttet stall nå), og var nok bekymret for å ikke få maten sin. Regner med at de da gjenværende gjenstandene fra brokkoperasjonen gjorde ganske vondt når han spendte kroppen i stressa situasjoner? Disse gjenstandene skal nå være fjernet, men at han fremdeles "vondter" seg psykisk når han spenner seg i kroppen, kan det være tilfelle? For han sparker fremdeles etter veggen når han plutselig møter veggen i boksen med rompa si (på gamle stall, vet ikke hvordan han gjør i den nye stallen).

For til å begynne med virket det som at det var bakbommen han irriterte seg over når den kom inn mot rompa hans. På tidligere henger var det ikke bom bak, bare gummikledd kjetting, og hesten støttet seg med rompa på baklemmen.

(håper dette var forståelig, sitter med siste finjustering på bacheloroppgave, ord og setninger går litt i kryss :p )

JanneogTanha
28-05-2008, 22:12
det er dette jeg har tenkt i begynnelsen var grunnen. så at det bare har gått til at han tror det altid er noe som kan støte ham bak på rompa. har prøvd uten bom bak flere ganger nå.

Chevaleresse
29-05-2008, 00:25
Hmmm... Vende han til at noe presser bak rompa?

Mvh Torill

JanneogTanha
29-05-2008, 17:20
som hva f.eks?:)

Chevaleresse
29-05-2008, 18:11
Tja... Kosteskaft, tau etc? prøv å utsett han for ting som kan minne om transportsituasjoner, og se på reaksjonen. Deretter jobb med dette til reaksjonene opphører. Masse miljøtrening ser jeg for meg. Dere kan bygge en henger av presenning og stolper, leie han inn i mellom der, la han kjenne at noe presser bak på rompa etc. Bruk litt fantasi?

Kluet er å endre reaksjonsmønsteret hans når han blir redd/ irritert.

Dere holder vel til ikke så langt unna Ole Johansen? Kunne vært en ide å kontaktet han. Ole er flink med hester som har ulike problemer.

Mvh Torill

Issa
30-05-2008, 12:51
Urk, så slitsomt!

Om det var en gammel gaupenhenger du hadde, så er disse ofte ganske korte og små. Om han sto å lente seg på baklemmen, var kanskje hengeren kort nok til at han både fikk støtte framme og bake? Mens han i den nye hengeren ikke får støtte nok av bommen, men ikke kan lene seg mot baklemmen og bommen forran om du har bommen av?

Bare en tanke... :)

Er den nye fin å bremse med? Hvordan var den gamle? Kanskje den nye nykker eller no?

Har den nye mykere vegger så de føles usikkert å lene seg mot i forhold til den gamle hengeren?

Nymoen
16-07-2008, 04:35
Lastebil :P De er stødigere, bråker igrunn mindre, og hestene får mer balanse om de får stå litt skrått :P

JanneogTanha
09-03-2009, 19:05
Ja, nå kan jeg fortelle dere at vi har invistert i en lastebil!!:D vi hadde vår første kjøretur i dag, og ting viste seg å være bra! litt vrang var han. men ikke iforhold til det han har vært;) (la seg litt til sides)

har øvd endel først bare med å stå å kose oss i lastebilen før vi skulle ta den første kjøreturen.
han går på lastebilen før jeg ber han om det:) så tydelig han liker seg der inne.

vi har funnet ut hvorfor han gjør dette nå:

han skaper seg. når han gjør slike sprell gjør han det for han vet han blir sluppet ut om han gjør dette.

hjemturen etter operasjonen i høst balderte han. tom når vi stod stille for å vente på en dyrlege som skulle ta i dop i ham. da det han fikk i kristiansand ikke funket. da kjeftet pappa SINT på ham. altså skikkelig kjefting. der stod han som et lys etterpå:p høhø!

så i dag da vi kjørte stod han kjempe fint. tullet som sakt litt på slutten, men da kom jeg med den morskeste stemmen jeg kunne komme med og han stod fint igjenn:) ble jo ganske så hes i stemmen,da jeg prøvde å gjøre den så streng som mulig:lol: men nå skal vi på en litt lengre kjøretur igjenn i morgen, så dette blir spennende:-D håper vi kommer oss på noen stevner i år, værtfall fler enn det vi gjorde i fjor:p hehe!

ot: etter kjøreturen gikk vi av, så ville han på igjenn.da bøtta med nammnamm stod igjennn der:lol:

så mye trøbbel han har laget bare for en liten sak.hms!
kommer til å oppdatere her om hvordan det går videre:)

julnil
09-03-2009, 19:27
Nå har jeg lest gjennom alle innleggene, og vet ikke om jeg har oversett noe, eller om det ikke er besvart..

Men

Prøvde du noen gang den gamle hengeren igjen? Den han stod rolig på?

JanneogTanha
09-03-2009, 19:29
ja,jeg gjorde det en gang. han hadde samme "ide" da også. og for å si, tør ikke sette en hest igjenn i den gamle. jeg så jo lysglimt over alt(sprekker)!!*iiiik* hihi

ser jo igrunnen lastebil invisteringen er litt bortkastet.men nå har vi den og tom jeg stod bedre oppi den, så skjønner jeg hester står bedre slikt også:) stille og rolig var det også:-D

Sol
09-03-2009, 19:42
Forskjellen på et føll som er alet opp av hester og et som er alet opp av mennesker VIL jo nødvendigvis bli at de som flaskes opp lærer menneskers språk langt bedre enn de som fores av en hoppe. Sier seg egentlig sjøl, siden flaskeføll bruker utrolig mye mer tid sammen med mennesker enn andre føll.

Kanskje han har lært seg mer om hvordan mennesker funker enn hester flest, fordi han har fått studere oss på en unik måte? hester lærer av repetisjoner, og de lærer av andre individer som de bruker mye tid sammen med, som regel andre hester.. men kanskje denne unge mannen har lært seg hvordan han kan styre sine kroppsreaksjoner til å få mennesker til å reagere i litt større grad enn andre?

Det er selvsagt skummelt å anta at en hest gjør sånne ting fordi den er utspekulert, før man har sjekket om det kan være noe fysisk eller noe psykisk som gjør det.. men det er en tanke da;)

Uansett virker det jo som om lastebil var en mer velkommen måte å bli transportert på enn henger.. så kanskje fordi dere ga han litt mer komfort, så kan han lage litt mindre rabalder.

Og selv om det skulle være sånn at han bruker kroppsspråket deres mot dere, så gjør han jo dette også for en GRUNN. hadde situasjonen vært 100% komfortabel for han hadde han jo ikke hatt noe behov for å endre den..

litt tankespinn her..

IngaSN
09-03-2009, 20:08
Siden vi først er inne på henger-snakk, så vil jeg si er par ord.

I høst, da jeg skulle vise Elding, så hoppet hun over bommen på vei til utstillingen. Heldigvis skadet hun seg ikke(hun var jo bare en liten åring på den tiden;)), så vi kjørte videre - med meg i hengeren sammen med henne. Det som var litt rart, var at når det gikk sakte, så ble hun veldig urolig, og begynte å stresse, og når det gikk fort, så sto hun roligere, OG virker mer rolig psykisk også.

JanneogTanha
09-03-2009, 20:38
Forskjellen på et føll som er alet opp av hester og et som er alet opp av mennesker VIL jo nødvendigvis bli at de som flaskes opp lærer menneskers språk langt bedre enn de som fores av en hoppe. Sier seg egentlig sjøl, siden flaskeføll bruker utrolig mye mer tid sammen med mennesker enn andre føll.

Kanskje han har lært seg mer om hvordan mennesker funker enn hester flest, fordi han har fått studere oss på en unik måte? hester lærer av repetisjoner, og de lærer av andre individer som de bruker mye tid sammen med, som regel andre hester.. men kanskje denne unge mannen har lært seg hvordan han kan styre sine kroppsreaksjoner til å få mennesker til å reagere i litt større grad enn andre?

Det er selvsagt skummelt å anta at en hest gjør sånne ting fordi den er utspekulert, før man har sjekket om det kan være noe fysisk eller noe psykisk som gjør det.. men det er en tanke da;)

Uansett virker det jo som om lastebil var en mer velkommen måte å bli transportert på enn henger.. så kanskje fordi dere ga han litt mer komfort, så kan han lage litt mindre rabalder.

Og selv om det skulle være sånn at han bruker kroppsspråket deres mot dere, så gjør han jo dette også for en GRUNN. hadde situasjonen vært 100% komfortabel for han hadde han jo ikke hatt noe behov for å endre den..

litt tankespinn her..

sol, du har helt rett i det du sier. takk for at du forstår:) (ENDELIG.hehe:lol:. har igrunnen ventet litt på et svar fra deg.hehe. føler du forstår slike situasjoner)
han har blitt litt for lik meg. så tar ting etter meg. så det er jeg som må forandre meg litt rundt ham rett og slett.
(har skrevet en liten blogg om ang det at hesten gjør det eieren gjør)

Sol
11-03-2009, 12:31
Har lest bloggen din, og du har så rett så rett. Ingen av mine hester er eller har vært trafikksikre.. selv ikke Svarten som for forrige eier gikk alvdal-røros med slede på riksvei 3.. hehe. Jeg er hysterisk i trafikken, og lærer alle hester jeg får fingrene i akkurat det, dessverre.

Vi mennesker bruker mye lenger tid på å glemme ting som har skjedd enn det hestene våre gjør. Dette gjør oss til de skyldige i at hester ikke glemmer ulykker og uhyggeligheter som skjer med dem. Og de responderer på våre forventninger til dem, akkurat som du skriver om i bloggen din:)

Sånn sett er hester altfor lydige og flinke til å gjøre som vi ber dem om;)

JanneogTanha
11-03-2009, 22:17
du har så rett så rett du også sol:)

cozardo
01-04-2009, 10:49
Du skal bare prøve å ignorere oppførselen hans.
Så går det nok over etterhvert.
Hvis du så stopper hele tiden når han lager en lille lyd så finner han jo fort ut at han får oppmerksomhet ved å bråke hver gang han kjeder seg.
Og det er rett og slett litt dumt å ha mange stoppepauser.
Du skal heller kjøre lengst mulig, uten stopp.
Fordi han blir vel bare mer og mer irritert for hver gang du stopper, for så å begynne å kjøre igjen.

Ignorer ham , og ikke lag noget drama-drama ud av det hele. :)

T.B.
03-04-2009, 03:32
Har nå skumlest her.
Hehh - ja, arabere kan være så kloke at de blir "dumme" - har erfart det mer enn en gang.
Red araber første gang i 1971, og har ellers hatt med lignende kreaturer å gjøre i mange år siden. Siden jeg har drevet med terapiridning i alle år, kan jeg bare si at noen arabere har vært perfekte terapihester, mens andre har vært komplett udugelige - fordi de har vært for "kloke".

En liten detalj som ble nevnt på første side, er hans brokkoperasjon og en "spiker", dvs. metall i operasjonsområdet. Dette KAN ha vært den utløsende årsaken til problemene, ved at noe har gjort vondt i buken, og som han bare fikk når han stod på henger. Så har han koblet vondt i buken med henger, og så har han blitt "redd" for å få mer vondt...
Bare en tanke.

Godt at det ser ut til å ha løst seg.

JanneogTanha
03-04-2009, 20:22
cozardo: slik du skriver er det det jeg gjør nå. og det funker:) skal tom på ritt snart og jeg gleder meg:D vi skal bare dure rett avsted, ikke så langt men en kjøretur på ca 1.5 time. på pen vei. veiene her hjemme er ikke pene i det heletatt. humppedidump:p

T.B: hvem er du?! selv om du har skummlest, virker det som om du kjenner hesten min:) hehe! men du har rett i mye av det du sier. det du sier er det jeg har tenkt mest på er grunnen. han er for smart. men må jo si han er en super terapi hest også;) (bruker ham på ei funksjonshemmet jente som er i tenåringsalderen..ja mange vet vel hvordan deres humør kan svinge.hihi )

gøy å lese at flere har samme mening som meg,selv uten å ha sett hesten:)

T.B.
04-04-2009, 02:33
Hehh - T.B. har etter hvert funnet ut at mange fra Hestemarked har "sviktet" og kommet hit. Jeg er T. Boysen på Hestemarked - og nl-Boysen på Hest.no. (Ja, dette er første gang jeg ikke står frem med gjenkjennelig navn, faktisk.)
Har holdt på med hest siden 1970, og kunne vært både mor og bestemor til mange av dere. Er utdannet ridefysioterapeut og har drevet med terapiridning siden 1980. Har hatt nl-hester siden 1983 (altså Nordlands-/Lyngshest), men har vært borti de aller fleste hesteraser i årenes løp - og Arabere i særdeleshet. Var medlem i NAHF i mange år, og har stilt hest på utstilling - litt av en opplevelse!
Har kjent følgende arabere: Alhilal (e. Blue Domino) f. ca. 1958 d. 1976, Carasjema (e. Czaprak/Carmena) f. 1980 - lever enda?, søstrene Calluna og Chingi (stått i vår stall) og Ali Ashfour (eiet av min niese), samt Kairo (skm val.), Wan Pharao, mfl. som jeg i farten ikke husker navnet på. - Flere av dem var utmerkete terapihester.
Ehh - håper ikke eiere av andre raser spør meg hvilke hester jeg har kjent.....

Jeg er enda helt fersk her, så jeg bare gjør meg litt kjent enn så lenge. Ser ut til at jeg må "svikte" Hestemarked for å kunne fortsette å "prate hest".

JanneogTanha
04-04-2009, 11:37
men du er hjertelig velkomen:) her er alle velkomne uansett alder og kjønn. det er viktig at vi har litt variasjon i alderen her inne. det er mange kloke både unge og gamle her inne. syns jo det var stas at du valgte å poste det første innlegget i min tråd da:-)

Tone
04-04-2009, 13:50
T.B. :jeg tenkte med engang at det var deg:D særlig da du skrev terapiridning i mange år:D

Velkommen hit:wav:

Sorry for:OT:Janne

Sol
04-04-2009, 13:52
T.B. du er aldeles hjertlig velkommen:) og sorry for OT herfra også janne:)

JanneogTanha
04-04-2009, 14:14
det er heeelt iorden:) tråden er så og si ferdi alikevel. da jeg har funnet ut av saken :lol: