PDA

Se full versjon : Join-up?!

Marte92
05-05-2008, 17:36
Jeg har hørt at Join-up er en smart måte å få bedre "kontakt" Mellom hest og eier/rytter.
Men hva er egentlig join.up? Hvordan utføres det?
Hadde vært veldig kost om noen kunne svare meg på det :)

proscenia
06-05-2008, 10:57
se de andre trådene.

Lene Th.
09-05-2008, 15:09
Bare en liten advarsel her... Ikke gå inn for å forsøke "Join up" uten at du har med noen som vet hva dette går i, og da aller helst en trener, ikke en av "de flinke" som kan "alt"...
Det er en metode som kan brukes med stort hell, eller som i værste fall kan være farlig og fryktelig ødeleggende for tillits-forholdet mellom deg og din hest!
Og det er ikke en trenings-metode...

Ellers står det masse om akkurat dette i de andre trådene på dette forumet, så du kan lese til øyet blir stort og vått ;)

Chocolate
09-05-2008, 15:13
Bare en liten advarsel her... Ikke gå inn for å forsøke "Join up" uten at du har med noen som vet hva dette går i, og da aller helst en trener, ikke en av "de flinke" som kan "alt"...
Det er en metode som kan brukes med stort hell, eller som i værste fall kan være farlig og fryktelig ødeleggende for tillits-forholdet mellom deg og din hest!
Og det er ikke en trenings-metode...

Ellers står det masse om akkurat dette i de andre trådene på dette forumet, så du kan lese til øyet blir stort og vått ;)

Signerer! Jeg et av ei som har gjort dette på hesten, og hun kan ikke noe om det.. Synes det er tullete!

Kaja
11-05-2008, 00:24
Ikke gjør det nei. Uansett hvor bra det kan være om personen vet hva den gjør, så er det likevel sinnsykt underkastende og undertrykkende. Aldri i livet om jeg skal gjøre det.

Sofie&Lavageitene
11-05-2008, 16:17
Må si at jeg også syntes Join-up i Monty Roberts forstand er unødvendig dominerende. Når jeg jobber med hester i rund-paddock trenger jeg SJELDENT mer enn ett, maks to av "de fire" underkastende tegnene monty beskriver, for å få hesten til å følge meg. Selvom målet for meg ikke er at hesten skal følge meg, velger de aller aller fleste det alikavel

mon
11-05-2008, 17:28
Hva er de fire tegnene?
Sånn grovt sett. Bare lurer:)

Sofie&Lavageitene
11-05-2008, 18:19
Tygg og slikk, et øre mot deg, senke hodet og minske sirkelen

Hannah
12-05-2008, 20:48
Vil ikke anbefale join-up! Jeg har sett utrolig mange eksempler på hvordan en det IKKE skal gjøres på Youtube, også av folk som tror de har peiling. Tviler ikke på at det kan funke for noen, men man skal sitte inne med en god del erfaring og kunnskap om hestepsykologi før man begir seg ut på noe som kan gå så galt.
Men sånn jeg tolker det er du ute etter metoder for å bedre forholdet ditt til hesten, og det finnes utrolig mange enklere måter å gjøre det på!

1. De fleste hester er glad for å ta en leie- og kose tur en gang i blandt. Ikke så mye jobb, noe mange hester setter pris på:)

2. Lek med hesten!
(Må aller først legge til at jeg ikke har noen annen erfaring innen NH enn det jeg har funnet ut selv, så gjerne gi beskjed hvis jeg sier noe som er helt bak mål)

Dette har jeg selv gjort med veldig gode resultater synes jeg da. Før jeg satte igang brukte jeg litt tid på å observere hesten på beite, lærer masse om hvordan den reagerer/tenker da.

Klikkertrening er utrolig enkelt og morsomt, både for hesten og deg. Ta det veldig sakte, sånn at hesten forstår hva den skal gjøre. kjempegøy å se lyset i øynene på en heste som plutselig forstår hvordan den skal få adgang til godteri maskinen!:) Søk her på forumet, så tror jeg det skal ligge noen veldig fine linker hvor du kan lese mer om klikkertrening. :)

Lek er også en super måte å jobbe med ting dere har problemer med i treningen, på en gøy og annerledes måte:) Kan ta oss som eksempel da: Jeg rir en araber på seks, som ikke har fått noen grunntrening i sprang, så det er liksom min jobb det da. Prøvde før vinteren, med det resultat at hesten stoppet, stoppet og stoppet, og endte opp med enda større motvilje mot hinder. (På banen vel å merke; i skogen hopper han alt!)
Det jeg hadde gjort var å sette meg opp, og bare ri mot lavt hinder. Hadde jeg kjent hesten ville jeg ikke gjort det, men jeg hadde nettopp begynt å ri han.

Når snøen forsvant bestemte jeg meg for å ta opp treningen. Aller først hadde jeg en gang hvor vi øvde på å gå over bommen på bakken i skritt og trav, noe som var helt problemfritt. Etter et par ganger tok jeg han med på banen, i leietau, gikk over bommen et par ganger for å sjekke at alt var greit. Jeg satte opp et veldig lavt hinder, og tok han over det i leietau i trav, for å vise hva det var jeg ville. Etter det tok jeg å slapp ham. Først løp han rundt og rullet seg en gang, men når han ble lei av det kom han bort til meg. Jeg jogget over hinderet, han travet etter meg, og hoppet! Det gjorde vi flere ganger, hesten syns det var kjempegøy, for han kunne selv velge om han ville hoppe eller ikke. (likevel var han over hinderet hver eneste gang) Tydelig stolt over seg selv hver gang han hadde klart det:) Etter en uke var det bare å sette seg opp å ri mot hinder. Han har enda ikke stoppet, og syns det er mye gøyere nå:)

Tror man kan gjøre sånn med det meste hvis man kjenner hesten, variere mellom å bruke klikkertrening og lek for å øve på ting som er vanskelige:)