PDA

Se full versjon : Sikkerhetsvest med paneler vs uten

Embliss
06-05-2008, 10:46
Hvordan er det i forhold til beskyttelse? I mitt hode vil en sikkerhetsvest med hel flate beskytte bedre enn en som er delt opp i flere mindre flater. Er det noen tester på dette? Erfaringer? :)

Siiilje
06-05-2008, 10:53
Jeg HATER sånne som er hele, men ELSKER den som har mindre flater. Dette fordi den sitter mye bedre etter kroppen. Om det er sikkrere eller ikke vet jeg ikke, men jeg tror at det er enklere å ta på seg en som man liker enn en som ikke er behagelig .. :p

Elis&Merita
06-05-2008, 10:54
Jeg har begge deler, og liker egentlig begge:) Siden begge er av det best slaget (heter det klasse 3?) vil jeg tro de beskytter like godt begge to?

Amanthea
06-05-2008, 11:07
Jeg vil tro at en sikkerhetsvest mange liker å bruke (som i at den går greit å ha på seg ofte) i lengden kan redde flere liv enn en sikkerhetsvest mange hater å bruke (som i at den ikke brukes så mye), i alle fall. :p

Ennå enklere: En sikkerhetsvest er nok bedre enn ingen sikkerhetsvest. :p
Selv har jeg aldri ridd med sikkerhetsvest, i mangel på slike. Har faktisk aldri sett noen her ri med sikkerhetsvest..

Siiilje
06-05-2008, 11:16
Jeg vil tro at en sikkerhetsvest mange liker å bruke (som i at den går greit å ha på seg ofte) i lengden kan redde flere liv enn en sikkerhetsvest mange hater å bruke (som i at den ikke brukes så mye), i alle fall. :p

Det var det jeg prøvde å komme fram til også.. :p men du skrev det litt mer forstålig enn meg x)

mallilen
06-05-2008, 14:03
Vil tro at en vest med hele flater er langt mer ubehagelig å ha på enn en som er "leddet".
Vil også tro det er vanskeligere å gjenvinne balansen med en slik stiv en dersom man havner på halv tolv og HOLDER PÅ å falle av? En leddet vil vel gi mer rom for bevegelsesfrihet og dermed ikke hemme noe i så måte?

Har lagt merke til at de småttingene som har sikkerhetsvest med hele flater har store problemer under balanseøvelsene - de faller faktisk oftere av enn de som ikke har vest. Noe jeg innbiller meg skyldes stivhet og dårlig passform i vestene...

Elis&Merita
06-05-2008, 14:06
Vil tro at en vest med hele flater er langt mer ubehagelig å ha på enn en som er "leddet".
Vil også tro det er vanskeligere å gjenvinne balansen med en slik stiv en dersom man havner på halv tolv og HOLDER PÅ å falle av? En leddet vil vel gi mer rom for bevegelsesfrihet og dermed ikke hemme noe i så måte?

Har lagt merke til at de småttingene som har sikkerhetsvest med hele flater har store problemer under balanseøvelsene - de faller faktisk oftere av enn de som ikke har vest. Noe jeg innbiller meg skyldes stivhet og dårlig passform i vestene...

Den sikkerhetsvesten jeg har med hele flater hindrer ikke meg i å klamre meg fast om noe skulle skje, synes nesten den er bedre en den leddede faktisk. Men min er godt tilbrukt da, så den passer meg i alle bauer og kanter:p

Marte+Quicky
08-05-2008, 23:48
Tror ikke det stemmer. Tror de leddete beskytter minst like godt som uleddete, selv om det kanskje høres ulogsik ut.

Lovise_Felex
09-05-2008, 00:11
jeg har e hel vest som er kjempe myk og god. elsker den !
Tror ikke det hadde vert noe annerledes med leddet egentlig. alt etter hvordan den sitter på kroppen din.

Men har merket at min er veldig mye mykere en andre sine. veninna mi sin er ( ikke billig,billig) men den er kjempe stiv, du blir sittende som en pinne... det er ubehagelig.

Hanna
10-05-2008, 00:06
jeg tenker litt likt som trådstarter.. samtidig er det jo slik at alle jockeyene bruker de leddede til racesafe, og der er det virkelig høye krav til slikt. så regner med at de er ganske sikre!

Pernooh
26-05-2008, 18:53
Det er kanskje mest logisk at en hel vil beskytte mer, men siden den er hundre ganger så ubehagelig å ha på, vil de fleste droppe å bruke den. Jeg har selv leddet og den er kjempegod! Har sett at det er mange som bruker den, og det er ingen som har skadet seg noe værre enn med de hele.

De er jo godkjent og greier, så skal vel ikke være noe dårligere.

Tabby
26-05-2008, 19:35
Men i en leddet vest vil et spark eller et støt bli fordelt over flere flater enn ved en hel en da.

Elis&Merita
26-05-2008, 19:36
Men i en leddet vest vil et spark eller et støt bli fordelt over flere flater enn ved en hel en da.

Men i en hel vest vil hele støtet fordeles over hele flaten?

Tabby
26-05-2008, 19:55
Ja men på en negativ måte tenker jeg. At det er en fordel med de bitene med stoff og søm imellom som en slags støtdemper.

Elis&Merita
26-05-2008, 19:57
Ja men på en negativ måte tenker jeg. At det er en fordel med de bitene med stoff og søm imellom som en slags støtdemper.

Unnskyld, men det er stikk i strid med det jeg har hørt og lært..

Tabby
26-05-2008, 20:02
Mulig det, men bare tenk hvordan biler er bygd opp da, dagens biler er lagd for å kunne knekke sammen for å absorbere støtet.

Wilisia
26-05-2008, 20:08
Jeg syns det er mer logisk at de med masse plater gir bedre demping en de helt flate stive. Virker som om det er noe helt annet oppi de og som demper bedre. Men jeg har ikke greie på det xD