PDA

Se full versjon : Hva trenger man ekstra til stømapparatet?

Rosie
05-05-2008, 16:11
skal bestille apparat. Det blir billigste typen av de som går på strøm.

Men hva må jeg bestille av ekstra utstyr? Apparatet skal henge ca 20 meter fra beitet. Er dette en ledning som leder strømmen fra apparatet til gjerdet? (ledningen øverst).
: http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=k
i så fall hvordan festes den til gjerdet?

Noen som har tips til billig og bra gjerde apparat?

Anette
05-05-2008, 16:38
ville gått til felleskjøpet eller lignenede sted å fått hjelp jeg. Skal du ha noe greie på gjerdet, må du ha god jording og skikkelig tråd. Jeg har bare gode erfaringer med felleskjøpet og deres gjerdeapparater, de har i alle prisklasser også.

Avstanden til stikkontakt er ikke farlig, da må du bare kjøpe en utendørs skjøteledning :)

Plankerud
05-05-2008, 17:33
Jeg laget innhegning fra bunn av og leste alt jeg kunne komme over i vinter. Jeg har god erfaring med www.gjeteren.no
De har ikke noe dill og unødig pynt, men lang erfaring og lager apparater som varer lenge og virker. Jeg kjøpte et nokså kraftig apparat, men langt fra de kraftigste. Tror det heter G 70 eller noe sånt, det er det de anbefaler til hest. Så kjøpte jeg strømtråd med lav Ohm, dvs at den har lav motstand og at strømmen dermed ikke så lett blir borte men holder seg like sterk.
Fra strømapparatet til gjerdet brukte jeg helt vanlig hvit ledning, slik hvit man bruker inne på alle typer apparater. Eneste poenget med den er jo at den skal lede strømmen godt og ikke slå over i andre ting.
Jeg gjerdet om vinteren og da er det dårlig jording, så jeg brukte tre strømtråder på gjerdet og lot den midterste være jording. Da får de garantert strøm om de berører den midterste tråden samtidig som en av de andre. Jordingen kan gå både til den midterste strømtråden og til en jordingsstav i jorden.
Det er greit å lære seg litt om strøm og spørre i de butikkene som kan noe om dette. Jeg har sett mye RARE måter å bruke strømapparat på og det er ikke rart det er dårlig strøm i mange gjerder.

Rosie
06-05-2008, 08:58
Tusen takk.

thröstur
06-05-2008, 11:14
Jeg brukte også gjeteren. God service og de har full peiling på alt du trenger. Jeg har et apparat som går på batteri som er beregnet på store gjerder. Helt genialt, bytter batteri en gang i året og det er det. Det falt ikke mye strøm bort i den verste kulden heller :)