PDA

Se full versjon : Pad? Er det nødvendig?

Mandarinhest
20-05-2008, 17:09
Eller holder det med teppe?

Også ser jeg noen padder med cutbackskjæring. Hva er det?

smulemor
20-05-2008, 19:27
pad er nødvendig, en westernsal har ikke den samme stoppingen som engelske har så padden blir stoppingen din. det er mulig å finne padder som skal brukes sammen med et teppe over, f.eks til show hvor mange har et fargetema.

Mandarinhest
20-05-2008, 19:31
Hmm. Har sett en del på westernsaler i det siste, brukte altså, og de fleste rir med bare teppe. For meg virker det helt feil og ekkelt for ryggen!

smulemor
20-05-2008, 19:33
bind fast to kjevler på ryggen, putt en forsekk oppå så har du sånn ca en sammenligning ;)

Mandarinhest
20-05-2008, 19:34
Hva slags pad anbefales da?

Nikita
20-05-2008, 21:00
En pad skal ha en viss tykkelse, den skal ikke bli flat under trykket av salen.

EKS: når vi sover liker noen puter (bløte) som blir flate når du presser med hendene på begge sidene, mens andre vil ha puter (faste) som har mer fylde og som ikke klapper sammen når man liggerp å dem :)

Det finnes mange padder på markedet, og jeg tror at de billige stort sett er gode nok padder.

Som det er sagt tidligere er westernsalen laget på en annen måte enn klassiske saler med ullstopp og fyll. Det går IKKE å bare bruke et teppe under westernsalen. De som gjør det, har ikke satt jeg inn i dette med westernsaler, noe som resulterer i skader på hesten.

Padder med ull mot hesten anbefales da ullen regulerer varme/kulde og puster. Billige padder har "fuskepels" på undersiden, og hesten kan fort bli svett og få gnag. (Jeg har riktignok aldri opplevd noe problemer med billige padder). Jeg har en stor og dyp westernsal (går dypt ned langs siden av hesten) og de billige padden blir for små, og har laget gnag. Men det er fordi de har vært for små, ikke av for dårlig materiale.

Padder med cutback skal forhindre direkte trykk på manken da westernpaddene er mer massive enn vanlige salunderlag. Uansett cutback eller ikke, må man passe på å dra opp padden i front helt opp under "brua" der hornet på salen sitter. Dette gjøres for å forhindre trykk. Jeg har hatt cutback, og løftet den godt opp. Nå har jeg ikke cutback og løfter denne også godt opp. Jeg skjønner ikke helt dette med cutback hvis man er flink til å dra padden godt opp i front :D

smulemor
21-05-2008, 02:47
he he he, tror vi har litt ulike paderfaringer Nikita... spesiellt den ene som jeg brukte på gamle forhesten min var luguber, du kunne dra deg ihjel og stappe oppunder hornet men like forbannet så skled den ned igjen.

cutback er fine ting ;)

Nikita
21-05-2008, 08:47
he he he, tror vi har litt ulike paderfaringer Nikita... spesiellt den ene som jeg brukte på gamle forhesten min var luguber, du kunne dra deg ihjel og stappe oppunder hornet men like forbannet så skled den ned igjen.

cutback er fine ting ;)

De billige jeg har kjøpt har vært på rodeo og andre westernbutikker, ikke padder kjøpt på ridehestbutikker. Kanskje det har noen sammenheng? Ikke vet jeg...

Ja, man får som regel det man betaler for, og en padd til 500,- er nok som regel ikke altfor god.... Hvis den glir ned på manken er det i alle fall ikke bra nok! Da kommer det jo an på stoffet under padden også. Bløt og ekte saueskinn er bedre enn hard filt! Jeg har prof. choice pad med saueskinn under, og den holder seg ikke helt oppe under hornet hele rideøkten heller. Men den er allikevel fin og myk og ikke stram når det ligger nedpå.

Mandarinhest
21-05-2008, 11:12
Hm, nå blir jeg litt usikker på hva slags pad jeg bør kjøpe.

Nikita
21-05-2008, 17:08
Hm, nå blir jeg litt usikker på hva slags pad jeg bør kjøpe.

Noen du har vært å kikke på (har du noen i kikkerten)?

Jeg en som er brukt som ikke er så verst... (som bare ligger der og som jeg helst skulle solgt) hehe.. Kjøpt på rodeo, brun pels under, og cutback. Eneste grunnen til at jeg selger den er fordi den er for liten til salen min. Den har vært veldig god som padd bortsett fra det :D

Mandarinhest
21-05-2008, 20:22
Noen du har vært å kikke på (har du noen i kikkerten)?

Jeg en som er brukt som ikke er så verst... (som bare ligger der og som jeg helst skulle solgt) hehe.. Kjøpt på rodeo, brun pels under, og cutback. Eneste grunnen til at jeg selger den er fordi den er for liten til salen min. Den har vært veldig god som padd bortsett fra det :D Har ikke sett på noen nei. Det er så mange å velge mellom så jeg vet liksom ikke helt.

Kan du linke til den du har? Og hva skal du ha for den? Den ville vel passe min sal, str vid?

Nikita
21-05-2008, 23:14
Har ikke sett på noen nei. Det er så mange å velge mellom så jeg vet liksom ikke helt.

Kan du linke til den du har? Og hva skal du ha for den? Den ville vel passe min sal, str vid?

Jeg kikka på rodeo, men den ligger ikke til salgs der... jeg kjøpte den for 500,- Jeg kan sikkert finne et bilde av den... skal vi se her....

http://farm3.static.flickr.com/2327/1633910843_df5fb177ff_b.jpg

Den er burgunder, hvit og sort med brunt imitasjonsskinn ved gjorden og forran på cutbacken. Veldig imponert over denne selv om det var billig :) Ja, den passer vide saler fint. Det er kun det at salen min går så langt ned på siden på hesten... det er få saler som gjør det (salen ligger mer stabil, noe jeg synes er veldig bra!)

http://farm3.static.flickr.com/2191/2272379626_2bca5df9b7.jpg
Du ser her hva jeg mener med at padden er for liten....

Tone
21-05-2008, 23:37
Jeg har western utgaven av polypad og er fornøyd med den. Den er lang nok ihvertfall

Mandarinhest
22-05-2008, 09:55
Ser ut som din sal er større en min iallefall. Skal hente ut salen idag, så får se om hvordan fargen er og om det blir fint sammen :)

Nikita
22-05-2008, 20:17
Ser ut som din sal er større en min iallefall. Skal hente ut salen idag, så får se om hvordan fargen er og om det blir fint sammen :)

Hvilken sal blei det?

lillings
24-06-2008, 13:59
Hvor mye ligger en god wsternpad på i pris?

Jeg har en selv som jeg betale 550(eller var det 650)kr for. Den har medisinsk fleece på undersiden og er lett å dra opp så den ikke ligger og presser på manken. Jeg synes denne er god, men jeg har ikke så mye peiling på westernutstyr igrunn da.

Nikita
24-06-2008, 15:41
Hvor mye ligger en god wsternpad på i pris?

Jeg har en selv som jeg betale 550(eller var det 650)kr for. Den har medisinsk fleece på undersiden og er lett å dra opp så den ikke ligger og presser på manken. Jeg synes denne er god, men jeg har ikke så mye peiling på westernutstyr igrunn da.

Det spørs jo hva man legger i begrepet "god" pad... :D Profesjonelle bruker padder som koster mellom 1500,- og 2000,- Profesional Chioce er mye brukt (de ligger på dette i pris).

Det er jo snakk om prioritering, man kan kjøpe dyrt og kjempebra eller midt i mellom og få en god pad mest sannsynlig. Jeg ville si at en god pad kanskje koster fra 1000 og oppover? Det er pad etter den kvaliteten jeg synes jeg må ha. Nå driver jeg kun med westernridning, så jeg bruker penger på en god pad :D

lillings
25-06-2008, 00:24
Jeg driver bare med turridning på denne hesten pga hun er pensjonert. Derfor synes jeg det er mye med 1000 kr i en pad. Men er en pad til 500-600 kr bra nok? Den virker jo grei, men den blir sikkert fortere slitt enn en til 2000 kr.

Nikita
25-06-2008, 00:58
Jeg driver bare med turridning på denne hesten pga hun er pensjonert. Derfor synes jeg det er mye med 1000 kr i en pad. Men er en pad til 500-600 kr bra nok? Den virker jo grei, men den blir sikkert fortere slitt enn en til 2000 kr.

Den er sikkert helt grei :) Men jeg tenker også at det er vel så viktig å ha bra utstyr selv om man bare rir på tur. Vi tilbringer flere timer i salen på tur enn på ridebanen og dessuten kreves det mer av hesten.

Jeg har selv hatt pad til 500,- og den fungerte greit. Laget litt gnag, men det er nok fordi den var liten og kanten kom veldig feil mot hesten.