PDA

Se full versjon : Horsemanship??

fenre
12-05-2008, 16:51
Horsemanship??

To damer i en rundpaddoc med en toåring. De skal temme på hesten som de sier, den ene lærer den
andre hvordan hun skal gjøre det...
Jager hesten rundt i en god halvtime først. Stopper å jage og hesten stopper og blir stående ved
rundpaddockkanten. Damen går bort til hesten og klapper den på hodet.
Jager den rundt igjen og stopper. Hesten stopper og damen går igjen bort og klapper den på hodet. Holder på med dette en stund.
Etterhvert stopper hesten helt opp og vil ikke mer. Damen sier nå er den så sliten at den ikke greier å tenke lengre. Hesten puster normalt og kikker uinteressert på damene og annet som er rundt.

Går bort til hesten og fester tau i grima. Skal gå ut av paddocken men hesten står bom stille.
Damen drar i tauet, hesten står. Damen legger tauet over skulderen og drar hardere, hesten står.
Damen går mot hesten, skal klappe den, men hesten rygger enda et par skritt. Damen prøver igjen men hesten trekker seg unna/rygger. Damen rygger hesten halvveis ut av paddocken istedet og får slept den med seg ut resten av veien.
Sikker på at den hesten lærte mye fornuftig..

Klar for neste unghest som skulle spikkes høver på for første gang, en toåring det også.

Er dette noe man kan kalle horsemanship, eller hva i all verden skal man kalle dette.
Her jobbes det etter Monty Phyton, (..eh ..Roberts var det vel), -prinsippene. Man har da vært på show og sett må vite.

*sukk*

Jeg får vel legge til at dette ikke er barn eller ungdom, men godt voksne som har hatt hester i mange år, bedriver avl og selger hest.

Kan jeg få noen meninger på dette?

Knekten
12-05-2008, 17:43
Hørtes ikke helt godt ut.. Tror nok de damene har missforstått noe. Det er ikke sånn at man skal jage hesten rundt til den ikke gidder å løpe mer, men man skal lære den å komme inn til midten. Altså å komme til mennesket.

Får en følelse av at berømtheten og pengene har gått en smule til hode på han Monty Roberts. Han mener jo selv at han ikke bruker tvang, men den dullaygrima synes jeg ser ut til å vise noe helt annet. Er det ikke tvang når hesten gjør noe fordi den har vondt bak øra kanskje!?

Wulfi
12-05-2008, 17:46
Høres ut som Donald Duck hadde klart det bedre.

Måne
12-05-2008, 17:56
Monty Python! :lol:

Så klart det var det det var de drev med! :digger:

RenateSJ
12-05-2008, 18:27
Høres ut som noen har misforstått ja. *sukk*

fenre
12-05-2008, 18:28
Jeg er så enig.

Når man legger tauet over skulderen og haler og drar det man makter for å dra med seg hesten som står bom stille så bør man skjønne man har bommet en plass...
..særlig etter at man har prøvd seg på en variant av "join-up"...

Nå skal det ikke legges noe skyld på Monty, han har bare holdt et show og det får folk mene hva de vil om. Show er show og ikke opplæring.

Her er det damene som etter min mening fundamentalt har misforstått hva det hele går ut på.
Det sørgelige er de stakkars frustrerte dyrene som ikke skjønner bæret der de springer rundt, "hva i all verden er det mennesket vil jeg skal gjøre? Næh, jeg driter i de jeg og står her istedet"
Det like sørgelige er at dette blir videreformidlet og innprentet i andre nybegynnere.

Er det virkelig slik det skjer, at noen ser et show, plukker ut det de tror skjer og begynner å bruke det ukritisk uten å egentlig vite hva de gjør?
Uten å sette spørsmålstegn eller prøve å lese seg til eller gå på kurs for å finne ut hva som egentlig skjer? De små nyansene som ikke er så lett å se for et utrenet øye?
Og dette tror andre på? Helt ukritisk?

Finnes det ikke noe logisk sans som forteller deg at dette virker rart, og noe nyskjerrighet som gjør at du spør hvorfor?

At barn lettere aksepterer at voksne har rett er lettere å forstå, men når man selv er godt opp i 30 åra bør man kunne stille spørmål ved ting som virker ulogisk.

RenateSJ
12-05-2008, 19:14
Jeg vet godt voksne som tror hesten jobber riktig når den går med nesa i bringen også. Så det er tydeligvis mange som godtar det første de høre/tror de hører og holder seg til det

Sofie&Lavageitene
12-05-2008, 20:27
Åh, er så mange dumme mennesker i verden. Er så fint med disse som følger en filosofi slavisk, ihvertfall når de ikke aner hva de driver med en gang!

Knekten
12-05-2008, 21:34
Nei det er jo ikke Montys feil ;) hehe! Men man bør prøve å luke ut det som høres fornuftig ut og lukke øra og øya for det man ikke tror på. En må jo være villig til å ville høre på andre hva de mener og i det hele tatt ha evnen til å ta imot læring. Også er det veldig viktig med erfarne hestefolk rundt seg :) Noen ganger er det veldig lurt å drøft med flere..

Natalie_s
12-05-2008, 22:16
Det er desverre slike mennesker (snakker da om disse damene;)) som setter NHs filosofi i dårlig lys, og har gjort at svært mange har gått bort fra å kalle sin treningsform for NH (og det er ikke hverken Roberts, Parelli eller noen av de andre "store" sin feil, men netopp slike idioter som ikke har fattet grunnpoenget med treningsmetoden engang). Utrolig synd:(

HannaC
12-05-2008, 22:19
Dette er absolutt ikke horsemanship.. De har misforstått veldig, reagerte på at damen gikk bort til hesten når den sto der og ikke ventet til den gikk inn til henne..

Hannah
12-05-2008, 22:38
Blir så irritert på personer som gjør sånn! Når de har funnet ut at de skal gjøre nøyaktig sånn som en de har sett på TV, uten å engang sette seg litt inn i filosofien bak!

Knekten
13-05-2008, 10:09
Mhm..

mina og tara
13-05-2008, 19:18
Det er desverre slike mennesker (snakker da om disse damene;)) som setter NHs filosofi i dårlig lys, og har gjort at svært mange har gått bort fra å kalle sin treningsform for NH (og det er ikke hverken Roberts, Parelli eller noen av de andre "store" sin feil, men netopp slike idioter som ikke har fattet grunnpoenget med treningsmetoden engang). Utrolig synd:(

Helt enig.
Det er så utrolig dumt at folk praktiserer( og til og med "lærer" videre) uten og ha satt seg inn i ting skikkelig, eller gått noen som helst form for kurs.
Lurer på hvor mange ganger jeg har hørt: å ja du driver med sånn NH du, jeg ville alldri latt noen holde på sånn med min hest:( :( Men det forstår jeg jo godt hvis de har denne typen erfaring med dette.

Liker best å hvise folk hva jeg gjør med hestene mine jeg, da får som regel pipen en annen låt!!!!! Hæ hvordan får du det til....... Sånn vil jeg og kunne.... og det er ofte helt enkle elementære ting, som envær som driver med hest BURDE kunne.

Hannah
13-05-2008, 19:26
Får jeg lov å OT`e litt, og spørre hva det er du gjør innen NH Mina? Mener ikke sånn at du skal forklare hvordan, vil bare få litt inspirasjon til hva jeg kanskje kan gjøre med min.. Kommer liksom ikke på noe annet enn å leke jeg:p

RenateSJ
13-05-2008, 19:40
NH er en måte å håndtere og trene hest på... Ikke noe man "gjør" innimellom

Hannah
13-05-2008, 19:43
Det vet jeg jo egentlig, når jeg tenker meg om..:) Det jeg EGENTLIG mente var hva hun gjorde med hesten løs, eller når hun trener "alternativt" hvis jeg kan si det sånn..

mina og tara
13-05-2008, 20:15
Har jeg hesten min i rundpadocken så løper hu iallefall ikke i ring!!!! Selvfølgelig noen runder av og til, men det er ikke det den er til.
Jeg har gjærne noen kanner/tønner inni og setter de opp litt innforbi sporet, får henne til å gå slalom, 8 tall, runde de både til meg og fra meg, rygge mellom de/ rundt de. Gå sidelengs foran bak og Over.osv. Hu rygger, går sidelengs til meg og fra meg(eller face to face), skifter gangarter vender vei osv. Alt jeg kan gjøre med tau på henne gjør hu og uten(gjærne bedre, for da har vi mer conection og fokus)
Bommer og hinder er og kjekt. Tara elsker å hoppe, hu kan godt springe å hoppe over ei tønne gang etter gang uten at jeg ber henne:)
Vi leker oss og gjør det vi har lyst til den dagen vi er ute. Jeg har en hest som elsker å være med og leke, vi springer rundt og hopper i sammen, og ser sikkert kjemperare ut i lag, men vi har det utrolig gøy, og det lyser ut av hesten. Gå turer og leking i ulent terreng er og kjempekos og styrker hesten både fysisk og Psykisk.

Håper du fikk noen ideer, eller så er det bare å spørre, kommer skjelden på så masse i farten.

Hannah
13-05-2008, 20:22
Sånn jeg mente ja:D Ble skikkelig motivert til å leke litt med Zarif imorgen nå! Vi har begynt så vidt med hopping løs, og det er så gøy:) Skal se om vi kan øve på litt andre ting også da.. Har nettopp begynt å trene han løs skjønner du, så er jo litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Men sist gang tok jeg det liksom bare litt på "feelingen" og det var jo veldig vellykket! hmmm... prøve å tenke ut noe som ikke er så altfor vanskelig for to nybegynnere da:) Tusen takk!

mina og tara
14-05-2008, 18:30
Det viktigste du gjør er å be om lite om gangen. Et steg i rett retning/ et forsøk i rett retning belønnes med fri for presset.
Hvis du klarer å slutte med det du gjør når hesten gjør rett, lærer den utrolig fort.
Er det noe som ikke går som planlagt, ikke nøl med å sette tauet på igjen for å lære hesten det bedre på tau. DET ER IKKE ET NEDERLAG. Lek uten tau er til å forbedre og gå videre med det dere alerede kan på tau. Ikke lær hesten nye ting løs, det vil som regel bare forvirre hesten.
Lykke til. Ingen ting er som følelsen av å ha så sterke bånd at du ikke trenger tau for å komunisere med hesten din.:wav: